Când moare o carte
de Francesco Cosentino
Într-o lucrare scrisă pe la sfârșitul anilor '60 și intitulată Despre pretenția creștinismului de a poseda o valoare absolută, teologul german Karl Rahner scria că "multe persoane au astăzi impresia că credința creștină este depășită" și trebuie arhivată între lucrurile din trecut, care dispar lent; fără a se închide în atitudinea defensivă și agresivă, Rahner citea această realitate prin filtrul unui discernământ spiritual atent și comenta astfel: "Trebuie să admitem liniștiți că multe aspecte ale formelor concrete ale religiilor și ale creștinismului însuși sunt condiționate istoric și pot să moară".
Așadar, sfârșitul creștinătății și respectiva criză actuală a creștinismului care există în bătrânul continent european nu sunt pur și simplu un destin de îndurat și un loc de plângere în care trebuie să locuim în mod resemnat. Este vorba mai degrabă de a intra într-o lume nouă fără frică, de a regândi profund modul nostru de a fi creștini și stilul nostru de creștinism, lăsând chiar să moară unele forme religioase care nu mai au viață și căutând cu pasiune o fidelitate mereu nouă față de evanghelie. În fond, itinerarul sinodal dorit puternic de Papa Francisc și abia început este important și pentru asta: a merge împreună și a ne asculta reciproc, pentru a reînnoi și a revigora vestirea credinței în prezentul istoriei.
Totuși, cu privire la criza creștinismului se poate proceda în mod univoc, riscând să nu se perceapă unele aspecte practice care sunt într-un fel indicatorul și semnul. Ne putem opri asupra "sistemelor maxime" ale pierderii de relevanță a credinței creștine în societățile europene, dar riscând să rămânem prizonieri în abstractism. În schimb, criza creștinismului este foarte concretă și împreună cu reflecțiile sociologice și teologice ale cazului, este nevoie ca unele aspecte de "practică" pastorală și eclezială să fie luate în considerare în mod serios. Așadar, criza se manifestă în aspecte de viață eclezială concretă: abandonarea unor biserici, problemele economice, închiderea caselor călugărești și a conventurilor, scăderea numărului de vocații. Și, așa cum ne relatează cronicile recente din Italia, și criza publicațiilor catolice.
La 11 octombrie, ziua aniversării deschiderii Conciliului al II-lea din Vatican, a închis definitiv Casa Editrice Dehoniane, care s-a născut chiar în sânul acelei primăveri a Bisericii care a fost adunarea conciliară și care, dintr-o intuiție a Părinților din Congregația Preasfintei Inimi, și-a luat zborul, publicând în acești șaizeci de ani opere de aprofundare a credinței și de teologie, precum și câteva din revistele cele mai semnificative ale gândirii catolice. Nu este numai tulburare și sentiment de amărăciune ceea ce se simte constatând sfârșitul uneia dintre cele mai importante edituri catolice în criza publicațiilor, agravată de pandemie. Există - și acest sentiment dorim ca să aibă spațiu în fiecare sector al vieții ecleziale - o provocare mereu deschisă care așteaptă să fie percepută. Cu avertismentul de a evita - așa cum ne amintește des Papa Francisc - acele machiaje și acele ficțiuni clericale care, adesea, ne fac să rămânem imobili și în fața problemelor, inducându-ne să continuăm "târâindu-ne" până când se poate și până când durează.
Însă astăzi, este urgentă o reflecție. Dacă observăm cortina care cade asupra activității intense și importante a Editurii Dehoniane - cu care am avut bucuria de a publica ultimele mele două cărți - și ca Biserică nu simțim o zdruncinătură profundă, ca și cum am face cu ochiul la ideea că, în fond, credința nu are nevoie de cărți și de cultură și se poate hrăni pur și simplu din devoțiuni personale apropiate de emoțiile noastre, atunci reflecția devine și mai urgentă.
Desigur, credința nu se învață din cărți și nici nu poate fi generată de teologie. Dar nu există credință creștină care să nu aibă nevoie să crească, să se aprofundeze, să privească mai de aproape misterul lui Dumnezeu, să raționeze critic cu privire la viață și la istorie și cu gândirea, rațiunea, studiul: "Fides quaerens intellectum", spunea Anselm de Aosta. Când credința nu este gândită, nu cultivă simțul critic, nu are instrumentele adecvate pentru a avea acces la cuvântul lui Dumnezeu, la doctrină și la liturgie, ajunge să rămână prizonieră ori a unui devoționalism steril scop în sine ori, și mai rău, a superstiției. A lumina evanghelia și a o întrupa în prezentul vieții noastre este - conform Papei Francisc - misiunea principală a teologiei. Și aceasta trece și prin cărți, reviste, idei, dezbateri.
Câteva considerații, pentru a înfrunta serios această provocare, pot fi utile. Problemele implicate în falimentul unei edituri sunt așa de numeroase și diferite, încât mă voi limita numai să le semnalez, ca și cum aș arunca o piatră în mlaștină. Prima: separarea între credință și cultură, pe care iezuitul Michael Paul Gallagher o definea "o mare dramă de astăzi". Toți trebuie să ne simțim responsabili, și mai ales păstorii: promovăm și anunțăm, și în comunitățile noastre creștine, aprofundarea credinței? Formarea credincioasă pentru o credință gândită? O credință deschisă la provocările de astăzi și capabilă să intre printre vocile și în scenariile din timpul nostru? Dacă suntem onești, ar trebui să facem un mea culpa: am insistat așa de mult pe faptul că cultura nu este totul, că teologia este un lucru dificil care complică viața, că până la urmă ceea ce contează este să fim sfinți, că s-a întâmplat ceea ce este mai rău: alimentăm un creștinism infantil și superficial, adesea superstițios, și stăm la distanță de tot ceea ce interpelează inteligența noastră și spiritul nostru. Și există generații de preoți care au crescut adesea cu această atitudine, uneori repetat lor chiar de respectivii episcopi: nu se devine preoți pentru a studia, ceea ce contează până la urmă este activitatea pastorală. Însă, păcat că o pastorație care cuprinde vestirea credinței și călăuzirea spirituală a persoanelor, fără un minim de pregătire și o formare permanentă, și teologică, riscă să devină un spectacol improvizat și uneori chiar caraghios.
Desigur, nu se poate nega, după aceea, marea criză a publicațiilor tipărite care lovește astăzi în mod deosebit lumea catolică nu numai din cauza lenei față de lectură, ci și din cauza scăderii considerabile a numărului de vocații sacerdotale și călugărești, precum și de credincioși așa-numiți practicanți. Însă această mare criză - trebuie să fim onești - n-a fost un tsunami neprevăzut. Avem semnalmente de mulți ani. Și, probabil, editurile catolice au continuat un pic să moțăie, să meargă dezbinate, să se închidă în logica propriei mici grădinițe. Forțele, nu numai economice, scădeau, dar în loc de a face din asta o oportunitate pentru a uni forțele și a lansa un mare proiect editorial, a prevalat spiritul separatist și uneori individualist, inspirat din rezistența cu orice preț.
O a treia problemă se referă și la calitatea ofertei. Edituri care trebuie să susțină costuri foarte mari au și necesitatea de a publica mult, pentru a încerca să vândă mult. Însă editurilor catolice n-ar trebui să le scape, pe cât posibil, importanța de a menține un echilibru subtil: pe de o parte să nu devină de elită, adică așa de căutată și rafinată încât să trimită un mesaj deja prea răspândit în lumea catolică, și anume că teologia și cărțile sunt numai pentru preoți, pentru specialiști și pentru oamenii culți; însă, pe de altă parte, criteriul economic-comercial n-ar trebui niciodată să prezideze activitate, pentru a evita ca în panorama unei oferte prea numeroase să existe un spațiu excesiv pentru banalitate și superficialitate. O ofertă care nu este la înălțimea unei anumite calități, la sfârșit nu plătește.
Sunt numai câteva dintre probleme, cele tocmai amintite. Desigur, suntem chemați să nu separăm niciodată credința de carte, deși cartea nu este totul credinței, nu o generează și n-o epuizează. Spunea Petrarca: "Întreb cărțile și îmi răspund. Și vorbesc și cântă pentru mine. Unele îmi aduc râsul pe buze sau mângâierea în inimă. Altele mă învață să mă cunosc pe mine însumi". Dar cărțile care ne vorbesc despre Dumnezeu, despre Biserică, despre rugăciune? Poate că fac toate acestea împreună: vorbesc, cântă, ne aduc râsul și mângâierea. Ne fac să ne cunoaștem pe noi înșine și ne fac să respirăm ceva din frumusețea evangheliei. Hrănesc spiritul și sufletul: pentru aceasta n-ar trebui să renunțăm la ele niciodată.
(După L'Osservatore Romano, 16 octombrie 2021)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 671.