Interviu cu mitropolitul de Calcedon, conducătorul delegației de la Constantinopol
"Timpurile noastre nu sunt foarte diferite de cele ale primilor creștini"
de Andrea Tornielli
"Mă tem că ne gândim mai mult la supraviețuirea creștinismului decât la împărtășirea veștii bune a lui Cristos înviat". Mitropolitul Emmanuel a părăsit de câteva luni Franța pentru a asuma titlul Bisericii de Calcedon devenind numărul doi în ierarhia Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol. Este trimisul patriarhului Bartolomeu la celebrarea sfinților Petru și Paul. În acest interviu cu mass-media vaticane se referă la drumul ecumenic, reflectă asupra ultimelor enciclice ale Papei Francisc și cu privire la evanghelizare amintește: "Problema nu este globalizarea, ci raportul nostru cu lumea".
Eminență, în diferite părți ale lumii Bisericile cu greu vestesc evanghelia și transmit credința. Ce răspunsuri trebuie date provocărilor lumii globalizate?
A vesti evanghelia în lume nu este o problemă de strategie. Mă tem că ne gândim mai mult la supraviețuirea creștinismului decât la împărtășirea veștii bune a lui Cristos înviat. De fapt, vedem cum postmodernitatea provoacă în mod sistematic orice formă de instituție. Bisericile noastre nu sunt imune de această dimensiune a secularizării contemporane. Acest fenomen de vrăjire este real și atinge însăși inima misiunii noastre de creștini, așa cum Cristos ne invită să facem: "Mi-a fost dată toată puterea în cer și pe pământ. Așadar, mergând, faceți ucenici din toate neamurile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-i să țină toate câte v-am poruncit! Și iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii!" (Mt 28,18-20). Această concluzie a Evangheliei după sfântul Matei subliniază clar cum să transmitem credința în Cristos celor care sunt în îndoială. Cristos este alfa și omega misiunii noastre. El este în același timp prezent pe drumul prin care se transmite credința și la sfârșitul acestui drum spiritual. De aceea, nu există alt răspuns decât îmbrăcarea în Cristos (Rom 13,14), adică a trăi în partea cea mai intimă a propriei inimi misterul morții și învierii Domnului înainte de a-l oferi și a-l consacra pentru viața lumii. Da, în unele părți ale lumii creștinii sunt persecutați pentru credința lor. Da, în unele părți ale lumii secularizarea marginalizează creștinismul. Însă nimic din ceea ce trăim astăzi nu este în mod semnificativ diferit de ceea ce primele comunități creștine au trebuit să treacă în timp de trei sute de ani de persecuție activă. A revedea literatura din acel timp este de mare importanță pentru noi astăzi. Problema nu este globalizarea, ci raportul nostru cu lumea. "A fi în lume, fără a fi ai lumii", așa cum ne invită să facem textul din Scrisoarea către Diognet.
Două documente magisteriale recente ale episcopului de Roma au deschis posibilitatea de întâlnire și de confruntare cu celelalte religii și cu aceia care nu cred despre teme importante pentru viitorul nostru: cum pot enciclica "Laudato si'" și enciclica "Fratelli tutti" să-i ajute pe creștini să pregătească un viitor mai bun?
Văd în cele două documente pe care le citați dumneavoastră o mare oportunitate de dialog și de apropiere. Însă aș vrea să subliniez aici importanța Sanctității Sale patriarhul ecumenic Bartolomeu fie în termeni de protejare a ambientului, fie în termenii acelui ethos de solidaritate care ne animă pe toți ca și creștini. De fapt, în timpul pontificatului său de treizeci de ani drept conducător al patriarhiei ecumenice, patriarhul ecumenic a subliniat în mod repetat interdependența între conservarea naturii și îngrijirea celorlalți. Această lectură spirituală a lumii demontează certitudinile noastre și ne face conștienți de responsabilitatea creștinilor de a primi cu recunoștință lumea, creația sa și pe cei care o compun. Îi datorăm lui această sinteză aproape sacramentală. Toată creația devine un sacrament, un mister în care se revelează prezența mântuitoare a lui Dumnezeu, care se poate realiza numai într-un gest jertfelnic, oferind lui Dumnezeu ceea ce Dumnezeu ne-a oferit nouă. Patriarhul ecumenic Bartolomeu a declarat în acest sens: "Respectarea și îngrijirea creației sunt parte integrantă a credinței noastre, baza vieții noastre în Biserică și ca Biserică". Așadar, văd în aceste două texte ale Papei Francisc o oportunitate de dialog, dar mai ales de cooperare ecumenică. Unitatea creștinilor se referă la protejarea ambientului și la îngrijirea celorlalți.
Dumneavoastră aveți o experiență însemnată în dialogul interreligios, îndeosebi între creștini și musulmani. Ce pași trebuie făcuți pentru o mai mare cunoaștere reciprocă în fața fundamentalismelor și a abuzului de religie pentru a justifica ura și violența?
Problema fundamentalismului și a extremismului religios nu este recentă, și cu atât mai puțin nu este limitată la o singură religie. Multe studii tind să dezvăluie rădăcinile violenței în contextul său religios. Mă tem că religia a devenit un vinovat ideal care oferă o anumită legitimitate urii față de celălalt. Permiteți-mi să citez o expresie din Declarația de la Berna din 1992, pe care patriarhul ecumenic a articulat-o în mod repetat în diferitele sale mesaje: "O crimă în numele religiei este o crimă împotriva religiei". În spatele acestei expresii se revelează o concepție foarte specială despre religie, liberă de ei care vor s-o devieze pentru un câștig politic. Anii mei de experiență în domeniul dialogului interreligios mi-au arătat că accentul nu este atât pe religie, cât mai ales pe necesitatea dialogului între religii. Dialogul este unica armă capabilă să dezamorseze abuzurile fundamentalismului și extremismului. Enciclica Sfântului și Marelui Consiliu al Bisericii Ortodoxe reunit la Creta în iunie 2016 abundă în acest sens: "Un dialog interreligios sincer contribuie la dezvoltarea încrederii reciproce în promovarea păcii și reconcilierii. Biserica luptă pentru a face «pacea de sus» mai tangibilă pe pământ. Adevărata pace nu se obține cu forța armelor, ci numai cu iubirea care «nu caută ale sale» (1Cor 13,5). Balsamul credinței ar trebui să fie folosit pentru a lega și a vindeca vechile răni ale celorlalți, nu pentru a reaprinde noi focare de ură" (par. 17).
Biserica Catolică întreprinde un drum sinodal dedicat tocmai sinodalității, cu noi modalități de implicare și participare a Bisericilor locale. Documentul de la Ravenna vorbea despre sinodalitate și despre modul de a înțelege primatul: după părerea dumneavoastră, la ce punct este drumul ecumenic cu privire la aceste teme?
Drumul sinodal al Bisericii Catolice, care este datorat influenței directe a Sanctității Sale Papa Francisc, vorbește cu putere Bisericii Ortodoxe. În acest sens, așteptăm cu nerăbdare concluziile următorului Sinod al Episcopilor din 2023, care se va concentra asupra temei: "Pentru o Biserică sinodală: comuniune, participare și misiune". Îndrăznesc să văd în alegerea acestei teme unul din roadele relațiilor noastre ecumenice. De fapt, nu este desigur o întâmplare că documentele mai recente ale Comisiei internaționale mixte pentru dialogul teologic dintre Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă s-au ocupat, încă de la Chieti în 2016, de articularea între sinodalitate și primat. Las documentului însuși să arunce lumina necesară asupra acestui lucru: "În timpul întregului prim mileniu - ne spune documentul de la Chieti - Biserica din Orient și din Occident era unită în păstrarea credinței apostolice, în continuitatea succesiunii apostolice a episcopilor, în dezvoltarea de structuri de sinodalitate legate în mod inseparabil de primat și în înțelegerea autorității ca o slujire (diaconie) de iubire. Deși unitatea între Orient și Occident era uneori deranjată, episcopii din Orient și din Occident erau conștienți că aparțin la unica Biserică" (par. 20).
În 2025 se vor celebra cei 1700 de ani ai Conciliului de la Niceea și în acel an vor coincide datele Paștelui pentru creștini. Cum să ne pregătim pentru această aniversare?
Așa cum știți dumneavoastră, la Conciliul de la Niceea a fost stabilită formula pentru a calcula data Paștelui. Data Paștelui încă este calculată după această metodă, deși se bazează pe două calendare diferite: calendarul gregorian pentru Biserica Catolică și calendarul iulian pentru Biserica Ortodoxă. Și datele pot să coincidă sau să difere până la cinci săptămâni. Problema celebrării comune a Paștelui se impune treptat ca o problema ecumenică de prim ordin. De fapt, așa cum putem mărturisi adevărul misterului care se află în inima mărturiei creștinismului dacă rămânem divizați cu privire la această temă? Cred că jubileul care este la ușă ar trebui să ne invite să reflectăm asupra practicilor noastre liturgice respectând integritatea trupului lui Cristos. Pentru Biserica Ortodoxă, problemele calendarului rămân spinoase și istoria ne-a arătat că pot duce la schismă. Și contextul pan-ortodox preconciliar n-a fost în măsură să le înfrunte fără a genera fenomene de polarizare mai puțin teologice și mai mult propriu-zis identitare. A celebra Paștele în aceeași duminică în toată lumea creștină pe această bază istorică conciliară ar fi un mesaj puternic de mărturie și reconciliere.
(După L'Osservatore Romano, 28 iunie 2021)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 419.