Sămânța Comunității din Taizé: când bicicleta lui Roger a ajuns pe colină
de Alessandro Di Bussolo
Au trecut 81 de ani de când bicicleta lui Roger Schutz, un elvețian de 25 de ani din mamă franceză, în plin al Doilea Război Mondial, a ajuns la Taizé, un sat mic și pierdut din Burgundia, loc pe o colină aproape de Cluny. După ce a încercat să devină scriitor, Roger s-a înscris la teologie, însă de mulți ani, în timpul unei boli lungi, a maturizat dorința de a crea o comunitate, unde să trăiască în mod concret, în rugăciune, reconcilierea dintre creștini propusă în evanghelie, primindu-i pe cei mai nevoiași.
Și în acea zi de 20 august 1940, era de câtva timp în căutarea unei case unde să înceapă să realizeze acest vis al său. Ceea ce l-a convins că Taizé era locul potrivit a fost invitația la prânz a unei femei de acolo, Henriette Ponceblanc, care în timpul mesei i-a spus: "Rămâi aici, suntem așa de singuri". Tânărului Schutz i s-a părut că îi vorbește Cristos prin acea femeie și a decis să se aranjeze în acel sat, cumpărând, grație unui mic împrumut, casa părăsită a unei doamne care trăia la Lyon.
La izbucnirea războiului, Roger a înțeles că, așa cum a făcut iubita sa bunică de pe mamă, Marie-Louise, în timpul primului conflict mondial, trebuia să ajute persoanele care "treceau prin încercare". Și Taizé era foarte aproape de linia de demarcație care împărțea Franța în două, deci bine situat pentru a primi pe cei care fugeau de război. Astfel a început să găzduiască și să ascundă fugari, îndeosebi evrei, și a propus surorii Geneviève să-l ajute să-i primească. Anunțați că Gestapoul i-a descoperit, în timp ce în noiembrie 1942 Roger însoțea niște evacuați fără documente la granița elvețiană, au decis să rămână la Geneva.
Acolo au ajuns la ei doi studenți din Lyon, Pierre Souvarain și Max Thurian, care citiseră broșura scrisă de tânărul elvețian, "Note explicative", în care clarifica idealul său de viață. Era primul nucleu al viitoarei Comunități ecumenice din Taizé: cei trei s-au întors în Franța în 1944 și au obținut permisiunea de a circula liber în țară pentru a-i ajuta pe cei mai nevoiași. Astfel au ajutat prizonierii germani din două lagăre apropiate și unii copii orfani, de care se ocupa Geneviève.
Încet-încet alți tineri s-au unit cu primii frați și în ziua de Paște 1949, în biserica din Taizé, pusă la dispoziție pentru rugăciunea comunității, grație autorizării nunțiului Angelo Giuseppe Roncalli (viitorul papă Ioan al XXIII-lea), șapte bărbați s-au angajat împreună pentru toată existența în celibat, viață comună și o mare simplitate a vieții.
Multe lucruri s-au schimbat de atunci, a amintit anul trecut, cu ocazia celei de-a 80-a aniversări a venirii lui frère Roger la Taizé, succesorul său la conducerea comunității, frère Alois Löser, 67 de ani, de origini germane. Însă prima intuiție a lui Roger, a spus într-un interviu la L'Osservatore Romano, "rămâne profund actuală: a insera o viață spirituală, o căutare a lui Dumnezeu, acolo unde se găsesc fracturile lumii".
Și astăzi cei o sută de frères de la Taizé primesc refugiați pe colină "și unii frați - amintea priorul - trăiesc în mici fraternități în locuri deosebit de lipsite de apărare în lumea de astăzi". Dar mai ales deschid porțile comunității, în fiecare an, pentru mii de tineri din toate continentele, și aceasta "este o altă mare evoluție care și astăzi ne uimește pe noi înșine". Tineri care nu vin pentru a intra într-o nouă mișcare ecumenică, ci, așa cum voia Roger, mort la 16 august 2005 la vârsta de 90 de ani, ucis de o dezechilibrată, trec "pentru a lua împreună din izvoarele credinței".
Cele trei rugăciuni comune ale Comunității, în biserica Reconcilierii, rămân mereu în centrul întâlnirilor de tineri, însoțite de canoanele cunoscute și cântate în bisericile din fiecare continent. Tinerii din toată lumea ajung la colina din Taizé pentru a trăi o săptămână specială: întâlnire, cântare, rugăciune, tăcere, care duc aproape spontan la descoperirea sensului vieții. La sfârșitul rugăciunii în biserica mare sau în târgurile de la întâlnirile europene de sfârșit de an, frère Roger întâlnea adesea tinerii. Așa cum explica într-un interviu la Centrul Vatican de Televiziune în ianuarie 1998, din care prezentăm un extras [în materialul video]. "La Taizé noi ascultăm - spunea fondatorul Comunității -. Eu și frații mei nu suntem părinți spirituali, ci suntem oameni care ascultă, uneori putem spune câteva cuvinte, le spunem tinerilor să se întrebe cu privire la ei înșiși și să caute înlăuntrul lor. A căuta și a asculta este deja începutul unei vindecări. După aceea tinerii pleacă, merg în ambiente și locuri total diferite. Unii se întorc în familie unde se roagă și se caută credința, alții unde nu există nimic, unde nu se poate vorbi și nici nu pot fi ascultați". Mulți destăinuiesc acestor frères că trăiesc "marea neliniște a viitorului. Ce viitor voi avea, ce loc de muncă, modul să-l găsesc și să câștigăm viața noastră. Este o mare neliniște a Europei. Lor le-aș spune să încerce să se adapteze și să găsească o libertate interioară, absolut necesară. Simplitatea vieții este răspunsul nostru. O viață făcută din puțin, aproape nimic, și apoi să meargă, să construiască o familie, să construiască o comuniune".
Despre ascultare vorbea și frère Alois, în fragmentul din interviul acordat la Vatican News în timpul Sinodului Episcopilor dedicat tinerilor din octombrie 2018, în care era unicul "invitat special". De când, la vârsta de douăzeci de ani, a intrat în comunitatea de pe colina din Burgundia, a întâlnit mereu tinerii care urcă având corturile lor, cântă canoanele compuse de frères și cer să vorbească cu ei la sfârșitul rugăciunilor.
"Tinerii caută o casă în Biserică, vor să fie acasă, vor să fie primiți așa cum sunt - ne spunea el -. Și atunci când există o încredere, tinerii ascultă și ei mesajul evangheliei. Însă primul lucru este de a căuta această încredere cu tinerii, precum și de a-i primi în rugăciunea comună. De a asculta împreună cuvântul lui Dumnezeu, de a face tăcere împreună și de a-i asculta pe tinerii care vor să vorbească personal cu cineva. Căută în Biserică o ureche, o inimă, care primește cu umanitate. Eu cred că putem avea probabil cu mai multă forță în Biserică încă o slujire de ascultare, care nu este exercitată numai de preoți, călugări sau călugărițe, ci și de laici, femei, bărbați care sunt în Biserică pentru a primi, a asculta și apoi a însoți pe tineri".
(După Vatican News, 20 august 2021)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 700.