Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Relatările de duminică

Nunta din Cana. A treia zi

de Frederic Manns

Pasionat colaborator al L'Osservatore Romano, părintele Frederic Manns - distins biblist franciscan decedat la 22 decembrie 2021 - ne-a anticipat, înainte de sărbătorile de Crăciun, câteva contribuții ale sale pentru rubrica "Relatările de duminică". Recunoscători pentru prietenia sa, continuă în publicarea articolelor sale așa cum a fost programată.

Isus este invitat la nuntă. Niciun evreu religios nu poate refuza o invitație de acest gen, pentru că prezența la căsătorie permite să se facă o faptă de milostivire. Dumnezeu este cel care a unit pe Adam și Eva pregătindu-le un baldachin splendid. De vreme ce imitarea lui Dumnezeu este norma supremă a comportamentului fiecare evreu bun trebuie să se bucure cu aceia care cunosc bucuria. Această bucurie umană devine trambulină pentru revelația lui Isus care dă vinul bun.

Evangheliile sinoptice amintesc învățătura lui Isus despre Împărăție care este asemenea unui ospăț de nuntă pe care un rege îl pregătește pentru fiul său. Știu că Isus s-a prezentat ca mirele (Mc 2,18-20) care a vorbit despre vin nou (Mc 2,22). Ioan orchestrează aceste teme amintind că istoria și simbolul se completează.

Realitatea istorică nu poate fi pusă la îndoială. Nunta este celebrată a treia zi după sâmbătă așa cum vrea tradiția iudaică (T. Ketubot 1, 1). Acest detaliu pregătește terenul pentru lectura teologică a zilei învierii. Prezența vaselor de piatră este o realitate istorică, dat fiind că piatra nu transmite impuritățile. În sfârșit mama lui Isus este menționată. Când o femeie se căsătorește în Orient își schimbă numele. Nu mai este numită Maria, ci mama lui Isus. Cântarea cântărilor 3,11 amintește că mama lui Solomon a avut privilegiul de a depune diadema pe capul fiului. La nunta regelui Mesia, Maria mama sa este prezentată alături de fiul său.

Riturile nupțiale în ambientul iudaic durează cel puțin o săptămână și oricum până când este vin. Așadar, sărbătoarea de nuntă se termină atunci când se termină vinul.

Cel care meditează Scriptura știe că vinul este asociat la restaurarea alianței dintre Dumnezeu și poporul său. Amos 9,13 a anunțat că vinul va curge din belșug atunci când această alianță va fi restabilită. Osea 14,8 a declarat că va superioară calitatea vinului decât vinul din Liban. Isaia 55,1 nu ezită să proclame că acest vin va fi dat gratuit tuturor. Repetând "Nu mai au vin" Ioan sugerează că vinul anunțat de profeți încă n-a fost servit. Și Isus care urmează să-l dea, îl dă atunci când a venit ora sa. Nu respinge cererea mamei sale, dar îi amintește că semnul pe care urmează să-l facă trebuie să fie citit în lumina acestei ore.

Ioan reia expresia "Faceți ceea ce vă va spune" din istoria biblică a lui Iosif care a protejat viața evreilor și a egiptenilor, a lui Israel și a păgânilor. Darul vinului trebuie să fie citit în lumina istoriei mântuirii. Isus este noul Iosif care vine să invite la ospățul împărăției, Israelul și națiunile.

Cele șase vase de piatră trimit la cele șase zile ale creației. Așa cum sâmbăta urmează după aceste zile, tot așa Isus urmează să inaugureze sâmbăta definitivă care încheie prima săptămână a apostolatului lui Isus. Vasele folosesc pentru purificarea iudeilor. Acest rit depinde de Legea lui Moise. Legea trebuie să facă loc harului și adevărului lui Isus.

Apa s-a revelat neputincioasă în fața impurității poporului. Vinul se revelează eficace pentru a purifica viața celor care-l beau.

Tradiția de la sinagogă presupune că Dumnezeu după ce a creat via a pus vinul în cramă pentru zilele lui Mesia. Unul din semnele care trebuie să permită recunoașterea lui Mesia este faptul că va aduce acest vin pus în cramă încă de la începutul creației. Venit să restabilească legătura de iubire între Dumnezeu și poporul său, Isus pregătește o căsătorie pentru care cea din Cana este numai o vestire.

Înainte de a evoca semnul de la Cana, Ioan menționează scara lui Iacob care revelează crucea lui Cristos. În tradiția iudaică scara lui Iacob simbolizează treptele muntelui Sinai pe care Moise a urcat pentru a primi Legea a treia zi. Gloria lui Dumnezeu i s-a manifestat. Și semnul din Cana este o revelare a gloriei lui Dumnezeu. Așa cum Moise a coborât de pe munte, Isus și ai săi coboară pentru a merge la Cafarnaum. Dacă acest paralelism este voit, Isus este prezentat ca nou Moise care cere ascultarea. Maria, mama lui Isus, prezentă la primul semn precum și sub cruce mijlocește în favoarea noului popor al lui Dumnezeu. Este noua Evă numită "Femeie". Contribuie la nașterea credinței discipolilor și la constituirea nucleului primei comunități.

La Cana, Isus realizează începutul (arché) semnelor. La cruce totul este împlinit (tetelestai). De la arché se trece la télos. Semnul de la Cana înseamnă că, în Fiul său, Dumnezeu a început să realizeze mântuirea lumii. Semnul este în relație cu Paștele, ora sa. Are o valență dublă: euharistică și matrimonială. Nupțialitatea soților manifestă misterul pascal și îl prelungește în viață.

Toți sunt invitați la nunta Împărăției. Vinul bun pe care Isus îl produce prin cuvântul său îl vestește pe Duhul pe care el îl dă cu moartea sa. Așteptarea neliniștită a lui Israel bază a normelor rituale de purificări face loc de acum bucuriei din timpurile mesianice. Poarta cerului care s-a închis se deschide la momentul glorificării lui Cristos atunci când a venit ora sa. Dumnezeul vestit de Isus este Dumnezeul sărbătorii, Dumnezeul care acționează pentru ca ospățul să poată continua.

(După L'Osservatore Romano, 15 ianuarie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 748.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat