|
Confesional din catedrala din Parma (IT)
Foto: Wikipedia |
Oameni ai spiritului
Figuri de la confesional
de Manuel Belli
Astăzi aș vrea să propun un clasament semi-serios de "figuri de la confesional". Nu pot decât să pornesc de la locul al șaselea cu "obișnuitul". Mi s-a întâmplat să aud spovezi ale persoanelor de optzeci-nouăzeci de ani care terminau cu marele clasic: "N-am ascultat de tata și de mama". După întrebarea dacă mai trăiau părinții, după răspunsul că muriseră de mult timp și după constatarea mea că prin urmare nu este posibil ca să nu asculte de ei, venea răspunsul inevitabil: "Scuzați, părinte, sunt obișnuit așa de mic copil, lăsați-mă să spun, altminteri mă pierd". Amin.
Pe locul al cincilea este "Neprihănita Zămislire". Nu sunt puțini cei care se prezintă la fereastra confesionalului și susțin că nu au niciun păcat. Formulele sunt diferite: de la marea clasică: "Nu am furat, nu am înjurat, și merg la Liturghie; nu mi se pare că am păcate"; la versiunea interogativă: "Părinte, ajutați-mă dumneavoastră pentru că nu știu ce să spun". De obicei eu răspund: "Ce onoare! Sunteți trei care nu aveți păcate: dumneavoastră, Cristos și Fecioara Maria!" Urmează râsul de rit, însă după aceea este reafirmată teza.
Pe locul al patrulea este "penitentul în contumacie": "Fiul meu / fiica mea nu mai merg la Liturghie". Când eram tânăr, încercam: "Da, mulțumesc pentru această destăinuire. Îmi imaginez că vă dă mare suferință. Dacă vreți putem să vorbim despre asta, dar poate că acum este important ca să întâlniți milostivirea Domnului pornind de la păcatele dumneavoastră". Urma răspunsul. "Eh, cât timp erau sub acoperișul meu, i-am obligat mereu să meargă. Acum nu mai pot, sunt mari". Acum când sunt un pic mai mare și eu trec peste pasajul intermediar și merg imediat la concluzie: "Spuneți trei Bucură-te, Marie. Act de căință".
Pe locul al treilea aș pune "creativii". De obicei sunt lucrurile legate de porunca a șasea care provoacă definițiile mai pitorești, datorită unei rușini de a spune numele păcatului. Cele două mai curioase pe care le-am auzit sunt: "Am păcătuit în modestie", și: "Am făcut păcate de tânăr". Aici îmi dau seama că este mai bine să evit orice întrebare și să trec direct la: "Spuneți trei Bucură-te, Marie. Act de căință".
Pe locul al doilea "minimizatorii": "Da, părinte. Nimic grav: n-am mers duminica la Liturghie, niște înjurături involuntare la locul de muncă, am furat ceva mic de la un vecin, am tras un pumn unuia. Așadar, lucrurile obișnuite". La care încerc să răspund: "Așadar, lucrurile obișnuite și nimic grav..., ar fi mai bine, de exemplu, să nu dați pumni oamenilor". Și răspunsul luminos: "Părinte, dar și Papa Francisc a spus că ar trage un pumn dacă ar ofensa-o pe mama sa". "Da, însă nu înțelegea chiar în sens literal...".
Și după aceea este și o categorie care învinge cu brațul jos și care îmi provoacă duioșie: sunt cei care au unele dificultăți rituale. Cei care făcând abstracție că tu spui: "Lăudat să fie Isus Cristos", răspund oricum: "În vecii vecilor", chiar dacă îi întrebi: "Ce faceți?"; cei care dacă le impui mâinile în timpul dezlegării fac un gest straniu pentru că urmau să facă semnul crucii, își dau seama că nu era momentul potrivit și simulează atacuri de scărpinare; sau în sfârșit cei care nu-și amintesc Actul de Căință pe de rost, și când vine momentul mișcă ritmic buzele bâlbâind lucruri la întâmplare.
Se glumește, desigur. Sacramentul Reconcilierii este un mare dar al Duhului oferit Bisericii. Însă faptul că practica spovezii cere un pic de întreținere, și acest lucru este în afara oricărei discuții. Avem nevoie să redescoperim frumusețea și urgența pocăinței, problema păcatului, măreția milostivirii. Fără aceste coordonate, ce rămâne din credința creștină? Dacă pe Isus nu-l simțim ca Mântuitor, ce rămâne din el în viața noastră de credință? O spun așa: poate ar trebui să înțelegem că "pocăința" nu este numai un sacrament, "păcatul" nu este numai o încălcare, ci un mod de a trăi, și "milostivirea" nu este numai dezlegarea. Atunci și sacramentul ar putea deveni ceva mai aerisit, un dar al harului lui Dumnezeu într-un context vital gata să-l primească.
(După L'Osservatore Romano, 27 august 2021)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2697.