|
Nisiporești: Celebrarea Jubileului celor 125 de ani ai Provinciei Franciscane din România Duminică, 2 mai 2021, în comunitatea parohială și conventuală din Nisiporești, frații franciscani minori conventuali din comunitățile noastre au celebrat un nou eveniment aniversar din itinerarul celebrativ al Jubileului celor 125 de ani de la înființarea canonică a Provinciei Franciscane Conventuale "Sfântul Iosif" din România, evocând și redeschiderea aici a Seminarului Franciscan, eveniment ce a avut loc în data de 2 mai 1990, după 42 de ani de la desființarea și confiscarea abuzivă a Seminarului și Gimnaziului Franciscan din Hălăucești (3 august 1948). Sărbătoarea a început cu o Sfântă Liturghie solemnă concelebrată, la ora 11:00, cu participarea a 21 de frați și a întregii comunități a credincioșilor din Nisiporești, prezidată de pr. Damian Patrașcu, ministru provincial, și frumos animată de vocile minunate ale corului copiilor din parohie, sub îndrumarea surorilor CMD. Frații au fost invitați să cinstească cu credință și recunoștință memoria fraților care ne-au precedat în lucrarea lui Dumnezeu, dar și să ceară iertare Domnului, în numele lor, și pentru toate greșelile fraților înaintași, privind, mai curând, la mărturia vieții lor și la sacrificiul lor. În cuvântul de învățătură, pr. Sorin Giurgi, invitându-ne să contemplăm misterul Paștelui și al mormântului gol, a pus în lumină tocmai puterea dumnezeiască care a lucrat tainic în sufletul fraților înaintași și în sufletul credincioșilor noștri, în perioada de grea încercare a regimului comunist. A fost evocată, cu o vie amintire, figura părintelui Petru Albert, promotorul principal al inițiativei providențiale istorice de redeschidere a Seminarului (în condițiile precare de atunci), alături de ceilalți frați care au trudit cot la cot cu el. Această putere a izvorât din sămânța divină care a rămas și a lucrat în sufletele lor, sămânță semănată cu curaj de acești bravi frați chiar și în întunericul cel mai mare al închisorilor și al persecuției. La final, părintele provincial, mulțumind tuturor pentru participare, a subliniat în fața credincioșilor că toți, frați și laici, trebuie să ne simțim franciscani, deoarece avem un suflet franciscan și o istorie franciscană; în acest sens, dând-o drept exemplu de excelență pe Fericita Veronica Antal, a adus aminte fraților că se așteaptă, de asemenea, că și un frate, cel puțin, ar trebui să ajungă să se bucure de recunoașterea sfințeniei și să fie ridicat la cinstea altarelor, alături de sora fericită Veronica. Bucuria sărbătorii a continuat și printr-o agapă frățească oferită de frații conventului din Nisiporești care au pregătit și au găzduit acest eveniment, totul spre mai marea slavă a lui Dumnezeu și cinstirea memoriei fraților cărora le datorăm o vie recunoștință, dar și rugăciunea noastră pentru tot ceea ce au făcut și ne-au lăsat ca moștenire. Fr. Iosif-Eduard Cadar, OFMConv. * * * Predica pr. Adrian-Sorin Giurgi: Nu există nici o forță care să ucidă spiritul. Un nou început. Redeschiderea Seminarului franciscan, 2 mai 1990 O parte a credincioșilor din comunitatea din Nisiporești își amintesc cu mare emoție marea veste care circulă înainte de sărbătoarea Paștelui din 1990. Pr. Albert, în vârstă de 70 de ani, împreună cu un grup de părinți franciscani, vor să deschidă un seminar franciscan la Nisiporești. Eram încă nedumeriți de evenimentele din decembrie 1989 și iată această veste, așa dintr-o dată; pr. Albert, paroh pentru mulți ani în comunitatea din Nisiporești, vrea să deschidă un seminar. Reflectând mai bine, ne putem da seama că a fost un eveniment providențial pregătit de mult timp. Ca să putem înțelege mai bine să ne lăsăm luminați de credința pe care o celebrăm în aceste zile. Preacucernice părinte ministru provincial, cucernici părinți și frați, dragi copii, iubiți credincioși! Suntem în perioada pascală, în care celebrăm marele mister al mântuirii noastre: patimă, moartea și învierea Domnului nostru Isus Cristos. Tot astăzi, Bisericile orientale celebrează marea sărbătoare a Învierii. Acest mister este modelul după care fiecare creștin trebuie să-și trăiască credința; mister care ne ajută și ne luminează să putem înțelege istoria noastră personală, dar și evenimentele din istoria Bisericii și a societății. Doresc să vă propun un "semn", care poate fi considerat ultimul "semn" al vieții pământești a lui Isus și, totodată, primul semn al vieții celei noi al lui Isus Înviat. Acest "semn" este mormântul lui Isus. Întâi, "mormântul" din Sâmbăta Mare, când Isus înfășurat în giulgiu este pus în mormânt, este pusă o piatră grea la ușa mormântului; dar lucru și mai surprinzător, această piatră a fost sigilată și mormântul păzit de gărzile romane. Mai marii poporului, care decretaseră că e mai bine să moară un singur om decât o națiune întreagă, vor să se asigure că Isus este mort și că va rămâne mort. Același "mormânt", a doua zi; gol, cu piatra dată la o parte, gărzile speriate și risipite, și un du-te-vino la mormânt a persoanelor care l-au urmat pe Isus, femeile evlavioase și ucenicii săi. Ei găsesc piatra dată la o parte și mormântul gol. Un alt "semn" care ne-ar putea ajuta să vedem cum credința în misterul mântuirii noastre este mereu vie și se întrupează în istorie, este cel propus de cuvântul evangheliei de astăzi: "Eu sunt vița, voi sunteți mlădițele". Doresc să vă propun un exercițiu de imaginație și creativitate. Vița de vie împreună cu mlădițele, pusă în "mormânt" și piatra deasupra. Oare va muri? Oare nu va încerca să iasă la lumină? Înrădăcinându-se în pământ, vița dă viață mlădițelor încât acestea din urmă vor căuta o fisură să iasă la lumină. Astfel, găsesc în jurul pietrei posibilitatea de a ieși afară, se întăresc și ajung să îndepărteze piatra. (Este și o legii a naturii care face posibil acest lucru, să ne amintim de semințele care se află sub stânci sau beton sau asfalt și caută să încolțească și să iasă afară.) Acum să revenim la evenimentul de astăzi. Și aș dori să încep cu mărturia pe care a dat-o pr. Albert într-un articol publicat în revista "Mesagerul Sfântului Anton": "În vara anului 1948 regimul comunist a desființat școlile catolice și a «naționalizat», adică a confiscat clădirile școlilor noastre. A comis alt dezastru: a ars cărțile bibliotecii Institutului Teologic din Luizi-Călugăra, a distrus o parte din cărțile bibliotecii de mare valoare istorică și culturală din Hălăucești unde secole de a rândul misionarii depozitaseră cărțile lor aduse din occident. O altă parte din aceste cărți a fost transportată de organele securității la Biblioteca Universității din Iași. Nu există forță care să ucidă spiritul. Când comuniștii «au naționalizat» Seminarul Franciscan din Hălăucești, s-au urcat pe acoperișul clădirii ca să smulgă crucea de pe vârful ei; n-au reușit, s-au mulțumit să îndoaie crucea de fier ca să nu se vadă. (...) Sub teroarea comunistă aproape 100% dintre preoții franciscani din Moldova au fost arestați, judecați, condamnați, băgați și vlăguiți în pușcării sau la muncile forțate. Har Domnului că cei care au rămas în viață și și-au recăpătat vigoarea, după explozia social-politică din decembrie 1989 au reluat cu entuziasm activitatea: au redeschis seminarul franciscan mai întâi, în mod provizoriu, la Nisiporești." ("Mesagerul Sfântului Anton", nr. 30, septembrie-octombrie 1998, p. 15) În 1949 s-a pus "piatra roșie" pe sufletul românului creștin, a fost "sigilată" și "păzită" ca să nu mai intre nicio rază din lumină divină. Câte "morminte", închisori, nu au fost construite ca să înmormânteze vița de vie cu mlădițele sale! (Pentru marele părinte spiritual al creștinismului, Tertulian, închisoarea reprezenta casa diavolului). Dar acolo în mormânt vița a continuat să dea viață mlădițelor care aduceau rod, iar rodul lor a fost supus teascului celui rău (sub teroarea comunistă aproape 100% dintre preoții franciscani din Moldova au fost arestați, judecați, condamnați, băgați și vlăguiți în pușcării sau la muncile forțate, spunea pr. Albert), din care au scos vinul cel nou pentru împărăția cerurilor, teascul care a stors sângele martirilor. Acest sânge a devenit sămânța noilor creștini. (Tertulian). Dar au mai rămas câteva mlădițe (vlăguite), care au reușit să dea la o parte "piatra roșie" de pe sufletul creștinului și au început să aducă roade în afara "mormântului". Iar unul dintre aceste roade a fost deschiderea unui Seminar franciscan la Nisiporești. Iată o mică parte din istoria de credință și de viață care a pregătit acest eveniment istoric și unic. Aceste roade au fost bogate pe măsura suferințelor și muncilor părinților noștri. Ministrul general pr. Lanfranco Serini (care a iubit și a susținut enorm pe frații provinciei noastre; ori de câte ori ne întâlneam cu el în Italia ne întreba de fiecare frate, cu nume și prenume), făcând prima vizită în România, în martie 1991; a ajuns la Nisiporești pe 9 martie, la ora 12.17. În jurnalul său de călătorie ("Asterischi di viaggio") descrie orice amănunt; era încă zăpadă și au ajuns cu mașina într-un șanț (era împreună cu pr. Hubert, asistent general, și pr. Matteo, un chinez). A trecut o altă mașină și au văzut număr străin, i-au ajutat și însoțit până la parohie, iar aici la deal au și trebuit să împingă mașina din cauza gheții. A merit tot sacrificiul să venim de la Roma pentru această întâlnire cu cei cinci preoți care se ocupau de seminar și cu cei 40 de tineri seminariști. Tot în jurnalul său, menționează că pr. Alixandru Gabor i-a sintetizat situația globală a acestei case și a întregii Provincii: Astăzi, aici la noi, se trăiește o carismă particulară a unui nou început. Un nou început: numai așa, continuă ministru general, se poate explica fervoarea, entuziasmul, comuniunea, zelul evident în acești frați. Un nou început; care le-a dat curaj tinerilor să accepte situația precară, săracă, de nedescris. Spiritul de sacrificiu este bucuria acestor tineri; pe care l-au acceptat ca "substanța", esențialul unei alegeri de viață voită și urmată cu hotărâre. Selecția fusese deja făcut anterior. Cine a acceptat să trăiască cu aceste lipsuri, a intuit deja ce înseamnă o chemare franciscană. Iată roadele, recunoscute și susținute de întreaga familie franciscană din lumea întreagă. Doresc să închei cu mărturia pr. Albert, nici nu s-ar putea altfel: În mai 1990, când școlile din țară se pregăteau să dea vacanța cea mare de vară, la Nisiporești începea școala. Cursurile au continuat fără să se țină cont de sezoane, ca să se recupereze, pe cât se putea cei circa 50 de ani pierduți de învățământ. Peste 60 de tineri au fost înscriși și adăpostiți în șura amenajată, în garajul amenajat (tineri mai veneau și atunci s-a împărțit grajdul în două, într-o parte seminariștii și în cealaltă animalele; s-a făcut comparația cu "tugurio" de la Rivotorto - Italia; Nisiporesti - Rivotorto-ul românesc.) în subsolul amenajat al casei parohiale. S-au instalat paturi suprapuse. Nu s-a asfixiat niciun seminarist. Acum sunt preoți. Stau de vorbă cu ei, își aduc aminte în ce spațiu strâmt învățau, dormeau, cum intrau în sala de studiu prin gura de intrare comună și a beciului (se mai întâmpla uneori, mai ales dimineața, ca unul sau altul să dea cu capul de pragul de sus; poarta care ne învăța calea umilinței), și cum îi fotografiam. Acum se amuză, râd cu plăcere și au sentimentul triumfului că au recuperat timpul irecuperabil, că au suspendat scurgerea timpului cu studiul lor asiduu și neîntrerupt. Dragi frați și iubiți credincioși, nu există nici o forță care să ucidă spiritul, să nu lăsăm să ni se pună "pietre" pe sufletul și pe viața noastră și să rămânem mereu uniți cu vița care este Cristos. Să nu uităm că mereu este un nou început! Cristos, speranța mea, a înviat! (Pr. Adrian-Sorin Giurgi, OFMConv.) * * * Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 2 mai: Nisiporești: Celebrarea Jubileului celor 125 de ani ai Provinciei Franciscane din România lecturi: 538.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |