Papa Francisc: Omilia la Miercurea Cenușii (17 februarie 2021)
Începem drumul Postului Mare. El se deschide cu cuvintele profetului Ioel, care indică direcția de urmat. Este o invitație care se naște din inima lui Dumnezeu, care cu brațele larg deschise și ochii plini de nostalgie ne imploră: "Întoarceți-vă la mine din toată inima voastră" (Il 2,12). Întoarceți-vă la mine. Postul Mare este o călătorie de întoarcere la Dumnezeu. De câte ori, ocupați cu treburi sau indiferenți, i-am spus: "Doamne, voi veni la tine după aceea, așteaptă... Astăzi nu pot, dar mâine voi începe să mă rog și să fac ceva pentru ceilalți". Și astfel o zi după alta. Acum Dumnezeu face apel la inima noastră. În viață vom avea mereu lucruri de făcut și vom avea scuze de prezentat, însă, frați și surori, astăzi este timpul de a ne întoarce la Dumnezeu.
Întoarceți-vă la mine, spune, din toată inima. Postul Mare este o călătorie care implică toată viața noastră, pe noi înșine în întregime. Este timpul pentru a verifica drumurile pe care le parcurgem, pentru a regăsi calea care ne duce din nou acasă, pentru a redescoperi legătura fundamentală cu Dumnezeu, de care depinde totul. Postul Mare nu este o adunare de florilegii, înseamnă a discerne unde este orientată inima. Acesta este centrul Postului Mare: unde este orientată inima mea? Să încercăm să ne întrebăm: unde mă duce navigatorul vieții mele, spre Dumnezeu sau spre eul meu? Trăiesc pentru a-i plăcea Domnului sau pentru a fi observat, lăudat, preferat, pe primul loc și așa mai departe? Am o inimă "balerină", care face un pas înainte și unul înapoi, îl iubește un pic pe Domnul și un pic lumea, sau o inimă statornică în Dumnezeu? Mă simt bine cu ipocriziile mele sau lupt pentru a elibera inima de duplicitățile și de falsitățile care o înlănțuie?
Călătoria din Postul Mare este un exod, este un exod din sclavie la libertate. Sunt patruzeci de zile care amintesc cei patruzeci de ani în care poporul lui Dumnezeu a călătorit în pustiu pentru a se întoarce în țara de origine. Însă cât de dificil a fost să părăsească Egiptul! A fost mai dificil să părăsească Egiptul inimii poporului lui Dumnezeu, acel Egipt pe care-l purtau mereu în ei, decât să părăsească țara Egiptului... Este foarte greu de părăsit Egiptul. Mereu, în timpul drumului, exista ispita de a regreta cepele (vezi Num 11,5), de a se întoarce înapoi, de a se lega de amintirile din trecut, de vreun idol. Și pentru noi este așa: călătoria de întoarcere la Dumnezeu este împiedicată de alipirile noastre nesănătoase, este reținută de lațurile seducătoare ale viciilor, de siguranțele false ale banilor și ale aparențelor, de plânsul de victimă care paralizează. Pentru a merge trebuie demascate aceste iluzii.
Dar ne întrebăm: cum să înaintăm atunci pe drumul spre Dumnezeu? Ne ajută călătoriile de întoarcere pe care ni le relatează cuvântul lui Dumnezeu.
Să privim la fiul risipitor și înțelegem că și pentru noi este timp de a ne întoarce la Tatăl. Ca acel fiu, și noi am uitat parfumul din casă, am delapidat bunuri prețioase pentru lucruri de mică valoare și am rămas cu mâinile goale și inima nemulțumită. Am căzut: suntem fii care cad încontinuu, suntem ca pruncii mici care încearcă să meargă, dar cad la pământ și au nevoie să fie ridicați de fiecare dată de tata. Iertarea Tatălui ne repune mereu în picioare: iertarea lui Dumnezeu, Spovada, este primul pas al călătoriei noastre de întoarcere. Am spus la Spovadă, vă rog, duhovnicilor: fiți ca tatăl, nu cu biciul, cu îmbrățișarea.
Apoi avem nevoie să ne întoarcem la Isus, să facem ca acel lepros vindecat care s-a întors ca să-i mulțumească. Zece au fost vindecați, însă numai el a fost și mântuit, pentru că s-a întors la Isus (cf. Lc 17,12-19). Toți, toți avem boli spirituale, singuri nu le putem vindeca; toți avem vicii înrădăcinate, singuri nu le putem extirpa; toți avem frici care paralizează, singuri nu le putem înfrânge. Avem nevoie să-l imităm pe acel lepros, care s-a întors la Isus și s-a aruncat la picioarele sale. Avem nevoie de vindecarea lui Isus, avem nevoie să-i punem în față rănile noastre și să-i spunem: "Isuse, sunt aici în fața ta, cu păcatul meu, cu mizeriile mele. Tu ești medicul, tu mă poți elibera. Vindecă inima mea, vindecă lepra mea".
De asemenea: cuvântul lui Dumnezeu ne cere să ne întoarcem la Tatăl, ne cere să ne întoarcem la Isus și suntem chemați să ne întoarcem la Duhul Sfânt. Cenușa pe cap ne amintește că suntem pământ și în pământ ne vom întoarce. Însă asupra acestui pământ Dumnezeu a suflat Duhul său de viață. Așadar, nu putem trăi urmărind pământul, mergând în urma lucrurilor care astăzi sunt și mâine dispar. Să ne întoarcem la Duhul, dătător de viață, să ne întoarcem la focul care face să învie cenușa noastră, la acel foc care ne învață să iubim. Vom fi mereu pământ însă, așa cum spune un imn liturgic, pământ îndrăgostit. Să ne întoarcem să-l rugăm pe Duhul Sfânt, să redescoperim focul laudei, care arde cenușa plângerii și a resemnării.
Frați și surori, această călătorie de întoarcere a noastră la Dumnezeu este posibilă numai pentru că a existat călătoria sa de dus spre noi. Altminteri n-ar fi fost posibilă. Înainte ca noi să mergem la el, el a coborât spre noi. Ne-a precedat, ne-a venit în întâmpinare. Pentru noi a coborât mai jos decât ne puteam imagina: s-a făcut păcat, s-a făcut moarte. Este ceea ce ne-a amintit Sfântul Paul: "Pe cel care nu a cunoscut păcatul el l-a făcut păcat de dragul nostru" (2Cor 5,21). Pentru a nu ne lăsa singuri și a ne însoți pe drum, a coborât înlăuntrul păcatului nostru și al morții noastre, a atins păcatul, a atins moartea noastră. Așadar, călătoria noastră înseamnă să ne lăsăm prinși de mână. Tatăl care ne cheamă să ne întoarcem este cel care iese din casă pentru a veni să ne caute; Domnul care ne vindecă este cel care s-a lăsat rănit pe cruce; Duhul care ne face să ne schimbăm viața este cel care suflă cu putere și delicatețe asupra pământului nostru.
Iată, așadar, implorarea apostolului: "Lăsați-vă împăcați cu Dumnezeu" (v. 20). Lăsați-vă împăcați: drumul nu se bazează pe forțele noastre; nimeni nu se poate reconcilia cu Dumnezeu cu propriile forțe, nu poate. Convertirea inimii, cu gesturile și practicile care o exprimă, este posibilă numai dacă pornește de la primatul acțiunii lui Dumnezeu. Ceea ce ne face să ne întoarcem la el nu sunt capacitățile noastre și meritele noastre de arătat, ci harul său de primit. Ne mântuiește harul, mântuirea este pur și simplu har, pur și simplu gratuitate. Isus ne-a spus asta clar în evanghelie: ceea ce ne face drepți nu este dreptatea pe care o practicăm în fața oamenilor, ci relația sinceră cu Tatăl. Începutul întoarcerii la Dumnezeu este de a recunoaște că avem nevoie de el, avem nevoie de milostivire, avem nevoie de harul său. Aceasta este calea corectă, calea umilinței. Eu simt că am nevoie sau mă simt autosuficient?
Astăzi ne aplecăm capul pentru a primi cenușa. După ce se termină Postul Mare ne vom apleca și mai mult pentru a spăla picioarele fraților. Postul Mare este o coborâre umilă înăuntrul nostru și către ceilalți. Înseamnă a înțelege că mântuirea nu este un urcuș pentru glorie, ci o înjosire din iubire. Înseamnă a ne face mici. Pe acest drum, pentru a nu pierde direcția, să ne punem în fața crucii lui Isus: este catedra tăcută a lui Dumnezeu. Să privim în fiecare zi rănile sale, rănile pe care el le-a dus în cer și le arată Tatălui, în toate zilele, în rugăciunea sa de mijlocire. Să privim în fiecare zi rănile sale. În acele găuri recunoaștem golul nostru, lipsurile noastre, rănile păcatului, loviturile care ne-au făcut rău. Și totuși chiar acolo vedem că Dumnezeu nu ne acuză, ci ne deschide larg mâinile. Rănile sale sunt deschise pentru noi și de acele răni am fost vindecați (cf. 1Pt 2,25; Is 53,5). Să le sărutăm și vom înțelege că tocmai acolo, în găurile cele mai dureroase ale vieții, Dumnezeu ne așteaptă cu milostivirea sa infinită. Pentru că acolo, unde suntem mai vulnerabili, unde ne rușinăm mai mult, el ne-a venit în întâmpinare. Și acum când ne-a venit în întâmpinare, ne invită să ne întoarcem la el, pentru a regăsi bucuria că suntem iubiți.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 1050.