Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Biserica romano-catolică din Iași

SCURT ISTORIC

Potrivit tradiției, catolicii din Iași au construit o biserică în intervalul 1540-1594. Edificiul catolic este menționat în anul 1586 de iezuitul Giulio Mancinelli și în anul 1620 de misionarul Bogoslavic. Episcopii Petru-Bogdan Baksic, vizitator apostolic în Moldova în anul 1641, și Marco Bandini, care a vizitat orașul Iași în anul 1645, sugerează ideea că biserica închinată Adormirii Maicii Domnului ar fi fost construită de boierul Ioanachi, "grec de neam și de religiun, postelnicu lui Vasile Vodă". Această biserică de lemn a suferit foarte mult în decursul timpului din cauza, în special, deselor năvăliri ale cazacilor și ale tătarilor. Astfel, biserica a ars în mai multe rânduri, de exemplu, în anul 1660 și în anul 1766. Unii domni ai Moldovei au acordat acestui așezământ numeroase privilegii. Printre aceștia îi putem aminti pe Dimitrie Cantemir (anul 1711) și pe Ioan Mavrocordat (în anul 1746). În anul 1752 sultanul poruncea lui Constantin Racoviță, domnul Moldovei, să nu împiedice, ci, dimpotrivă, să ajute la ridicarea bisericii catolice din Iași.

După incendiul din octombrie 1766, care a distrus biserica de lemn, Grigore Ghica, domnul Moldovei, a aprobat ridicarea unei biserici latine din piatră. În martie 1782, domnul Constantin Moruzi aproba, la rândul său, catolicilor "să vă faceți biserică de piatră după cum viți ave, și nu veți fi supărat". În același an aprobarea era confirmată de noul domn, Alexandru Mavrocordat. Lucrările la noul edificiu, în stil baroc, după o influență italiană, începute în anul 1782 de preotul Anton Mauro, au fost finalizate în anul 1789 de preotul Fidelis Rochi, iar biserica a fost sfințită la 15 august, în același an.

Din punct de vedere arhitectural, biserica reprezintă un exemplu unic de artă barocă în Moldova, deși elemente baroce se întâlnesc și la câteva biserici ortodoxe din Iași, în special la biserica mănăstirii Golia. Edificiul a suferit mult de-a lungul anilor în urma cutremurelor din anii 1802, 1940 și 1977, precum și în urma incendiului din anul 1827. După cutremurul din 14 octombrie 1802, preotul Dominic Brocani a coordonat lucrările de reparare a bolții și a turnului clopotniței de la intrare. După incendiul din 19-20 iulie 1827 (focul cel mare), lăcașul a fost din nou renovat sub conducerea preotului Inocențiu Pamfili. Interiorul a căpătat forma actuală în 1869, ca urmare a amplelor lucrări de restaurare inițiate de episcopul Iosif Salandari. Restaurarea bisericii a fost efectuată de arhitectul Matia Nitschmann, începând cu anul 1864, în baza unor planuri ale arhitectului Gruber. Ceremonia de binecuvântare a lucrărilor de restaurare s-a desfășurat în anul 1864 cu toate solemnitățile: fanfara militară, prezența principalelor oficialități ale orașului, a corpului preoțesc, a lucrătorilor, a episcopului Salandari. Arhitectul Nitschmann a modificat total, într-un timp foarte scurt, absida și interiorul bisericii, între anii 1864-1866. Episcopul Salandari a fost atât de mulțumit de lucrare încât, la 9 septembrie 1866, a propus Sfântului Scaun să-i ofere arhitectului Nitschmann o medalie. În anul 1866 a fost amenajată pardoseala bisericii, formată din plăci de marmură albă pătrată, cu latura de 0,82 m. În anul 1906 au fost instalate ferestre de fier, care se deschideau cu ajutorul unor pârghii. Acestea au fost executate de meșterul ieșean I. Marek.

În perioada 1864-1874 au fost efectuate, în paralel, și alte lucrări importante de restaurare și amenajare a bisericii. Astfel, în 1869, s-a finalizat zugrăvirea bisericii. În martie 1871 a fost amenajată cupola tabernacolului, iar în aprilie 1872 a fost amenajat tronul și au fost achiziționate noile geamuri pentru ferestre. Marea ramă aurită a tabloului de deasupra altarului central a fost adusă de la Viena. Crucea mare a bisericii, precum și crucile mici de la altarul central și de la altarele laterale, au fost achiziționate în 1864. După cutremurul din 4 martie 1977 biserica a fost grav afectată. De aceea, în anul 1982 preotul Iosif Doboș, parohul de atunci al catedralei, a restaurat zugrăveala bisericii (nu și picturile) și a schimbat vechile dale de piatră ale pavimentului cu plăci de marmură. A fost transformat și prezbiterul. Pe culoarul bisericii s-a realizat un covor de marmură în combinație de trei culori (alb, crem și roșu), după un proiect al arhitectului Gheorghe Hereș. Tot atunci a fost construit și altarul cu fața la popor. Pe fațada acestui altar au fost montate vechile coloane de marmură roșie care înainte fuseseră la banca de Împărtășanie.

ALTARELE

Cele trei altare ale bisericii au fost executate la Padova, din marmură adusă de la Veneția. Altarele au fost comandate special de către episcopul Salandari, iar aducerea lor în țară, pe Dunăre, pe la Galați, s-a făcut în primăvara anului 1874. Sosirea la Iași a altarului mare a oferit însă o mare surpriză, deoarece masa acestuia era ruptă în două. Marmura, de diverse culori, este dispusă în forme geometrice. Altarul principal are la bază trei medalioane mari. În cele două laterale sunt basoreliefuri ce reprezintă doi îngeri în rugăciune, iar în medalionul central este aplicată o cruce metalică poleită, înconjurată de multe raze.

Odată cu instalarea altarelor laterale au fost amenajate și ramele tablourilor de deasupra acestora. La masa de la altarul central a fost instalată o ramă aurită, cumpărată de la firma Maugsch, iar în fața celor trei altare au fost așezate covoare de Smirna.

Altarul central este dedicat Adormirii Maicii Domnului, cel din dreapta sfinților Bonaventura, Iosif de Copertino și Anton de Padova, iar cel din stânga sfântului Francisc de Assisi. În altarul central se află un tabernacol de marmură, îmbrăcat în interior cu metal aurit. Și cele două altare laterale dispun de câte un tabernacol de marmură. Pe altare au fost amplasate, începând cu anul 1875, mai multe sfeșnice, aurite sau de argint, comandate la Padova de episcopul Iosif Salandari.

Pictura bisericii a fost realizată în anul 1869 de călugărul franciscan Giuseppe Carta din Palermo. "Acest pictor italian - scria I. Smolinski în anul 1913 - a dat viață pereților și bolților catedralei, turnând în culori acele chipuri pline de farmec, caracteristice picturii apusene, care răpesc și desfată ochiul privitorului". Inițial, episcopul Salandari l-ar fi preferat pe pictorul Fontana, pe care îl cunoscuse la Roma, însă Propaganda Fide și Curia Generală OFMConv. l-au trimis la Iași pe Giuseppe Carta, cel care pictase și biserica din Pera (Constantinopol). Ideea s-a dovedit extrem de inspirată, iar, la sfârșitul lucrărilor, toată lumea, în frunte cu episcopul Salandari, a fost mulțumită de calitatea picturilor executate de Carta. Tabloul de deasupra altarului central reprezintă Înălțarea Maicii Domnului și constituie elementul central al compoziției picturale. Sursele de inspirație pentru această lucrare rămân ipotetice. Carta s-a inspirat, probabil, după opera lui Tiziano Vecellio, Assunta, aflată în biserica Santa Maria Gloriosa dei Frari, din Veneția. Lucrarea, concepută ca tablou de altar, se apropie de monumentalitate. Ca și Tiziano, Carta a prevăzut că tabloul va fi privit de jos și de la o anumită distanță. Datorită scrutării perspectivei, îl integrează pe spectator în vecinătatea evenimentelor. Brațele apostolilor și ale Fecioarei Maria, întinse spre cer, exprimă extazul și nerăbdarea de a se întâlni cu Dumnezeu. Întregul tablou, datorită mișcării din planul superior, pare să vibreze, iluzie obținută prin compoziția ce pune în centrul atenției personajul Fecioarei, splendid realizat. Apostolii țin de realitatea terestră. Nefiind înzestrați cu atributele sacralității, sunt asemenea oamenilor obișnuiți, exprimându-și surprinderea cu ajutorul gesturilor. Deasupra lor se întinde cerul natural. În schimb, Fecioara Maria se înalță într-un spațiu mistic, sacru, impregnat de lumina tainică, al cărei izvor este însuși Dumnezeu, și de o mulțime de îngeri, ființe cerești.

Pictura de deasupra prezbiterului are ca temă încoronarea Preasfintei Fecioare Maria, iar în spațiul din colțuri, rămas liber, sunt reprezentați cei patru evangheliști: Matei, Marcu, Luca și Ioan.

Cele două tablouri de la altarele laterale au ca temă diferite episoade din viața unor sfinți. Astfel, tabloul din partea de sud este dedicat sfinților Bonaventura, Iosif de Copertino și Anton de Padova. Sfântul Iosif de Copertino, care a avut darul levitației, se ridică de la pământ pentru a se închina Fecioarei, Sfântul Anton este cu crinul în mână, iar Sfântului Bonaventura, care ține o carte în mână, un înger îi întinde pălăria roșie de cardinal. Tabloul din partea de nord este dedicat Sfântului Francisc din Assisi: înconjurat de o mulțime de îngeri, în palme i se pot vedea stigmatele.

În nava bisericii, pe plafon, se află o altă pictură de mari dimensiuni și de formă rotundă, copie după lucrarea marelui pictor renascentist Rafael Sanzio, intitulată Logodna. Pictura Logodna reprezintă ceremonia de logodnă a Fecioarei Maria cu Iosif, așa cum este redată de protoevanghelia apocrifă a Sfântului Iacob: "Maria avea mulți pretendenți. Preotul Zaharia, din porunca arhanghelului, i-a chemat pe toți la templu, spunându-le să aducă cu ei câte un băț, pentru că Dumnezeu le va da un semn. Iosif a sosit, cu multă umilință, ultimul dintre ei, dar imediat un porumbel i s-a așezat pe cap și din băț a înflorit un crin. Era semnul divin". Figurile principale sunt sfântul Iosif și Fecioara Maria. Maria întinde degetul ca să primească inelul de la Iosif. Ochii lor sunt aplecați și nu văd ce se întâmplă în jurul lor, sufletele lor fiind stăpânite de mister și emoție. Figura centrală este aceea a preotului, care învinge ezitarea soților sfinți, apropiind mâna lui Iosif. În partea stângă se află grupul femeilor, cu figuri sugerând zădărnicia acestei reuniuni, a cărei semnificație trece mai departe de scena la care iau parte. În partea dreaptă, este reprezentat tânărul dezamăgit care, printr-un gest de violență, se apleacă și rupe bățul care nu a înflorit. El este reprezentat într-o atitudine tinerească impulsivă, părăsind cu câțiva pași locul destinat bărbaților. Ceilalți trei bărbați, care aspiraseră la mâna Mariei, sunt, la rândul lor, dezamăgiți, cu expresii care denotă amărăciunea pentru o iluzie care se destramă. În partea superioară, Carta a reprezentat un templu poligonal, înălțat pe un rând de trepte, situat într-un peisaj cu arbori și alte plante. Unitatea tabloului este conferită de impresia de spațiu creată de culorile tari ca lumină. Din această lumină izvorăște strălucirea la orizont, iar aceasta se reflectă pe chipurile personajelor.

În cruciera bisericii se află o pictură mare, reprezentând Buna-Vestire. Pictura ne introduce într-o atmosferă cerească: Fecioara Maria, în poziție de rugăciune, primește crinul de la arhanghelul Gabriel. Arhanghelul o invită să privească spre cer, printr-o fereastră creată printre nori, de unde coboară Duhul Sfânt, iar un grup de îngeri admiră marele eveniment.

Arcadele, care susțin bolta principală, sunt acoperite cu medalioane reprezentând sfinți încadrați în ornamentații de culori diferite predominând albastrul. Jumătate dintre portretele prezentate sunt sfinți bărbați, iar cealaltă jumătate sunt femei sfinte.

În colțurile din conformația bolții, rămase libere, Giuseppe Carta i-a reprezentat pe profeții Ieremia, Isaia, Daniel și pe regele David.

Pe stâlpii de susținere, în spațiile rămase libere pe pereții bisericii și între ferestre sunt prezentate diferite frize decorative verticale cu motive florale sau antropomorfe. Uneori, în centrul lor, se află un mic tablou bicolor (alb-roșu), încadrat într-un cerc.

CANDELABRUL GERIANI ȘI ALTE POLICANDRE

Cu ocazia introducerii pentru prima dată a electricității în biserică, în iunie 1904, părintele paroh Iulius Weber a instalat un frumos candelabru din bronz poleit, care producea un efect surprinzător asupra celor care îl vedeau pentru întâia oară iluminând. Candelabrul a fost executat la firma de ornamente bisericești "Besnard et Comp." din Paris. De asemenea, merită atenție alte trei candelabre mai mici, care se află în navatele laterale și în prezbiter, și două candele aurite din stânga și din dreapta prezbiterului.

ORGA, AMVONUL ȘI CALEA CRUCII

De-a lungul timpului biserica a avut în dotare trei orgi. Nu dispunem de informații privitoare la prima orgă. În anul 1862, parohul Eugen Zapolski s-a deplasat la Lemberg, în Polonia, pentru a comanda o orgă nouă. Aceasta a ajuns la Iași abia în mai 1873, după un lung periplu cu trei căruțe, pe ruta Lemberg - Mihăileni - Iași. Amenajarea s-a făcut după un plan mai vechi al arhitectului Hoffmann, ce data din anul 1862. La 11 mai 1904 parohul Iulius Weber scria superiorilor săi că era nevoie de o nouă orgă, deoarece cea veche "era într-o stare că nu se mai putea repara". Comanda pentru noua orgă de la Jagerndorf, Austria, aparținea aceluiași preot și data din 8 decembrie 1903. Orga a fost adusă în țară la 12 aprilie 1904, când a și fost instalată. Inaugurarea a avut loc în 1913. Martor la eveniment, I. Smolinski scria cu privire la noua orgă că era "măreață și sonoră" acompaniind armonic și impresionant corul catedralei.

Amvonul, realizat din metal, cu basoreliefuri aurite, a fost instalat la 13 iunie 1868. Pe partea inferioară a baldachinului se poate vedea un porumbel înconjurat de multe raze aurite. În anul 1874 au fost montate icoanele de la Calea crucii, comandate în anul 1873, la Viena, de episcopul Salandari. Merită atenție ramele acestor icoane: sunt aurite, iar in partea superioară au un splendid ornament baroc.

PLĂCI FUNERARE

Pe cei patru stâlpi, care susțin cruciera, se află patru pietre funerare ce amintesc de patru dintre episcopii care au activat în catedrala din Iași. Pe partea de nord (spre altar) este placa de marmură ce amintește de episcopul Iosif Salandari († 29.12.1873). În partea de sud, lângă altar, este mormântul și piatra funerară a primului episcop titular de Iași, Nicolae losif Camilli († 30.12.1915). Pe stâlpul dinspre intrare (spre nord) este piatra funerară a episcopului Mihai Robu († 27.09.1944 la Beiuș), rămășițele pământești fiind aduse de la Beiuș la Iași în anul 1964. În partea opusă (la sud) se află o placă de marmură ce amintește de episcopul Anton Durcovici († 10.12.1951 la Sighetu Marmației). Episcopul Petru Gherghel, în luna mai a anului 2008, a adus o urnă cu pământ, din mai multe cimitire din Sighetu Marmației, pe care, la 10 mai 2008, a introdus-o în zid, sub placa de marmură.

CLOPOTELE

În turnul bisericii au fost așezate, de-a lungul timpului, mai multe clopote. Conform unor relatări, în timpul ocupației rusești dintre anii 1769 și 1774, s-a ordonat ca aceste clopote să fie transformate în tunuri pentru armata rusească. Ele au fost salvate prin intervenția miraculoasă a unui colonel, al cărui nume a rămas necunoscut. Cele două clopote, care sunt azi, au fost instalate după anul 1777. Primul clopot are o inscripție în limba latină: "Acest clopot s-a ridicat, în anul 1829, în cinstea sfintei și neprihănitei Fecioare Maria înălțate la cer, prin grija și râvna prefectului I.M. Pamfili".

Pe al doilea clopot este gravată o mână și un basorelief al Mântuitorului răstignit. Mai este și o inscripție în limba germană: "Acest clopot, Anna, este dedicat bisericii catolice Adormirea Maicii Domnului din Iași, Moldova, spre amintirea veșnică a Annei de Gighstadt, născută Conti, săvârșită din viață la 27 septembrie 1840".

Dr. Dănuț Doboș


 

lecturi: 1997.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat