Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Yosef, omul care l-a purtat în brațe, l-a condus, l-a sărutat, a dat de mâncare Fiului lui Dumnezeu

de Bruno Varriano,
gardian și rector al sanctuarelor Bunei Vestiri și al casei Sfântului Iosif la Nazaret în Galileea

De când am ajuns în Țara Sfântă, de peste două decenii, au fost multe situațiile și evenimentele care m-au făcut să meditez asupra iubirii lui Dumnezeu față de om. O iubire care, pentru a mântui și a recapitula toate lucrurile în Isus (Col 1,16-22), se întrupează, crește, trăiește, învață, întâlnește, moare și învie pentru toți și pentru fiecare. Această căutare a cunoașterii lui Isus a devenit și mai concretă cu transferarea mea la Nazaret în 2013, ca gardian al Conventului din Nazaret și rector atât al sanctuarului bazilică al Bunei Vestiri, cât și al celui al Sfântului Iosif. Aici (hic) unde cuvântul s-a făcut trup. Am ajuns la Nazaret în același timp cu începutul pontificatului Papei Francisc. Un pontif care încă de la început a demonstrat o puternică identitate paternă, pe care n-am putut să n-o asociez aici la paternitatea Sfântului Iosif. El îmbrățișează pe cei mici, pe cei simpli, pe cei bolnavi, pe copii, și cu ei se întreține cu plăcere, demonstrând prin gesturile sale o apropiere, care depășește bariere fizice, conceptuale și ideologice.

În mijlocul dificultăților pandemiei de covid-19, papa ne arată că unica manieră pentru a învinge răul este fraternitatea universală. Cu scrisoarea enciclică Fratelli tutti ne duce la prospețimea evangheliei, la frumusețea începutului său, ne transportă aici la Nazaret, unde respirăm în fiecare zi un parfum de Întrupare. Parfumul florii din Galileea, de fapt an-Nāṣira ("Nazaret"), în arabă înseamnă floare. Această îngrijire a aproapelui, care este codul acțiunii Papei Francisc, mă trimite la caracteristicile "școlii" din Nazaret. Aici Fiul lui Dumnezeu a învățat umanitatea naturii sale teandrice de la tatăl său Yosef Ben Yacob - Sfântul Iosif. El care l-a educat, l-a hrănit și cu care a crescut în umanitatea sa.

Originalitatea evangheliei este marcată de cei 30 de ani ai rămânerii lui Isus în viața ascunsă. Fapt unic pentru că, înainte de a fi predicată, evanghelia a fost trăită. Pentru că evanghelia este viață și nu o idee. Nu pot să uit acea zi de 19 martie 2013, șase zile după alegerea sa, când Papa Francisc a inaugurat propriul pontificat cu o omilie despre Sfântul Iosif, centrată pe rolul de "păzitor" al creșterii umane a lui Isus. Acea omilie care ne-a impresionat și ne-a emoționat aici la Nazaret: vorbind despre Iosif am simțit în acea zi gândul papei îndreptat și spre noi care aici la Nazaret îi păzim casa și amintirea.

Așadar, nu ne uimește decizia sa de a dedica sfântului scrisoarea apostolică Patris corde și de a proclama anul "iozefin", ridicându-l pe Sfântul Iosif ca model de paternitate, de soț, de om educator, care uită de el însuși pentru a îngriji un fiu care nu era al său.

El "o primește pe Maria fără precondiții" și este omul în care "Isus a văzut duioșia lui Dumnezeu". Yosef (Iosif), care l-a învățat pe Yehoshua să se roage, invită pe fiecare tată de familie să deschidă orizontul său la viața de rugăciune. Muncitor exemplar, în această perioadă de criză economică, ne învață că economia trebuie să fie în slujba omului. Yosef este amintit pentru castitatea sa și poate să ne ajute în această lume, impregnată de un hedonism erotic, să redescoperim cu urgență adevărata semnificație a iubirii la toate nivelurile. A privi la dreptul și umanul meșteșugar din Galileea ne învață să ne deschidem la toți ca frați.

Chiar de aici, de unde vă scriu, Isus adolescent și tânăr ieșea pentru a lucra, în direcția orașului elenist Seforis, însoțit de tatăl său, Sfântul Iosif. Aceste experiențe l-au marcat pe Fiul lui Dumnezeu în umanitatea sa. Iosif a transmis lui Isus percepția de a se simți unic, care este după aceea proprietatea celui care lucrează cu creativitatea meșteșugarului. Caracteristicile proprii ale celui care se oprea pentru a vorbi, pentru a-i asculta pe clienți, care îi explicau dreptului Yosef dorințele, dificultățile, visele lor.

Yosef, în viața de fiecare zi, a furnizat Fiului lui Dumnezeu caracterul uman, educându-l la cunoașterea vieții, a lumii, a muncii, a limbajului și la cunoașterea lui Torah. La deschiderea și spre cei care nu erau de religie ebraică. Seforis, unde mergeau ca să lucreze, era, de fapt, un oraș mixt în care conviețuiau evrei și romani. Mă emoționez când mă gândesc că acest sat sărac și umil, unde trăiesc prin "har", încredințat fraților din Custodia din Țara Sfântă, este izvorul creștinismului originar. A fost cu adevărat inspirat Sfântul Paul al VI-lea când l-a comparat pe Sfântul Iosif cu o candelă familială, care răspândește razele sale binefăcătoare în "casa lui Dumnezeu", Biserica: Iosif o luminează cu exemplul său incomparabil, de slujire adusă Fiului său și al lui Dumnezeu, cu iubire și din iubire1. Pentru aceasta Sfântul Bernard, mare părinte al teologiei monastice cisterciene, spune în mod candid că "«laudele» atribuite Sfântului Iosif se află în caracterul genuin al evangheliei". Și continuă: "Domnul l-a găsit pe Yosef după inima sa și i-a încredințat cu încredere secretele cele mai misterioase și sacre ale inimii sale. Regii și profeții au voit să vadă și n-au văzut, totuși i-a fost dat lui, Yosef, ca nu numai să-l vadă și să-l audă, ci l-a purtat în brațe, l-a condus pe pașii săi, l-a îmbrățișat, la sărutat, i-a dat de mâncare și a avut grijă de el"2. Atât de semnificative au fost pentru Biserica de la începuturi înalta îndatorire și misiunea Sfântului Iosif, încât casa lui Yosef Ben Yacob, în care a trăit în compania lui Isus și a Fecioarei Maria, conform izvoarelor vechi și a mărturiei episcopului pelerin Arcuf (secolul al VI-lea), a fost numită sanctuar al Hrănirii.

Îmi doresc ca acest an dedicat Sfântului Iosif să poată fi o invitație pentru toți de a recunoaște și a venera pe cel mai "umil sfânt" care a trăit aici. Noi, aici, la Nazaret, ne rugăm așa: "Lăudat să fii, Domnul meu, pentru «Yosef Ben Yacob», tată purtător de grijă a lui Yehoshua, el ne învață să lucrăm cu bucurie în fiecare zi, să fim simpli, curați și sfinți pentru a face voința sfântă a Tatălui. El, gardianul vieții și al iubirii, continuă misiunea sa ca Păzitor al Răscumpărătorului, apărând Biserica Fiului său în lume". Sfântul Iosif să-i facă pe creștini să redescopere încontinuu propria identitate, de discipoli ai "cuvântului lui Dumnezeu"3, Întrupat și revelat în Yehoshua, cuvântul care s-a făcut trup, în istorie și realitate, aici (hic) la Nazaret.

(După L'Osservatore Romano, 17 martie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:
1 Omilia, 19 martie 1966.
2 Omilia II "super Missus est" 2, 16: PL 183, 70.
3 Dei Verbum.


 

lecturi: 696.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat