|
"Dar voi, cine spuneți că sunt eu?" - Isus Cristos, Dumnezeu adevărat A treia predică de Postul Mare 2021 a card. Raniero Cantalamessa (12 martie 2021) Amintesc pe scurt tema și spiritul acestor meditații de Postul Mare. Ne-am propus să reacționăm la tendința foarte răspândită de a vorbi despre Biserică "etsi Christus non daretur", ca și cum Cristos nu ar exista, ca și cum s-ar putea înțelege totul despre ea, făcând abstracție de el. Însă ne-am propus să reacționăm la asta într-un mod diferit decât de obicei: nu încercând să convingem de eroare lumea și mijloacele sale de comunicare, ci reînnoind și intensificând credința noastră în Cristos. Nu în cheie apologetică, ci spirituală. Pentru a vorbi despre Cristos am ales calea mai sigură care este cea a dogmei: Cristos, om adevărat, Cristos, Dumnezeu adevărat, Cristos, o singură persoană. Calea dogmei nu este deloc o cale veche și depășită. "Terminologia dogmatică a Bisericii primare - a scris Kierkegaard, unul din cel mai mari reprezentanți ai gândirii moderne existențiale - este ca un castel fermecat unde se odihnesc într-un somn profund principii și principesele mai grațioși. Este suficient numai a-i trezi, pentru ca să sară în picioare în toată gloria lor"[1]. Iată, este vorba tocmai de asta: de a trezi dogmele, de a insufla în ele viață, ca atunci când Duhul a intrat în oasele uscate văzute de Ezechiel și ele "s-au întors la viață și s-ar ridicat în picioare" (Ez 37,10). Data trecută am încercat să facem asta, față de dogma lui Isus "om adevărat"; astăzi vrem să facem asta cu dogma lui Cristos "Dumnezeu adevărat". Dogma lui Cristos "Dumnezeu adevărat" În anul 111 sau 112 după Cristos, Plinius cel Tânăr, guvernator al Bitiniei și al Pontului, a scris o scrisoare împăratului Traian, cerându-i indicații despre modul de a se comporta în procesele împotriva creștinilor. Conform informațiilor luate - scrie împăratul - "toată vina sau eroarea lor consta în a fi obișnuiți să se adune într-o zi stabilită înainte de zori și să intoneze, în coruri alterne, un imn lui Cristos ca unui Dumnezeu"[2]: carmen Christo quasi Deo dicere. Suntem în Asia Mică, la puțini ani de la moartea ultimului apostol, Ioan, iar creștinii, în liturgia lor, proclamă deja divinitatea lui Cristos! Credința în divinitatea lui Cristos se naște cu nașterea Bisericii. Dar ce mai este astăzi cu această credință? Înainte de toate, să facem în mod sumar o reconstrucție a istoriei dogmei divinității lui Cristos. Ea a fost stabilită solemn la Conciliul din Niceea din 325 prin cuvintele pe care le repetăm în Crez: "Cred într-unul Domn Isus Cristos… Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut iar nu creat, de o ființă cu Tatăl". Dincolo de termenii folosiți, sensul profund al definiției de la Niceea - așa cum se deduce de Sfântul Atanasiu care a fost martorul și interpretul cel mai autoritar - era că în orice limbă și în orice epocă, Cristos trebuie să fie recunoscut Dumnezeu în sensul cel mai puternic și cel mai înalt pe care cuvântul Dumnezeu îl are în acea limbă și cultură, și nu în vreun alt sens derivat și secundar. A fost nevoie de aproape un secol de adaptare înainte ca acest adevăr să fie receptat, în radicalitatea sa, de întreaga creștinătate. Odată depășite regurgitările de arianism datorate venirii popoarelor barbare care primiseră prima evanghelizare de la eretici (goții, vizigoții și longobarzii), dogma a devenit patrimoniu pașnic al întregii creștinătăți, atât orientale cât și occidentale. Reforma protestantă a menținut-o intactă și chiar i-a mărit centralitatea; totuși a inserat în el un element care mai târziu va da provoca dezvoltări negative. Pentru a reacționa la formalism și la nominalism care reducea dogmele la exerciții de virtuozitate speculativă, reformatorii protestanți afirmă: "A-l cunoaște pe Cristos înseamnă a recunoaște binefacerile sale, nu a investiga naturile sale și modurile întrupării"[3]. Cristos "pentru mine" devine mai important decât Cristos "în sine". Cunoașterii obiective, dogmatice, i se opune o cunoaștere subiectivă, intimă; mărturiei externe a Bisericii (și, în anumite cazuri, chiar ale Scripturilor) despre Isus, i se opune "mărturia internă" pe care Duhul Sfânt o dă despre Isus în inima fiecărui credincios. Iluminismul și raționalismul au găsit în asta terenul potrivit pentru demolarea dogmei. Pentru Kant, ceea ce contează este idealul moral propus de Cristos, mai mult decât persoana sa. Teologia liberală din secolul al XIX-lea reduce practic creștinismul numai la dimensiunea etică și îndeosebi la experiența paternității lui Dumnezeu. Se despoaie evanghelia de tot supranaturalul: minuni, viziuni, învierea lui Cristos. Creștinismul devine numai un ideal moral sublim care poate face abstracție de divinitatea lui Cristos și chiar de existența istorică. Gandhi care, din păcate, a cunoscut creștinismul în această versiune reductivă, a scris: "Nu mi-ar păsa nici dacă vreunul ar demonstra că omul Isus în realitate n-a trăit niciodată și că tot ceea ce se citește în evanghelii nu este decât rod al imaginației autorului. Pentru că predica de pe munte ar rămâne totuși adevărată mereu în ochii mei"[4]. Versiunea mai apropiată de noi a acestei tendințe reductive a creștinismului este cea făcută populară de Bultmann, în numele demitologizării: "Formula «Cristos este Dumnezeu» - scrie el - este falsă în orice sens, când «Dumnezeu» este considerat ca ființă care poate fi redusă la obiect, fie ea înțeleasă după Arius ori după Niceea, în sens ortodox sau liberal. Ea este corectă dacă «Dumnezeu» este înțeles ca eveniment al realizării divine"[5]. În cuvinte mai puțin învăluite: Cristos nu este Dumnezeu, ci în Cristos este (sau acționează) Dumnezeu. Suntem foarte departe, așa cum se vede, de dogma definită la Niceea. Se spune despre voința, în acest mod, de a interpreta dogma veche cu categorii moderne, dar în realitate nu se face decât să se repropună, uneori în aceeași termeni, soluții arhaice (Paul de Samosata, Marcel de Ancira, Fotino) deja evaluate și refuzate de conștiința Bisericii. Dacă de la discuțiile teologilor se trece la ceea ce, despre divinitatea lui Cristos, conform diferitelor investigații, cred oamenii obișnuiți în țările creștine, rămânem fără cuvinte. Ca urmare a unui conciliu local dominat de opozanții lui Niceea (Rimini, anul 359), Sfântul Ieronim a scris: Întreaga lume "a scos un geamăt și s-a uimit că este ariană"[6]. Noi am avea mult mai multă dreptate decât el să gemem și să ne însușim astăzi exclamația sa de uimire. Cristos "Dumnezeu adevărat" în evanghelii Acum însă trebuie să respectăm intenția noastră. De aceea lăsăm deoparte ceea ce gândește lumea și încercăm să trezim în noi credința în divinitatea lui Cristos. O credință luminoasă, nu imprecisă, obiectivă și subiectivă în același timp, adică nu numai crezută, ci și trăită. Și astăzi, pe Isus nu-l interesează atât ceea ce spun "oamenii" despre el, ci ceea ce spun despre el discipolii. Întrebarea este veșnic în aer: "Dar voi, cine spuneți că sunt eu?" (Mt 16,15). La ea vrem să încercăm să răspundem în această meditație. Pornim chiar de la evanghelii. În sinoptici divinitatea lui Cristos nu este declarată niciodată în mod deschis, dar este în continuu subînțeleasă. Să ne gândim la câteva expresii ale lui Isus: "Fiul omului are puterea de a ierta păcatele pe pământ" (Mt 9,6); "Nimeni nu-l cunoaște pe Fiul decât Tatăl, nici pe Tatăl nu-l cunoaște nimeni decât numai Fiul" (Mt 11,27); "Cerul și pământul vor trece, dar cuvintele mele nu vor trece" (o expresie prezentă identică în toți cei trei sinoptici); "Fiul Omului este stăpân și al sâmbetei" (Mc 2,28); "Când va veni Fiul Omului în gloria lui, împreună cu toți îngerii, atunci se va așeza pe tronul gloriei sale. Și se vor aduna înaintea lui toate neamurile, iar el îi va despărți pe unii de alții așa cum păstorul desparte oile de capre" (Mt 25,31-32). Cine, dacă nu Dumnezeu, poate ierta păcatele în nume propriu și să se proclame judecător final al omenirii și al istoriei? Așa cum este suficient un fir de păr sau o picătură de salivă pentru a reconstrui ADN-ul unei persoane, tot așa este suficient un singur rând din evanghelie, citită fără preconcepții, pentru a reconstrui ADN-ul lui Isus, pentru a descoperi ceea ce el gândea despre sine însuși, însă nu putea să spună deschis pentru a nu fi greșit înțeles. Transcendența divină a lui Cristos rezultă literalmente din fiecare pagină a evangheliei. În mai ales Ioan e cel care a făcut din divinitatea lui Cristos scopul primar al evangheliei sale, tema care unifică totul. El încheie evanghelia sa spunând: "Aceste [semne] însă au fost scrise ca să credeți că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu și, crezând, să aveți viață în numele lui" (In 20,31), și încheie Prima Scrisoare aproape cu același cuvinte: "V-am scris acestea vouă, care credeți în numele Fiului lui Dumnezeu, ca să știți că aveți viața veșnică" (1In 5,13). Într-o zi cu mulți ani în urmă celebram Liturghia într-o mănăstire de claustrare. Textul evanghelic al liturgiei era pagina din Ioan în care Isus rostește în mod repetat acel "Eu sunt[7]" al său: "Dacă nu veți crede că eu sunt, veți muri în păcatele voastre… Când îl veți fi înălțat pe Fiul Omului, atunci veți cunoaște că eu sunt… Mai înainte de a fi fost Abraham, eu sunt" (In 8,24.28.58). Faptul că aceste cuvinte "Eu sunt", contrar oricărei reguli gramaticale, erau scrise în lecționar cu două majuscule, unit desigur și cu vreun alt motiv mai misterios, a făcut să cadă o stea. Acel cuvânt "a explodat" înlăuntrul meu. Eu știam, din studiile mele, că în Evanghelia lui Ioan erau numeroase expresii "Eu Sunt", ego eimi, rostite de Isus. Știam că acesta era un fapt important pentru cristologia sa; că Isus își atribuie cu ele numele pe care Dumnezeu, în Isaia, îl revendică pentru sine: "Ca să mă cunoașteți și să credeți în mine, să pricepeți că Eu Sunt" (Is 43,10). Însă cunoașterea mea era una din cărți și inertă și nu provoca emoții deosebite. În acea zi era cu totul altceva. Era în timpul pascal și părea că însuși Cel Înviat proclama numele său divin în fața cerului și a pământului. Acel "Eu Sunt!" al său lumina și umplea universul. Eu mă simțeam mic-mic, ca unul care asistă, întâmplător și retras, la o scenă neprevăzută și extraordinară, sau la un grandios spectacol al naturii. Nu a fost vorba decât de o simplă emoție de credință, nimic mai mult, ci despre acelea care, după ce trec, lasă în inimă o amprentă de neșters. Trebuie să rămânem uimiți în fața acțiunii pe care Duhul lui Isus a permis lui Ioan s-o ducă la capăt. El a îmbrățișat temele, simbolurile, așteptările, așadar, tot ceea ce era viu din punct de vedere religios, fie în lumea iudaică fie în cea elenistă, făcând ca toate acestea să folosească unei singure idei, mai bine zis, unei singure persoane: Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu și Mântuitorul lumii. A învățat limba oamenilor din timpul său, pentru a striga în ea, cu toate forțele sale, unicul adevăr care mântuiește, Cuvântul prin excelență, "Cuvântul". Numai o certitudine revelată, care are în spatele său autoritatea și însăși forța lui Dumnezeu și a Duhului său, se putea desfășura într-o carte cu această insistență și coerență, ajungând, din mii de puncte diferite, mereu la aceeași concluzie: adică la identitatea totală de natură între Tatăl și Fiul: "Eu și Tatăl una suntem" (In 10,30). "Una" (neutrul unum), a se vedea bine, nu o persoană (masculinul unus)! "Corde creditur: se crede cu inima" Ca pentru umanitate, și cu privire la divinitatea lui Cristos, acum putem arăta cum dogma antică, obiectivă și ontologică, este capabilă să primească și să valorizeze realitatea modernă subiectivă și funcțională, în timp ce, am văzut, a fost atât de dificil contrariul. Logicii dialectice a lui "aut-aut" o opunem pe cea catolică a lui "et-et". Niciuna din așa-numitele "cristologii de jos", acelea, ca să ne înțelegem, care pornesc de la Isus "profet escatologic și suprem revelator al Tatălui", sau de la Isus "omul în care conștiința lui Dumnezeu a ajuns la nivelul său maxim" (F. Schleiermacher), sau de la Cristos "persoană umană în care subzistă natura divină" (nu persoană divină care subzistă într-o natură umană!): repet, niciuna din aceste cristologii n-a reușit să se ridice până la îmbrățișarea adevăratului mister al credinței creștine și la salvgardarea divinității depline a lui Cristos. Motivul insuccesului este explicat de Isus și a fost înțeles bine de Ioan care îl prezintă: "Nimeni nu a urcat la cer decât cel care a coborât din cer, Fiul Omului" (In 3,13). De fapt, este posibil pentru Dumnezeu, dacă vrea, să se facă om, însă nu este posibil pentru om să se facă Dumnezeu! Cu aceste premise putem să valorizăm din nou toată dimensiunea subiectivă și personalistă a dogmei: Cristos "pentru mine" pus pe primul plan de reformatori, Cristos cunoscut din binefacerile sale și din mărturia interioară a Duhului. Acesta este cel mai bun rod al ecumenismului, cel al "diferențelor reconciliate", nu contrapuse, așa cum spune Sfântul Părinte. Nu este o concesie "pro bono pacis", ci o necesitate și o îmbogățire reciprocă. Noi toți avem nevoie să dăm credinței noastre această dimensiune personală, intimă, pentru ca ea să nu fie repetare moartă de formule antice sau moderne. Cu privire la acest punct, cu toții suntem chemați în cauză: catolici, ortodocși și protestanți în același mod. Sfântul Paul spune: "căci cu inima se crede pentru a obține justificare, iar cu gura se dă mărturie pentru a obține mântuire" (Rom 10,10). "Din rădăcinile inimii se înalță credința", comentează Augustin[8]. În viziunea catolică, precum în cea ortodoxă și chiar în cea protestantă, ulterior, mărturisirea credinței drepte, adică al doilea moment al acestui proces, a căpătat adesea atâta importanță încât să lase în umbră acel prim moment care se desfășoară în profunzimile tainice ale inimii. Toate tratatele De fide, scrise după Niceea, tratează despre ortodoxia credinței; astăzi s-ar spune despre fides quae, nu despre fides qua, despre lucrurile de crezut, nu despre actul personal de a crede. Acest prim act al credinței, tocmai pentru că se desfășoară în inimă, este un act "singular", care nu poate să fie făcut decât de individ, în singurătate totală cu Dumnezeu. În Evanghelia lui Ioan îl auzim pe Isus punând în mod repetat întrebarea: "Crezi tu?" (In 9,35; In11,26); și de fiecare dată această întrebare provoacă în inimă strigătul credinței: "Da, Doamne, eu cred!". Și simbolul de credință al Bisericii începe așa, la singular: "Cred", nu: "Credem". Trebuie să acceptăm și noi să trecem prin acest moment, de a îndura acest examen. Dacă la întrebarea lui Isus: "Crezi tu?", unul răspunde imediat, fără măcar să se gândească: "Sigur că eu cred" și chiar consideră straniu să-i fie adresată o asemenea întrebare unui credincios, unui preot sau unui episcop, probabil vrea să spună că încă n-a descoperit ce înseamnă cu adevărat a crede, n-a simțit niciodată marea amețeală a rațiunii care precede actul de credință. Divinitatea lui Cristos este vârful cel mai înalt, Everestul, al credinței. A crede într-un Dumnezeu născut într-un grajd și mort pe o cruce! Acest lucru este mult mai exigent decât a crede într-un Dumnezeu îndepărtat pe care fiecare poate să și-l reprezinte după propria plăcere. Trebuie început prin a demola în noi cei care credem, și în noi oameni ai Bisericii, convingerea falsă că în privința credinței suntem în ordine și că, eventual, trebuie să mai lucrăm asupra carității. Cine știe dacă nu este un bine, pentru câtva timp, să nu voim să demonstrăm nimic nimănui, ci să interiorizăm credința, să redescoperim rădăcinile sale în inimă! Trebuie să recreăm condițiile pentru a revenire a credinței în divinitatea lui Cristos. A reproduce elanul de credință din care s-a născut dogma de la Niceea. Trupul Bisericii a produs o dată un efort suprem, cu care s-a ridicat, în credință, mai presus de toate sistemele umane și de toate rezistențele rațiunii. Mareea credinței a ajuns o dată la nivelul maxim și a rămas semnul ei pe stâncă. Însă este nevoie să se repete ridicarea, nu este suficient semnul. Nu este suficient a repeta Crezul de la Niceea; trebuie reînnoit elanul de credința care s-a avut atunci în divinitatea lui Cristos și pentru care n-a mai fost egal de-a lungul secolelor. Practica Bisericii (și nu numai a Bisericii catolice!) prevede o mărturisire de credință din partea candidatului, înainte de a primi mandatul de a preda teologie. Această mărturisire de credință a comportat adesea, în afară de recitarea crezului, angajamentul de a preda câteva lucruri precise - și de a nu preda altele la fel de precise - care în acel moment al istorie erau teme deosebit de sensibile. Să ne gândim la jurământul antimodernist. Mie mi se pare că ar trebui constatat mai ales un lucru: că acela care predă teologie viitorilor slujitori ai evangheliei crede cu fermitate în divinitatea lui Cristos. A constata asta printr-un discernământ sincer și fratern, mai bine decât cu un jurământ. Cu jurămintele nu s-a obținut nimic niciodată. A fost o întreagă generație de preoți după Conciliu (desigur nu din cauza Conciliului!) care a ieșit din seminar și s-a prezentat la hirotonire cu idei destul de confuze și fermecate despre cine este Isus pe care trebuiau să-l vestească poporului și să-l facă prezent pe altar la Liturghie. Multe crize sacerdotale, sunt convins, au pornit, și pornesc, de aici. Ecumenism și evanghelizare Ceea ce am scos în evidență are consecințe importante și pentru ecumenismul creștin. De fapt, există două ecumenisme posibile: cel al credinței și cel al necredinței; unul care-i reunește pe toți cei care cred că Isus este Fiul lui Dumnezeu și că Dumnezeu este Tată, Fiu și Duh Sfânt, și unul care-i reunește pe toți cei care se limitează să "interpreteze" (fiecare în modul propriu și după propriul sistem filozofic) aceste lucruri. Un ecumenism în care, la limită toți cred același lucruri pentru că nimeni nu mai crede cu adevărat în nimic, în sensul puternic al cuvântului "a crede". Distincția fundamentală a spiritelor, în cadrul credinței, nu este aceea care distinge între ei catolici, ortodocși și protestanți, ci aceea care distinge pe cei care cred în Cristos Fiu al lui Dumnezeu și cei care nu cred în asta; conform Sfântului Paul, "toți cei care invocă în orice loc numele Domnului nostru Isus Cristos, Domnul lor și al nostru" (1Cor 1,2) și cei care nu-l invocă. Există o unitate nouă și invizibilă care se formează și care trece prin diferitele Biserici. Această unitate invizibilă și spirituală are, la rândul său, nevoie vitală de discernământul teologiei și al magisteriului, pentru a nu cădea în pericolul fundamentalismului și al unui subiectivist neînfrânat. Însă odată întrevăzută și depășită această tentație, este vorba de un fapt pe care nu ne mai putem permite să-l ignorăm. Adevăratul "ecumenism spiritual" nu constă numai în a ne ruga pentru unitatea creștinilor, ci în a împărtăși aceeași experiență a Duhului Sfânt. Constă în ceea ce Augustin numește "societas sanctorum", împărtășirea sfinților, care uneori, în mod dureros, nu poate coincide cu "communio sanctorum", adică împărtășirea acelorași semne sacramentale. Credința în divinitate este importantă mai ales în vederea evanghelizării. Există edificii sau structuri metalice făcute în așa fel încât dacă se atinge un anumit punct, sau se ridică o anumită piatră, totul se prăbușește. Acesta este edificiul credinței creștine, și această "piatră unghiulară" a sa este divinitatea lui Cristos. Dacă este eliminată asta, totul se destramă și se prăbușește, începând de la credința în Treime. Din cine este formată Treimea dacă Cristos nu este Dumnezeu? Nu degeaba, imediat se pune între paranteze divinitatea lui Cristos, se pune între paranteze și Treimea. Sfântul Augustin spunea: "Nu este mare lucru a crede că Isus a murit; acest lucru îl cred și păgânii și păcătoșii; toți cred asta. Însă este lucru cu adevărat mare a crede că El a înviat". Și încheia: "Credința creștinilor este învierea lui Cristos"[9]. Același lucru trebuie spus despre umanitatea și divinitatea lui Cristos, a căror moarte și înviere sunt respectivele manifestări. Toți cred că Isus este om; ceea ce face diversitatea între cei care cred și cei care nu cred este a crede că El este și Dumnezeu. Credința creștinilor este divinitatea lui Cristos! "A-l cunoaște pe Cristos înseamnă a recunoaște binefacerile sale" "A-l cunoaște pe Cristos înseamnă a recunoaște binefacerile sale", am auzit. Terminăm tocmai amintind câteva din aceste binefaceri care sunt capabile să răspundă la nevoile profunde ale omului de astăzi și din totdeauna: nevoia de sens și refuzarea morții. Nu este adevărat că omul modern a încetat să-și pună întrebarea cu privire la sensul vieții. În urmă cu câțiva ani un cunoscut intelectual a scris: "Religia va muri. Nu este o dorință, cu atât mai puțin o profeție. Este deja un fapt care așteaptă împlinirea sa… După ce a trecut generația noastră și probabil cea a copiilor noștri, nimeni nu va mai lua în considerare nevoia de a da sens vieții o problemă într-adevăr fundamentală… Tehnica a dus religia la crepusculul său"[10]. Desigur, nu se întreabă cu privire la sensul ultim al vieții pe care și l-au dat alții… Însă atunci când aceste alte scopuri, unul după celălalt, dispar - tinerețe, sănătate, faimă - mulți își pun din nou întrebarea aceea. Dacă o pun și mai mult în acest timp de pandemie în care, închiși adesea în casă, bărbați și femei au în sfârșit timpul de a reflecta și de a se întreba. Există o pictură, printre cele mai faimoase din arta modernă, care reprezintă vizibil unde duce convingerea că viața nu are sens. Pe un fundal roșiatic care inspiră angoasă, un om străbate o punte, depășind doi indivizi care par neștiutori și indiferenți față de toate; au ochii închiși; cu mâinile în jurul gurii scoate un strigăt și se înțelege că este un strigăt de disperare. Vorbesc, desigur despre pictura "Țipătul" de Edvard Munch. Isus a spus: "Eu sunt lumina lumii. Cine mă urmează nu umblă în întuneric, ci va avea lumina vieții" (In 8,12). Cine crede în Cristos are posibilitatea de a rezista în fața tentației mari a nonsensului vieții care duce adesea la sinucidere. Cine crede în Cristos nu umblă în întuneric: știe de unde vine, știe unde merge și ce trebuie să facă între timp. Mai ales știe că este iubit de cineva și că acest cineva și-a dat viața pentru a-i demonstra asta! Isus a spus și: "Eu sunt învierea și viața; cine crede în mine, chiar dacă moare, va trăi" (In 11,25). Și mai târziu evanghelistul le va scrie creștinilor: "V-am scris acestea vouă, care credeți în numele Fiului lui Dumnezeu, ca să știți că aveți viața veșnică […] Acesta este Dumnezeul adevărat și viața veșnică" (1In 5,13-20). Tocmai pentru că Cristos este "Dumnezeu adevărat", este și "viață veșnică" și dă viața veșnică. Asta nu ne ia în mod necesar frica de moarte, însă dă credinciosului certitudinea că viața noastră nu se termină cu ea. Să ne gândim din nou la ceva din toate acestea atunci când, duminică, proclamăm al doilea articol al Crezului pe care vă invit să-l repetăm acum în minte cu mine: Cred într-unul Domn, Isus Cristos,
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Søren Kierkegaard, Jurnal, II, A 110 (anul 1837). [2] Plinius cel Tânăr, Epistularum liber, X, 96. [3] Philipp Melanchthon, Loci theologici, în Corpus Reformatorum, Brunsvigae 1854, pag. 85. [4] Gandhi, Buddismo, Cristianesimo, Islamismo [Budism, Creștinism, Islamism], Tascabili Newton Compton, Roma, 1993, pag. 53. [5] R. Bultmann, Glauben und Verstehen, II, Tübingen 1938, pag. 258. [6] Sfântul Ieronim, Dialogus contra Luciferianos, 19 (PL 23, 181): "Ingemuit totus orbis et arianum se esse miratus est". [7] Mc 13,31; Mt 24,35; Lc 21,33. [8] Sfântul Augustin, Comentariu la Evanghelia lui Ioan, 26,2 (PL 35,1607). [9] Sfântul Augustin, Enarrationes in Psalmos 120, 6. [10] Vezi revista "MicroMega" 2, 2000, pag. 187 șu.
* * * lecturi: 765.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |