|
"Curajul de a vorbi deschis". A treia cateheză a episcopului Iosif Păuleț pentru timpul Adventului 2021 A treia cateheză a PS Iosif Păuleț, episcop de Iași, pentru timpul Adventului 2021, prezentată joi, 16 decembrie 2021, în Catedrala "Adormirea Maicii Domnului" din Iași, a avut tema: "Curajul de a vorbi deschis". Itinerarul catehetic susținut de PS Iosif Păuleț pentru timpul Adventului, care va continua și în Postul Mare, răspunde îndemnului Papei Francisc, adresat Bisericii universale, de a reflecta asupra temei "Pentru o Biserică sinodală: comuniune, participare, misiune". Pe parcursul catehezelor va fi aprofundată această temă în dorința de a înțelege mai bine ce înseamnă "a merge împreună" ca Biserică locală în comuniune cu Biserica universală. În scrisoarea pastorală intitulată "Părtași la viața Bisericii", PS Iosif Păuleț a evidențiat importanța de a parcurge împreună drumul credinței: "În mijlocul dificultăților cu care ne confruntăm și al provocărilor care ne ies în cale, suntem chemați să descoperim că nu suntem singuri și că doar ascultându-ne unii pe alții, trăind în comuniune și participând la aceeași misiune a Bisericii, putem merge cu adevărat împreună pe calea speranței". A patra și ultima cateheză va fi joi, 23 decembrie 2021, începând cu ora 19.00 [după Sfânta Liturghie de la ora 18.00] și va fi transmisă în direct la ERCIS FM, ERCIS Media și Angelus TV. Pr. Felix Roca * * * Înregistrarea transmisiunii în direct:
* * * "Părtași la viața Bisericii" Cateheza a III-a Curajul de a vorbi deschis Text biblic Fap 4,13-20 13 Văzând îndrăzneala lui Petru și a lui Ioan și știind că sunt oameni fără învățătură și necunoscători, au rămas uimiți. Îi recunoșteau că fuseseră cu Isus. 14 Dar, privindu-l pe omul vindecat, care stătea în picioare împreună cu ei, nu puteau spune nimic împotrivă. 15 Atunci, poruncindu-le să iasă afară din Sinedriu, s-au sfătuit între ei, 16 spunând: "Ce să facem cu acești oameni? Căci le este cunoscut tuturor celor care locuiesc în Ierusalim că prin ei s-a săvârșit o adevărată minune și nu o putem nega. 17 Dar ca [aceasta] să nu se răspândească și mai mult în popor, să-i amenințăm să nu mai vorbească nimănui în numele acesta". 18 Și chemându-i, le-au poruncit să nu mai vorbească absolut deloc și să nu mai învețe în numele lui Isus. 19 Dar Petru și Ioan le-au răspuns: "Judecați voi dacă este drept înaintea lui Dumnezeu să ascultăm mai degrabă de voi decât de Dumnezeu. 20 Căci noi nu putem să nu vorbim despre ceea ce am văzut și am auzit". Cateheza episcopului Introducere Continuăm itinerarul nostru catehetic cu tema "Părtași la viața Bisericii" reflectând asupra temelor propuse în parcursul sinodal "Pentru o Biserică sinodală: comuniune, participare, misiune". În cateheza precedentă am vorbit despre valoarea ascultării și spuneam atunci că: "Esența experienței sinodale este ascultarea lui Dumnezeu prin ascultarea reciprocă, inspirați de Cuvântul lui Dumnezeu. Ne ascultăm unii pe alții pentru a auzi mai bine glasul Duhului Sfânt vorbind în lumea noastră de astăzi". Dacă vorbim despre valoarea ascultării, nu putem să nu ne oprim și asupra importanței de a vorbi deschis, cu sinceritate și curaj. Așadar, în această cateheză mă voi opri asupra a trei puncte: 1. Puterea cuvântului; 2. Cuvântul care dărâmă; 3. Cuvântul care zidește. 1. Puterea cuvântului Știm că niciunul dintre cuvintele pe care le rostim nu sunt neutre. Tot ceea ce transmitem prin cuvinte are o anumită valență, deoarece împărtășim ceea ce vine din mintea și inima noastră. Astfel, cuvintele pe care le rostim pot informa, clarifica, edifica, încuraja, mângâia etc. La fel cum ceea ce rostim poate dezinforma, dezorienta, dărâma, descuraja, jigni, răni etc. Știm aceste lucruri și, totuși, nu suntem destul de conștienți în privința aceasta... Avem nevoie să fi mai atenți la puterea pe care o au cuvintele noastre. Iată de ce, a treia temă asupra căreia parcursul sinodal ne invită să reflectăm, face referință la capacitatea de a vorbi deschis și la modul în care luăm cuvântul în comunitățile noastre. Pentru ca toți să fie ascultați este nevoie de curajul de a vorbi deschis despre comunitățile noastre, despre Biserică și despre lumea în care trăim. Îndrăzneala de a lua cuvântul și de a încredința celorlalți propriile opinii este semnul interesului și al grijii noastre față de comunitatea în care trăim, fără a aștepta mereu ca alții să gândească, alții să se exprime, alții să ia decizii. Însă, este mare nevoie să nu "trădăm" cuvântul prin minciună, jigniri, bârfe, insinuări. Să fim mereu atenți să ne întoarcem la puritatea și sobrietatea cuvintelor la care ne îndeamnă înțelepciunea Sfintei Scripturi: "11 Ca merele de aur încrustate în argint este cuvântul spus la timpul potrivit. 12 Ca un inel de aur, ca o podoabă de aur fin este mustrarea unui înțelept în urechea ascultătoare" (Prov 25,11-12). 2. Cuvântul care dărâmă Înainte să vedem în fel suntem invitați să vorbim deschis în comunitățile noastre, astfel încât opiniile noastre să ajute la creșterea tuturor, încercăm să înțelegem cât de important este să evităm cuvintele care pot dărâma atât de mult. Nu mă opresc asupra cuvintelor care sunt deformate de minciună, se înarmează cu jignire sau se murdăresc de vulgaritate. Cred că suntem conștienți de răul pe care îl provoacă! Însă, reamintesc că la originea multor tensiuni și conflicte stă bârfa, vorbirea de rău. Aceasta răspândește mereu invidie, gelozie și dorință de putere. Bârfa este fiica invidiei pe care mereu o alimentează cu ură. Putem să ucidem cu limba! Insinuările, presupunerile, "jumătățile de adevăr", "vorba pe la spate" etc. "ucid" demnitatea unei persoane, liniștea și pacea sa. Suntem responsabili de cuvintele noastre și suntem chemați să le folosim cu mult discernământ, cu multă caritate, fiind atenți să nu aducem niciun prejudiciu nimănui. Cel care obișnuiește să vorbească de rău despre aproapele își face rău și sieși, cade într-o capcană care poate deveni, de asemenea, o cauză de suferință și necaz. În plus, cel care vorbește prea mult dobândește reputația de persoană periculoasă, pe care este mai bine să o ții la distanță și care, pe termen lung, devine detestabilă, așa cum ne avertizează în mod repetat Cartea Proverbelor: "Gura celui nesimțit este distrugerea lui și buzele sale sunt o cursă pentru sufletul lui" (Prov 18,7). "Cine-și păzește gura și limba își păzește sufletul de strâmtorări" (Prov 21,23). Îndemnul Sfintei Scripturi este foarte clar în privința bârfei: "Păziți-vă, de aceea, de murmurarea nefolositoare, feriți limba de vorbirea de rău, deoarece cuvântul secret nu va umbla în gol și gura mincinoasă ucide sufletul!" (Înț 1,11). "1 Doamne, cine va locui în cortul tău? Cine se va odihni pe muntele tău cel sfânt? 2 Cel care umblă fără prihană, face dreptatea și spune adevărul din inimă; 3 cel care nu calomniază cu limba și nu face rău semenului său, nici nu aruncă ocară asupra aproapelui" (Ps 15,1-3). Prin bârfă nu se vor schimba niciodată în bine lucrurile în comunitățile noastre, însă deschiderea, onestitatea, îndrăzneala bună de a transmite propriile idei ajută o comunitate să crească și să își împlinească misiunea. 3. Cuvântul care zidește Ucenicul lui Cristos este chemat să zidească prin întreaga sa viață, deci și prin cuvinte. Este un lucru absolut necesar și în parcursul sinodal pe care îl trăim: toți sunt invitați să vorbească în mod deschis. În discursul adresat părinților sinodali la începutul Sinodului extraordinar despre familie, în data de 6 octombrie 2014, Papa Francisc spunea următoarele: "O condiție generală de bază este următoarea: vorbiți clar. Nimeni nu ar trebui să spună: «Asta nu se poate spune; va gândi despre mine așa și așa...». Trebuie să spui tot ceea ce simți cu parresia. [...] Trebuie să spui ceea ce simți că trebuie să spui în Domnul: fără respect uman, fără frică. Și, în același timp, trebuie să asculți cu umilință și să primești cu inima deschisă ceea ce spun frații tăi. Sinodalitatea se exercită prin aceste două atitudini. De aceea, vă rog să adoptați aceste atitudini de frați în Domnul: să vorbiți cu parresia și să ascultați cu umilință". Sfântul Părinte folosește cuvântul parresia care conform rădăcinii grecești înseamnă "tot ceea ce se spune". Este vorba despre modul direct și sincer în care primii creștini proclamau Evanghelia. Noul Testament folosește adesea acest termen pentru a desemna predica apostolilor și face din el una dintre cheile succesului, în ciuda rezistenței oponenților. Găsim acest termen și în fragmentul biblic pe care l-am proclamat la început. Petru și Ioan vorbesc cu îndrăzneală (cu parresia). Discursul lui Petru și al lui Ioan nu este construit după regulile retoricii pentru a-și convinge ascultătorii: toată lumea își dă seama că sunt oameni simpli și nu filozofi. Și totuși, cuvintele lor sunt purtătoare de o evidență care dezarmează și face aproape imposibil de răspuns, ca atunci când ne aflăm în fața unui fapt evident. În cazul de față vindecarea paraliticului care stătea în fața tuturor nu putea fi negată. Simțindu-se interpelat, Sinedriul i-a atacat și amenințat pe apostoli, primind de la aceștia un răspuns la fel de direct și de franc: nu putem să nu vorbim. A te exprima cu îndrăzneală înseamnă să spui deschis ceea ce gândești și crezi că este adevărat, chiar dacă acest lucru este riscant pentru siguranța ta fizică sau pentru reputația ta, fără să te îngrijorezi de consecințe. Scopul nu este de a convinge, ci pur și simplu de a afirma adevărul, cu libertate și în caritate. Acest mod de a vorbi deschis, cu mult curaj și onestitate nu este legat de statutul, rolul social sau instituțional al vorbitorului, ci de libertatea acestuia, de absența fricii reverențioase sau a grijii față de propria imagine. De exemplu, dacă un lucru nu merge bine în propria comunitate, oricine ar trebui să aibă curajul să exprime acest lucru, deoarece: "Fiecăruia îi este dată manifestarea Duhului spre binele tuturor" (1Cor 12,7). Este foarte important ca toate cuvintele noastre să fie conectate la minte și la inimă. A gândi și a spune trebuie să fie corelate, fiind astfel semnul unei bogății interioare și, chiar, al înțelepciunii. Un scriitor german, Gotthold E. Lessing (1729 - 1781), spunea astfel: "Oamenii înțelepți sunt mereu autentici atât în comportament, cât și în discursurile lor. Nu spun tot ceea ce gândesc, dar gândesc tot ceea ce spun". A vorbi deschis și sincer este rodul exercițiului, este o virtute ce se dobândește prin supunerea la disciplina adevărului. Nu înseamnă să spunem tot ceea ce ne trece prin cap, fără discernământ, ci să avem curajul să luăm cuvântul și să ne spunem părerea în ceea ce privește binele tuturor, fără să ne temem de ceea ce vor gândi sau vor spune ceilalți despre noi. Binele comunității este mult mai important decât propria imagine. La final, vă încredințez câteva îndemnuri: - Evitați orice bârfă și orice vorbă inutilă la adresa cuiva! Tăcerea, în acest caz, este de aur! - Indiferent de condiția în care vă găsiți, nu ezitați să împărtășiți propriile păreri care pot ajuta la bunul mers al comunității! - Vorbiți deschis, cu mult curaj, dar și cu mult respect față de ceilalți! Iată și câteva întrebări care pot fi de ajutor în reflecția noastră în ceea ce privește deschiderea de a lua cuvântul: - Ce ne împiedică să vorbim deschis și în mod liber în comunitatea noastră? - Ce ne ajută să vorbim cu mult curaj și sincer? - Cum putem promova în comunitățile noastre un mod de comunicare liber și autentic? * * * Mai multe informații despre Sinodul 2021-2023 în secțiunea specială: www.ercis.ro/sinod. lecturi: 741.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |