Anul Sfântului Iosif
Virtuțile Sfântului Iosif
Virtutea duioșiei. Virtutea duioșiei este o caracteristică a iubirii lui Dumnezeu. Isus a văzut duioșia lui Dumnezeu în Iosif: așa cum un tată își iubește copiii, așa îi iubește Domnul pe cei care se tem de el (Ps 103,13). Iosif cu siguranță a auzit răsunând în sinagoga, în timpul rugăciunii Psalmilor, că Dumnezeul lui Israel este un Dumnezeu al duioșiei care este bun față de toți și el își arată dragostea față de orice făptură (Ps 145,9). Propunere: ca frații noștri, cei mai fragili, să poată vedea puțin în noi din duioșia lui Dumnezeu.
Virtutea primirii. Sfântul Iosif, tată în acceptare. Papa Francisc ne învață că primirea Sfântului Iosif ne invită să-i primim pe ceilalți, fără excludere, așa cum sunt, rezervând o predilecție față de cei mai slabi, fragili, deoarece Dumnezeu alege ceea ce este slab.
Sfântul Iosif, tată cu un curaj creativ. Curajul creativ reiese mai ales atunci când se întâlnesc dificultăți. De fapt, uneori în fața unor dificultăți putem să ne oprim și să părăsim terenul sau să ne angajăm în vreun fel. Uneori, chiar dificultățile scot din fiecare dintre noi resurse pe care nici măcar nu credeam că le avem. Dacă uneori Dumnezeu pare că nu ne ajută, nu înseamnă că ne-a abandonat, ci că are încredere în noi, în ceea ce putem să proiectăm, să inventăm, să găsim.
Tată în umbră. Nimeni nu se naște tată, ci devine astfel. Și nimeni nu devine tată numai pentru că aduce pe lume un copil, ci pentru că are grijă de el în mod responsabil. De fiecare dată când cineva își asume responsabilitatea pentru viața altcuiva, într-un anumit sens exercită paternitatea față de el.
Puterea tăcerii. Nu cere explicații, lămuriri, are încredere, crede și acționează. Fără niciun cuvânt. Este inteligent, înțelege planul și îl concretizează. O tăcere datorită căreia Iosif la unison cu Maria, păzește cuvântul lui Dumnezeu. În tăcerea și liniștea nopții, îngerii îi vorbesc.
Virtutea umilinței. Sfântul Iosif este omul care trece neobservat, omul prezenței zilnice, prudente și ascunse, care știe să fie un sprijin și o călăuză în momentele de dificultate. Câte persoane obișnuite, de obicei uitate, scriu astăzi evenimentele decisive ale istoriei noastre: medici, infirmieri, angajați din supermarketuri, angajați de la curățenie, îngrijitori, voluntari, preoți călugărițe și atâția alții care au înțeles că nimeni nu se salvează singur.
Virtutea ascultării. Lui Iosif Dumnezeu i-a dezvăluit planurile sale. Iosif n-a ezitat să asculte, fără a-și pune întrebări cu privire la dificultățile pe care le va întâmpina: sculându-se din somn, a luat copilul și pe mama lui în timpul nopții și a plecat în Egipt. A rămas acolo până la moartea lui Irod. În fiecare circumstanță a vieții sale, Iosif a știut să rostească "Fiat"-ul său, ca Maria la Buna-Vestire și Isus în Ghetsemani.
Virtutea speranței. Ca și lui Iosif, Isus ne repetă și nouă: Nu vă temeți. Trebuie să lăsăm deoparte mânia și dezamăgirea și să facem spațiu, fără nicio resemnare, dar cu tărie plină de speranță la ceea ce noi nu am ales, dar există.
Darul mijlocirii. Sfânta Tereza a lui Isus, doctor al Bisericii și mare devotată Sfântului Iosif, ne recomandă: Nu-mi amintesc să-i fi cerut vreun har Sfântului Iosif și să nu-l fi obținut. Sfânta Tereza este doctor al Bisericii, deci cunoaște bine medicamentul... spre viață.
Pr. Fabio Volani,
Iosefin al lui Murialdo, Roman
* * *
Din seria "Anul Sfântului Iosif":
Cele patru verbe ale Sfântului Iosif. Sfântul Iosif și timpul nostru
Cele mai multe da-uri ale Sfântului Iosif
* * *
Din arhiva ercis.ro:
Editura "Serafica": Cinci cărți noi, printre care și Sfântul Iosif. Purtătorul de grijă al lui Isus
lecturi: 863.