Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Două noi cărți

La Editura "Sapientia" au apărut recent: Creștinul între putere și mondenitate. 15 boli indicate de Papa Francisc, scrisă de Anna Carfora, Sergio Tanzarella și tradusă în limba română de Gabriela Lungu, și Psalmii: comentariu exegetic și actualizare, vol. I (Psalmii 1-50), scrisă de Gianfranco Ravasi și tradusă în limba română de pr. dr. Robert Balan.

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Creștinul între putere și mondenitate. 15 boli indicate de Papa Francisc, scrisă de Anna Carfora, Sergio Tanzarella și tradusă în limba română de Gabriela Lungu. Cartea apare în colecția "Creștinism în contemporaneitate", în formatul 14Ś20, are 96 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 15 lei.

Volumul acesta a luat naștere din nenumăratele experiențe de umanism negat stigmatizate în multe ocazii de către papa Francisc. A făcut-o și cu ocazia Crăciunului din 2014, adresându-se superiorilor Curiei Papale. Discursul său nu a fost unul ocazional sau legat de o sărbătoare. Inițiativa autorilor apare deci cât se poate de oportună, căci ea le oferă cititorilor invitația de a reciti cuvintele papei și de a le îmbogăți cu referirile la oameni (Rosmini, Fogazzaro, Milani) care au iubit fără rezerve Biserica.

Discursul Papei Francisc, deschis și exigent, ne privește pe toți de aproape, fiind vorba despre boli care sărăcesc întregul corp ecleziastic, și nu numai, și din cauza cărora mai ales prezența și mărturiile oamenilor Bisericii devin problematice, dacă nu chiar dăunătoare. Ceea ce papa a scos în evidență - narcisismul, activitatea excesivă, asprimea sufletească, funcționalismul, "alzheimerul spiritual" care duce la pierderea elanului plin de bucurie provocat de întâlnirea personală cu Isus și se concentrează doar pe prezent, vanitatea, servilismul lingușitor, interesat doar de a intra în grațiile puterii, pesimismul steril, acumularea de bunuri pentru a se simți mai siguri, căutarea consensului, devenită scopul vieții - sunt toate boli care distrug experiențele ecleziastice, împiedecând Biserica să se exprime asemenea unui trup viu, în mișcare și în transformare.

În același timp, astfel de boli fac mai puțin credibilă în ochii lumii propunerea creștină.

Orice proiect de reformă, pentru a fi eficace, va trebui să includă o terapie care să acționeze în profunzime asupra comportamentului fiecărei persoane în parte, ca și asupra comunității. Aceasta este terapia indicată de Papa Francisc pentru a trata bolile ce sărăcesc trupul Bisericii și care pot face din aceasta un loc al negării umanismului, așa cum s-a întâmplat, din păcate, din istoria trecută până în prezent. Este vorba despre un drum a cărui traiectorie e indicată în cele cinci căi prezente deja în subiectul din Evangelii gaudium, repropuse și actualizate în Schema de pregătire a celui de-al V-lea Congres ecleziastic de la Florența și care acum ne sunt prezentate pentru meditație și transformare personală, menite să ne facă să întrupăm tot ce întreaga umanitate așteaptă azi de la Biserică. Care sunt aceste căi? Nu sunt doar cuvinte, ci și căi de parcurs: a ieși, a anunța, a locui, a educa, a transfigura. Căi de considerat asemenea hârtiei de turnesol cu care să verificăm dacă și în ce fel Biserica adoptă stilul din Evangelii gaudium.

Prima cale este Ieșirea. A ieși înseamnă cu totul altceva decât a umbla fără țintă și fără nicio direcție. Ieșirea pe care o dorim îi cere Bisericii să aibă un bagaj ușor, care a eliminat greutatea unei căutări a puterii ce închide poarta spre împărtășire și reciprocitate. Evangelii gaudium nu ezită să lege reforma Bisericii de ieșirea misionară. În această privință însă, trebuie spus că se răspândesc interpretări greșite ale misionarismului deschis, în lumina unei recuceriri.

Desigur, "Biserica ce iese" nu înseamnă că trebuie să ieșim cu coiful pe cap, convinși de a fi stăpânii absoluți ai adevărului, să ne înlăturăm dușmanii și să cucerim adversarii. "Biserica iese" înseamnă că se iese pentru a înțelege ce aer se respiră afară, pentru a înțelege ce se poate învăța de la ceea ce se află afară, un "afară" nu numai de evanghelizat, ci unul de care ești evanghelizat.

Numai așa putem să observăm de aproape realitatea într-o postură care ne ajută să recunoaștem și să primim.

Orice creștin va vedea care este calea. Toți suntem invitați să acceptăm această chemare: să ieșim din propria comunitate și să avem curajul de intra în toate periferiile care au nevoie de lumina evangheliei.

A doua cale este Anunțarea, care constituie bogăția istoriei noastre. Astăzi, anunțul nostru primește un ulterior impuls de la mărturia Papei Francisc. Iubirea și atenția cu care lumea îl înconjoară exprimă o mare nevoie de cuvinte și gesturi care să știe să îndrepte privirea și dorințele către Dumnezeu.

În fond, perioada în care trăim ne pune la dispoziție noi ocazii tocmai pentru anunț, dar condiționându-le, într-un anumit sens, în ceea ce privește forma și stilul mărturisitor. Nu mai e timpul de a vorbi, ci de a sta în compania oamenilor.

Trebuie să ne facem tovarăși de drum în stare de a exprima semnele unei umanități care își găsește acordul în fraternitate, dreptate, în respectul și în promovarea demnității fiecăruia.

A treia cale este aceea a Locuirii; ea se face simțită în prezența extinsă a Bisericii în teritoriu. Ne gândim, în acest sens, la realitățile răspândite în teritoriu. Ar fi suficient să luăm în considerare câte instituții, câte structuri ecologice, câte opere de asistență și educative au luat naștere din rodnicia comunităților creștine ca răspuns la necesități precise și, de aceea, deschise tuturor. Transformările sociale și culturale care au avut loc au reașezat aceste realități într-un teritoriu diferit de cel în care au luat naștere. Un teritoriu slăbit, eterogen, cu care s-a pierdut contactul.

E nevoie de o reașezare în acest teritoriu pentru a contribui la reconstrucția sa, promovând laicitatea, binele comun, pacea socială și calitatea conviețuirii democratice. De exemplu, în fața urgenței pe care o reprezintă fenomenul emigrației, există ordine și congregații pentru care motivul ca o casă să fie deschisă sau închisă nu e urgența de a fi prezent în teritoriu, cât, uneori, o evaluare de ordin prevalent economic. Atunci când se vinde o casă, trebuie să ne aducem aminte că deseori ea a fost construită și cu contribuția economică și cu sacrificiile unor întregi generații de locuitori ai acelui loc. Când e vorba de asemenea alegeri, cei care suferă sunt săracii.

O Biserică săracă pentru săraci, o alegere cu valoare teologică și totodată antropologică, cu indicații precise de natură pragmatică. În fața schimbărilor la care asistăm, e necesară păstrarea prospețimii unei Biserici a oamenilor, care investește în formare și promovează angajarea socială, având în vedere o elevare umană tot mai urgentă.

A patra cale este Educarea. Ea pune în prim-plan relația, recuperarea rolului fundamental al conștiinței și al integrității construirii persoanei, necesitatea regândirii parcursului pedagogic.

Este vorba despre priorități care nu pot fi evitate, și totuși deseori se face orice pentru a da la o parte formarea.

Trebuie să ne întrebăm care e nivelul de formare pe care-l asigurăm oamenilor și generațiilor viitoare. Și mai ales: cât se promovează azi, motivându-le în rațiuni ultime și profunde, acțiunile solidare și continue în numele gratuității și al primirii cu brațele deschise? Nu putem înceta să ne educăm și să-i educăm pe alții spre legalitate și responsabilitate în vederea unei justiții mereu invocate, dar, mult prea des, prea puțin practicate.

Și apoi, ultima cale: Transfigurarea. Pentru a transfigura e nevoie să fim transfigurați.

Ca Biserică, avem nevoie de a transfigura multe situații de necredință. E o condiție indispensabilă pentru a putea asuma o privire originală asupra realității, pentru a o putea citi în lumina unei noi spiritualități făcute din rugăciune și participare la viața tuturor.

Calea transfigurării duce cu ea problema sensului sărbătorii. Își dorește spații de adevărată umanitate, în care omul se regăsește pe el însuși în istoria salvării și redescoperă rodnicia raporturilor familiale și sociale. Dar să nu uităm: își revelează autenticitatea în momentul în care contemplă chipul lui Isus, iar în Isus, chipul omului; așa cum Isus Cristos însuși a spus: "Adevăr vă spun: tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi ați făcut" (Mt 25,40). Se descoperă astfel și se revelează în toată coerența ei credibilitatea unei Biserici chemate să fie cu adevărat loc de milostivire gratuită, unde toți se pot simți primiți cu brațele deschise, iubiți, iertați și încurajați să trăiască în spiritul evangheliei.

Lectura de text pe care profesorii Carfora și Tanzarella o fac, prin evocarea unor figuri precum cele ale lui Rosmini, Fogazzaro și don Milani, ne ajută să ne simțim protagoniști, și nu doar spectatori uneori indignați, ai unei reînnoiri pe care cu toții ne-o dorim și la care Papa Francisc ne invită încontinuu. A citi și reciti pagini care denunță contribuie la a ține vie urgența convertirii într-o Biserică, a noastră, semper reformanda.

† Nunzio Galantino
secretar general CEI
episcop emerit de Cassano all'Jonio

*

La Editura "Sapientia" a apărut de curând cartea: Psalmii: comentariu exegetic și actualizare, vol. I (Psalmii 1-50), scrisă de Gianfranco Ravasi și tradusă în limba română de pr. dr. Robert Balan. Traducerea în limba română este însoțită de o prefață scrisă de Eminența Sa Cardinalul Gianfranco Ravasi. Cartea apare în colecția "Studii biblice", în formatul 17Ś24, are 1041 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 110 lei..

Sfântul Ambroziu, în Hexameron (111,5) prezenta respirația rugăciunii care se ridica din adunarea liturgică a bisericii sale din Milano în timpul cântării psalmilor ca "ondulare maiestuoasă a valurilor oceanului". La o altă pagină (PL 14,925) simțea că, la această cântare a psalmilor "care salută răsăritul și care răsună la căderea nopții, nicio inimă nu poate fi impenetrabilă: inimile dure ca pietrele întineresc, cei duri devin blânzi... pentru că în psalmi învățătura și fascinația merg împreună".

Această exaltare entuziastă a Psaltirii este o constantă a literaturii creștine și pentru faptul că psalmii au devenit textul privilegiat al rugăciunii mesianice și liturgice a creștinismului. Un comentator din 1700, Calmet, comparase Psaltirea cu o carpetă plină de culori, cu sectoare bine conturate și circumscrise, cele care mai apoi aveau să fie definite ca "genuri literare". Rugăciunea în starea pură, aleluia imnurilor care îl celebrează pe Dumnezeu "pentru gloria sa mare" fără să ceară nimic, se întrepătrunde cu strigătul foarte des al lamentațiunii care-i prezintă lui Dumnezeu obscuritățile existenței, amărăciunea suferinței, coșmarul singurătății. Mulțumirea fericită se întâlnește cu abandonarea plină de încredere. Tragediile naționale, obiectul rugăminților comunitare, se unesc cu cânturile speranței mesianice proiectate asupra destinului luminos al Israelului lui Dumnezeu.

Pentru a cunoaște acest "microcosmos" și pentru a-l face să răsune continuu în Biserică și în inima fiecărui credincios ca "voce a Miresei care vorbește Mirelui ei", conform cu definiția sugestivă a Psaltirii dată de Conciliul al II-lea din Vatican (Sacrosanctum conclium, n. 84), e necesară o muncă serioasă de pătrundere, pentru că psalmii, în afară de a fi o operă de mistică și teologie, adesea sunt cânturi de o mare calitate poetică, decorate cu simboluri sclipitoare, construite cu expresii literare puternice și complexe, marcate de diferitele epoci de compoziție. După secole de cercetare a exegezei, care a folosit instrumente de analiză tot mai sofisticate, se reușește mai mult să se descopere tezaurul ascuns în aceste cânturi.

Această operă a lui Gianfranco Ravasi, profesor de exegeză vetero-testamentară la Facultatea de Teologie a Italiei Septentrională și la Seminarul Arhiepiscopal din Milano, pe de o parte, vrea să facă bilanțul acestei cercetări arătând toată lumina care a fost reflectată în aceste 150 de compoziții ale Psaltirii. Dar, în același timp, strângând cele mai recente orientări ale cercetării, această operă se îndreaptă și spre noi itinerare.

În acest sens, va fi utilă trasarea planului de lectură urmărit constant de autor în comentariul fiecărui cânt psalmic. După acțiunea dificilă a versiunii care păstrează prospețimea și transparența poeziei în ciuda distanței culturale a paginii antice și orientale și a frecventelor obscurități textuale, se încearcă descoperirea primei calități a psalmului, a primei sale provocări, a incidenței sale primare. Se deschide în acest moment analiza propriu-zisă, care, deși folosește cea mai rafinată tehnologie exegetică, se transformă mereu într-un comentariu limpede și imediat. Un prim capitol este dedicat dimensiunii literare, adică reconstrucției structurii, adesea riguroase, care se manifestă printr-o "radiografie" îngrijită a poemului. Dar descoperirea acestei matrice nu poate avea loc fără să fi identificat tot coloritul țesutului de simboluri care constituie aproape tot corpul poeziei. În acest sens, opera lui Ravasi se desprinde de aridele recompuneri doar la nivel lingvistic ce uită valoarea poetică, vie, umană și întrupată în rugăciunea psalmică.

Definite fiind genul, calitatea și fascinația literară a cânturilor, autorul trece la lectura exegetică propriu-zisă, făcută după acel plan, izolată la început la nivel literar. Este al doilea capitol, adesea vast, cel specific pentru fiecare psalm: de aici, fiecare rugăciune reapare în fața ochilor cititorului în toate nuanțele sale, chiar și cele mai subtile, se luminează meandrele cele mai obscure și dificultățile numeroase de interpretare se transformă în cânt pentru credincioșii noștri de azi și pentru oamenii care așteaptă și cercetează. De aceea, autorul vrea să recupereze, pe de o parte, intarsiile temelor biblice evocate de psalmi, care îi și fac "compendiu și sumă a întregului Vechi Testament", după cum scria sfântul Robert Belarmin; dar încearcă și să arate influența lăsată de glasul și de poezia psalmilor în literatura din toate timpurile, astfel încât erau simțiți ca un cânt al întregii umanități. Pe această linie se dezvoltă examenul rezonanțelor creștine, personale și ecleziale ale fiecărui psalm. Rugăciunea devine astfel laudă corală și personală, legată de fapte și zile: "Voi cânta Domnului în viața mea, voi cânta psalmi Dumnezeului meu cât voi trăi" (Ps 104,33; 146,2).

Din 1955, anul în care G. Castellino publica comentariul său la psalmi pentru coloana La Sacra Bibbia condusă de monseniorul Garofalo, în Italia nu mai apăruse niciun comentariu complet exegetic la această monumentală culegere de rugăciuni, cuvântul lui Dumnezeu și cuvântul omului. Acum, cu opera lui Ravasi se va putea descoperi în mod nou și complet din plin această carte mistică și terestră, divină și umană,

"care, spre deosebire de alte scrieri biblice, îmbrățișează în universalitatea sa materia întregii teologii. Rațiunea pentru care este cartea biblică cea mai folosită în Biserică este pentru că ea conține în interior întreaga Scriptură... Caracteristica sa este aceea de a spune din nou, sub formă de laudă și de rugăciune, tot ce expun celelalte cărți după modurile de narare, de exortație, și de discuție... Scopul său este acela de a face să se roage, de a ridica sufletul până la Dumnezeu prin contemplarea maiestății sale infinite, prin meditarea excelenței fericirii eterne, prin comuniunea cu sfințenia lui Dumnezeu și imitarea efectivă a perfecțiunii sale" (sfântul Toma de Aquino, "In Psalmos Davidis Expositio", în Opera Omnia S. Tomae, ed. Vivos, vol. XVIII, pp. 228-229).

† Carlo Maria Martini

* * *

Creștinul între putere și mondenitate. 15 boli indicate de Papa Francisc
Anna Carfora, Sergio Tanzarella, Ed. "Sapientia", 2021, ISBN 978-606-578-434-5, 14Ś20 cm, 96 p., 15 lei

Psalmii: comentariu exegetic și actualizare, vol. I (Psalmii 1-50)
Gianfranco Ravasi, Ed. "Sapientia", 2020, ISBN 978-606-578-419-2, 17Ś24 cm, 1042 p., 110 lei

* * *

Aceste cărți, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

*

De la Librăria "Sapientia":

  • prin poștă: Librăria "Sapientia", Str. Th. Văscăuțeanu, nr. 6; 700462-Iași
  • prin e-mail: sapientia@itrc.ro
  • prin telefon: 0754.826.814
  • prin website (online): www.editurasapientia.ro sau www.librariasapientia.ro
  • direct din Librăria "Sapientia" din Iași (incinta Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași)
  • sau la librăriile catolice partenere

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 2160.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat