|
Sărbătoarea Întâmpinării Domnului A XXV-a Zi a Vieții Consacrate (2 februarie 2021) Omilia Sfântului Părinte Francisc Simeon - scrie Sfântul Luca - "aștepta mângâierea lui Israel" (Lc 2,25). Urcând la templu, în timp ce Maria și Iosif îl aduc pe Isus, primește în brațele sale pe Mesia. Cel care recunoaște în Prunc lumina venită pentru a lumina neamurile este de acum un bătrân, care a așteptat cu răbdare împlinirea promisiunilor Domnului. A așteptat cu răbdare. Răbdarea lui Simeon. Să privim îndeaproape răbdarea acestui bătrân. Toată viața el a rămas în așteptare și a exercitat răbdarea inimii. În rugăciune a învățat că Dumnezeu nu vine în evenimente extraordinare, ci împlinește lucrarea sa în aparenta monotonie a zilelor noastre, în ritmul uneori obositor al activităților, în micile lucruri pe care le ducem înainte cu tenacitate și umilință încercând să facem voința sa. Mergând cu răbdare, Simeon nu s-a lăsat uzat de scurgerea timpului. Este de acum un om încărcat de ani, și totuși flacăra inimii sale este încă aprinsă; în viața sa lungă poate că a fost uneori rănit, dezamăgit, și totuși n-a pierdut speranța; cu răbdare, el păstrează promisiunea - a păstra promisiunea -, fără a se lăsa consumat de amărăciune datorită timpului trecut sau de acea melancolie resemnată care apare atunci când se ajunge la amurgul vieții. În el speranța așteptării s-a tradus în răbdarea zilnică a celui care, în pofida a toate, a rămas vigilent, până când, în sfârșit, "ochii săi au văzut mântuirea" (cf. Lc 2,30). Și eu mă întreb: de unde a învățat Simeon această răbdare? A primit-o de la rugăciune și de la viața poporului său, care în Domnul a recunoscut mereu pe "Dumnezeul plin de îndurare și milostiv, încet la mânie, plin de bunătate și de adevăr" (Ex 34,6); l-a recunoscut pe Tatăl care și în fața refuzului și a infidelității nu renunță, dimpotrivă "are răbdare mulți ani" (cf. Neh 9,30), așa cum spune Nehemia, pentru a acorda de fiecare dată posibilitatea convertirii. Așadar, răbdarea lui Simeon este oglindă a răbdării lui Dumnezeu. De la rugăciune și de la istoria poporului său, Simeon a învățat că Dumnezeu este răbdător. Cu răbdarea sa - afirmă Sfântul Paul - el ne "îndeamnă la convertire" (Rom 2,4). Îmi place să-l amintesc pe Romano Guardini, care spunea: răbdarea este un mod cu care Dumnezeu răspunde la slăbiciunea noastră, pentru a ne dărui timpul de a schimba (cf. Glaubenserkenntnis, Würzbur 1949, 28). Și mai ales Mesia, Isus, pe care Simeon îl strânge în brațe, ne dezvăluie răbdarea lui Dumnezeu, Tatăl care se milostivește de noi și ne cheamă până la ultima oră, care nu cere perfecțiunea ci elanul inimii, care deschide noi posibilități unde totul pare pierdut, care caută să facă o breșă înlăuntrul nostru și atunci când inima noastră este închisă, care lasă să crească grâul bun fără a smulge neghina. Acesta este motivul speranței noastre: Dumnezeu ne așteaptă fără a înceta vreodată. Dumnezeu ne așteaptă fără a înceta vreodată. Și acesta este motivul speranței noastre. Atunci când ne îndepărtăm vine să ne caute, atunci când cădem la pământ ne ridică, atunci când ne întoarcem la el după ce ne-am pierdut ne așteaptă cu brațele deschise. Iubirea sa nu se măsoară după cântarul calculelor noastre umane, ci ne insuflă mereu curajul de a reîncepe. Ne învață reziliența, curajul de a reîncepe. Mereu, în toate zilele. După căderi, mereu, să reîncepem. El este răbdător. Și să privim la răbdarea noastră. Să privim la răbdarea lui Dumnezeu și la cea a lui Simeon pentru viața noastră consacrată. Și să ne întrebăm: ce este răbdarea? Desigur, nu este simpla tolerare a dificultăților sau o suportare fatalistă a adversităților. Răbdarea nu este semn de slăbiciune: este tăria sufletului care ne face capabili să "purtăm povara", să suportăm: să suportăm povara problemelor personale și comunitare, ne face să primim diversitatea celuilalt, ne face să perseverăm în bine chiar și atunci când totul pare inutil, ne face să rămânem pe cale chiar și atunci când plictiseala și lenea ne asaltează. Aș vrea să indic trei "locuri" în care răbdarea se concretizează. Primul este viața noastră personală. Într-o zi am răspuns la chemarea Domnului și, cu elan și generozitate, ne-am oferit lui. De-a lungul drumului, împreună cu mângâierile, am primit și dezamăgiri și frustrări. Uneori, entuziasmului muncii noastre nu-i corespunde rezultatul sperat, semănatul nostru pare că nu produce roadele adecvate, fervoarea rugăciunii slăbește și nu întotdeauna suntem imunizați împotriva aridității spirituale. Se poate întâmpla, în viața noastră de consacrați, ca speranța să se uzeze din cauza așteptărilor dezamăgite. Trebuie să avem răbdare cu noi înșine și să așteptăm încrezători timpurile și modurile lui Dumnezeu: el este fidel față de promisiunile sale. Aceasta este piatra de temelie: el este fidel față de promisiunile sale. A ne aminti de acest lucru ne permite să regândim parcursurile, să revigorăm visurile noastre, fără a ceda în fața tristeții interioare și a neîncrederii. Frați și surori, tristețea interioară în noi cei consacrați este un vierme, un vierme care ne mănâncă dinăuntru. Fugiți de tristețea interioară! Al doilea loc în care răbdarea se concretizează: viața comunitară. Relațiile umane, în special atunci când este vorba de a împărtăși un proiect de viață și o activitate apostolică, nu sunt mereu pașnice, știm cu toții acest lucru. Uneori se nasc conflicte și nu se poate cere o soluție imediată, nici nu trebuie judecată în grabă persoana sau situația: trebuie știut să se ia distanțele corecte, să se încerce să nu se piardă pacea, să se aștepte timpul mai bun pentru a se clarifica în caritate și în adevăr. Să nu ne lăsăm încurcați de furtuni. În lectura din breviar este un text frumos - pentru mâine - un text frumos de Diadoh de Fotice despre discernământul spiritual, și spune asta: "Când marea este agitată nu se văd peștii, însă când marea este calmă se pot vedea". Niciodată nu vom putea să facem un discernământ bun, să vedem adevărul, dacă inima noastră este agitată și nerăbdătoare. Niciodată. În comunitățile noastre este nevoie de această răbdare reciprocă: să suportăm, adică să purtăm pe umerii proprii viața fratelui sau a sorei, chiar și slăbiciunile sale și defectele sale. Toți. Să ne amintim de asta: Domnul nu ne cheamă să fim soliști - sunt atâția, în Biserică, știm asta -, nu, nu ne cheamă să fim soliști, ci să fim parte dintr-un cor, care uneori distonează, însă mereu trebuie să încerce să cânte împreună. În sfârșit, al treilea "loc", răbdarea față de lume. Simeon și Ana cultivă în inimă speranța vestită de profeți, chiar dacă întârzie să se realizeze și crește lent în cadrul infidelităților și ruinelor lumii. Ei nu intonează plângerea pentru lucrurile care nu merg, ci cu răbdare așteaptă lumina în întunericul istoriei. A aștepta lumina în întunericul istoriei. A aștepta lumina în întunericul propriei comunități. Avem nevoie de această răbdare, pentru a nu rămâne prizonieri ai plângerii. Unii sunt maeștri ai plângerilor, au doctorat în plângeri, sunt foarte buni să se plângă! Nu, plângerea închide: "lumea nu ne mai ascultă" - de atâtea ori ascultăm asta -, "nu mai avem vocații, trebuie să închidem prăvălia", "trăim timpuri dificile" - "ah, nu-mi spuneți mie!...". Așa începe duetul plângerilor. Uneori se întâmplă că răbdării cu care Dumnezeu lucrează terenul istoriei, și lucrează și terenul inimii noastre, noi opunem nerăbdarea celui care judecă imediat: acum sau niciodată, acum, acum, acum. Și astfel pierdem acea virtute, "mică", dar cea mai frumoasă: speranța. Atâția consacrați și consacrate am văzut care pierd speranța. Pur și simplu din nerăbdare. Răbdarea ne ajută să ne privim pe noi înșine, comunitățile noastre și lumea cu milostivire. Putem să ne întrebăm: Primim răbdarea Duhului în viața noastră? În comunitățile noastre, ne purtăm reciproc pe umeri și arătăm bucuria vieții fraterne? Și față de lume, ducem înainte slujirea noastră cu răbdare sau judecăm cu asprime? Sunt provocări pentru viața noastră consacrată: noi nu putem rămâne pe loc în nostalgia trecutului sau să ne limităm să repetăm lucrurile din totdeauna, nici în plângerile de fiecare zi. Avem nevoie de răbdarea curajoasă de a merge, de a explora căi noi, de a căuta ce anume ne sugerează Duhul Sfânt. Și asta se face cu umilință, cu simplitate, fără mare propagandă, fără mare publicitate. Să contemplăm răbdarea lui Dumnezeu și să implorăm răbdarea încrezătoare a lui Simeon precum și a Anei, pentru ca și ochii noștri să poată vedea lumina mântuirii și s-o ducem întregii lumi, așa cum au dus-o în laudă acești doi bătrânei. ______________________ Cuvintele Sfântului Părinte la sfârșitul celebrării Așezați-vă, vă rog. Aș vrea să-i mulțumesc domnului cardinal pentru cuvintele sale care sunt o exprimare a tuturor, a tuturor concelebranților și a tuturor asistenților. Suntem puțini: acest Covid ne pune la colț, însă purtăm asta cu răbdare. Este nevoie de răbdare. Și să mergem înainte, oferind Domnului viața noastră. Acea călugăriță tânără care tocmai intrase în noviciat era fericită... A găsit o călugăriță bătrână, bună, sfântă... "Cum te simți?" - "Acesta este paradisul, maică!", îi spune tânăra. "Așteaptă un pic: este purgatoriul". Viața consacrată, viața de comunitate: este un purgatoriu, însă este nevoie de răbdare pentru a-l duce înainte. Aș vrea să indic două lucruri care vor putea ajuta: vă rog, fugiți de bârfă. Ceea ce ucide viața comunitară este bârfa. A nu vorbi rău de alții. "Nu este ușor, părinte, pentru că uneori îți vine din inimă!" Da, îți vine din inimă: îți vine din invidie, vine din atâtea păcate capitale pe care le avem înăuntru. A fugi. "Însă, spuneți-mi părinte, nu există vreun medicament? Rugăciunea, bunătatea...?" Da, există un medicament, care este foarte "casnic": mușcă-ți limba. Înainte de a vorbi rău de alții, mușcă-ți limba, astfel se va umfla limba și va ocupa gura și tu nu vei putea vorbi de rău. Vă rog, fugiți de bârfa care distruge comunitatea! Și apoi, celălalt lucru pe care vi-l recomand în viața în comunitate: există atâtea lucruri care nu merg bine, mereu. La superior, la superioară, la consultant, la consultantă, la acela... Mereu avem lucruri care nu ne plac, nu-i așa? Nu pierde simțul umorului, vă rog: asta ne ajută mult. Este anti-bârfa: a ști să râdem de noi înșine, de situații, chiar și de alții - cu inimă bună - însă a nu pierde simțul umorului. Și a fugi de bârfă. Asta ce vă recomand eu nu este un sfat prea clerical, să spunem așa, ci este uman: este uman pentru a duce înainte răbdarea. A nu vorbi de rău de alții niciodată: mușcă-ți limba. Și apoi, a nu pierde simțul umorului: ne va ajuta mult. Vă mulțumesc vouă pentru ceea ce faceți, mulțumesc pentru mărturie. Mulțumesc, multe mulțumiri pentru dificultățile voastre, pentru modul în care le duceți înainte și pentru multa durere în fața vocațiilor care nu vin. Înainte, curaj: Domnul este mai mare, Domnul ne iubește. Să mergem în urma Domnului! Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 797.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |