Omilii care adorm
de Manuel Belli
Există un text din Faptele Apostolilor care nu se citește niciodată la Liturghie. Ipoteza mea este că aceia care au ales lecturile erau preoți și au omis textul ca un act de clemență față de colegi, pentru a le evita o zi de luare în râs din partea credincioșilor. Înainte de discursul foarte frumos al lui Paul adresat prezbiterilor din Efes, se relatează despre apostol că el cu o predică îl adoarme pe un tânăr cu numele Eutich. Nu este o metaforă! La capitolul 20 se citește că Paul s-a luat cu vorba în timpul celebrării și un tânăr adoarme și, fiind așezat la fereastră, cade și moare. Ceea ce mă uimește și mai mult este că Paul îl învie și apoi merge înainte cu predica până în zori. Adică... parcă nu s-a întâmplat nimic! Dacă Sfântul Părinte ar trebui să citească acest număr, îmi permit să supun atenției sale posibilitatea de a face din Eutich sfântul patron al studenților sau credincioșilor aflați la Liturghie, eventual cu titlul de martir! Un coleg al meu de seminar a fost supranumit Eutich datorită atitudinii sale cunoscute de a cădea în catalepsie în timpul cursurilor de teologie. Sper să nu citească "L'Osservatore Romano", altminteri tocmai am pierdut un prieten.
Pentru mine este un text consolator: "Ei bine, și Paul a adormit pe cineva, iar eu cine sunt pentru a fi mai bun?". Însă după aceea îmi vin câteva gânduri. Adică, Paul în ceea ce privește autostima chiar nu-i pasă: eu aș fi murit de rușine, în timp ce el merge înainte cu vorbitul până în zori! Când predic, observ cu atenție fețele credincioșilor și la al treilea căscat tind să scurtez, cu un sentiment de frustrare pentru o omilie care, după părerea mea, n-a mers.
Însă care este metrul de evaluare pentru o omilie bună și o omilie care nu este bună! Îmi vine să mă gândesc că o omilie nu este bună numai dacă este plăcută. Cred că Paul continuă deoarece consideră că despre ceea ce vorbește este credibil, dincolo de faptul că este plăcut sau nu.
Îmi dau seama și că nu este ușor a scinda faptul de a fi predicator de cuvântul pe care-l spun. Dacă unul cască mă deranjează pentru că simt că implicit îmi spune: "Nu ești chiar așa de bun". Nu este departe riscul de a face ca amvonul să devină o scenă, iar Cuvântul lui Dumnezeu un argument ca altele pentru a face un exercițiu de retorică. Îl interpretez pe Paul: probabil că nu s-a simțit rănit de un credincios care adoarme pentru că era capabil să se perceapă în slujba Cuvântului. Există acele trei sau patru omilii pe care le-am ascultat și pe care le păstrez ca pe niște comori prețioase: nu erau foarte frumoase, dar erau sfeșnic pentru ca să poată străluci Cuvântul. Așadar mă întreb: dar problema este de a nu adormi sau de a fi fidel față de Cuvânt? Până la urmă, a nu adormi nu este greu: o glumă la momentul potrivit, o anecdotă spusă la momentul oportun. A paria totul pe puterea Cuvântului este mai angajant, întrucât cere ca Evanghelia să-ți curgă în vene și să-ți fi răscolit măruntaiele. Nu este nevoie numai de o bună pregătire imediată, ci de un continuu exercițiu de convertire. După aceea vreun Eutich va exista, dar este așa de puternic Cuvântul încât să-i dea în mod misterios viață și lui.
(După L'Osservatore Romano, 3 august 2021)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 1157.