Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 8 septembrie 2021

Cateheze despre Scrisoarea către Galateni: 8. Suntem fii ai lui Dumnezeu

Frați și surori, bună ziua!

Continuăm itinerarul nostru de aprofundare a credinței - a credinței noastre - în lumina Scrisorii către Galateni a Sfântului Paul. Apostolul insistă cu acei creștini pentru ca ei să nu uite noutatea revelației lui Dumnezeu care le-a fost vestită lor. În acord deplin cu evanghelistul Ioan (cf. 1In 3,1-2), Paul subliniază că credința în Isus Cristos ne-a permis să devenim realmente fii ai lui Dumnezeu, precum și moștenitorii săi. Noi, creștinii, adesea luăm de bună realitatea aceasta că suntem fii ai lui Dumnezeu. În schimb, este bine să comemorăm cu recunoștință momentul în care am devenit fii ai lui Dumnezeu, cel al botezului nostru, pentru a trăi mai conștient marele dar primit.

Dacă eu astăzi aș întreba: Cine dintre voi știe data propriului botez?, cred că mâinile ridicate n-ar fi multe. Și în schimb este data la care am fost mântuiți, este data la care am devenit fii ai lui Dumnezeu. Acum, cei care n-o cunosc, să-l întrebe pe naș, pe nașă, pe tatăl, pe mama, pe unchi, pe mătușă: "Când am fost botezat? Când am fost botezată?"; și să amintim în fiecare an acea dată: este data la care am fost făcuți fii ai lui Dumnezeu. De acord? Veți face asta? [răspund: da!] Este un "da" așa, eh? [râd] Să mergem înainte...

De fapt, odată ce "a venit credința" în Isus Cristos (v. 25), se creează condiția radical nouă care introduce în filiația divină. Filiația despre care vorbește Paul nu mai este cea generală care implică toți bărbații și femeile ca fii și fiice ale unicului Creator. În textul pe care l-am ascultat el afirmă că credința permite să fim fii ai lui Dumnezeu "în Cristos" (v. 26): aceasta este noutatea. Acest "în Cristos" creează diferența. Nu numai fii ai lui Dumnezeu, ca toți: toți, bărbații și femeile, suntem fii ai lui Dumnezeu, toți, oricare ar fi religia pe care o avem. Nu. Dar "în Cristos" este ceea ce creează diferența în creștini, și asta are loc numai în participarea la răscumpărarea lui Cristos și în noi în sacramentul Botezului, așa începe. Isus a devenit fratele nostru, iar cu moartea și învierea sa ne-a reconciliat cu Tatăl. Cel care-l primește pe Cristos în credință, prin Botez este "îmbrăcat" în el și cu demnitatea filială (cf. v. 27).

Sfântul Paul în scrisorile sale face referință de mai multe ori la Botez. Pentru el, a fi botezați echivalează cu a lua parte în manieră efectivă și reală la misterul lui Isus. De exemplu, în Scrisoarea către Romani va ajunge chiar să spună că, în Botez, am murit cu Cristos și am fost înmormântați cu el pentru a putea trăi cu el (cf. Rom 6,3-14). Morți cu Cristos, înmormântați cu el pentru a putea trăi cu el. Și acesta este harul Botezului: a fi părtaș de moartea și învierea lui Isus. Așadar, Botezul nu este un simplu rit exterior. Cei care îl primesc sunt transformați în profunzime, în existența cea intimă, și posedă o viață nouă, întocmai aceea care permite să se adreseze lui Dumnezeu și să-l invoce cu numele de "Abb?", adică "tătic". "Tată"? Nu, "tătic" (cf. Gal 4,6).

Apostolul afirmă cu mare îndrăzneală că identitatea primită cu botezul este una total nouă, aptă să prevaleze față de diferențele care există pe planul etnico-religios. Adică, explică așa: "nu mai este nici iudeu, nici grec"; și pe cel social: "nu mai este nici sclav, nici om liber, nici bărbat și nici femeie" (Gal 3,28). Se citesc adesea cu prea mare grabă aceste expresii, fără a percepe valoarea revoluționară pe care o posedă. Pentru Paul, a scrie galatenilor că în Cristos "nu mai este nici iudeu, nici grec" echivala cu o autentică subversiune în domeniul etnico-religios. Iudeul, datorită faptului de a aparține poporului ales, era privilegiat față de păgân (cf. Rom 2,17-20), și însuși Paul afirmă asta (cf. Rom 9,4-5). Așadar, nu uimește că această nouă învățătură a apostolului ar putea suna ca eretică. "Dar cum așa, toți egali? Suntem diferiți!". Sună un pic eretic, nu-i așa? Și a doua egalitate, între "oameni liberi" și "sclavi", deschide perspective tulburătoare. Pentru societatea antică era vitală distincția între sclavi și cetățeni liberi. Aceștia se bucurau prin lege de toate drepturile, în timp ce sclavilor nu le era recunoscută nici măcar demnitatea umană. Asta se întâmplă și astăzi: atâția oameni în lume, atâția, milioane, care nu au dreptul de a mânca, nu au dreptul la educație, nu au dreptul la muncă: sunt noii sclavi, sunt cei care sunt la periferii, care sunt exploatați de toți. Și astăzi există sclavia. Să ne gândim un pic la asta. Noi le negăm acestor oameni demnitatea umană, sunt sclavi. Astfel în sfârșit, egalitatea în Cristos depășește diferența socială între cele două sexe, stabilind o egalitate între bărbat și femei pe atunci revoluționară și pe care este nevoie să o reafirmăm și astăzi. Este nevoie să o reafirmăm și astăzi. De câte ori noi auzim expresii care le disprețuiesc pe femei! De câte ori am auzit: "Dar nu, nu fă nimic, [sunt] treburi pentru femei". Dar uite că bărbatul și femeia au aceeași demnitate, și există în istorie, și astăzi, o sclavie a femeilor: femeile nu au aceleași oportunități ca bărbații. Trebuie să citim ceea ce spune Paul: suntem egali în Cristos Isus.

Cum se poate vedea, Paul afirmă unitatea profundă care există între toți botezații, la orice condiție aparțin, fie ei bărbați sau femei, egali, pentru că fiecare dintre ei, în Cristos, este o creatură nouă. Orice distincție devine secundară față de demnitatea de a fi fii ai lui Dumnezeu, care cu iubirea sa realizează o egalitate adevărată și substanțială. Toți, prin răscumpărarea lui Cristos și Botezul pe care l-am primit, suntem egali: fii și fiice ai lui Dumnezeu. Egali.

Frați și surori, așadar, suntem chemați în mod mai pozitiv să trăim o viață nouă care are în filiația cu Dumnezeu expresia fundamentală. Egali pentru că suntem fii ai lui Dumnezeu și fii ai lui Dumnezeu pentru că ne-a răscumpărat Isus Cristos și am intrat în această demnitate prin Botez. Este decisiv și pentru noi toți astăzi să redescoperim frumusețea de a fi fii ai lui Dumnezeu, de a fi frați și surori între noi pentru că suntem inserați în Cristos care ne-a răscumpărat. Diferențele și contrastele care creează separare n-ar trebui să aibă locuință la cei care cred în Cristos. Și unul dintre apostoli, în Scrisoarea lui Iacob, spune așa: "Fiți atenți cu diferențele, pentru că nu sunteți drepți atunci când în adunare (adică la Liturghie) intră unul care poartă un inel de aur, este bine îmbrăcat: «Ah, poftim, poftim!», și îl așază pe primul loc. Apoi, dacă intră un altul care, sărăcuțul, abia se poate acoperi și se vede că este sărac, sărac, sărac: «Da, da, așază-te acolo, în spate»". Aceste diferențe le facem noi, de atâtea ori, în mod inconștient. Nu, suntem egali. Vocația noastră este mai degrabă aceea de a face concretă și evidentă chemarea la unitate a întregului neam omenesc (cf. Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția Lumen gentium, 1). Tot ceea ce exasperează diferențele între persoane, provocând adesea discriminări, toate acestea, în fața lui Dumnezeu, nu mai au consistență, grație mântuirii realizate în Cristos. Ceea ce contează este credința care acționează urmând drumul unității indicat de Duhul Sfânt. Și responsabilitatea noastră este să mergem cu hotărâre pe acest drum al egalității, dar egalitate care este susținută, care a fost făcută de răscumpărarea lui Isus.

Mulțumesc. Și nu uitați, când vă veți întoarce acasă: "Când am fost botezată? Când am fost botezat?". A întreba, pentru a avea în minte mereu acea dată. Precum și a o sărbători când va veni data. Mulțumesc.

____________________

APEL

La 11 septembrie, în Etiopia se va celebra Anul Nou. Adresez poporului etiopian cel mai cordial și afectuos salut al meu, în mod deosebit celor care suferă din cauza conflictului aflat în desfășurare și a situației umanitare grave provocată de el. Să fie acesta un timp de fraternitate și de solidaritate în care să se asculte dorința comună de pace.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 482.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat