Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Relatările de duminică

Samariteana cu cei șase soți ai săi

de Frederic Manns

Sir 50,26 amintește cu cinism "poporul nebun care locuiește la Sihem". În secolul al II-lea î.C. un tribunal stabilește impuritatea femeilor străine între care femeile samaritene pentru a opri căsătoriile mixte. Mishna Nidda 4 afirmă că fiicele samaritenilor sunt considerate au menstruație încă din leagăn. În sfârșit, pentru Testamentul lui Levi 7 locuitorii din Sihem sunt definiți canaaneeni. Dat fiind acest climat de ostilitate samaritenii decid să construiască sanctuarul lor pe muntele Garizim. Consecințele nu se lasă așteptate: într-un an, în ajunul Paștelui, câțiva samariteni merg la Ierusalim. Pe ascuns intră în templu și îl presară cu oase, făcându-l impur.

În acest context trebuie recitită întâlnirea lui Isus cu samariteana care are loc în ora cea mai caldă a zilei, când lipsa de apă devine o tortură pentru cei însetați. Într-o zi, la Sykar, o femeie se apropie de fântâna lui Iacob la amiază pentru a lua apă. În general femeile vin ca să-și ia apă dimineața și seara. Aici suntem în fața unui gest neobișnuit. Isus este acolo, așezat pe marginea fântânii. Ambii, Isus și femeia, sunt însetați. Și setea lor este tenace. Obligația de a trece prin Samaria, pe care pelerinii o evitau, pare stranie: "trebuia", pentru că făcea parte din planul divin. Dumnezeu vrea să facă alianță cu toți. Menționarea lui Sykar lângă Sihem, unde Dumnezeu i-a vorbit lui Abraham pentru a promite țara fiilor săi (Gen 12,6), este un loc care amintește de un trecut de rugăciune și de adorație.

Isus și femeia sunt în căutarea a ceva care le-ar permite să continue să trăiască în plinătate: apa, iubirea, viața de dat și de primit. Aceste sete diferite se pot potoli numai atunci când găsesc un răspuns la dorințele lor. În Biblie fântâna este locul vieții și al întâlnirilor amoroase (Gen 24; 29; Ex 2,15-22). Este asociat și la exod și îndeosebi la darul Torei. Conexiunea între dar și Lege "dar al lui Dumnezeu" este ușor de stabilit. Pentru că este cu adevărat un dar cerut într-un mod și acordat în alt mod. Mai mult: fântâna are o valență nupțială. Amintirea episodului întâlnirii lui Isac și Rebeca, veniți să ia apă (Gen 24,17-19) este vie. În mod straniu, la Golgota, pe cruce pe la amiază Isus în agonia sa cere de băut: "mi-e sete" (In 19,28). Apoi îl dă pe Duhul. Apa face posibilă viața.

Cei cinci soți ai samaritenei amintesc de trădarea poporului, care, în pofida predicii profeților, își fabrică zeii săi. Samaritenii își aleg pe preoții înălțimilor, luați de aici și de acolo, și îi așază în templul lor (1Rg 17,29-32). Pentru moment femeia trăiește cu al șaselea soț. Isus devine al șaptelea, adevăratul soț care vrea să pecetluiască alianța cu samaritenii.

Dialogul lui Isus cu samariteana ilustrează pedagogia sa care îl însoțește pe interlocutor pe drumul interiorității. Modul său de a evangheliza este evidențiat în mod foarte clar. Isus se prezintă ca "dar al lui Dumnezeu". El nu dă apa simplă, ci apa vie. Ceea ce Învățătorul inaugurează este un proces de interiorizare care stabilește un nou raport cu Torah, cu ei înșiși și cu Dumnezeu.

Acest cult este interior pentru că este lucrare a Duhului care trezea în toți adevărata adorație: "Când va veni, el ne va învăța toate. Eu sunt, cel care îți vorbesc" (In 4,25-26).

Origene, în comentariul său la Evanghelia lui Ioan, se oprește asupra simbolismului celor două ape: cea din fântâna lui Iacob și apa vie. Apa din fântână reprezintă Scriptura care, deja în Biblie și la Qumran, este simbolul Duhului, dar "nu conține câteva din cele mai importante și divine mistere ale lui Dumnezeu"; în timp ce apa vie pe care el o dă merge dincolo de ceea ce este scris: este Fiul în care Tatăl s-a scufundat așa cum Fiul se va scufunda în el. Darul pe care el îl dă este viața sa: "Dacă ai fi cunoscut darul lui Dumnezeu și cine este acela care îți spune". Paralelismul este clar.

Origene continuă: "Cine ia cuvinte care numai în aparență sunt profunde va fi ascultat numai pentru puțin timp: timpul necesar pentru a descoperi că ceea ce a confundat cu adevărul nu este adevărul. Este gnoză falsă. Va cădea repede în îndoială. În schimb cine ia din apa vie, din Cristos, se simte transportat în înălțime, izvorul interior care țâșnește, cu aceeași mișcare iubitoare pe care o descrie Solomon, când vorbește despre mire, în Cântarea Cântărilor: «Iată, el vine săltând peste munți, sărind peste dealuri»".

Spre deosebire de gnosticul Heraclion, Origene nu respinge Vechiul Testament. Apa din fântâna lui Iacob nu este otrăvită; este potabilă; o apă care poate chiar să potolească setea. Dar nu pentru mult timp. Pe marginea acelei fântâni, acum, este așezat un om care oferă o apă care nu se bea, o hrană care nu se mănâncă (mâncarea mea este să fac voința celui care m-a trimis); și revelează un loc de adorație și de comuniune spirituală care nu se poate găsi nici în Ierusalim nici pe Garizim. Acest loc este în inimă, pentru Dumnezeu este duh. Așadar, este un loc pe care-l poate obține fiecare. Dar, mai ales, este deschis celor care nu sunt înțelepți, celor care nu sunt inteligenți, celor mici (Mt 11,25). Fără umilință, Scriptura rămâne o carte sigilată. Este umilința care lipsește gnosticilor.

Paradoxul izbucnește: cel căruia îi este sete este cel care dă de băut. Darul oferit nu mai este apă materială, ci apă vie. Întrucât pe cruce i-a fost sete, Isus a putut să-l dea pe Duhul.

În al doilea moment al dialogului (v. 11-15) samariteana nu-l mai consideră pe Isus ca "evreu", deși mântuirea vine de la iudei, nici ca un profet, ci ca "Domn" (Kyrios: v. 11), "mai mare decât Iacob" (v. 12). Mesajul femeii este clar: "Adorația autentică nu se face nici la Ierusalim nici pe Garizim, ci Dumnezeul cel viu poate fi întâlnit pretutindeni, pentru că Dumnezeu este duh" (In 4,21). Teologia locurilor sfinte din Vechiul Testament este redimensionată.

Trebuie subliniat un ultim aspect: Isus vrea să restituie o imagine mai pozitivă a unei femei care a fost redusă la femeie cu viață rea și arată în ea o adevărată sete de Dumnezeu și un drum spiritual care o face să devină misionară: samariteana din Evanghelia lui Ioan "a fost atât de transformată, încât să îndeplinească funcția de predicatoare în mijlocul concetățenilor săi. Totul este transfigurat", scrie Ioan Gură de Aur, Hom. In XII.

(După L'Osservatore Romano, 16 octombrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 520.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat