Interviu luat cardinalului Tagle despre anul dedicat patronului Bisericii Universale și despre "Patris corde"
Să ne lăsăm inspirați de Sfântul Iosif și în procesul sinodal
de Alessandro Gisotti
Sfântul Iosif este o figură actuală și rodnică nu numai pentru tați, ci pentru toți botezații. Este ceea ce subliniază cardinalul Luis Antonio Tagle într-un interviu cu mass-media vaticane despre anul special voit de papa Francisc cu ocazia celei de-a 150-a aniversări a declarării Sfântului Iosif ca patron al Bisericii Universale. În afară de asta, prefectul de la Propaganda Fide se oprește asupra scrisorii Patris corde și indică în sfântul Iosif - în faptul de a deveni păzitor al lui Isus și al Mariei deși asta cere "schimbarea drumului" - o figură care poate inspira Biserica în procesul sinodal demarat de Papa Francisc.
Trăim un an special voit de Papa Francisc pentru a-l celebra pe Sfântul Iosif. După părerea dumneavoastră, care sunt roadele pe care toți botezații, noi toți putem să le primim de la acest an special?
Figura Sfântului Iosif este pe bună dreptate legată cu aceea a taților. Totuși, consider că dumneavoastră ați subliniat corect că noi, toți botezații, putem scoate beneficiu de la acest an special. În special în următoarele domenii: sper ca, asemenea Sfântului Iosif, fiecare botezat să fie atent la glasul și la călăuzirea lui Dumnezeu. În special în momentele de încercare ale vieții. În afară de asta, ca toți botezații să aibă încredere în Dumnezeu pentru a urmări planul lui Dumnezeu și atunci când lucrurile nu sunt mereu clare. După aceea, și pentru a fi un bun "administrator", un gardian, un păzitor al poporului pe care Dumnezeu ni-l încredințează.
În scrisoarea sa "Patris corde", Papa Francisc subliniază importanța Sfântului Iosif pentru tații de astăzi. Ce anume apreciați mai mult din acest document?
Există atâtea, atâtea lucruri pe care ni le oferă acest document, în special taților. Unul dintre lucruri pe care-l apreciez cu adevărat este că înainte de toate îl prezintă pe Sfântul Iosif ca o persoană care acceptă realitatea. A accepta realitate nu înseamnă a fi pasivi sau pur și simplu toleranți în fața a ceva. El acceptă realitatea așa cum este, trăiește conform acelei realități. Și când acceptă acea realitate, vede ceea ce vrea Dumnezeu ca el să facă pentru a o transforma. Uneori suntem tentați să nu acceptăm realitatea. Trăim în trecutul pe care l-am idealizat. Sau trăim într-o utopie care încă nu există. Și prin urmare nu știm în ce mod să transformăm prezentul. În schimb, Sfântul Iosif, conform Patris corde, a acceptat realitatea și, în acea acceptare, a auzit cuvântul lui Dumnezeu și a acționat cu curaj pentru a transforma acea realitate.
Tocmai cu privire la realitate... în ziua de astăzi suntem obișnuiți cu faptul de a avea dreptate numai dacă vorbim, dacă avem ultimul cuvânt într-o conversație. Sfântul Iosif arată în schimb forța sa rămânând în tăcere, în umbră. Ce anume ne învață această atitudine?
Este adevărat. Când eram seminarist, numele seminarului meu era San José Seminary, adică Seminarul "Sfântul Iosif". Virtutea tăcerii este una din virtuțile Sfântului Iosif care ni s-a recomandat. Evanghelia nu prezintă niciun cuvânt al său, însă el păstrează cuvântul lui Dumnezeu în tăcere. Isus este cel care vorbește în tăcerea sa. El a ocrotit cuvântul lui Dumnezeu de cei care voiau să-l ucidă și să-l reducă la tăcere. De aceea, asta ne învață o lecție. Înainte de toate: dorința noastră de a vorbi, a vorbi, a vorbi. "Este pentru mine însumi sau este pentru cuvântul lui Dumnezeu?" În al doilea rând: uneori tăcerea este discursul cel mai puternic. Și Isus, când a fost judecat de Pilat, la un moment dat a tăcut. Însă în tăcerea sa, cine era judecat? În tăcerea lui Isus a fost dezvăluit sistemul corupt. Așadar, cred că Isus a învățat tăcerea de la Sfântul Iosif.
Sfântul Iosif este și tatăl care merge înainte, care schimbă drumul numai să protejeze familia sa. Ce spune credința sa Bisericii, angajate acum în procesul sinodal?
Procesul sinodal pentru noi este o invitație de a merge împreună, de a călători împreună. Există un drum pe care Sfântul Iosif ni-l arată. El a parcurs cărări periculoase cu Maria și Isus, condus de indicațiile îngerului lui Dumnezeu. Este un drum care înseamnă protecție, care înseamnă îngrijire. Sperăm să putem dezvolta, în timpul procesului sinodal, această capacitate de a-l iubi pe Isus, de a iubi Biserica. Și chiar dacă vor fi observații nu întotdeauna pozitive, trebuie să facem asta din grijă, din iubire, în așa fel încât numele lui Isus să fie proclamat și ocrotit.
Ultima întrebare, un pic mai personală. Dumneavoastră sunteți mare cinstitor al Sfântului Iosif. Ați și declarat această devoțiune în diferite ocazii. Ce anume vă impresionează mai mult la acest sfânt?
Această devoțiune îmi permite să mă adresez lui în diferite situații. În special când sunt momente dificile și mă simt amenințat și spun: "Nu știu ce să fac". Atunci cer ocrotirea sfântului Iosif. În mod deosebit și curajul de a rămâne în umbră. Este nevoie de curaj, în special când ai senzația că posezi ideea corectă și vrei s-o propui. Crezi că ai soluția corectă, dar după aceea purifici intențiile tale și spui: "Așteaptă o clipă, mă promovez pe mine însumi sau caut binele?". Dacă nu este atât pentru binele celorlalți, atunci este corect a rămâne în umbră și a lăsa ca Dumnezeu și îngerul lui Dumnezeu să facă minunățiile sale!
(După L'Osservatore Romano, 12 octombrie 2021)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 323.