Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Două noi cărți

La Editura "Sapientia" au apărut recent cărțile Crinul cu parfum de sfințenie. Viața sfântului Ludovic, regele Franței, scrisă de pr. dr. Petru Ciobanu, și Ieșirea din beznă. Impactul homosexualității asupra creșterii copiilor, scrisă de Dawn Stefanowicz. Acestea și altele pot fi achiziționate inclusiv din Librăria "Presa Bună".

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Crinul cu parfum de sfințenie. Viața sfântului Ludovic, regele Franței, scrisă de pr. dr. Petru Ciobanu. Cartea apare în colecția "Viețile sfinților", în formatul 14Ś20, are 395 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 30 lei.

La 25 august 2020 s-au împlinit 750 de la moartea pe pământ străin, departe de țara natală, a uneia dintre cele mai strălucite figuri ale Evului Mediu, regele care întruchipează în sine idealul cavalerului lui Isus Cristos, sfântul Ludovic al IX-lea al Franței (1226-1270), pe care Biserica Catolică îl comemorează la aceeași dată a nașterii sale pentru cer.

De ce l-am ales anume pe sfântul Ludovic? Pentru a răspunde, voi cita mai întâi din Studiile istorice ale lui Chateaubriand:

"Fiecare epocă istorică are un om care o reprezintă: sfântul Ludovic este omul-model al Evului Mediu; acesta este un legislator, un erou și un sfânt... Fie că Ludovic luptă pe podul de la Taillebourg sau la Mansurah, fie că, într-o bibliotecă, dă cont celor care-l întreabă despre conținutul unei cărți; fie că dă audiențe publice sau judecă diferendele la Poarta șesului sau sub stejarul din Vincennes, fără paji sau gărzi; fie că rezistă acțiunilor papei; fie că principi străini îl aleg drept arbitru; fie că moare pe ruinele Cartaginei, nu se știe ce este mai mult de admirat: cavalerul, clericul, patriarhul, regele sau omul".

La aceste cuvinte ale lui Chateaubriand adaug propriile mele considerații. Sunt un istoric îndrăgostit de Evul Mediu, acel Ev Mediu atât de des desconsiderat tocmai din cauză că nu este sau nu se vrea a fi cunoscut, pentru că mai persistă încă prejudecata renascentistă și iluministă că este o epocă a secolelor întunecate. Dimpotrivă, este o perioadă a strălucirii - și spunând aceasta nu vreau să-i neg și părțile obscure -, a exaltării religiosului, este perioada cavalerismului în diversele sale aspecte, nu doar cel războinic, a nașterii romanelor, a scolasticii; este perioada nașterii Europei așa cum o știm astăzi. Este evul simfoniilor în piatră, al acelor catedrale gotice care-și înalță semeț turnurile spre cer, pentru a îndrepta ochii trupului și ai credinței spre cer, și fără de care Europa ar fi mult mai săracă. Și oare nu este Sainte-Chapelle a sfântului Ludovic punctul culminant al acestei arte gotice care știe să scufunde omul în lumina multicoloră a vitraliilor, dar mai ales să-l înalțe, asemenea sfântului Ludovic, "de la grija regatului pământesc, la slava împărăției cerești"? Și dacă am ales să parcurg această lume pe calea istoricului, iar apoi și pe cea a preotului, se datorează în parte acestui Ev Mediu impregnat de credință.

Studiul aprofundat al istoriei medievale a Franței în anii de facultate m-a făcut să mă apropii tot mai mult de figuri impresionante - cel puțin pentru mine -, cum ar fi Carol cel Mare, Filip al II-lea Augustul, Filip al IV-lea cel Frumos, Ioana d'Arc, Carol al VII-lea, Francisc I, Henric al IV-lea, Richelieu etc. Și totuși, niciuna nu m-a vrăjit cum a făcut-o sfântul Ludovic. Și tocmai de aceea, am decis să-i scriu sau, mai degrabă, să încerc să-i povestesc viața, oferind cititorului prima sa biografie în limba română. Și sunt convins că, ajungând la capătul acestui efort, pe lângă bucurie, voi fi cuprins și de umbra tristeții că trebuie, într-un fel, să mă despart de el. Dar știu că-i pot rămâne alături prin rugăciune, mai ales că-l invoc aproape în fiecare zi.

Ludovic al IX-lea sau sfântul Ludovic a fost o personalitate complexă, ale cărei trăsături de bază doresc să le prezentăm în paginile care urmează, fără a avea nicidecum pretenția de a propune o lucrare istorică în strictul sens al termenului, pentru că uneori vor ieși la suprafață sentimentele proprii față de acest sfânt, împletite cu hagiografia. Nu este nici o lucrare strict hagiografică, pentru că cititorul va fi nevoit să pătrundă și prin labirinturile istoriei, iar istoria nu este doar poveste adevărată, ci poate fi uneori și o relatare amorfă, lipsită de savoarea unei hagiografii sau a unei legende. Iar, sfântul Ludovic nu este o legendă! Și chiar dacă este un sfânt, rămâne a fi un om, iar orice om are istoria lui, care se împletește cu istoria altor oameni, iar în cazul lui și cu istoria unui regat și a ceea ce era dincolo de el.

De ce l-am numit "Crinul cu parfum de sfințenie"? Răspunsul este evident pentru un istoric sau pentru cineva cu elementare cunoștințe de istorie medievală și modernă a Franței. Crinul a fost, mai ales începând cu secolul al XII-lea, simbolul monarhiei franceze: trei flori de crin aurii pe un câmp de azur. Dintr-un simbol cristologic, după anul 1000, crinul, așa stilizat cum îl vedem pe blazonul regal francez, devine simbolul Fecioarei Maria, impunându-se apoi ca imagine primă a Maicii lui Dumnezeu. Pe parcursul secolului al XII-lea, sub domnia lui Ludovic al VI-lea și Ludovic al VII-lea, crinul devine, sub impulsul abatelui Sugeriu de la Saint-Denis și a sfântului Bernard de Clairvaux, emblema monarhiei franceze. În secolul al XIV-lea, Raul de Presles, teolog și consilier al regelui Carol al V-lea cel Înțelept (1354-1380), oferă o frumoasă legendă privind originea florii de crin pe stema regală franceză, dându-i o origine supranaturală: regele Franței "poartă în stemă trei flori de crin ca semn al binecuvântării Treimii; prin îngerul lui Dumnezeu, ea a fost trimisă lui Clovis, primul dintre creștini..., spunându-i-se că trebuie să-și radă de pe arme cei trei broscoi pe care-i purta și să pună în locul lor cele trei flori de crin". Legendă, și ca atare trebuie citită. În esență, crinul îl reprezintă pe cel care, prin ungere, poartă coroana Regatului Franței.

Ludovic a știut să învețe de la cei dinaintea sa ce înseamnă a purta coroana crinilor, ce înseamnă a fi uns. De aici și dorința lui tot mai arzătoare de a i se asemăna tot mai mult Celui Uns de Tatăl ceresc, lui Cristos, de dragul căruia a trăit, a luptat, a guvernat. Iar cele două cruciade care i-au marcat viața și, putem spune, i-au jalonat-o, reprezintă expresia cea mai înaltă a setei sale după Ierusalimul ceresc. "Ierusalim, Ierusalim", au fost ultimele sale cuvinte rostite în această lume.

Această viață a Crinului cu parfum de sfințenie se va deschide cu o prezentare a strămoșilor sfântului Ludovic, cu zorii dinastiei Capețienilor care, prin diversele sale ramuri, a guvernat Franța de la anul 987 până în anul 1848, deci aproape 900 de ani. De ce această introducere? Pentru că Ludovic al IX-lea nu poate fi înțeles fără cei care l-au precedat pe tronul Franței, mai ales fără un Filip al II-lea Augustul. Va continua apoi prezentându-i părinții - Ludovic al VIII-lea și Bianca de Castilia -, pentru că în atmosfera de iubire dintre acești doi soți s-a maturizat omul, regele, creștinul, cavalerul, sfântul. Mai ales că nu putem ști ce ar fi fost Ludovic dacă nu era Bianca, și spun asta știind că istoria niciodată nu folosește cuvântul "dacă".

Abia după această prezentare a strămoșilor și părinților voi intra cu adevărat în viața plină de parfumul sfințeniei a acestui om, pe care o voi depăna de la primele informații referitoare la copilăria lui, trecând prin durerea pierderii tatălui și tulburările provocate de marii nobili ai regatului și de amenințarea engleză, dar și prin primele manifestări ale pietății sincere a acestui tânăr, căsătorit cu Margareta de Provence. Și ce ar fi Ludovic al IX-lea fără cele două cruciade! De aceea, acestora le va fi consacrat un spațiu amplu, cu toate bucuriile și întristările trăite de acest rege-cruciat prin excelență. Probabil partea a doua a vieții va părea mai puțin atrăgătoare, din cauza limbajului tehnic, dar nu puteau fi trecute cu vederea și alte domenii în care a excelat sfântul Ludovic și fără de care sfințenia lui nu poate fi înțeleasă pe deplin. Ultima parte a cărții va prezenta drumul lui Ludovic spre Ierusalimul ceresc și ridicarea lui la cinstea altarelor.

După Epilogul care cuprinde Învățăturile sfântului Ludovic către fiul său Filip, am considerat de cuviință - având în vedere atașamentul lui față de rugăciune - să propun câteva rugăciuni în cinstea sfântului Ludovic sau care îi aparțin. Și, evident, nu puteam să nu împodobesc această bio-hagiografie cu imagini - mai vechi sau mai noi - care să ne ajute să pătrundem și vizual în lumea sfântului Ludovic.

Sper ca această carte, cu toate limitele inerente acestei prime încercări de a prezenta istoric și hagiografic viața unui sfânt, să ne ajute să crească în noi dorința care-l consuma pe Ludovic al IX-lea, aceea după Ierusalimul ceresc.

Pr. dr. Petru Ciobanu

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Ieșirea din beznă. Impactul homosexualității asupra creșterii copiilor, scrisă de Dawn Stefanowicz și tradusă în limba română de Monica Stinghe. Cartea apare în colecția "Creștinism în contemporaneitate", în formatul 14Ś20, are 254 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 25 lei.

Ieșirea din beznă. Impactul homosexualității asupra creșterii copiilor este o poveste despre victimizare și supraviețuire, despre darurile prețioase ale credinței și speranței, despre nevoia noastră universală de a ierta și de a fi iertați și despre triumful iubirii adevărate.

Sunt tot mai evidente astăzi tentativele de redefinire a familiei pe plan judiciar și legislativ, ca fiind o instituție fără legătură cu copiii. În același timp, ascunsă de ochii publicului, crește în știința psihiatriei o mișcare menită să declare ca normale toate parafiliile, inclusiv abuzul sexual asupra copiilor. Unii psihiatri chiar afirmă că incestul ar fi ceva sănătos. Se vede, așadar, felul în care aceste două tendințe se intersectează. De aceea, astăzi, mesajul acestei cărți e deosebit de important.

Povestea lui Dawn Stefanowicz conține mărturia și ilustrarea dezastrului produs în viețile unor copii prin abuz sexual și alte elemente care aparțin subculturii gay. Pentru acest motiv, Out from Under ar trebui citită de fiecare legislator, avocat, medic sau profesionist în domeniul sănătății mintale, care se află în postura de a face lobby în apărarea interesului copiilor.

Fie ca societatea să acorde atenție curajoasei mărturii a lui Dawn, ca să nu mai treacă și alți copii prin suferințele îndurate de ea și de frații ei. Trebuie să fim fermi în a refuza să ne sacrificăm copiii pe altarul diversității.

Michelle A. Cretella, dr. în medicină

Această carte oferă cititorului o perspectivă unică în ceea ce se poate numi "ciudata lume nouă" a rolurilor de părinți (parenting) pentru persoanele implicate în relații homosexuale. În scrierea acestei cărți, autoarea ne oferă cu mult curaj povestea unor perioade din viața ei și a momentelor tulburătoare prin care a trecut ca fetiță, adolescentă și apoi tânără femeie. Aflăm detalii ale relațiilor ei cu familia și cu figurile parentale care i-au influențat și dominat viața, în timpul cât acestea își urmau modul de viață pe care-l aleseseră. În Out from Under, avem cu adevărat privilegiul să vedem nu doar experiențele bune, cât mai ales pe cele rele și urâte prin care a trecut, dar și familia ei deopotrivă. În această istorie despre cum a crescut și cum a trăit, Dawn ne împărtășește nu doar înșiruirea cronologică a experiențelor sale, ci și provocările și zbaterile emoționale pe care a trebuit să le învingă pentru a deveni persoana care este astăzi. Moartea prematură a părinților săi i-a dat libertatea de acum lui Dawn să-și dezvăluie povestea, atât pentru a se vindeca pe sine, cât și pentru a-i informa și învăța pe cei care o vor citi.

În lumea noastră imperfectă, desigur că ne așteptăm să vedem probleme în fiecare cămin, indiferent dacă părinții sunt de orientare hetero sau homosexuală. Din nefericire, există aceia care, dintr-o corectitudine politică greșit orientată, ar dori să suprime orice menționare a problemelor pe care le au cei ce cultivă relații homosexuale. În ciuda acestui lucru, Dawn a avut curajul de a dărui publicului povestea vieții ei, pentru a ne ajuta să înțelegem ce fel de provocări am avea de întâmpinat în contextul acestor noi forme de coabitare.

Cu mult entuziasm, așadar, recomand cititorilor povestea lui Dawn. Ea ne oferă descrieri și imagini care trec dincolo de fapte și informații, ca să simțim împreună cu ea toată experiența zguduitoare prin care a trecut.

dr. John Raney, dr. Marc S. Dillworth și dr. Sharon Quick.

În mod deloc surprinzător, cele mai temeinice studii efectuate demonstrează multiplele probleme emoționale și de caracter ale copiilor, adolescenților și tinerilor care au crescut într-un mediu fără mamă sau fără tată.

Dawn Stefanowicz scrie din experiență personală, descriind nefirescul împrejurărilor în care a fost crescută, ipocrizia celor din mediul ei care se prefăceau că nu văd acest nefiresc, precum și singurătatea unui copil prizonier în mijlocul acelei situații.

În definitiv, această fetiță era mai naturală și avea sentimente mai normale decât ceilalți, care se purtau ca și când nu exista nimic neobișnuit. A avut o copilărie groaznică. Să nu credem că asta nu lasă urme și cicatrici adânci. Și nu credem că povestea ei e singulară. Cu unele variațiuni, e povestea majorității acestor copii. Eu îi cunosc. Ei sunt siliți să-și reprime cele mai normale sentimente și nevoi.

Ea însă a făcut o lucrare de caritate: a tras un semnal de alarmă, a deschis cel puțin ochii câtorva oameni, a mișcat măcar câteva inimi, pentru a obține protejarea celor lipsiți de apărare. Un asemenea proces începe de obicei prin câțiva disidenți izolați, care au curajul și libertatea interioară de a ieși în față. Dawn va fi de acum o inspirație pentru mulți alții, fără îndoială.

Dr. Gerard J.M. van den Aardweg (Olanda), psiholog

* * *

Crinul cu parfum de sfințenie. Viața sfântului Ludovic, regele Franței
Petru Ciobanu, Ed. "Sapientia", 2021, ISBN 978-606-578-433-8, 14Ś20 cm, 395 p., 30 lei

Ieșirea din beznă. Impactul homosexualității asupra creșterii copiilor
Dawn Stefanowicz, Ed. "Sapientia", 2021, ISBN 978-606-578-437-6, 14Ś20 cm, 254 p., 25 lei

* * *

Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 1983.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat