|
Responsum al Congregației pentru Doctrina Credinței la un dubium cu privire la binecuvântarea unirilor de persoane de același sex (15 martie 2021) LA ÎNTREBAREA PROPUSĂ: Biserica dispune de puterea de a da binecuvântarea la uniri de persoane de același sex? SE RĂSPUNDE: Negativ. Notă explicativă În unele medii ecleziale se răspândesc proiecte și propuneri de binecuvântări pentru uniri de persoane de același sex. Adesea, aceste proiecte sunt motivate de o sinceră voință de primire și de însoțire a persoanelor homosexuale, cărora li se propun drumuri de creștere în credință, "pentru ca aceia care manifestă tendința homosexuală să poată avea ajutoarele necesare pentru a înțelege și a realiza pe deplin voința lui Dumnezeu în viața lor"[1]. Pe aceste drumuri, ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, rugăciunea, participarea la acțiunile liturgice ecleziale și exercitarea carității pot avea un rol important cu scopul de a susține angajarea de a citi propria istorie și de a adera cu libertate și responsabilitate la propria chemare baptismală, pentru că "Dumnezeu iubește fiecare persoană și așa face Biserica"[2], refuzând orice discriminare nedreaptă. Printre acțiunile liturgice ale Bisericii au o importanță singulară sacramentaliile, "semne sacre prin care, datorită unei asemănări cu sacramentele, sunt semnificate și, prin puterea de mijlocire a Bisericii, sunt obținute efecte mai ales spirituale. Prin ele, oamenii sunt pregătiți să primească efectul principal al sacramentelor și sunt sfințite diferitele împrejurări ale vieții"[3]. Catehismul Bisericii Catolice specifică, după aceea, că "sacramentaliile nu acordă harul Duhului Sfânt în felul sacramentelor, dar prin rugăciunea Bisericii pregătesc la primirea harului și dispun la cooperarea cu el" (nr. 1670). La genul sacramentaliilor aparțin binecuvântările, cu care Biserica "îi cheamă pe oameni să-l laude pe Dumnezeu, îi invită să ceară ocrotirea sa, îi îndeamnă să merite, cu sfințenia vieții, milostivirea sa"[4]. În afară de asta, ele, "instituite într-un anumit mod imitând sacramentele, se referă mereu și îndeosebi la efecte spirituale, pe care le obțin prin implorarea Bisericii"[5]. Prin urmare, pentru a fi coerenți cu natura sacramentaliilor, când se invocă o binecuvântare asupra unor relații umane este nevoie ca - în afară de intenția dreaptă a celor care participă - ceea ce este binecuvântat să fie obiectiv și pozitiv orânduit să primească și să exprime harul, în vederea planurilor lui Dumnezeu înscrise în creație și pe deplin revelate de Cristos Domnul. Deci, sunt compatibile cu esența binecuvântării date de Biserică numai acele realități care sunt în sine orânduite să slujească aceste planuri. Pentru acest motiv, nu este permis să se dea o binecuvântare relațiilor, sau parteneriatelor chiar stabile, care implică o practică sexuală în afara căsătoriei (adică, în afara unirii indisolubile a unui bărbat și a unei femei deschise în sine transmiterii vieții), cum este cazul unirilor între persoanele de același sex[6]. Prezența în aceste relații a elementelor pozitive, care în sine trebuie să fie apreciate și valorizate, nu este oricum în măsură să le justifice și să le facă deci în mod legitim obiect al unei binecuvântări ecleziale, pentru că aceste elemente se află în slujba unei uniri care nu este orânduită la planul Creatorului. În afară de asta, deoarece binecuvântările asupra persoanelor sunt în relație cu sacramentele, binecuvântarea unirilor homosexuale nu poate să fie considerată permisă, deoarece ar constitui într-un fel o imitare sau o trimitere de analogie cu binecuvântarea nupțială[7], invocată asupra bărbatului și femeii care se unesc în sacramentul Căsătoriei, dat fiind că "nu există niciun fundament pentru a asemăna sau a stabili analogii, nici măcar îndepărtate, între unirile homosexuale și planul lui Dumnezeu cu privire la căsătorie și familie"[8]. Așadar, declarația de ilegitimitate a binecuvântărilor de uniri între persoane de același sex nu este, și nu vrea să fie, o discriminare nedreaptă, cât mai ales să amintească adevărul ritului liturgic și a ceea ce corespunde profund cu esența sacramentaliilor, așa cum le înțelege Biserica. Comunitatea creștină și păstorii sunt chemați să primească persoanele cu înclinație homosexuală cu respect și delicatețe și vor ști să găsească modalitățile cele mai adecvate, coerente cu învățătura eclezială, pentru a vesti evanghelia în plinătatea sa. Acestea, în același timp, să recunoască apropierea sinceră a Bisericii - care se roagă pentru ei, îi însoțește, împărtășește drumul lor de credință creștină[9] - și să-i primească învățăturile cu disponibilitate sinceră. Răspunsul la dubium-ul propus nu exclude ca să fie date binecuvântări fiecărei persoane cu înclinație homosexuală[10], care manifestă voința de a trăi în fidelitatea față de planurile revelate ale lui Dumnezeu așa cum sunt propuse de învățătura eclezială, ci declară ilegitimă orice formă de binecuvântare care tinde să recunoască unirile lor. De fapt, în acest caz binecuvântarea ar manifesta intenția nu de a încredința ocrotirii și ajutorului lui Dumnezeu unor persoane singulare, în sensul amintit mai sus, ci de a aproba și a încuraja o alegere și o practică de viață care nu pot să fie recunoscute ca orânduite obiectiv la planurile revelate ale lui Dumnezeu[11]. În același timp, Biserica amintește că Dumnezeu însuși nu încetează să binecuvânteze pe fiecare dintre fiii săi pelerini în această lume, deoarece pentru el "suntem mai importanți decât toate păcatele pe care noi le putem face"[12]. Însă nu binecuvântează nici nu poate să binecuvânteze păcatul: îl binecuvântează pe omul păcătos, pentru ca să recunoască faptul că este parte din planul său de iubire și să se lase schimbat de el. De fapt, el "ne ia așa cum suntem, dar nu ne lasă niciodată așa cum suntem"[13]. Pentru motivele de mai sus, Biserica nu dispune, nici nu poate să dispună, de puterea de a binecuvânta uniri de persoane de același sex în sensul înțeles mai sus. Suveranul Pontif Francisc, în cursul unei audiențe acordate subsemnatului, secretar al acestei congregații, a fost informat și și-a dat asentimentul pentru publicarea acestui Responsum ad dubium, cu Nota explicativă anexată. Dată la Roma, din sediul Congregației pentru Doctrina Credinței, la 22 februarie 2021, Sărbătoarea Catedrei Sfântului Apostol Petru. Cardinal Luis F. Ladaria, S.I.
✠ Giacomo Morandi
_______________________
Articol de comentariu al Responsum ad dubium Această intervenție a Congregației pentru Doctrina Credinței este răspunsul la o întrebare - în termeni clasici, la un dubium - prezentată, așa cum se întâmplă în mod normal, de păstori și credincioși care au nevoie de o clarificare orientativă cu privire la o problemă controversată. În fața incertitudinii provocate de afirmații sau de practici problematice referitoare la domenii decisive pentru viața creștină, se cere să se răspundă afirmativ sau negativ, și apoi să se expună argumente care susțin poziția asumată. Finalitatea intervenției este aceea de a susține Biserica universală în a corespunde mai bine exigențelor evangheliei, de a soluționa controversele și de a favoriza o comuniune sănătoasă în poporul sfânt al lui Dumnezeu. Problema disputată apare în cadrul "voinței sincere de primire și de însoțire a persoanelor homosexuale, cărora li se propun drumuri de creștere în credință" (Notă explicativă), așa cum este indicat de Sfântul Părinte Francisc, la încheierea celor două Adunări sinodale despre familie: "pentru ca aceia care manifestă tendința homosexuală să poată avea ajutoarele necesare pentru a înțelege și a realiza pe deplin voința lui Dumnezeu în viața lor" (Exortația apostolică Amoris laetitia, nr. 250). Aceasta este o invitație de a evalua cu discernământ oportun proiectele și propunerile pastorale oferite în această privință. Între acestea, sunt și binecuvântări dat unirilor de persoane de același sex. De aceea se întreabă dacă Biserica dispune de puterea de a da binecuvântarea sa: este formula conținută în quaesitum. Răspunsul - Responsum ad dubium - găsește explicații și motivații în Nota explicativă anexată a Congregației pentru Doctrina Credinței, din 22 februarie 2021, la a cărei publicare și-a dat asentimentul însuși Papa Francisc. Nota este centrată pe distincția fundamentală și decisivă între persoane și unire. Așa încât evaluarea negativă cu privire la binecuvântarea de uniri ale persoanelor de același sex nu implică o evaluare cu privire la persoane. Înainte de toate persoanele. Este valabil pentru ele, și este un punct critic, ceea ce este declarat la nr. 4 din Considerații cu privire la proiectele de recunoaștere legală a unirilor dintre persoane homosexuale, redactate de aceeași congregație, și amintit de Catehismul Bisericii Catolice: "Conform învățăturii Bisericii, bărbații și femeile care prezintă tendințe homosexuale «trebuie să fie primiți cu respect, compasiune și delicatețe. Se va evita orice semn de discriminare nedreaptă față de ei» (nr. 2358)". Învățătură amintită și reafirmată de Notă. Cât privește unirile de persoane de același sex, răspunsul la dubium "declară ilegitimă orice formă de binecuvântare care tinde să recunoască unirile lor". Ilegitimitatea pe care Nota explicativă le referă la un triplu ordin de motive, în conexiune între ele. Primul este dat de adevărul și de valoarea binecuvântărilor. Ele aparțin genului sacramentaliilor, care sunt "acțiuni liturgice ale Bisericii" care cer consonanță de viață cu ceea ce ele semnifică și generează. Semnificații și rezultate de har pe care Nota le expune în formă concisă. Prin urmare, o binecuvântare asupra unei relații umane cere ca ea să fie orânduită pentru a primi și a exprima binele care îi este spus și dăruit. Astfel suntem la al doilea motiv: ordinea care face apți să primească darul este dată de "planurile lui Dumnezeu înscrise în creație și revelate pe deplin de Cristos Domnul". Planuri la care nu răspund "relații sau parteneriate chiar stabile, care implică o practică sexuală în afara căsătoriei", adică "în afara unirii indisolubile a unui bărbat și a unei femei, deschisă în sine transmiterii vieții". Este cazul unirilor între persoane de același sex. Însă nu numai ele, ca și cum problema sunt numai aceste uniri, ci orice unire care comportă o exercitare a sexualității în afara căsătoriei, lucru care este ilegitim din punct de vedere moral, după cum învață magisteriul eclezial neîntrerupt. Asta vorbește despre o putere pe care Biserica n-o are, pentru că nu poate dispune de planurile lui Dumnezeu, care altminteri ar fi nerecunoscute și dezmințite. Biserica nu este arbitră a acelor planuri și a adevărurilor de viață pe care le exprimă, ci fidelă interpretă și vestitoare a lor. Al treilea motiv este dat de eroarea, în care am fi induși cu ușurință, de a asimila binecuvântarea unirilor de persoane de același sex cu aceea a unirilor matrimoniale. Prin relația pe care binecuvântările asupra persoanelor o au cu sacramentele, binecuvântarea acestor uniri ar putea să constituie într-un anumit mod "o imitare sau o trimitere de analogie cu binecuvântarea nupțială", dată bărbatului și femeii care se unesc în sacramentul Căsătoriei. Ceea ce ar fi eronat și deviant. Pentru aceste motive amintite "binecuvântarea unirilor homosexuale nu poate să fie considerată legitimă". Declarație care nu prejudiciază în niciun mod considerația umană și creștină pe care Biserica o are față de fiecare persoană. Așa încât răspunsul la dubium "nu exclude ca să fie date binecuvântări fiecărei persoane cu înclinație homosexuală, care manifestă voința de a trăi în fidelitatea față de planurile revelate ale lui Dumnezeu așa cum sunt propuse de învățătura eclezială". Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Francisc, Exortația apostolică post-sinodală Amoris laetitia, nr. 250. [2] Sinodul Episcopilor, Document final al celei de-a XV-a Adunări Generale Ordinare, nr. 150. [3] Conciliul al II-lea din Vatican, Constituția Sacrosanctum Concilium, nr. 60. [4] Rituale Romanum ex Decreto Sacrosancti Oecumenici Concilii Vaticani II instauratum auctoritate Ioannis Pauli PP. II promulgatum, De benedictionibus, Praenotanda Generalia, nr. 9. [5] Ibidem, nr. 10. [6] Cf. Catehismul Bisericii Catolice, nr. 2357. [7] De fapt, binecuvântarea nupțială trimite la relatarea creației, în care binecuvântarea lui Dumnezeu asupra bărbatului și asupra femeii este în raport cu unirea lor rodnică (cf. Gen 1,28) și cu complementaritatea lor (cf. Gen 2,18-24). [8] Francisc, Exortația apostolică post-sinodală Amoris laetitia, nr. 251. [9] Cf. Congregația pentru Doctrina Credinței, Scrisoarea Homosexualitatis problema despre îngrijirea pastorală a persoanelor homosexuale, nr. 15. [10] De fapt, De benedictionibus prezintă o vastă listă de situații pentru care să se invoce binecuvântarea Domnului. [11] Cf. Congregația pentru Doctrina Credinței, Scrisoarea Homosexualitatis problema despre îngrijirea pastorală a persoanelor homosexuale, nr. 7. [12] Francisc, Audiența generală din 2 decembrie 2020, Cateheze despre rugăciune: binecuvântarea. [13] Ibidem. lecturi: 985.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |