Interviu luat lui Ahmad Muhammad Al Tayyeb, mare imam de Al Azhar
"Fratelli tutti" enciclică și pentru musulmani
de Andrea Tornielli
"Fiecare din noi a descoperit o mare sintonie spirituală și de gândire față de crizele care îl chinuiesc pe omul contemporan...". Ahmad Muhammad Al Tayyeb, mare imam de Al Azhar, în zilele prezenței sale la Roma pentru a participa la câteva evenimente importante alături de Papa Francisc și de alți lideri religioși, a vizitat studiourile de la Radio Vatican - Vatican News și a răspuns la câteva întrebări despre raportul său cu pontiful, la un an de la publicarea enciclicei Fratelli tutti.
Înainte de toate, ne puteți povesti cum s-a născut și s-a dezvoltat prietenia cu Papa Francisc? Ce înseamnă pentru dumneavoastră această prietenie?
Originile se pot găsi la începutul raportului islamului cu creștinismul, când profetul Mahomed i-a trimis în Abissinia, unde domnea regele creștin Negus, pe însoțitorii și adepții săi asupriți și săraci care au îndurat torturi crunte din partea păgânilor la Mecca. Acest rege i-a primit pe musulmani, garantându-le refugiu și protecție, iar ei s-au întors în peninsula arabă numai după ce societatea musulmană a obținut putere. Astfel, a fost dificil, dacă nu imposibil, ca ei să îndure torturi sau să abandoneze religia lor. Acest raport între creștinism și islam a continuat timp de zece secole, cu suișuri și coborâșuri, dar și în momentele mai întunecate, cum ar fi războaiele și conflictele armate, a existat dialog. Filozofia medievală este bogată în acest patrimoniu. În epoca actuală a fost instituită la Al Azhar o comisie pentru dialogul cu Sfântul Scaun, care a continuat să se reunească în fiecare an aici în Vatican și apoi în anul următor la Al Azhar. Activitatea acestei comisii s-a întrerupt pentru o perioadă de circa șase sau șapte ani, pentru a reîncepe din nou după alegerea iubitului frate Papa Francisc. Al Azhar a luat inițiativa de a-l felicita și am primit un răspuns frumos de la Francisc. Un răspuns care ne-a încurajat să începem din nou un raport. Și astfel am decis să-l vizitez pe papa în Vatican, în mai 2016. În timpul acestei vizite fiecare dintre noi a descoperit o mare sintonie spirituală și de gândire față de săraci, orfani, bolnavi, văduve, victime ale războaielor și cei fără adăpost. Această sintonie între mine și el poate oferi mult pentru a alina aceste crize. Din acel moment, n-a mai existat nicio ezitare. Personal nu am ezitat să întind mâna. Încă din primul minut al întâlnirii noastre cu el am avut confirmarea că este om de pace și de umanitate prin excelență. Lucrurile au continuat bine și în numai trei ani am avut șase summit-uri. În al cincilea dintre acestea am semnat Documentul despre fraternitatea umană. Detaliile despre această temă se pot găsi în cartea Imamul, papa și parcursul spinos, care a fost tradusă recent în italiană, scrisă de studentul și fiul meu, judecătorul Mohammad Abdelsalam.
De ce ați voit să vă angajați personal în acest parcurs fără precedent?
Grație formării mele la Al Azhar, precum și grație faptului că am crescut în orașul turistic Luxor, încă din copilărie am conștientizat prin descoperirile arheologice ale faraonilor că religia se amestecă cu știința și civilizația într-un mod surprinzător. Astfel, am crescut cu convingerea, că până astăzi curge în venele mele, importanței extreme a religiei în construirea civilizațiilor și a dezvoltării materiale și spirituale. Precum și a rolului religiei în păstrarea acestor cuceriri de civilizație, pentru ca ele să nu fie deviate și să devină astfel un rău pentru om, și nu numai pentru om, dar și pentru animale, plante și chiar pietre. Apoi a crescut în mine conștiința deplină a importanței religiei cu studiile mele de științe islamice și specializarea în facultatea de teologie de la Al Azhar. Mi-am dat seama că mesajul religiei poate aduce roadele dorite numai dacă este vestit de credincioși care cred, reconciliați în primul rând între ei. Între cei care duc oamenilor acest mesaj trebuie să fie pace, înțelegere și colaborare. Pentru că dacă între ei domnesc dezbinare și conflict, ei nu sunt în măsură să transmită oamenilor mesajul de pace. Cunoaștem vestitul proverb care spune: Cine nu are ceva, nu poate să dea. Pentru aceasta m-am gândit că Al Azhar trebuie să ia inițiativa de a comunica împreună cu reprezentanții religiilor pentru a ajunge mai întâi la o conciliere între ei și apoi să se îndrepte spre lume pentru a vesti mesajul de pace. Am înțeles că religiile monoteiste apărute în cursul istoriei au un singur izvor, Dumnezeu, Gloriosul, Preaînaltul. Avem texte clare în Coranul sacru care spun că ceea ce a fost revelat de Dumnezeu lui Mahomed este același lucru care a fost revelat lui Abraham și Moise și Isus. Există un izvor unic. Este vorba de tot ceea ce este util pentru omenire ca valori, învățături și porunci, care nu sunt diferite între o religie și alta. Asta m-a indus să plec pentru a fi alături de frații și colegii mei reprezentanți ai religiilor, pentru a descoperi aceste elemente comune, și mulțumire fie lui Dumnezeu noi mergem reconciliați spre oameni sperând ca asta să ajute la alinarea durerilor omului de astăzi.
Care este contribuția enciclicei Papei Francisc "Fratelli tutti" pe care dumneavoastră o considerați mai semnificativă? Este un mesaj care îi interesează și pe musulmani?
Această enciclică este cu siguranță de o importanță enormă, în special în acest timp, atât pentru musulmani, cât și pentru non-musulmani. Pot spune că această enciclică se inserează în cadrul întâlnirilor noastre și este inspirată de ele. Papa însuși amintește asta, cred că în prefață. Enciclica merge în aceeași direcție, cea a dialogului și a conviețuirii între oameni: în sinteză, este un apel de a aplica principiile morale ale religiilor pentru a crea o adevărată fraternitate unde nu este spațiu pentru discriminare pe baza diferențelor de religie, de confesiune, de rasă, de gen, sau pentru alte forme de intoleranță. Enciclica este utilă pentru musulmani și în același moment pentru alții, deoarece spune că toți suntem frați. Și Coranul le spune musulmanilor: aveți frați și sunteți egali în umanitate. Noi spunem că omul este asemănător sau egal cu mine și este un frate al meu în umanitate. Poate să fie frate de religie, dar poate să fie pentru mine și un frate în umanitate. Acesta este centrul enciclicei Fratelli tutti.
Ce pot face în mod concret religiile pentru a răspândi pace, respect, înțelegere reciprocă, și a combate fundamentalismul care înjură numele lui Dumnezeu prin ură și terorism?
Religiile se bazează pe principiul cunoașterii reciproce, al înțelegerii și al colaborării între oameni și e a evita ura, conflictele și războaiele când este posibil. În Coranul sacru există un îndemn obligatoriu, nu numai pentru musulmani ci pentru toți, pentru că versetul începe cu "O, oameni": "O, oameni, v-am creat dintr-un bărbat și o femeie și am făcut din voi popoare și triburi, pentru ca să vă cunoașteți reciproc". Scopul creației și diversitatea care este în ea este așadar acela de a ne cunoaște reciproc. Acest îndemn este unul din punctele comune între toate religiile monoteiste. Să ne imaginăm o lume care să prețuiască această indicație divină și să se bazeze pe principiul de colaborare și cunoaștere reciprocă prin respectul față de diversități ca lege divină pe care Dumnezeu i-a creat pe oameni. Cred cu fermitate că o societate care aplică acest principiu în sferele politice, economice, sociale și culturale, nu se poate găsi afla într-un moment oarecare constrânsă să intre în conflicte sau războaie cu alții. A spune că religiile așa cum au fost revelate de Dumnezeu Preaînaltul au fost cauză de războaie în istorie este imprecis, pentru că acelea care sunt cunoscute drept conflicte în numele religiei, sunt de fapt conflicte politice care au furat numele de la religie încărcându-l cu interpretări corupte pentru a obține cuceriri și interese lumești, care nu au nicio legătură, nici pe departe, cu religia adevărată. Trebuie să spun că aceia care răspândesc astăzi ura între persoane și practică violența și vărsarea de sânge în numele religiei sau al lui Dumnezeu, sunt mincinoși și trădători ai religiilor ale căror steaguri le ridică, oricare ar fi aceste religii sau doctrine sau confesiuni în numele cărora vorbesc ei.
În Declarația de la Abu Dhabi despre Fraternitatea umană se vorbește despre promovarea egalității între bărbat și femeie și despre demnitatea femeii. Există semnale îngrijorătoare care arată învierea unui fundamentalism care nu respectă această demnitate. Cum se poate combate?
Vreau să clarific înainte de toate că tot ceea ce este declarat de Documentul despre fraternitatea umană este ceea ce este stabilit de islam cât privește respectul față de femei și respectarea deplină a drepturilor sale. În afară de asta afirm că nimeni n-o poate priva pe femei de niciunul din drepturile sale, care au fost stabile te profetul islamului Mahomed și care se regăsesc într-o frază clară și sintetică: "Femeile sunt egale cu bărbații". Nimeni nu poate face asta când noi, musulmanii, de la Marrakesh la Jakarta, știm și mai mult știu copiii noștri în școli, că femeile mergeau să se roage cu profetul în moscheea sa, îl vedeau pe profet și el le vedea și schimbau cu el întrebări despre credință și despre lume. Aisha, soția profetului, mama credincioșilor, a participat la învățământ și la politică: corecta ceea ce i se părea greșit în înțelegerea unor legi ale sharia din partea unor shábada, însoțitori ai profetului. Acestea sunt fapte pe bază de documente, pe care le-am învățat și le predăm studenților noștri la Al Azhar. Vreau să spun, în fața acestui adevăr, pe care niciun musulman fidel crezului său nu poate lua femeii drepturile garantate de islam. Trebuie să spunem că tot ceea ce se ridică astăzi în acest domeniu nu este altceva decât o victorie a obișnuințelor și a obiceiurilor depășite și antice, care dăunează legii islamului și regulilor sale. Însă, din onestitate, vorbind despre această temă, spun și că trebuie să fim vigilenți și să distingem - în expresia "drepturi ale femeii" - între drepturile plăsmuite de civilizații contemporane ignorând morala religioasă și sentimentele naturii umane, și alte drepturi formulate în societățile în care religia este o bază solidă în construirea culturii și a stilurilor de viață.
(După L'Osservatore Romano, 8 octombrie 2021)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 382.