|
1979 - 13 februarie - 2021: 42 de ani de la moartea unui devotat preot, poet, jurnalist, scriitor, arhitect, botanist... - părintele franciscan Iosif Tălmăcel Acest preot înzestrat cu mulți talanți a trăit aproape 100 de ani, fiind născut în localitatea Hălăucești, în ziua de 27 noiembrie 1887. În septembrie 1898, intră în Seminarul Franciscan din localitatea natală, unde, după trei ani, îmbracă haina Ordinului. Întrucât în seminar a obținut rezultate strălucite, în toamna anului 1905 a fost trimis în Italia (la Padova și apoi la Roma) pentru a studia filozofia scolastică și teologia. La Roma a fost sfințit diacon și peste câteva zile preot, la 26 mai 1910, în același oraș și în același an cu viitorul episcop martir Anton Durcovici. Fiind foarte apreciat pentru inteligența cu care a fost dotat, timp de un an a activat ca profesor de teologie la Cherso și apoi la San Miniato. De aici, în anul 1912, a plecat la Roma pentru a susține examenul de misionar apostolic, după care s-a întors definitiv în Dieceza de Iași. VICAR LA SĂBĂOANI și 15 ani REDACTOR AL REVISTEI "VIAȚA" Întors de la Roma, tânărul preot Iosif Tălmăcel a fost numit vicar la Parohia Săbăoani, în anul 1912. Semnătura lui apare din primul număr, dar începând cu numărul 2, din 1914, pr. Grațian Carpati este notat ca director al buletinului "Viața", iar pr. Iosif Tălmăcel ca girant responsabil. Mai târziu, în aprilie 1923, când revista a împlinit zece ani, pr. Tălmăcel notează că "începutul a fost foarte umil și fondatorul, mult regretatul pr. Grațian Carpati, nici nu s-a gândit măcar ca să scoată o revistă care să apară regulat și să fie răspândită afară din localitatea unde era paroh". Pr. Iosif Tălmăcel va conduce revista "Viața" timp de aproape 15 ani. În primul număr redactorul mulțumește tuturor celor care au încurajat revista: pr. Iosif Malinowski, vicar general al Episcopiei de Iași, pr. Ulderic Cipolloni, superior al franciscanilor, Mons Dominic Jaquet, arhiepiscop de Salamina, pr. Anton Gabor, redactor al revistei "Luminii creștinului" din Iași, redacției "Revista catolică" din București, redacției foii săptămânale "Bukarester Katholisches Sonntagsblatt". Publicația de la Săbăoani a fost apreciată și de revista "Lumina creștinului", care apărea la Iași de la 1 ianuarie 1913: "Cu deosebită bucurie salutăm apariția Buletinului Parohiei Catolice din Săbăoani "Viața". Oricine îl răsfoiește - și se răsfoiește cu mult drag, mulțumită materialului bogat, felurit și în adevăr bine scris - se convinge, că niciodată bunul Dumnezeu nu lasă neîncununată de succes munca plină de râvnă a preotului (...). Acestea sunt toate numai începuturi! Cinstit să fie numele unor asemenea preoți și Domnul totdeauna cu dânșii, ca să lucreze și mai departe cu aceiași râvnă pentru a da sfintei Biserici fii credincioși și luminați și patriei române cetățeni cinstiți și cu dragoste de țară! Inițiativa primei publicații a părinților franciscani au avut-o pr. Grațian Carpati, parohul de Săbăoani la acea vreme. În primul articol din aprilie 1913, pr. Carpati povestește cum s-a născut revista. În septembrie 1905 s-a urcat în turnul bisericii împreună cu un laic. De acolo se vedea întreg satul. Tovarășul său a remarcat că trebuie multă hrană la o asemenea mulțime de oameni. "Gândul meu era la hrana sufletească, notează părintele. Ca pe noul numit păstor, mă frământau gândurile hranei sufletești ce trebuia să împărțesc la așa de mare populație". Parohia avea multe realizări: Societatea Mariană, Societatea "Tinerimii Cinstite", școală parohială în care se făcea învățătură cu tinerii și copiii. Ca toate acestea să continue, părintele s-a gândit să înființeze publicația "Viața". La 14 aprilie 1913, după ce a obținut aprobarea, părintele publică primul număr sub numele "Viața. Buletin al Parohiei Catolice din Săbăoani". De ce titlul "Viața"? Pentru că va cuprinde chestiuni legate de viața oamenilor pe înțelesul tuturor. Părintele Carpati explică: revista "va cuprinde toate acelea ce privesc pe un creștin adevărat și pe un cetățean bun în viața de toate zilele. În acest buletin care va apărea din când în când se vor tracta toate acele chestiuni practice care interesează parohia noastră. Și iată în puține cuvinte programul ce ne-am propus a desfășura cu ajutorul lui Dumnezeu. Vom căuta din răsputeri ca poporul nostru să aibă o viață sufletească cât se poate mai nobilă și mai sfântă, și o viață pământească cât se poate mai fericită". De începuturi își amintește, în anul 1938, (la jubileul de argint al revistei) părintele Bonaventura Morariu în articolul "Cum a luat naștere Viața" Provocați de apariția revistei "Lumina creștinului" (ianuarie 1913), mai mulți preoți s-au adunat la începutul lui martie 1913, la Săbăoani, unde au analizat necesitatea unei publicații populare. "Când a fost vorba de titlul ce trebuia dat revistei, eu am propus să se numească Viața și așa a fost botezată. S-a repartizat la fiecare preot materia despre care trebuia să scrie. Păr. Mattas trebuia să tracteze catehismul explicat la popor; păr. Carpati viața parohială; păr. Vineri avea deocamdată să explice misterele Rozariului, eu sărbătorile de peste an. Partea principală o avea păr. Tălmăcel cu sfaturi gospodărești, dialoguri, învățături folositoare cu privire la hrana, îmbrăcămintea, igiena țăranului; obiceiuri rele de îndreptat, patima beției ș.a. de combătut; îngrijirea copiilor, buruieni de leac, știri din lumea catolică etc. Primul număr trebuia să apară după Paști, dar pr. Carpati l-a scos înainte. Nu toți cei fixați au reușit să dea articolele la primul număr". Revista "Viața" a apărut neîntrerupt până în anul 1947 (exceptând perioadele septembrie 1916 - august 1918 și octombrie - decembrie 1944), având ca redactori: pr. Grațian Carpati (aprilie 1913 - decembrie 1914), pr. Iosif Tălmăcel (ianuarie 1915 - decembrie 1920, septembrie 1921 - decembrie 1929, decembrie 1935 - august 1936), pr. Bonaventura Morariu (ianuarie-august 1921), pr. Ioan Ladan (ianuarie 1930 - decembrie 1931), pr. Alois Herciu (ianuarie - aprilie 1932), pr. Anton Bișoc (mai 1932 - noiembrie 1935, septembrie 1936 - decembrie 1945), fr. Ioan Bălan (ianuarie 1946 - decembrie 1947). Publicația și-a avut sediul la Săbăoani (aprilie 1913 - septembrie 1914), Răducăneni (noiembrie 1914 - iunie 1916), Hălăucești (iulie - august 1916), Huși (septembrie 1918 - februarie 1920), Bacău (martie - mai 1920), Faraoani (iunie -decembrie 1920), Hălăucești (ianuarie 1921 - mai 1931), Bacău (iunie 1931- aprilie 1932), Săbăoani (mai 1932 - martie 1944), Beiuș (aprilie 1944 - ianuarie 1946), Oradea (februarie-decembrie 1947). În scrisoarea adresată redactorului la 12/25 decembrie 1913, pr. Ulderic Cipolloni, superiorul franciscanilor, recomandă "să nu se piardă cu vederea pe poporul nostru de la țară, care formează cel mai mare contingent catolic din Moldova: lui trebuie deci vorbit într-un mod simplu, cu o limbă curat românească, dar simplă, potrivită cu inteligența și cunoștințele lui, și nicidecum prea înaltă și prea împodobită cu figuri retorice căci vai de el! n-ar înțelege nimic; iar subiectele de tractat să fie totdeauna practice și folositoare pentru sufletul și viața lui cea zilnică". Ca moto, revista folosește două texte: "Eu am venit ca să aibă viața și s-o aibă de prisos" (In 10,10) și "Ține-te de învățătură și nu o părăsi! Păzește-o căci ea este viața ta!" (Prov 4,13). Acestea apar uneori pe copertă și de cele mai multe ori pe prima pagină. În continuare redau câteva aspecte din perioada cât revista "Viața" a fost condusă de părintele Iosif Tălmăcel din locurile unde desfășura activitatea pastorală. Revista s-a tipărit la început la Roman la Tipografia "Frații Rothenberg", avea 32 de pagini (fără coperți) și apărea o dată la două luni în format academic (B5: 23,5x18,5). Pe prima copertă este redată biserica din Săbăoani; în numerele următoare sunt diferite imagini religioase, ca în cele din urmă să domine inima lui Isus. La primul număr contribuie cu articole: pr. Grațian Carpati, pr. Iosif Tălmăcel și pr. Bonaventura Morariu. În anii următori se adaugă: pr. Francisc Mattas, fr. Dominic Neculăeș, pr. Benvenut Wiener, pr. Anton Bișoc, pr. Ulderic Cipolloni, pr. Ioan Gârleanu, pr. N. Cancel, pr. C. Vaes, pr. S. Bejan, pr. Iosif Pal, pr. Ioan Ladan, pr. Alois Herciu, pr. Dumitru Lucaciu, pr. Martin Burcă, pr. Gheorghe Pătrașcu, pr. Octavian Fulicea, Iosif E. Naghiu. La început revista se distribuia gratuit. Toți cei care ajutau la apariția ei erau notați în paginile publicației. Al doilea număr, cu 32 de pagini, este publicat la 29 iunie 1913. Se adresa celor din Săbăoani, Pildești și Corhana, apoi publicația devine interparohială. De la numărul 3, care apare la 6 octombrie 1913, poartă titlul: Viața. Buletin parohial catolic redactat de P.P. franciscani minori conventuali. Se precizează că publicația va apărea o dată la două luni și va costa 2 lei. În 1914 apar 6 numere cu câte 32 de pagini (ianuarie, martie, mai, iulie, septembrie, noiembrie). Numărul din septembrie 1914 apare cu întârziere în 24 de pagini și anunță schimbarea tipografiei la Iași (Tipografia H. Goldner, str. Gh. Mărzescu). La 1 noiembrie 1914 apare și Almanahul Buletinului "Viața" pentru anul 1915 (80 de pagini), care s-a distribuit împreună cu ultimul număr al Buletinului parohial. Se dorea reluarea "Calendarului catolic" început de pr. Mosel în 1902 și dus înainte până în 1911. Dar nu a fost posibil întrucât acesta a fost preluat de pr. Anton Gabor de la Iași. Almanahul "Viața" va continua să apară până în anul 1948 (mai puțin în anii 1917, 1918, 1945). De la numărul 1 din 1915 publicația poartă titlul: "Viața. Revistă populară catolică redactată de P.P franciscani minori conventuali". Apare o dată pe lună, în 16 pagini (plus coperțile) iar redacția este la Răducăneni. Paginile sunt numerotate continuu, mai puțin coperțile, până la finalul anului. Redactor este pr. Iosif Tălmăcel. Revista este tipărită la Iași la Institutul de Arte Grafice "N.V. Ștefăniu & Co" din Iași. La 1 iunie 1916 redacția se mută la Hălăucești. Când se reia tipărirea revistei în septembrie 1918, redacția este la Huși, la fel și tipografia: Atelierele Zanet Corlăteanu - Huși. Uneori apar câte două numere. Din februarie 1920 publicația apare cu o copertă nouă (lucrată la Roma), care "reprezintă tot programul revistei": cu medalioane ale sfinților Petru, Paul, Francisc și Anton în cele patru colțuri, titlul Viața. Revistă populară catolică redactată de P.P. franciscani minori conventuali, în fundal cupola "Sfântul Petru" de la Vatican răspândind raze de lumină în toate direcțiile și stema fraților franciscani; în centru: Isus predicând mulțimilor, dedesubt cuvintele lui Isus: "Eu sunt calea, adevărul și viața"; la stânga icoanei centrale este un medalion cu Neprihănita Zămislire, iar în dreapta, un înger care sună un clopot. Crezând că este mai ușor să se administreze revista, redacția se mută din martie 1920 la Bacău, dar constatându-se că este mai dificil se mută din iunie 1920 la Faraoani. Numărul din august 1920 este consacrat în întregime noului episcop de Iași, Alexandru Cisar. De la 1 ianuarie 1921 redacția se mută la Hălăucești cum era înainte de război. Părintele Bonaventura Morariu devine directorul revistei până în august 1921. Din septembrie 1921 revine la conducerea revistei pr. Iosif Tălmăcel. Numărul din aprilie 1923 apare cu mai multe pagini (24): se împlinesc zece ani de existență a revistei. Într-un articol, "Glasul păstorului nostru", episcopul Alexandru Cisar felicită pe cei care lucrează la revistă, le face urări și le trimite binecuvântarea arhierească, rugându-se ca Dumnezeu "să dea spor muncii și har cititorilor". Totodată subliniază că "în acest timp Viața a dat cuvinte de viață și sfaturi pentru viața cititorilor și mult bine a semănat în tăcerea modestiei creștinești așteptând ca Domnul de sus să dea putere ca să încolțească sămânța cea bună". Redactorul, pr. Iosif Tălmăcel, își reînnoiește angajamentul de a continua programul revistei, acela de a fi pe înțelesul tuturor "Numărul acesta de ani e o dovadă a unei munci statornice și, considerând greutățile prin care a trecut și trece încă revista, însemnează din partea redactorilor o hotărâre neclintită, capabilă chiar de jertfe mari, pentru urma înainte pe calea începută spre ridicarea și luminarea poporului nostru, mai ales de la sate. Am zis mai ales de la sate, pentru că acesta a fost scopul fondatorului și aceasta a fost caracteristica revistei, care a făcut să fie bine primită și răspândită în mijlocul sătenilor noștri catolici... De atunci și până acum revista Viața a căutat să lumineze și să ridice poporul nostru atât sufletește cât și materialicește, interesându-se de aproape și în chip intim și familiar de toate nevoile lui. Revista noastră a fost de la început strict populară... Deși cândva unii dintre colaboratori au arătat tendințe deosebite, adică au arătat dorința de a se trata chestiuni mai înalte și potrivite și celor de la orașe cu cultură mai mare; deși s-a dorit un limbaj, adică o formă de limbă mai elegantă, subsemnatul, ca redactor responsabil, a susținut mereu caracterul strict popular și a recomandat colaboratorilor ca să scrie într-o formă literară cât mai populară, potrivit cu gradul de cultură al celei mai mari părți a cititorilor. Din experiență apoi știm că și cei cu o cultură mai înaltă citesc cu foarte mare plăcere literatura populară... Prin această recomandare vreau să asigur tot mai mult pe cititorii noștri, care în majoritate sunt săteni, că și de acum înainte revista Viața va urma să se intereseze de aproape de toate nevoile lor sufletești și materiale și va căuta, cum spune fondatorul ei, ca poporul nostru să aibă o viață sufletească cât se poate mai nobilă și mai sfântă și o viață pământească cât se poate mai fericită. Pentru a-i păstra forma de început, vom căuta să urmăm iar dialogurile, pildele scurte, rețetele practice, regulile de sănătate și de gospodărie etc.". De la 1 ianuarie 1924 revista începe să fie tipărită, cu ajutorul fraților laici, în propria tipografie: Tipografia Serafica a Seminarului Franciscan din Hălăucești. În decembrie 1923 fusese adusă o mașina de tipărit "înzestrată cu toate cele trebuincioase pentru a putea tipări pe viitor nu numai revista noastră, ci și multe alte cărți și broșuri bune și folositoare". La 12 decembrie 1923 tipografia fusese sfințită și inaugurată. Numărul din august-septembrie 1925 este dedicat noului episcop de Iași, Mihai Robu. În anul 1926 cea mai mare parte a revistei este dedicată împlinirii a 700 de ani de la moartea sfântului Francisc din Assisi. Numărul din octombrie-noiembrie apare în două culori. Din articolul "Scrisul" din februarie 1928 aflăm numărul abonaților: "După 14 ani de apariție numărul abonaților rămâne statornic tot la o mie sau la două, deși numărul știutorilor de carte crește în fiecare an simțitor cu învățământul obligator". Aceasta precum și slabul interes pentru încurajarea, sprijinirea și răspândirea revistei îl face pe un redactor de la revistă să noteze: "În fața acestor triste constatări te întrebi: Oare se înțelege îndestul că scrisul e și el un apostolat ce trebuie ajutat și încurajat? Oare prinde rădăcini convingerea că cetitul e azi ocupația cea mai întinsă a omenirii și că prin cetirea cărților și a revistelor bune omul își îmbogățește mintea cu cunoștinți nouă și își înflăcărează inima de dorința și iubirea adevărului și a virtuții? Și totuși aceste sunt adevăruri mai clare decât lumina soarelui... Nu demult Sfântul Părinte papa Piu XI episcopului din Rieti îi adresă următoarele cuvinte...: Susține... gazeta cu toate puterile. Susținerea și răspândirea gazetelor creștinești este cea mai bună muncă apostolică pe care o poți face. Spune-le preoților tăi că am zis eu... că fac cea mai mare crimă preoții aceia care nu se silesc din toate puterile ca să răspândească gazetele catolice. În schimb aceice scriu aceste gazete sunt adevărați apostoli". La 29 ianuarie 1929, episcopul Robu a aprobat suplimentul revistei "Viața", intitulat "Cruciada noastră misionară" (transformat apoi din mai 1929 în "Cruciada misionară franciscană"), cu scopul de a trezi interesul pentru misiuni. Acesta are patru pagini, care sunt numerotate separat, și apare la mijlocul revistei. Începând cu numărul din ianuarie 1929 până în decembrie 1931, suplimentul consemnează aproape lună de lună (mai puțin cinci luni) tot ceea ce privește misiunile. Din ianuarie 1930, redactor coordonator al revistei "Viața" a fost numit părintele Ioan Ladan, după 15 ani cât revista a fost condusă de părintele Iosif Tălmăcel. În continuare, revista cuprinde articole care explică sărbătorile, pilde, poezii, cuvinte de învățătură, conferințe, despre catehism, subiecte despre franciscani, dialoguri, istorioare, sfaturi gospodărești, leacuri, vieți de sfinți, vieți de sfinți, reguli de viață creștină, poezii, maxime, ghicitori, știri din parohii (în deosebi din parohiile și filialele administrate de părinții franciscani), răspunsuri scurte, cărți bune de citit (bibliografie), cronica, necrologuri, hazuri, poșta redacției... Fără îndoială, revista "Viața" rămâne publicația din care mulți au tras folos și au găsit răspunsuri la frământările și întrebările lor. Creștini știutori de carte, mai ales dascălii din filiale au citit articole în zi de duminică în diferite case, cu mult folos din partea ascultătorilor. Așa s-au apropiat părinții și bunicii noștri de Dumnezeu și de Biserică. Ca o curiozitate, începând cu anul 1946, revista este condusă de fr. Ioan Bălan și apare sub diferite nume: "Cărarea fericirii" (ianuarie-februarie 1946), "Gânduri pentru Postul Mare" (martie 1946), "Flori de primăvară" (aprilie-mai 1946), "Drum nou" (iunie 1946), "Cheia paradisului" (iulie-august 1946), "Solul păcii" (septembrie 1946), "Maica Milostivirii" (octombrie 1946), "Dorul meu" (noiembrie-decembrie 1946), "Eu sunt vieața" (ianuarie 1947), "Vieața era lumina oamenilor" (februarie 1947), "Pomul vieții" (martie 1947), "Eu sunt învierea și vieața" (aprilie-mai 1947), "Din inimă izvorăște vieața" (iunie 1947), "Vieața și moartea de la Domnul sunt" (iulie-august 1946), "Așa să vă rugați" (septembrie-octombrie 1947), "După cincizeci de ani" (noiembrie-decembrie 1947). La 1 februarie 1947 sediul redacție a fost mutat la Mănăstirea Franciscană din Oradea. După 35 de ani de existență (33 de apariție), revista "Viața", la fel ca alte reviste creștine, a fost suprimată de comuniști în anul 1948. Părinții franciscani au mai scos și alte reviste: "Aurora franciscană" (septembrie 1918 - noiembrie 1920, 1921- februarie 1927, martie 1938 - decembrie 1943), revista terțiarilor; "Curierul Parohiei Catolice din Galați" (iunie 1925 - decembrie 1930); "Bunul Păstor", buletinul parohiilor Române Unite din Oradea (1933-1940); "Micul misionar" (1937-1940) și "Apostolul" (1941-1947), la unele dintre ele contribuind și părintele Iosif Tălmăcel cu diverse articole. POET ȘI SCRIITOR În anii cât a condus revista "Viața", din diferite locuri unde a avut și activitate pastorală, părintele Iosif Tălmăcel a avut o intensă activitate literar-religioasă, care ocupă primul loc în cadrul scrierilor locale. Aceasta se poate vedea cu claritate din citirea paginilor consacrate revistei "Viața" și "Aurora franciscană". A fost cel mai rodnic scriitor bisericesc și renumit versificator. După poeziile lui și după schemele de cântări elaborate de dânsul în "Cântărețul catolic" s-au condus cântările bisericești din Moldova până aproape de zilele noastre. În cele ce urmează prezint o listă a lucrărilor semnate de părintele Iosif Tălmăcel, între 1910 și 1942. "Un tesoro nascosto nel Giardino Serafico ossia la vita... di Dio Illuminato Rosengart", Roma, 1910; "Secretul fericirii" (tratat popular de desăvârșire creștinească), Iași, 1915; "Strigăt de alarmă", Hălăucești, 1930; "Fecioara din Răducăneni", Hălăucești, 1931; "Fericirea țării, sănătatea poporului" (cărticică de igienă populară), Hălăucești, 1931; "Un trandafir al Sf. Tereza sau viața Terezei Hesselmann", Iași, 1932; "Viața Sf. Neculai", Săbăoani, 1933; "În amintirea Anului Sfânt 1933", Săbăoani, 1933; "Cântăm cu toții. Rugăciuni în timpul Sf. Liturghii", Câmpina, 1935; "Cântece de Crăciun, urături creștinești și trei piese de teatru școlar", Iași, 1935; "Carte de religie catolică pt. cl. I prim." (cu ilustrații), Săbăoani, 1936; "De dragul celor mici" (cărticică de rugăciuni pentru cei mici, în poezii), Săbăoani, 1936; "Piară sudalma sau înjurătura", Bacău, 1936; "Imitațiunea sau urmarea Maicii Domnului" (traducere), Săbăoani, 1936; "Sf. Cecilia" (piesă de teatru în 3 acte), Săbăoani, 1937; "De vorbă cu Moș Vasile despre adevărata Biserică a lui Isus Hristos", Săbăoani, 1937; "De dragul copiilor" (poezii și cântece catehetice), Roman, 1939; "Calea Sf. Cruci", Săbăoani, 1939; "Leacuri ieftine", Săbăoani, 1939; "Țanc... țanc...", Săbăoani, 1939; "O vorbă la ureche", Săbăoani, 1940; "Sf. Neculai, episcop, făcătorul de minuni", Săbăoani, 1940; "La poarta raiului", Săbăoani, 1941; "Cântărețul catolic. Cântece bisericești", Roman, 1941; "De ce înjuri?", Săbăoani, 1942; "O floare rară" (biografia tinerei eleve de liceu Florentina-Alexandrina Bartic), Săbăoani, 1942. Cu siguranță opera părintelui Iosif Tălmăcel este mult mai vastă, întrucât a scris și în perioada comunistă dar nu s-au putut tipări. După libertatea religioasă și cea de a publica, după anul 1990 s-ar retipărit unele broșuri scrise de părintele Iosif Tălmăcel: "Fericirea copiilor", Editura Serafica, Roman, 2006; "La picioarele lui Isus. Treizeci si una de vizite la preasfântul sacrament al Euharistiei. O vizita deosebita pentru fiecare zi a lunii", Editura Serafica, 2006; "Imitațiunea sau urmarea Maicii Domnului", Editura Serafica, Roman, 2015. ACTIVITATEA PASTORALĂ Chiar dacă a rămas mereu atașat de revista "Viața", precum și de alte publicații pe care le-a coordonat, părintele Iosif Tălmăcel a desfășurat o amplă și diversificată activitate pastorală. În perioada 1914 - 1923 a slujit la Răducăneni, Galați, Brăila, Huși și Faraoani. Din august 1923 și până în august 1943 a fost paroh la Bacău. În acest timp, a mai fost profesor de italiană (1923-1929), a girat Parohia Pustiana (1929-1934) și de câteva ori a fost în străinătate pentru motive spirituale. În perioada 1923-1947 a fost protopop al Districtului Bistrița. Întorcându-se frontul în primăvara anului 1944, își începe peregrinarea prin țară: Gliganul de Sus (Argeș), București, Bilbor, Bacău și Oradea. După 1948, a condus aproape 30 de ani Parohia Poiana Micului (Suceava). Apoi s-a retras la Mărgineni, unde a murit în ziua de 13 februarie 1979. ARHITECT AL BISERICII ACTUALE DIN RĂDUCĂNENI Întrucât și eu am activat 4 ani în Parohia Răducăneni, ajungând la acest moment al activității părintelui Iosif Tălmăcel, din 2 octombrie 1914 până la 21 iulie 1916, îmi face o deosebită bucurie să-i pomenesc acum și pe primii locuitori catolici ai Răducăneniului, aduși aici acum 200 de ani din satele catolice din jurul orașului Roman de către hatmanul Răducanu Rosetti. Chiar dacă și-au schimbat domiciliul, acești oameni nu și-au schimbat religia, fapt pentru care una dintre preocupările lor a fost și aceea de a avea un lăcaș de cult, ceea ce au și realizat în anii 1807 și 1808. În anul 1825, din cauza alunecărilor de teren, a început strămutarea gospodăriilor catolicilor de la Pietrosu pe actuala vatră a satului vechi. Aici, conform "Schematismului Misiunii Catolice de Iași", pe locul acestei biserici, între anii 1826 și 1829, catolicii și-au construit o biserică de lemn, care a suferit mai multe renovări și amenajări, dăinuind aproape o sută de ani. Locul bisericii și al cimitirului din jurul ei a fost donat, în anul 1896, de proprietarul locului, doamna Ana Catargi, nepoata boierului Lascăr Rosetti. Crescând numeric, comunitatea catolică din târgul Răducăneni a dorit să-și mărească biserica, dar nu a avut impulsul necesar executării unei asemenea lucrări. În Răducăneni erau 930 de suflete cuprinse în 201 familii, deserviți atunci de preoții de la Huși. În anul 1900, venind pentru câteva zile la Răducăneni, părintele Ioan Poglut i-a învățat pe credincioși cum trebuie să lucreze pentru a realiza biserica pe care o doreau. Exact acum 100 de ani, în anul 1903, s-a început adunarea fondurilor, însă până în anul 1914 nu s-a lucrat efectiv aproape nimic. Între timp, părintele Iosif Tălmăcel a întocmit planurile de execuție a acestei biserici, în stil roman combinat cu nuanțe gotice. În timpul Primul Război Mondial Răducăneni ținea de Huși, părintele Iosif Tălmăcel a fost detașat și stătea la Răducăneni. În anul 1915 erau în această comunitate 1.303 credincioși, iar în 1920 numărul lor scăzuse la 1.165. În vara anului 1914, noul paroh de Huși, părintele Felix Raffaeli, și părintele Benevenut Wiener, administrator parohial la Răducăneni, au hotărât să treacă imediat la acțiune. Au adus aici pe meșterii italieni Alois și Petru Zotto, iar în ziua de 10 iulie 1914 au început săpăturile pentru temelia bisericii. Entuziasmul oamenilor era foarte mare și ajutau toți: bărbați, femei, fete și copiii mai mari. Locul unde săpau era cimitir vechi și peste tot erau morminte. Pământul era slab, de aceea, în medie, s-a săpat la doi metri adâncime și uneori chiar până la patru metri, iar unde nu se dădea de pământ tare se băteau piloni de stejari pentru a face un grătar. În regiunea turnului s-au bătut vreo 70 de piloni de stejar, așa cum recomandase inginerul Szebacinski, consultat în această problemă. La 16 iulie 1914 s-a obținut autorizația de construcție a bisericii, iar piatra fundamentală s-a pus și s-a sfințit a doua zi. Actul comemorativ al sfințirii pietrei de temelie a fost introdusă într-o sticlă și îngropată într-un soclu de beton, care se află aici, în temelia din spatele altarului. Sticla a fost înfășurată în ziarul "Universul" din 17 iulie 1914, în care se publica știrea izbucnirii Primului Război Mondial. Venind ca paroh de Răducăneni, la 21 iulie 1916, părintele Benevenut Rudolf Wiener a solicitat ajutorul arhitectului austriac Henric Jasz, care era deportat politic aici, adaptând temeliile deja turnate în stil roman cu un stil gotic. După cum s-a consemnat în Cronica parohiei, planurile erau "frumoase... simple și drăguțe", dar, nefiind forță financiară, lucrarea s-a amânat. După terminarea războiului, aceste planuri au fost revizuite și definitivate de arhitectul Ferdinand Höflich din București, care este și constructorul palatului arhiepiscopal din București. Din primăvara anului 1924, execuția lucrărilor de construcție a fost condusă de antreprenorul italian Lorenzo Collavigni din Huși, cu meșteri pietrari aduși din Italia, de la Forgaria. Biserica este construită din piatră cioplită de Bazga, piatră despre care meșterii italieni spuneau: "Niciodată n-am lucrat cu o piatră așa de dură!" Neavând bani pentru continuarea lucrărilor, pentru adunarea fondurilor, s-a recurs la caritatea publică, printr-o pantahuză aprobată de Ministerul Muncii și desfășurată în Transilvania, Basarabia și în alte locuri din țară. Cu puținii bani care s-au strâns, la 9 iunie 1924, s-au reluat lucrările de construire a pereților, care sunt lați de 85 cm. Lucrările de zidire s-au derulat fără probleme majore. 50 de zile mai târziu au început lucrările de săpare pentru temeliile coloanelor. Cota minimă a fost de 5,25 m, iar cea maximă de 6,25 m. În ziua de 7 august 1924 a început turnarea fundației coloanelor, lucrarea terminată în 19 zile. Coloanele bisericii s-au zidit între 17 și 27 septembrie același an, iar la 3 noiembrie 1924 a început construirea arcurilor de cărămidă de pe stâlpi. Terminându-se construirea arcadelor care legau stâlpi cu nava principală, oamenii se mirau de lucrare și se întrebau: "Oare nu-i prea înaltă biserica noastră? (...) E un colos!" Merită de evidențiat faptul că în Răducăneni nu erau atunci decât 320 de familii catolice. Sub îndrumarea și supravegherea părintelui Wiener biserica se înălța văzând cu ochii. La moartea misterioasă a acestuia, 26 octombrie 1926, zidăria turnului era gata și trebuia să se monteze lemnăria și crucea turnului. O lună mai târziu s-a încheiat zidirea turnului. Prin grija noului paroh, părintele Daniel Hampel, în anul următor s-au adus clopotele bisericii, de la Apolda - Germania, fiind în greutate de 1350 kg, 620 kg și 350 kg. În același an s-a adus de la München și ceasornicul turnului, după care s-a realizat acoperișul turnului, din tablă de aramă. În anii următori s-a realizat și acoperișul bisericii, din tablă zincată. Este de notat că la acea dată, ținând cont că s-au folosit 3.120 metri cubi de piatră, greutatea bisericii era de aproximativ 5.666.000 kg. Și cu cât urma să se îngreuneze după aceea! Sub coordonarea părintelui Felix Raffaeli, această biserică a fost tencuită în exterior în anul 1937, iar în anul următor s-a încheiat tencuitul interiorului bisericii. Ulterior s-au făcut dușumelele, s-a construit altarul din marmură și s-a amenajat restul interiorului. Pictura din biserică a fost renascentistă cu nuanțe bizantine. La finalizare, biserica avea următoarele dimensiuni: lungime - 32 m., lățime - 17 m, înălțime - 24 m și înălțimea turnului - 49 m. Așadar, au fost ani mulți de muncă, sacrificii imense și chiar jertfe umane: parohul Benevenut Wiener, de la a cărui moarte misterioasă se împlinesc anul acesta 95 de ani, și care se odihnește sub peretele din partea sudică a bisericii. Dar nici nu s-a terminat bine finisarea bisericii că iată-i pe catolici din nou la muncă. Cutremurul din anul 1941 a afectat tencuiala bisericii și a fost nevoie de o intervenție rapidă, coordonată de preoții Mihai Demeter și Nicolae Ivanciuc. Ulterior, cutremurele din anii 1977 și 1986 au devastat biserica așa de mult încât specialiștii au hotărât executarea unor lucrări de consolidarea a rezistenței. O parte din planurile făcute de părintele Iosif Tălmăcel se găsesc în arhiva Parohiei Catolice din Răducăneni. A DESCOPERIT O "SFÂNTĂ" ÎN RĂDUCĂNENI În anul 2000, am descoperit în Parohia Răducăneni un manuscris care conținea lucrarea părintelui Iosif Tălmăcel, intitulată "Fecioara din Răducăneni" sau "Viața sfântă a Mariei Augustin (15 iunie 1901 - 8 august 1915)". Atunci am reeditat textul cu ocazia comemorării a 85 de ani de la moartea ei. M-am întrebat și am răspuns: O sfântă în Răducăneni?! Da, de ce nu! Oare sfințenia este rezervată doar anumitor țări sau localități? Sfințenia este un dar al lui Dumnezeu pe care oamenii îl acceptă sau îl refuză. Invitația lui Cristos la desăvârșire este universal valabilă: "Fiți sfinți, precum Tatăl vostru este desăvârșit" (Mt 5,48). Aflând de existența unei broșuri care cuprinde viața unei "fecioare sfinte din Răducăneni" și văzând interesul crescând al credincioșilor pentru cunoașterea ei, am încercat să intrăm în posesia ei. Dar cum să mai găsești o carte tipărită acum 70 de ani? Nici o bibliotecă cercetată nu o mai păstrează. Totuși, prin bunăvoința și preocuparea unei tinere din Răducăneni, am reușit să acaparăm această "perlă prețioasă" a comunității catolice de aici. În cele ce urmează vom reda textul acestei "cărticele", specificând că am preferat coloratura literară a începutului de secol XX, intervenind doar acolo unde limbajul ni s-a părut prea învechit sau greu perceptibil cititorilor de astăzi. După parcurgerea acestor "pagini de sfin-țenie" pot spune și eu cu episcopul Mihai Robu: "Am citit manuscrisul de față și nu numai că nu am găsit nimic împotriva sfintei credințe și bunelor moravuri, dar mai mult socot că viața Mariei Augustin va fi citită cu plăcere și folos sufletesc". Având speranța că această biografie a "fecioarei sfinte din Răducăneni" va fi citită și aprofundată de cât mai mulți credincioși, vă invit la reflecție și rugăciune pentru ca unul dintre cunoscătorii vieții ei să aibă curajul de a demara chiar un proces de canonizare. Părintele Tălmăcel scria la 2 martie 1931: "Cu cât trec anii, cu atât icoana sfântă și simplă a Mariei Augustin îmi apare mai frumoasă și mai încântătoare. Despre viața ei am mai scris un articol destul de lung în Almanahul revistei «Viața» în anul 1916, iar în 1920 am tipărit o iconiță ca amintire pentru a cincea aniversare de la moartea ei. Îmi propusesem de mult să tipăresc și o cărticică, în care să istorisesc mai pe larg viața sfântă a acestei flori rare, răsărită pe plaiurile noastre, dar abia acum am putut să-mi împlinesc propunerea. Să dea Domnul ca lecturarea acestei cărticele să fie un îndemn puternic pentru copiii și tinerii noștri care au nevoie de multe exemple bune pentru a duce o viață creștinească. În Biserica lui Cristos avem numeroase pilde de copii și oameni sfinți, de aceea nu trebuie să se mire nimeni că o copilă ca Maria Augustin a putut să ajungă la o desăvârșire a vieții creștinești, după cum am descris-o în această cărticică. Harul lui Dumnezeu este destul de puternic să facă să răsară sfinți și în mijlocul poporului nostru. Toate cele scrise în această cărticică sunt bine controlate și întemeiate, o parte reprezintă mărturiile unor persoane vrednice de crezare, care au trăit împreună cu dânsa și au cunoscut-o de aproape, iar o altă parte sunt observațiile mele proprii, care i-am fost conducător sufletesc. Eu sunt așa de convins de sfințenia acestei copile, încât aș propune autorităților bisericești să se înceapă un proces de canonizare privind viața ei". În Biserica adevărată a lui Cristos, în toate timpurile au răsărit flori de sfințenie din toate clasele, din toate vârstele și din toate locurile. Una din aceste flori este desigur și evlavioasa copilă Maria Augustin, răsărită pe malul Prutului, într-un sat depărtat de centrul catolicilor, întemeiat în jurul anul 1825 de o colonie de catolici, adunați de prin satele Romanului: Hălăucești, Zăpodia (Nisiporești), Adjudeni, Buruienești, Rotunda, Șcheia, Săbăoani și Fărcășeni. Acest sat este unit cu un târgușor și formează comuna cu numele Răducăneni. Multă vreme acest sat a fost păstorit cu multă greutate de parohul din Huși, depărtare de 42 km, iar de câțiva ani este păstorit de un paroh cu reședința aici. Pentru istorie mai notez că de Răducăneni aparținea și satul Poiana Cârnului, depărtare de 65 km de Huși. Din pricină că preotul nu putea veni decât foarte rar să-i viziteze și să-i îngrijească, catolicii din Poiana Cârnului și-au vândut locurile, au transportat bisericuța lor de lemn în cimitirul din Răducăneni, care astăzi este dărămată, iar ei s-au așezat o parte în Răducăneni și o parte în Huși. Am amintit acest lucru spre amintirea acelor buni creștini care au prețuit mai mult păstrarea credinței lor decât bunurile acestea pământești. Catolicii din Răducăneni, deși lipsiți de preot și cu totul despărțiți de centrul catolicilor, totuși și-au păstrat credința și au rămas statornici în încercări. De când au preot localnic, satul a devenit o parohie înfloritoare și astăzi se pot mândri cu una din bisericile cele mai frumoase din Dieceză, ridicată prin străduințele mult regretatului preot Benvenut Wiener, care și-a jertfit viața pentru dânsa. Toți catolicii din Răducăneni se ocupă cu agricultura și sunt renumiți pentru hărnicia lor. În una din familiile acestui sat a văzut lumina zile și Maria Augustin, fiică legitimă a soților Ion Mihai Augustin și Ana Mihai Trișcă. Copila s-a născut în ziua de 15 iunie 1901 și a fost botezată în ziua de 29 a aceleași lună. În casa părintească a primit acea creștere ce o puteau da părinți ei, adică o creștere mărginită, dar pe cât se poate de sănătoasă și creștinească. Fiind înzestrată de Dumnezeu cu minte ageră și cu o inimă bună, copila primea învățăturile părinților și le punea în practică, deprinzându-se mai ales a fi ascultătoare și evlavioasă. De mică a învățat rugăciunile principale ale creștinului și era o plăcere pentru dânsa să le spună cu mama sau cu bunica. Unii copii nu sunt duși la biserică de către părinți decât rareori și când sunt mărișori, Maria Augustin însă, având casa lângă biserică, a fost condusă la casa Domnului foarte des și astfel a fost deprinsă de mică cu slujbele bisericești și cu dragoste de cele sfinte. Maria Augustin a fost un suflet smerit, și când zic smerit, zic că a avut toate virtuțile, deoarece smerenia este temelia tuturor virtuților. Ca o dovadă a acestui lucru aduc următorul fapt petrecut chiar pe patul de moarte. După cum am scris și știu toți cei care au cunoscut-o, Maria Augustin a avut un glas foarte frumos și a avut și un talent deosebit la cântat. Din această cauză toți o iubeau, toți îi urau un viitor fericit (bineînțeles pământesc), toți o lăudau. Toate acestea erau prilejuri și ispite ca să se mândrească, și totuși ea nu se mândrea, ci toată lauda o dădea numai lui Dumnezeu. Fiind pe patul de moarte, din nebăgare de seamă, mama ei și o prietenă o ispitiră în felul următor: "Dragă Marie, dacă vei muri, cine va mai cânta așa de frumos în biserică?" "Vor cânta surorile", răspunse Maria. "Vor cânta și surorile, dar nu vor mai cânta așa de frumos ca tine", adăugară ele. "Vor cânta frumos și ele, n-ai grijă!", sfârși ea învingătoare. Maria Augustin a avut un curaj și o tărie deosebită pentru a se împotrivi ispitelor. Înaintea ei n-ar fi îndrăznit nimeni să rostească un cuvânt necuviincios fără să-și fi luat plata cuvenită din partea ei. Ca dovadă amintesc următorul fapt public, întâmplat în săptămâna dinaintea morții. Era pe vremea treieratului, ea mersese cu alte colege să lucreze la mașină, căci după cum am scris mai sus, nu era o fată leneșă care fugea de muncă. Dar la mașină erau oamenii de tot felul: unii înjurau, alții vorbeau și făceau glume proaste. Maria Augustin, deși era una din cele mai mici, nu putu răbda acest lucru și era foarte supărată. Încercă ea să astupe acele guri murdare, dar în zadar, nerușinații parcă îi făceau în ciudă. Văzând că lucrurile nu se îndreaptă, Maria Augustin luă hotărârea vrednică de curajul și bărbăția ei; se sfătuiră cu cele mai bune fete ca să protesteze în public, părăsind toate lucrul, tocmai când mașina lucra în toi. Zis și făcut, fetele și-au luat hainele și traistele și, conduse de Maria, au plecat de la mașină. Lucrătorii au crezut că era o glumă copilărească, dar ele au răspuns că nu glumesc și că pleacă pentru că nu mai puteau asculta atâtea înjurături și vorbe proaste. Au plecat și plecate au fost. Despre întâmplarea de la mașina de treierat, Maria vorbi și pe patul de moarte și cu groază spuse că Dumnezeu suferă mult din cauza înjurăturilor grele spuse de oamenii de la mașină . Maria Augustin a fost statornică în propunerile sale, mai ales în propunerea de a nu-l supăra niciodată pe Dumnezeu. Ca mărturie amintesc că, intrând ea în Societatea Fiicele Mariei, începuse să ducă o viață așa de curată și să fie delicată în conștiință, încât i se părea lucru curios văzând pe prietenele ei spovedindu-se mai des. Odată chiar le-a zis în public: "Dar ce păcate mai faceți voi de vă spovediți așa de des?" Numai după ce i-am explicat că omul se poate spovedi chiar dacă nu are nici un păcat de moarte și poate acuza un păcat din viața trecută, Maria Augustin începu să se spovedească mai des. Omul nevinovat și împăcat cu Dumnezeu n-are frică de moarte, deoarece moartea îi aduce fericirea dorită și nepieritoare. Numai oamenii încărcați cu păcate și lipiți de acest pământ, numai oamenii care-și caută fericirea în plăcerile și desfătările deșarte ale lumii, numai aceștia se tem de moarte. Maria Augustin era suflet nevinovat, ea era porumbița lui Noe, care, negăsind o cracă de copac sau un loc uscat pe care să se așeze, s-a întors în corabie. A zburat ea cât a zburat toată ziua, dar pe leșurile care pluteau pe apă nu s-a așezat, cum a făcut corbul, care, dând de leșuri, nu s-a mai întors în corabie. Iată ce ne mărturisește un martor care a cunoscut-o bine pe Maria Augustin: "Îmi aduc aminte, ca și cum ar fi fost ieri, de ultima noastră convorbire ce a avut loc în fața bisericii din Răducăneni cu patru zile înainte de a muri... Era miercuri seara, (a doua zi avea să se accidenteze), se întorcea cu sora ei mai mică de la vie unde o trimiteau părinții la păzitul harbuzilor..., eu mergeam să trag clopotul de Îngerul Domnului. Trecând pe dinaintea bisericii, mă salută cu obișnuitul ei salut: «Să fie lăudat Isus și Maria!» Pe când îi răspundeam, iată că mai apare și o prietenă de-a ei la care ținea mult. Este vorba de Carolina Burcă, viitoare soră sionistă. Începem a vorbi... Subiectul conversației noastre fiind totdeauna serios, începem despre moarte. Le ziceam câte ceva despre iuțeala cu care trece viața pământească... Că cei bătrâni trebuie să moară, iar cei tineri pot muri. Apoi adresându-mă către Maria: «Ce-ai zice, Marie, dacă ți-ar veni moartea la noapte?» «Aș râde, răspunse ea, căci de moarte nu mi-e frică...». Că moartea Mariei Augustin ar fi fost așa de aproape... n-aș fi crezut". Același lucru îl mărturisește și Carolina Burcă. În ziua când Maria Augustin a căzut și s-a lovit de moarte, stând de vorbă cu dânsa, i-a spus același lucru, că de moarte nu-i era frică. Avea oare o presimțire că trebuia să moară așa degrabă? Nu știu. Ceea ce conta era faptul că era bine pregătită și că gândurile ei erau la cer. Pentru dânsa a muri era tot atâta ca și a zbura la cuibul său de odihnă și de fericire veșnică. În ziua de 2 august, ziua renumitei indulgențe a Porțiunculei, Maria Augustin s-a spovedit, s-a împărtășit și s-a rugat multă vreme în biserică, dacă nu cumva a stat mai toată ziua, căutând să facă cât mai multe vizite pentru a dobândi indulgența pentru sine și pentru iubiții ei răposați. A doua zi, luni, a venit la biserică, a ascultat Sfânta Liturghie și s-a împărtășit; asemenea a făcut și marți și miercuri, împărtășindu-se patru zile la rând. Joi am făcut Liturghia mai de dimineață, fără să dau de știre prin sunetul clopotelui, căci trebuia să plec la Iași, așa că Maria a rămas fără Liturghie și fără împărtășanie, atât în ziua aceea, cât și a doua zi vineri, căci m-am întors acasă abia vineri seara. Când ajung acasă, văd că toți sunt întristați și schimbați la față și, ca Bun venit!, îmi spun că Maria Augustin era la spital grav bolnavă. Am rămas o bucată de vreme în nedumerire, dar apoi m-am interesat să văd ce se întâmplase și iată ce am aflat: Joi, 6 august, înspre seară, după ce făcuse o vizită la biserică, se duse cântând la un bunic de-al său ca să culeagă niște perje pentru mâncarea de a doua zi, fiind vineri zi de post. Suindu-se în copac, s-a întâmplat să pună piciorul pe o cracă slabă care s-a rupt și ea a căzut într-un par ascuțit din gardul de dedesubt. Fiind îmbrăcată subțire, ca de vară, parul n-a avut nici o piedică în haine și a intrat adânc în coasta ei, rănind-o de moarte. După câteva clipe se auzi un strigăt puternic: "Apă! Apă!..." Au venit vecinii să vadă ce se întâmplase, dar care nu le-a fost mirarea și groaza când au văzut-o pe Maria Augustin aruncată la pământ și scăldată în sânge. În zăpăceala lor, toți rămaseră înlemniți și nu știau ce să facă. După câtva timp, Maria își veni în fire și, văzând că nimeni nu îndrăznea să-i scoată parul din corp, și-l scoase ea singură aruncându-l deoparte. Numai atunci cei de față și-au dat seama de toată grozăvia întâmplării și au dat alarmă prin sat. Puteți să vă închipuiți ce durere pe biata mamă care, cu o oră mai înainte, o trimisese la locul nenorocirii. Dar nu era timp de pierdut, trebuia încercat orice pentru a o scăpa. Fiind spital în târg, s-au gândit imediat să o ducă acolo, pentru ca să fie îngrijită cum trebuie din vreme. Când Maria auzi de spital, ridică capul și zise: "Cum mă duceți la spital dacă părintele nu-i acasă ca să-mi dea Sfintele Taine?" Ea își aduse aminte de o predică ce o făcusem, în care am recomandat credincioșilor ca să cheme pe preot la bolnavi devreme, adică atunci când bolnavul își dă seama și este în stare să facă o spovadă bună. În acea predică mai recomandasem ca în cazurile grele, când bolnavul ar fi trebuit dus la spital, să fie chemat numaidecât preotul să-i dea Sfintele Taine acasă, deoarece la spital, mai ales când sunt și alți bolnavi împrejur, este foarte greu de făcut o spovadă bună care într-adevăr să liniștească conștiința bolnavului. Răspunzându-i-se că nu era vreme de pierdut, au transportat-o la spital, unde chirurgul a constatat că parul îi pătrunsese sub coastă la o adâncime de 15 cm, străpungându-i ficatul. Nu mai era nimic de făcut, rana era de moarte. Dorise de mult să fie făcută părtașă de o suferință a lui Isus, și el i-a dat-o tocmai atunci când era mai bine pregătită ca s-o primească. "Doamne Isuse Cristoase, cât ai suferit, dă-mi și mie o suferință de a ta, măcar una, dar să-mi dai și răbdare să o pot suferi". Isus i-a dat suferința, dar i-a dat și o răbdare eroică. Ca și sfântul Paul, Maria Augustin putea spune: "Sunt răstignită pe cruce împreună cu Cristos". Deși avea dureri mari, ea mângâia acum pe mama sa și pe bunica zicând că nu suferea așa de tare și le ruga să nu mai plângă. Cât timp a mai trăit, ea a cântat întruna cântece bisericești și alegea acele cântece și acele strofe care aminteau de moarte și de viața cea veșnică. Moarte sfântă Soarele se apropia de asfințit și Maria slăbea din ce în ce mai mult, dar cu toate acestea ea nu înceta să se roage. Pe la ora 9 seara, pe când clopotul suna de Îngerul Domnului, ea slăbi cu totul, mai zise încet Tatăl nostru, apoi începu Bucură-te Marie, dar nu putu să-l sfârșească, căci peste câteva clipe și-a dat sufletul curat în mâinile Creatorului. Desigur că Maica sfântă, pe care a iubit-o atâta și pe care a preamărit-o prin cântecele sale până în clipa cea din urmă, a fost la moartea ei. Cât timp a stat pe patul durerilor, ea a aruncat des ochii în sus, dar nu băgă de seamă nimeni această mișcare. Numai un băiat care venise s-o viziteze a observat mai bine și a întrebat-o de ce arunca ochii în sus, ea îi răspunse: "Este Maica Domnului acolo". Pe cât îmi aduc aminte, pe peretele de la capul ei era o icoană a Maicii Domnului. A murit în zi de sâmbătă, zi sfințită Maicii Domnului; a murit când clopotul suna de Îngerul Domnului; a murit cu salutarea îngerească pe buze; a murit la umbra icoanei Maicii Domnului; a murit asistată de două surori din Congregația Fiicele Mariei din care făcea parte; a murit întărită de Sfintele Sacramente pe care le-a primit cu cea mai mare credință și evlavie; a murit ca o sfântă. În aceeași noapte, pe când clopotul suna pentru morți, trupul ei neînsuflețit fusese adus acasă de la spital, însoțită de prietenele sale nedespărțite care purtau în mâini făclii aprinse. A doua zi, duminică dis-de-dimineață, ca un fulger s-a răspândit vestea morții ei în tot satul și târgul Răducăneni și toți vorbeau numai despre această tristă întâmplare. Iată impresiile unui martor ocular: "Duminica următoare (adică a doua zi după moarte) părintele paroh, crezând de cuviință să profite de ocazia dată spre a-și îndemna credincioșii la virtute, își începu predica rostind aceste cuvinte: «Astăzi la începutul Sfintei Liturghii n-am mai auzit glasul acela ceresc, care ne încânta, mișcându-ne inimile la rugăciune!...» Urmându-și predica despre virtuțile Marie și sfătuindu-i pe toți s-o imite... cuvintele părintelui au avut un efect cu totul deosebit... au mișcat și inimile cele mai de gheață. Unii lăcrimau, în timp ce alții - neputându-se stăpâni -, plângeau tare. Unii tinerii, care erau odată neastâmpărați și ușuratici, erau acum serioși... Marele eveniment zguduia pe toți... După masă, pe când clopotele sunau jalnic, plângând pierderea îngerului întrupat, tinerii își manifestară în public jalea lor. Au oprit hora, poruncind ca hora să execute un imn funebru în cinstea Mariei, iar seara la împrăștiere, muzica, în loc de marș final, execută un marș de mort, așa că jocul, care în ziua aceea nu avusese nici un aer de veselie, s-a încheiat cu marșul funebru, amintind tinerilor că și ei mai târziu sau mai degrabă vor muri... Se împrăștiară cu toții pe la casele lor serioși, meditând la cele ce au să vie". Cât trupul ei fost expus până la înmormântare, oamenii mergeau întruna ca s-o vadă și să se roage pentru dânsa. Înainte de a veni ca păstor sufletesc în satul Răducăneni, erau multe abuzuri și obiceiuri rele printre credincioși. Între altele era și renumitul priveghi la morți. Acest priveghi era o bătaie de joc în toată regula și un prilej de petrecere și glume proaste. Desigur, era un obicei mai mult ca păgânesc și trebuia scos cu orice preț. Ce măsură trebuia luată? Când e vorba de scos un obicei rău din popor, trebuie înlocuit cu un obicei bun. Am adunat pe câțiva tineri buni, în care aveam încredere, și am chemat fetele din Societatea "Fiicele Mariei" și le-am expus planul meu. Planul era următorul: în loc de priveghi păgânesc să se introducă priveghiul creștinesc cu rugăciuni pentru mort, cu cântece bisericești și cu citirea cărților bune, mai ales cu Pregătirea la moarte a sfântului Alfons de Liguori. Hotărât și făcut; partea cititului și-o luară tinerii, iar partea rugăciunilor și a cântecelor și-o luară fetele conduse de Maria Augustin care era inima și sufletul mișcărilor celor bune. La prima ocazie, tinerii mei puseră planul în execuție și înlăturară prostiile obișnuite. A fost greu până s-a început și până ce lumea a văzut că așa era frumos și creștinesc. Când murea cineva, îndată era chemată Maria Augustin ca să-și adune colegele și să vină la mort ca să recite Rozariul și să cânte. Acum, la moartea ei, s-a făcut un priveghi cu totul deosebit care va rămâne veșnic pomenit de toți cei care au luat parte. În noaptea de duminică spre luni, când trebuia să fie înmormântarea, am mers împreună cu dascălul la casa răposatei, unde aștepta satul întreg. Sicriul răposatei era așezat pe un pat înflorit în ogradă, înconjurat de lumânări aprinse. S-a cântat tot oficiul de morți, după care au urmat câteva cântece care au fost cântate de întreg poporul. Ecoul cântărilor se ridica în văzduh și străbătea departe în zări în noaptea înstelată. După puțină pauză se recită Rozariul întreg, de 15 mistere, întretăiat de cântece frumoase. Urmară apoi litaniile, alte cântece și rugăciuni până înspre ziuă, când toată lumea adunată se împrăștiară cu ochii uzi de lacrimi și cu inima zguduită puternic. Înmormântare triumfală Luni, 10 august 1915, va fi o zi pomenită multă vreme de poporul catolic din Răducăneni. Deși era toiul muncii, totuși la înmormântare a luat parte foarte multă lume. Înmormântarea a avut o înfățișare mai mult de bucurie decât de întristare și n-am simțit niciodată atâta mângâiere sufletească la vreo altă înmormântare. După ce am terminat toate rugăciunile și ceremoniile hotărâte de ritual pentru conducerea morților în biserică, după ce am cântat Sfânta Liturghie și am făcut o predică mișcătoare ocazională, pe drumul spre cimitir n-au răsunat decât cântece care-i erau mai dragi Mariei în viață. Mișcătoare a fost clipa în care s-a coborât sicriul în mormânt. Corul, ca și cum ar fi interpretat ultima voință și ultimul dor al răposatei, a intonat cu bărbăție frumosul cântec în cinstea Maicii Domnului, pe care îl transcriem în întregime, ca să fie cât mai cunoscut și cântat de orice credincios Reginei cerului. Am spus ultima rugăciune și am plecat mulți; dar au și rămas mulți multă vreme în cimitir rugându-se la mormântul ei. Până la izbucnirea războiului, care a tulburat și frământat aproape întreg pământul, mormântul Mariei a fost foarte mult vizitat de cei ce au cunoscut-o. Prietenele ei, mai ales, se duceau des și-i cântau la creștet cântecele cele frumoase ce le cânta în viață și care îi deșteptau în suflet dragostea către Dumnezeu și Maica Domnului și dorul de rai. Dar nici astăzi nu-i uitată: ori de câte ori se merge cu vreun mort la cimitir totdeauna se găsește cineva care să se ducă la crucea ei de piatră și să zică o rugăciune. Pe crucea simplă de piatră este următoarea inscripție: AICI ODIHNEȘTE ÎN PACE ROABA DOMNULUI
Deși au trecut foarte mulți ani de la moartea ei, amintirea vieții ei sfinte și virtuoase este încă vie nu numai în mijlocul poporului din Răducăneni, unde a trăit, ci și în toate sufletele care au ajuns să cunoască virtuțile și moartea ei sfântă. Aici sfârșește istorisirea, pe cât de simplă pe atât de mișcătoare, a "Fecioarei din Răducăneni" și rog pe bunul Dumnezeu ca să binevoiască a preamări pe sluga sa cu darul minunilor pentru ca Sfânta Biserică s-o poată pune în numărul sfinților și astfel să avem și noi mângâierea că și din poporul nostru pot ieși sfinți. De asemenea, rog călduros pe toate acele persoane care au cunoscut-o în viață și care își aduc aminte de viața ei să-mi scrie dacă mai știu ceva despre dânsa ce n-am scris în această broșură. Tot așa rog pe toți cei care ar fi dobândit de la Dumnezeu vreun ajutor sufletesc sau trupesc prin mijlocirea ei să-mi scrie amănunțit tot faptul. În sfârșit, rog pe toți cititorii acestei broșuri să-mi scrie ce impresie le-a făcut istorisirea vieții acestei sfinte copile și ce schimbare au resimțit în viața lor creștinească. PREOT LA GALAȚI ȘI BRĂILA Întrucât nu am putut extinde cercetarea și în acele parohii, rămâne ca să se revină asupra acestei perioade, mai ales că suntem în perioada Primului Război Mondial când Arhidieceza de București a rămas fără preoți, iar părintele Tălmăcel a rămas la Brăila în timpul ocupației germane a orașului. IMPLICAT ÎN CONSTRUIREA ORFELINATULUI DIN HUȘI După terminarea războiului și eliberarea preoților care activau în Arhiepiscopia de București, părintele Iosif Tălmăcel revine la Huși. În toiul luptelor de pe front, administratorul apostolic Ulderic Cipolloni a transmis preoților și credincioșilor din Dieceza de Iași scrisori în care descria crizele acelor zile: numeroși morți și răniți din comunitățile catolice, lipsa brațelor de muncă pentru cultivarea pământului, numărul mare al orfanilor, bolile care au rărit populația satelor etc. La îndemnurile ierarhului lor, unele familii de catolici au luat în casele lor copii care au rămas fără părinți. Ce emoționante sunt acest cuvinte, găsite în corespondența acelor timpuri de criză: "Spre lauda poporului nostru catolic, trebuie să spunem, că mulți s-au grăbit să ia în casa lor câte un orfan sau câte o orfană, ca în persoana lor să slujească lui Isus Cristos. Astfel de inimi iubitoare vor avea parte de bucurie sufletească, de binecuvântarea lui Dumnezeu și vor auzi odată din gura Judecătorului celui veșnic: Veniți binecuvântații părintelui meu, moșteniți împărăția care vă este pregătită de la începutul lumii pentru că am flămânzit, și mi-ați dat de mâncare, am însetat și mi-ați dat de băut, am fost gol și m-ați îmbrăcat, am fost străin și m-ați primit în casele voastre". În acest context, Mons. Ulderic Cipolloni a venit cu inițiativa de a organiza și orfelinate pentru copiii care au rămas fără unul sau ambii părinți. Așa cum ne prezintă documentele de arhivă, problema orfelinatelor catolice a fost pusă pentru prima dată în ziua de 2 iunie 1917, când s-a constituit, la Hălăucești, un comitet pentru înființarea unui orfelinat, condus de doctorul Petru Soroceanu și de parohul Francisc Mattas. La 24 septembrie 1917, Ministerul Cultelor și Instrucțiunii Publice a aprobat înființarea Orfelinatului pentru copiii de confesiune catolică, orfani din Primul Război Mondial, sub directa și exclusiva conducere a Episcopiei Catolice de Iași. Înființarea orfelinatului a fost apreciată de administratorul apostolic Ulderic Cipolloni drept "o operă umanitară, patriotică și creștinească", trezind totodată interesul regelui Ferdinand și al reginei Maria. Mons. Cipolloni s-a interesat și de cele trebuincioase pentru orfelinat, ca toți copiii să aibă ce mânca și cu ce se îmbrăca. În ziua de 1 ianuarie 1918, a trimis o circulară către toți parohii, ca să strângă în toate bisericile lor bani pentru orfani. Nu am găsit o centralizare a acestor oferte, dar am reținut menționarea unui preot: "Pot spune, spre lauda parohienilor mei, că aproape în toate casele ni s-a dat ceva pentru orfani; puțini au fost cei care nu au vrut să dea". La început, Orfelinatul din Hălăucești era mixt, adică pentru băieți și pentru fete, fiind aduși 48 de copii. Cu îngrijirea lor se ocupau câteva fete catolice, numite "surori", sub supravegherea maicii Elena Terlifaj, din Congregația Mariană. Localul îl formau niște case închiriate din sat, în apropierea bisericii, dar ulterior s-a folosit clădirea în care funcționase Școala de Dascăli. Nu era tocmai potrivit ca orfanii de ambele sexe să stea împreună, de aceea a fost foarte potrivită propunerea catolicilor din Huși ca să se formeze în comunitatea lor un orfelinat. Mons. Ulderic Cipolloni a apreciat inițiativa hușenilor, coordonați de inimosul laic Ilie Romila și de parohul pr. Felix Raffaelli. Astfel, la 8 iulie 1918, s-a format un comitet al fruntașilor catolici din Huși, care s-au obligat să plătească lunar o sumă de bani, de la 5 până la 50 de lei. Femeile, "la rândul lor, au făgăduit să dea de-ale mâncării, după putință". S-a închiriat provizoriu și un local, până se va putea clădi o casă specială pentru orfelinat. Episcopia Catolică de Iași a aprobat înființarea orfelinatului pentru băieți și ridicarea unor clădiri adecvate, obligându-se totodată să deschidă o Școală de meserii, ca anexă a Orfelinatului, pentru ca acești "copii, educați într-un asemenea institut, să devină buni cetățeni, iubitori de patrie și folositori societății". La 3 august 1918, au ajuns la Huși, într-un vagon special pus la dispoziția lor de Ministerul Lucrărilor Publice, 27 de orfani. La gară au fost primiți de Mons. Ulderic Cipolloni, de pr. Felix Rafaelli, de pr. Iosif Tălmăcel - care a fost numit director al orfelinatului, precum și de mulți laici din Huși. Peste două zile, "micii orfani fură prezentați poporului catolic din Huși și recomandați printr-o recomandare ținută la sfânta Liturghie de P.S.S. Păr. Administrator Apostolic. În aceeași zi au început a se plăti cotizațiile pomenite mai sus și s-au dăruit și alți bani în total peste 5 mii de lei, iar domnul primar împreună cu întreg Consiliul Comunal dăruiră din partea comunei un loc de vreo 10 mii metri pătrați, pe care să se clădească un local propriu pentru orfani". Iată un exemplu de colaborare, întrajutorare și iubire frățească! Pentru susținerea acestor orfelinate, Mons. Cipolloni a apelat și în alte rânduri la ajutorul pe care îl puteau oferi catolicii din Dieceza de Iași. În presa vremii, găsim mereu îndemnuri mobilizatoare: "Atârnă de dărnicia catolicilor noștri ca orfelinatele să dureze și să înflorească. Îndemnăm pe toți cititorii noștri ca să ajute cu bani și cu dări în natură (păpușoi, grâu, fasole, ouă, pânză etc.) pe micii orfani, ca ei să nu ducă lipsă și să poată primi o creștere bună care să-i facă creștini de treabă și oameni folositori. Dumnezeu va privi cu plăcere orișice dar ce-l vom face orfanilor și în schimb ne va da darurile de care vom avea mai mare trebuință". Pentru a asigura o bună funcționare a acestor orfelinate, administratorul apostolic Mons. Ulderic Cipolloni a cerut sprijinul Surorilor franciscane terțiare "Del Giglio" din Assisi, pe care le-a invitat să lucreze în Dieceza de Iași. Prin convenția încheiată în aul 1919, între Mons. Cipolloni și custodele de la Sacro Convento din Assisi - superior delegat al Institutului "Del Giglio" la acea dată, surorile se angajau să ofere "educație morală, religioasă și civilă orfanilor", dar și să se îngrijească de "hrana, odihna, îmbrăcămintea, recreația și pregătirea manuală a acestor copii". Activitatea acestor orfelinate a fost puternic susținută și de primul episcop indigen al Diecezei de Iași, Mons. Mihai Robu, care a permis ca aceste instituții de binefacere să-și deschidă porțile, nu numai pentru orfanii de război, ci și pentru ceilalți copii orfani și săraci. În anul 1928, episcopul Robu a aprobat înființarea unei Școli de meserii pentru fete orfane sau fiice de săteni catolici în cadrul Orfelinatului "Vasile Alecsandri" din Hălăucești, cu ateliere de țesătorie și flori artificiale. El își motiva astfel acțiunea: "Dorim să dăm o dezvoltare mai mare acestui institut și să-i asigurăm existența și în viitor, când, deși nu vor mai fi alți orfani de război, totuși vor fi alți orfani de care va trebui să poarte cineva grijă". Pentru Orfelinatul "Sfântul Anton" de la Huși, episcopul Robu a autorizat călugărițele din Congregația "Del Giglio" să strângă de prin satele catolice alimente pentru întreținerea orfanilor. El constatase anterior că orfanii de la Huși erau "lipsiți de orice sprijin asigurat din altă parte". Începând cu anul 1926, episcopul Robu a solicitat Ministerului Ocrotirii Sociale să aibă în vedere copiii orfani din cele două orfelinate catolice "și să contribuiască la educarea lor ca să devină elemente folositoare societății". În absența subvențiilor statului român, episcopul a înființat, la Huși, o Școală de ucenicie de croitorie, construind în 1931 și o capelă. IMPLICAT ÎN CONSTRUIREA BISERICII DIN VALEA MARE Remarcându-se deja prin implicarea în ridicarea bisericii din Răducăneni, părintele Iosif Tălmăcel este trimis să coordoneze ridicarea bisericii din satul Valea Mare, care aparținea de Parohia Faraoani, unde fusese numit paroh. După ce a activat și în parohiile Cleja (1920-1921) și Faraoani, din august 1923 și până în august 1943, părintele Iosif Tălmăcel a fost paroh la Bacău. În acest timp, a mai fost profesor de italiană (1923-1929), a girat Parohia Pustiana (1929-1934) și de câteva ori a fost în străinătate pentru motive spirituale. Și în această perioadă, preotul și scriitorul Iosif Tălmăcel colaborează la revista "Viața", pe care a coordonat-o până în anul 1930, dar a reușit să publice și câteva broșuri. Părintele Iosif Tălmăcel, expert într-o ramură a medicinei care astăzi își are medicamentele în rafturile de la plafar, propune publicului o carte "socială... pentru cei de la țară și chiar celor de la oraș, care nu țin morțiș să cheltuiască bani mulți la farmacie ca să-și strice bine stomacul, sau să plătească din gros medicul, când cu un ceai bine ales s-ar putea tămădui...". În perioada 1923-1947 a fost protopop al Districtului Bistrița. Și în această parohie trebuie făcută o cercetare atentă asupra activității pastorale pe care părintele Iosif Tălmăcel a desfășurat-o timp de două decenii. CTITOR AL CASEI PAROHIALE DIN BACĂU Casa parohială din Bacău a ars în anul 1926. Locuința ulterioară a parohiei s a construit în anii următori la stradă, cu scopuri comerciale, pentru a oferi posibilități de a aduce venituri parohiei, fiind în centrul vadului comercial al orașului. La acea dată, Parohia Bacău avea 248 de familii, cu 888 de suflete. DIRIGINE DE ȘANTIER AL BISERICII DIN BARAȚI Activând la Bacău, părintele Iosif Tălmăcel s-a implicat mult în construirea bisericii din Barați, începută în anul 1927 și finisată în anul 1932, "sub conducerea tehnică a parohului de atunci, pr. Iosif Tălmăcel". MISIONAR FRANCISCAN Întorcându-se frontul în anul 1944 și având misiuni de conducere în cadrul Ordinului Franciscan, părintele Iosif Tălmăcel a primit misiunea de a ține legătura și cu preoții de dincolo de Munții Carpați, de aceea a petrecut multe zile la Gliganul de Sus (Argeș), București, Bilbor și Oradea. RECTOR AL SEMINARULUI DIN ORADEA La Capitulul Provincial din 1947, s-a obținut deschiderea Seminarului franciscan greco-catolic la Oradea, în cartierul Ioșia, unde părintele Iosif Tălmăcel a mers împreună cu un grup de opt studenți teologi, el fiind rector al noului seminar. În 1948, Seminarul și-a încheiat activitatea iar părintele Iosif Tălmăcel a revenit în Moldova. PREOT ÎN BUCOVINA Întrucât seminariile și conventele părinților franciscani au fost închise în urma legilor comuniste din august 1948, părintele Iosif Tălmăcel a căutat să desfășoare o activitate pastorală într-o parohie retrasă din nordul Diecezei de Iași. Astfel, între anii 1948 și 1976, a activat în Poiana Micului. După plecarea credincioșilor de origine germană, în anul 1939, Poiana Micului a fost filială a Parohiei Gura Humorului, până în anul 1976, când a fost dată în grija Parohiei Solonețu Nou. Între anii 1948 și 1976, a locuit în sat "venerabilul părinte Iosif Tălmăcel", care a ajutat mult această comunitate, atât pe plan duhovnicesc cât și pe plan social-economic, fiind specialist în plante medicinale. Cu siguranță, și aici părintele a scris multe poezii și articole, dar care nu au fost publicate. Fiind retras în această zonă, părintele Tălmăcel a fost scutit de persecuția Securității Române. PENSIONAR LA MĂRGINENI Împovărat de numărul anilor, în anul 1976, părintele Iosif Tălmăcel s-a retras la Mărgineni (Bacău), unde a murit în ziua de 13 februarie 1979. În "Registrul decedaților" din Parohia Mărgineni putem citi că a murit la 13 februarie, la 92 de ani, îngrijit cu sfintele taine; a fost înmormântat sâmbătă, 17 februarie 1979, de Mons. Petru Gherghel; au concelebrat 45 de preoți și au participat 88. De pe placa de marmură pusă pe mormânt putem lectura doar câteva cuvinte: "Preot / Tălmăcel Iosif / * 27.XI.1887 - + 17.II.1979 / Fost decan și paroh de Bacău". După cum se constată, a fost notată data înmormântării și nu cea a morții vrednicului preot și scriitor IOSIF TĂLMĂCEL. Dumnezeu să-l facă părtaș al Liturghiei din ceruri! Pr. Alois Moraru lecturi: 1600.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |