Particularități ale celei de-a doua părți a Adventului
"Doamne Isuse, nu întârzia!"
de Valentina Angelucci
În timpul zilelor care precedau Crăciunul din anul 1720, în Biserica "Neprihănita Zămislire" la Torino răsuna un refren de speranță: Regem venturum Dominum. Venite adoremus. S-a născut novena de Crăciun. Conform tradiției, părintele Carlo Antonio Vacchetta, preot vincențian torinez, a scris structura și muzica. Ea, construită după dispunerea vesperelor, începe cu cântare profețiilor biblice care vestesc venirea Mântuitorului, alternate cu refrenul, ca un invitatoriu. Urmează un poli-psalm, o lectură scurtă și un imn. După aceea Magnificat este precedat de una din așa-numitele "antifonuri majore", sau "antifonuri O" urmat de un titlul cristologic.
Totuși, în 2002, Directoriul despre evlavia populară și liturgie la nr. 103, dedicat novenei de Crăciun, afirmă: "În timpul nostru, în care a fost făcută mai ușoară participarea poporului la celebrările liturgice, va fi de dorit ca în zilele 17-23 decembrie să fie făcută solemn celebrarea Vesperelor cu «antifonurile majore» și credincioșii să fie invitați să participe la ea". De fapt, de la 17 decembrie liturgia pare să accelereze, așteptarea devine vibrantă, dorința este palpitantă. Dacă prima parte a Adventului pune accentul pe așteptarea escatologică a întoarcerii Domnului, începând din această zi atenția se concentrează mai mult asupra venirii istorice a lui Cristos. Creșterea de intensitate este subliniată de diferite elemente. Înainte de toate, de la 17 la 23 decembrie, liturghierul și liturgia orelor prezintă formulare specifice zilnice, independent de ziua săptămânală în care cad acele date, exceptând duminica, zi care menține formularul său. Asta face încât să vorbim despre "zile majore din Advent". De exemplu, formularul specific din 22 decembrie prevede această colectă: "Dumnezeule, care, privind la omul căzut în puterea morții, ai voit să-l răscumperi prin venirea Fiului tău unul-născut, dă-ne, te rugăm harul ca mărturisind cu smerenie și evlavie întruparea lui, să ne facem părtași de viața Răscumpărătorului nostru".
Vesperele din aceste zile sunt marcate de un semn special: antifonurile de la Magnificat sunt aceleași înglobate în novena de Crăciun. Aceste antifonuri sunt așa de vechi și înrădăcinate în tradiția Bisericii care, pentru a le sublinia, au fost preluate și în versetul de la Aleluia din celebrarea euharistică de la ziua respectivă. Astfel, de exemplu, la 17 decembrie vom găsi ca antifon la Magnificat precum și la versetul de la Aleluia această rugăciune: O Sapientia, quae ex ore Altissimi prodiisti, attingens a fine usque ad finem fortiter suaviterque disponens omnia: veni ad docendum nos viam prudentiae ("O, Înțelepciune, care, ieșind din gura Celui Preaînalt, străbați lumea de la un capăt la altul, orânduindu-le pe toate cu putere și blândețe, vino și ne învață calea înțelepciunii").
În zilele următoare vom descoperi alte moduri cu care este indicat Cristos: O Adonai, O Radix Iesse, O Clavis David, O Oriens, O Rex gentium, O Emmanuel. Toate aceste rugăciuni conțin invocația Vino, evidențiind cum cu ele Biserica mireasă se roagă pentru ca Mirele său să se întoarcă în curând. Toate sunt compuse din texte biblice și, punând împreună literele inițiale ale titlurilor de la ultima la prima, formează acrostihul "ERO CRAS" adică "voi fi mâine", promisiunea întoarcerii lui Cristos cu care Apocalipsul încheie toată Scriptura: "Cel care dă mărturie spune acestea: «Da, voi veni curând». «Amin! Vino, Doamne Isuse!»" (22,20).
O altă notă care caracterizează această perioadă este în cele două prefețe, specifice pentru aceste zile. Prima, deși se încheie cu privirea spre viitor, este în mod clar concentrată asupra figurilor care pregătesc nașterea istorică al lui Cristos: "Pe el l-au prevestit toți prorocii, Fecioara Mamă cu dragoste negrăită l-a purtat, Ioan Botezătorul a vestit că e aproape și l-a arătat venit între oameni. Și nouă Domnul Cristos ne dă harul să întâmpinăm cu bucurie misterul nașterii sale, ca, la venirea lui, să ne găsească priveghind în rugăciune și tresăltând în cântări de laudă". În schimb, a doua ne conduce în apropierea ieslei din Betleem privind la misterul Fecioarei Maria și rezumând în puține rânduri teologia întrupării: "De la vechiul vrăjmaș a venit ruina, din sânul feciorelnic al fiicei Sionului a răsărit cel care ne hrănește cu pâine îngerilor și au apărut mântuirea și pacea pentru întregul neam omenesc. Harul pe care Eva ni l-a luat ne este dăruit din nou în Maria. În ea, Mama tuturor oamenilor, maternitatea, răscumpărată de păcat și de moarte, se deschide la darul vieții noi. Unde s-a înmulțit păcatul, prisosește milostivirea ta în Cristos Mântuitorul nostru".
Tot discursul dezvoltat în aceste zile culminează cu ceea ce sună aproape ca un strigăt, o dorință de acum insistentă pe care ziua de 24 decembrie face ca Biserica și noi toți să spunem în rugăciunea zilei: "Doamne Isuse, te rugăm, grăbește-te și nu întârzia și, prin venirea ta, dă mângâiere și speranță celor care se încred în iubirea ta". Având certitudinea că foarte curând se încheie timpul Adventului și începe timpul Crăciunului.
(După L'Osservatore Romano, 13 decembrie 2021)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 482.