Papa Francisc: Conciliul, lumină pentru a duce lumii fraternitatea
Publicăm prefața papei la volumul "Fraternitatea, semn al timpurilor. Magisteriul social al Papei Francisc" ["Fraternità Segno dei Tempi. Il magistero sociale di Papa Francesco"] de cardinalul Michael Czerny și pr. Christian Barone, în librării de joia viitoare. "Fraternitatea va fi mai credibilă - scrie pontiful - dacă începem și în Biserică să ne simțim «toți frați» și să trăim respectivele noastre ministerii ca slujire adusă evangheliei și edificării împărăției lui Dumnezeu și îngrijirii casei comune".
Papa Francisc
Inima evangheliei este vestirea împărăției lui Dumnezeu, care este Isus în persoană, Emanuel și Dumnezeu cu noi. De fapt, în el, Dumnezeu realizează în mod definitiv proiectul său de iubire față de omenire, stabilind domnia sa asupra creaturilor și introducând în istoria umană germenul vieții divine, care o transformă dinăuntru. Desigur, împărăția lui Dumnezeu nu trebuie identificată sau confundată cu vreo realizare pământească și politică; totuși, nici nu trebuie imaginată ca o realitate pur interioară, personală și spirituală, sau ca o promisiune care se referă numai la viața de dincolo. În realitate, credința creștină trăiește din acest "paradox" fascinant și cuceritor, un cuvânt foarte îndrăgit de teologul iezuit Henri de Lubac: este ceea ce Isus, unit pentru totdeauna cu trupul nostru, realizează deja aici și acum, deschizându-ne la relația cu Dumnezeu Tatăl și făcând o eliberare continuă în viața și în istoria pe care o trăim, pentru că în el de acum împărăția lui Dumnezeu s-a apropiat (cf. Mc 1,12-15); în același timp, în timp ce suntem în acest trup, împărăția rămâne și o promisiune, o năzuință profundă pe care o purtăm în noi, un strigăt care se înalță de la creația încă marcată de rău, care geme și suferă până în ziua eliberării sale depline (cf. Rom 8,19-24).
De aceea, împărăția vestită de Isus este o realitate vie, dinamică, ce ne invită la convertire și cere credinței noastre să iasă din staticismul unei religiozității individuale sau reduse la legalism, pentru a fi în schimb o căutare neliniștită și continuă a Domnului și a cuvântului său, care ne cheamă în fiecare zi să colaborăm la lucrarea lui Dumnezeu în diferitele situații ale vieții și ale societății. În moduri diferite, adesea silențioase și anonime, adesea și în cadrul istoriei eșecurilor noastre și a rănilor noastre, împărăția lui Dumnezeu se realizează în inima noastră și în istoria din jurul nostru; ca o mică sămânță ascunsă în pământ (cf. Mt 13,31-32), ca un pic de drojdie care dospește aluatul (Mt 13,24-30), Isus introduce în istoria noastră semnele vieții noi pe care a venit s-o inaugureze și ne cere să colaborăm cu el în această operă de mântuire: fiecare dintre noi poate contribui la realizarea operei împărăției lui Dumnezeu în lume, deschizând spații de mântuire și de eliberare, semănând speranța, sfidând logicile fatale ale egoismului cu fraternitatea evanghelică, angajându-se în duioșie și în solidaritate în favoarea aproapelui, în special a celor mai săraci.
Nu trebuie neutralizată niciodată această dimensiune socială a credinței creștine. Așa cum am amintit și în Evangelii gaudium, kerigma credinței creștine posedă în ea însăși un conținut social, invitând la construirea unei societăți în care să triumfe logica fericirilor și a unei lumi solidare și fraterne. Dumnezeul iubire, care în Isus ne invită să trăim porunca iubirii fraterne, vindecă prin iubire relațiile noastre interpersonale și sociale și ne cheamă să fim făcători de pace și de fraternitate între noi: "Propunerea este împărăția lui Dumnezeu (Lc 4,43); este vorba de a-l iubi pe Dumnezeu care domnește în lume. În măsura în care el va reuși să domnească între noi, viața socială va fi un spațiu de fraternitate, de dreptate, de pace, de demnitate pentru toți. Așadar, atât vestirea, cât și experiența creștină tind să provoace consecințe sociale" (Evangelii gaudium, 180).
În acest sens, îngrijirea Mamei noastre Pământul și angajarea de a edifica o societate solidară în care suntem "toți frați", nu numai că nu sunt străine de credința noastră, ci sunt o realizare concretă a ei. Acesta este fundamentul Doctrinei Sociale a Bisericii. Nu este un simplu efect social al credinței creștine, ci o realitate care are un fundament teologic: iubirea lui Dumnezeu față de omenire și planul său de iubire și de fraternitate pe care el îl realizează în istorie prin intermediul lui Isus Cristos Fiul său, cu care credincioșii sunt intim uniți prin intermediul Duhului. Pentru aceasta sunt recunoscător cardinalului Michael Czerny și preotului Christian Barone, frați în credință, pentru această contribuție pe care o oferă despre fraternitate și pentru aceste pagini care, în timp ce au intenția de a introduce la enciclica Fratelli tutti, încearcă să aducă la lumină și să explice legătura profundă între actualul magisteriu social și afirmațiile Conciliului al II-lea din Vatican.
Uneori această legătură la prima vedere nu iese în evidență și încerc să explic motivul. În istoria Americii Latine în care am fost cufundat, mai întâi ca tânăr student iezuit și apoi în exercitarea slujirii, am respirat un climat eclezial care, cu entuziasm, a absorbit și și-a însușit intuițiile teologice, ecleziale și spirituale ale Conciliului și le-a înculturat și le-a pus în practică. Pentru noi, mai tineri, Conciliul a devenit orizontul credinței noastre, al limbajelor noastre și al practicii noastre, adică a devenit foarte repede ecosistemul nostru eclezial și pastoral, dar n-am căpătat obișnuința de a cita des decretele conciliare sau să ne oprim asupra reflecțiilor de tip speculativ. Pur și simplu, Conciliul a intrat în modul nostru de a fi creștini și de a fi Biserică și, în cursul vieții, intuițiile mele, percepțiile mele și spiritualitatea mea au fost pur și simplu generate de sugestiile învățăturii Conciliului al II-lea din Vatican. Nu era atâta nevoie de a cita textele Conciliului. Astăzi, probabil, după ce au trecut mai multe decenii și aflându-ne într-o lume - și eclezială - profund schimbată, este necesar să se facă mai explicite conceptele-cheie ale Conciliului al II-lea din Vatican, fundamentele argumentărilor sale, orizontul său teologic și pastoral, argumentele și metoda pe care el le-a utilizat.
Card. Michael și pr. Christian, în prima parte a acestei cărți prețioase, ne ajută mult în asta. Ei citesc și interpretează magisteriul social pe care încerc să-l duc înainte, aducând la lumină ceva ce se află un pic scufundat printre rânduri, adică învățătura Conciliului ca bază fundamentală, punct de plecare, loc care generează întrebări și idei și care, pentru aceasta, orientează și invitația pe care astăzi o adresez Bisericii și întregii lumi cu privire la fraternitate. Pentru că fraternitatea, care este unul din semnele timpurilor pe care Conciliul al II-lea din Vatican îl aduce la lumină, este ceea ce are mare nevoie lumea noastră și casa noastră comună, în care suntem chemați să trăim ca frați și surori. Apoi, în acest orizont, cartea pe care intenționez s-o prezint are și avantajul de a reciti în prezent intuiția conciliară a unei Biserici deschise, în dialog cu lumea. La întrebările și la provocările lumii moderne, Conciliul al II-lea din Vatican a încercat să răspundă cu respirația din Gaudium et spes; dar astăzi continuând pe urma acelui drum trasat de părinții conciliari, ne dă seama că este nevoie nu numai de o Biserică în lumea modernă și în dialog cu ea, ci mai ales de o Biserică ce se pune în slujba omului, îngrijindu-se de creație și vestind și realizând o nouă fraternitate universală, în care raporturile umane să fie vindecate de egoism și de violență și să fie întemeiate pe iubirea reciprocă, pe primire, pe solidaritate.
Dacă istoria de astăzi ne cere asta, în special într-o societate marcată puternic de dezechilibre, răni și nedreptăți, ne dăm seama că și acest lucru este în spiritul Conciliului, care ne-a invitat să citim și să ascultăm semnalele care derivă din istoria umană. Cartea cardinalului Michael și a preotului Christian are și acest merit: ne oferă o reflecție asupra metodologiei utilizate de teologia post-conciliară și de însuși magisteriul social, arătând că ea este intim legată cu metodologia folosită de Conciliu, adică o metodă istorico-teologico-pastorală, în care istoria este loc al revelației lui Dumnezeu, teologia dezvoltă orientările printr-o reflecție și pastorația le întrupează în practica eclezială și socială. În acest sens, magisteriul Sfântului Părinte are nevoie mereu să asculte istoria și are nevoie de contribuția teologiei. În sfârșit, aș vrea să-i mulțumesc cardinalului Czerny și pentru implicarea, în această lucrare, a unui tânăr teolog, preotul Barone. Această unire este rodnică: un cardinal, chemat la slujirea Sfântului Scaun și să fie o călăuză pastorală, și un teolog fundamental. Este un exemplu al modului în care se pot uni studiul, reflecția și experiența eclezială, și asta ne indică și o metodă: o voce oficială și o voce tânără, împreună. Așa trebuie mers mereu: magisteriul, teologia, practica pastorală, leadership-ul. Mereu împreună. Fraternitatea va fi mai credibilă dacă începem și în Biserică să ne simțim "toți frați" și să trăim respectivele noastre ministerii ca slujire adusă evangheliei și edificării împărăției lui Dumnezeu și îngrijirii casei comune.
(După Vatican News, 28 septembrie 2021)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 371.