|
Mesajul Sfântului Părinte Francisc pentru Ziua Mondială a Misiunilor 2022 "Îmi veți fi martori" (Fap 1,8) Iubiți frați și surori, Aceste cuvinte aparțin ultimului colocviu al lui Isus Înviat cu discipolii săi, înainte de a se înălța la cer, așa cum este descris în Faptele Apostolilor: "Însă, când va veni Duhul Sfânt asupra voastră, voi veți primi o putere și îmi veți fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea și Samaria și până la marginile pământului" (1,8). Și aceasta este și tema Zilei Mondiale a Misiunilor 2022, care ca întotdeauna ne ajută să trăim faptul că Biserica este prin natura sa misionară. Anul acesta ea ne oferă ocazia de a comemora câteva aniversări relevante pentru viața și misiunea Bisericii: cu 400 de ani în urmă, întemeierea Congregației de Propaganda Fide - astăzi pentru Evanghelizarea Popoarelor - și, în urmă cu 200 de ani, a Operei "Sfântul Apostol Petru", în urmă cu 100 de ani au obținut recunoașterea de "pontificale". Să ne oprim asupra acestor trei expresii-cheie care rezumă cele trei fundamente ale vieții și misiunii discipolilor: "Îmi veți martori", "până la marginile pământului" și "veți primi o putere de la Duhul Sfânt". 1. "Îmi veți martori" - Chemarea tuturor creștinilor de a-l mărturisi pe Cristos Este punctul central, inima învățăturii lui Isus dată discipolilor în vederea misiunii lor în lume. Toți discipolii vor fi martori ai lui Isus grație Duhului Sfânt pe care-l vor primi: vor fi constituiți astfel prin har. Oriunde ar merge, oriunde ar fi. Așa cum Cristos este primul trimis, adică misionar al Tatălui (cf. In 20,21) și, ca atare, este "martorul său fidel" (cf. Ap 1,5), tot așa fiecare creștin este chemat să fie misionar și martor al lui Cristos. Și Biserica, o comunitate a discipolilor lui Cristos, nu are altă misiune decât aceea de a evangheliza lumea, dând mărturie despre Cristos. Identitatea Bisericii este a evangheliza. O recitire de ansamblu mai aprofundată ne clarifică unele aspecte mereu actuale pentru misiunea încredințată discipolilor de Cristos: "Îmi veți fi martori". Forma la plural subliniază caracterul comunitar-eclezial al chemării misionare a discipolilor. Fiecare botezat este chemat la misiune în Biserică și prin mandatul Bisericii: de aceea misiunea se face împreună, nu individual, în comuniune cu comunitatea eclezială și nu din proprie inițiativă. Și dacă există cineva care în vreo situație foarte deosebită duce înainte misiunea evanghelizatoare singur, el o îndeplinește și va trebui s-o îndeplinească întotdeauna în comuniune cu Biserica de la care a primit mandat. Așa cum învăța Sfântul Paul al VI-lea în exortația apostolică Evangelii nuntiandi, document foarte îndrăgit de mine: "A evangheliza nu este niciodată pentru nimeni un act individual și izolat, ci profund eclezial. Atunci când cel mai necunoscut predicator, catehet sau păstor, în locul cel mai îndepărtat, predică Evanghelia, adună mica sa comunitate sau administrează un sacrament, chiar dacă este singur el îndeplinește un act al Bisericii, și gestul său este cu siguranță legat prin raporturi instituționale, dar și prin legături invizibile și rădăcini profunde ale ordinii harului, cu activitatea evanghelizatoare a întregii Biserici" (nr. 60). De fapt, nu întâmplător Domnul Isus i-a trimis pe discipolii săi în misiune doi câte doi; mărturia creștinilor adusă lui Cristos are un caracter mai ales comunitar. De aici importanța esențială a prezenței unei comunități, chiar mici, în a duce misiunea înainte. În al doilea rând, discipolilor li se cere să trăiască viața personală în cheie de misiune: sunt trimiși de Isus în lume nu numai pentru a face misiunea, ci și mai ales pentru a trăi misiunea încredințată lor; nu numai pentru a da mărturie, ci și mai ales pentru a fi martori ai lui Cristos. Așa cum spune Apostolul Paul prin cuvinte cu adevărat emoționante: "Pretutindeni purtăm în trupul nostru moartea lui Isus ca să se arate și viața lui Isus în trupul nostru" (2Cor 4,10). Esența misiunii este mărturisirea lui Cristos, adică a vieții, pătimirii, morții și învierii din iubire față de Tatăl și față de omenire. Nu este o întâmplare că apostolii au căutat un înlocuitor al lui Iuda între cei care, ca și ei, au fost martori ai învierii sale (cf. Fap 1,22). Cristos, Cristos înviat, este Cel pe care trebuie să-l mărturisim și a cărui viață trebuie s-o împărtășim. Misionarii lui Cristos nu sunt trimiși să se comunice pe ei înșiși, să arate calitățile și capacitățile lor convingătoare sau talentele lor manageriale. În schimb au onoarea preaînaltă de a-l oferi pe Cristos, în cuvinte și acțiuni, anunțând tuturor Vestea Bună a mântuirii sale cu bucurie și sinceritate, ca primii apostoli. De aceea, în ultimă analiză, adevăratul martor este "martirul", cel care își dă viața pentru Cristos, restituind darul de sine însuși pe care l-a oferit el. "Prima motivație pentru a evangheliza este iubirea lui Isus pe care am primit-o, experiența că am fost mântuiți de el care ne determină să-l iubim tot mai mult" (Evangelii gaudium, 264). În sfârșit, cu privire la mărturia creștină, rămâne mereu valabilă observația Sfântului Paul al VI-lea: "Omul contemporan ascultă cu plăcere mai mare pe martori decât pe învățători, sau dacă-i ascultă pe învățători face asta pentru că sunt martori" (Evangelii nuntiandi, 41). De aceea, este fundamental, pentru transmiterea credinței, mărturia de viață evanghelică a creștinilor. Pe de altă parte, rămâne la fel de necesară misiunea de a vesti persoana sa și mesajul său. De fapt, același Paul al VI-lea continuă astfel: "Da, este mereu indispensabil predicarea, această proclamare verbală a unui mesaj. [...] Cuvântul rămâne mereu actual, mai ales atunci când este purtător al puterii lui Dumnezeu. Pentru aceasta rămâne încă actuală axioma Sfântului Paul: «Credința depinde de predicare» (Rom 10,17): întocmai Cuvântul ascultat duce la credință" (ibid. 42). De aceea, în evanghelizare exemplul de viață creștină și vestirea lui Cristos merg împreună. Unul folosește pentru celălalt. Sunt cei doi plămâni cu care trebuie să respire fiecare comunitate pentru a fi misionară. Această mărturie completă, coerentă și bucuroasă a lui Cristos va fi cu siguranță forța de atracție pentru creșterea Bisericii și în al treilea mileniu. De aceea îndemn pe toți să reia curajul, franchețea, acea parresia a primilor creștini, pentru a-l mărturisi pe Cristos cu cuvinte și fapte, în fiecare ambient al vieții. 2. "Până la marginile pământului" - Actualitatea perenă a unei misiuni de evanghelizare universală Îndemnându-i pe discipoli să fie martorii săi, Domnul înviat anunță unde sunt trimiși: "în Ierusalim, în toată Iudeea și Samaria și până la marginile pământului" (Fap 1,8). Reiese foarte clar aici caracterul universal al misiunii discipolilor. Se scoate în evidență mișcarea geografică "centrifugă", aproape în cercuri concentrice, de la Ierusalim, considerat de tradiția iudaică drept centru al lumii, la Iudeea și la Samaria, și până "la marginile pământului". Nu sunt trimiși să facă prozelitism, ci să vestească; creștinismul nu face prozelitism. Faptele Apostolilor ne relatează această mișcare misionară: ea ne dă o imagine foarte frumoasă a Bisericii "în ieșire" pentru a împlini vocația sa de a-l mărturisi pe Cristos Domnul, orientată de Providența divină prin circumstanțele concrete ale vieții. De fapt, primii creștini au fost persecutați la Ierusalim și de aceea s-au răspândit în Iudeea și Samaria și l-au mărturisit pe Cristos peste tot (cf. Fap 8,1.4). Ceva asemănător se mai întâmplă în timpul nostru. Din cauza persecuțiilor religioase și a situațiilor de război și violență, mulți creștini sunt constrânși să fugă din țara lor spre alte țări. Suntem recunoscători acestor frați și surori care nu se închid în suferință, ci îl mărturisesc pe Cristos și iubirea lui Dumnezeu în țările care îi primesc. La asta îi îndemna Sfântul Paul al VI-lea luând în considerare "responsabilitatea care revine emigranților în țările care îi primesc" (Evangelii nuntiandi, 21). De fapt, experimentăm tot mai mult cum prezența credincioșilor din diferite naționalități îmbogățește fața parohiilor și le face mai universale, mai catolice. Prin urmare, îngrijirea pastorală a migranților este o activitate misionară care nu trebuie neglijată, care va putea să-i ajute și pe credincioșii locali să redescopere bucuria credinței creștine pe care au primit-o. Indicația "până la marginile pământului" va trebui să-i interogheze pe discipolii lui Isus din orice timp și va trebui să-i stimuleze mereu să meargă dincolo de locurile obișnuite pentru a duce mărturia despre el. În pofida tuturor facilităților datorate progreselor modernității, există și astăzi zone geografice în care încă n-au ajuns misionarii martori ai lui Cristos cu Vestea Bună a iubirii sale. Pe de altă parte, nu va exista nicio realitate umană străină de atenția discipolilor în misiunea lor. Biserica lui Cristos era, este și va fi mereu "în ieșire" spre noile orizonturi geografice, sociale, existențiale, spre locurile și situațiile umane "de graniță", pentru a da mărturie despre Cristos și despre iubirea sa tuturor bărbaților și femeilor din orice popor, cultură, stare socială. În acest sens, misiunea va fi mereu și missio ad gentes, așa cum ne-a învățat Conciliul al II-lea din Vatican, pentru că Biserica va trebui să meargă mereu dincolo, dincolo de propriile granițe, pentru a mărturisi tuturor iubirea lui Cristos. În această privință aș vrea să amintesc și să mulțumesc atâtor misionari care și-au dedicat viața pentru a merge "dincolo", întrupând caritatea lui Cristos față de atâția frați și surori pe care i-au întâlnit. 3. "Veți primi putere de la Duhul Sfânt" - A ne lăsa mereu întăriți și conduși de Duhul Anunțând discipolilor misiunea lor de a fi martori ai săi, Cristos înviat a promis și harul pentru o responsabilitate așa de mare: "Când va veni Duhul Sfânt asupra voastră, voi veți primi o putere și îmi veți fi martori" (Fap 1,8). Efectiv, conform relatării din Faptele Apostolilor, tocmai după coborârea Duhului Sfânt asupra discipolilor lui Isus a avut loc prima acțiune de a-l mărturisi pe Cristos, mort și înviat, cu o vestire kerigmatică, așa-numitul discurs misionar al Sfântului Petru adresat locuitorilor din Ierusalim. Așa începe era evanghelizării lumii din partea discipolilor lui Isus, care erau înainte slabi, fricoși, închiși. Duhul Sfânt i-a întărit, le-a dat curaj și înțelepciune pentru a-l mărturisi pe Cristos în fața tuturor. Așa cum "nimeni nu poate spune: «Isus este Domnul», decât sub acțiunea Duhului Sfânt" (1Cor 12,3), tot așa niciun creștin nu va putea să dea mărturie deplină și genuină despre Cristos Domnul fără inspirația și ajutorul Duhului. De aceea, fiecare discipol misionar al lui Cristos este chemat să recunoască importanța fundamentală a acțiunii Duhului, să trăiască împreună cu el în cotidian și să primească în mod constant forță și inspirație de la el. Mai mult, chiar atunci când ne simțim obosiți, nemotivați, rătăciți, să ne amintim să recurgem la Duhul Sfânt în rugăciune, care - vrea să subliniez iarăși - are un rol fundamental în viața misionară, pentru a ne lăsa răcoriți și întăriți de el, izvor divin inepuizabil de noi energii și al bucuriei de a împărtăși cu alții viața lui Cristos. "A primi bucuria Duhului este un har. Și este unica forță pe care o putem avea pentru a predica Evanghelia, pentru a mărturisi credința în Domnul" (Mesaj adresat Operelor Misionare Pontificale, 21 mai 2020). Așa este Duhul adevăratul protagonist al misiunii: el dăruiește cuvântul potrivit la momentul potrivit în modul potrivit. În lumina acțiunii Duhului Sfânt vrem să citim și aniversările misionare din acest an 2022. Instituirea Sfintei Congregații de Propaganda Fide, în 1622, a fost motivată de dorința de a promova mandatul misionar în teritorii noi. O intuiție providențială! Congregația s-a dovedit crucială pentru a face misiunea evanghelizatoare a Bisericii cu adevărat așa, adică independente de ingerințele puterilor lumești, cu scopul de a constitui acele Biserici locale care arată astăzi atâta vigoare. Ne dorim ca, precum în cele patru secole trecute, congregația, cu lumina și forța Duhului, să continue și să intensifice munca sa în coordonarea, organizarea, animarea activităților misionare ale Bisericii. Același Duh, care conduce Biserica universală, inspiră și bărbați și femei simpli pentru misiuni extraordinare. Și așa a fost că o tânără franceză, Pauline Jaricot, a întemeiat exact în urmă cu 200 de ani Asociația Răspândirii Credinței; beatificarea sa se celebrează în acest an jubiliar. Deși în condiții precare, ea a primit inspirația lui Dumnezeu pentru a pune în mișcare o rețea de rugăciune și colectă pentru misionari, în așa fel încât credincioșii să poată participa activ la misiunea "până la marginile pământului". Din această ideea genială s-a născut Ziua Mondială a Misiunilor pe care o celebrăm în fiecare an, și a cărei colectă făcută în toate comunitățile este destinată fondului universal cu care papa susține activitatea misionară. În acest context amintesc și pe episcopul francez Charles de Forbin-Janson, care a început Opera Copilăriei Sfinte pentru a promova misiunea în rândul copiilor cu motoul "Copiii îi evanghelizează pe copii, copiii se roagă pentru copii, copiii îi ajută pe copiii din toată lumea"; precum și pe doamna Jeanne Bigard, care a dat viață Operei "Sfântul Apostol Petru" pentru sprijinirea seminariștilor și a preoților din țări de misiune. Aceste trei opere misionare au fost recunoscute ca "pontificale" tocmai în urmă cu o sută de ani. Și tot sub inspirația și conducerea Duhului Sfânt, Fericitul Paolo Manna, născut în urmă cu 150 de ani, a întemeiat actuala Uniune Misionară Pontificală pentru a sensibiliza și a anima la misiune pe preoți, pe călugări și pe călugărițe și întregul popor al lui Dumnezeu. Din această ultimă operă a făcut parte însuși Paul al VI-lea, care i-a dat recunoașterea pontificală. Menționez aceste patru opere misionare pontificale pentru marile lor merite istorice, precum și pentru a vă invita să vă bucurați cu ele în acest an special pentru activitățile desfășurate în sprijinul misiunii evanghelizatoare în Biserica universală și în cele locale. Doresc ca Bisericile locale să poată găsi în aceste opere un instrument solid pentru a alimenta spiritul misionar în poporul lui Dumnezeu. Iubiți frați și surori, continui să visez Biserica în întregime misionară și o nouă perioadă a acțiunii misionare a comunităților creștine. Și repet dorința lui Moise pentru poporul lui Dumnezeu aflat pe cale: "De-ar fi tot poporul lui Dumnezeu profeți!" (Num 11,29). Da, de-am fi noi toți în Biserică ceea ce suntem în virtutea botezului: profeți, martori, misionari ai Domnului! Cu forța Duhului Sfânt și până la marginile pământului. Maria, Regina misiunilor, roagă-te pentru noi! Roma, "Sfântul Ioan din Lateran", 6 ianuarie 2022, Solemnitatea Epifaniei Domnului. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 1126.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |