![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Activitatea ordinelor călugărești pe teritoriul Diecezei de Iași Celebrăm astăzi Ziua Mondială a Persoanelor Consacrate, o zi în care avem ocazia de a reflecta mai mult asupra carismelor și activității călugărilor și călugărițelor care au desfășurat sau derulează activități pe teritoriul Diecezei de Iași. Consider că este benefic a face o incursiune în istoria catolicismului din Moldova și a consemna ordinele călugărești care au activat până la suprimarea lor, în anul 1948, de către regimul comunist. După slavonizarea din secolele VIII-IX, creștinii din Moldova au fost constrânși să se supună Patriarhiei de Ohrida, misionarii latini fiind nevoiți să se întoarcă în Italia, ritul greco-slav întărindu-și pozițiile în detrimentul celui latin. În urma schismei din 1054, creștinii din Moldova au păstrat ritul și limba slavonă, fiind supuși direct patriarhiei menționate mai sus. La începutul secolului al XIII-lea, pe teritoriul Moldovei s-au stabilit cumanii, pentru care s-a înființat Episcopia de Milcov (1227-1241). Un rol important la încreștinarea acestora l-au avut călugării dominicani, dar trebuie să ținem cont și de bula papală din anul 1235, care permitea franciscanilor să activeze printre greci, bulgari, cumani și tătari. Invazia tătarilor din anul 1241 a dus la uciderea episcopului de Milcov și a aproape 90 de călugări. În timpul voievodului Lațcu, minoritatea catolică din Moldova a trecut sub autoritatea directă a papei, context în care s-a înființat Episcopia de Siret (1371-1434), în care activitatea pastorală a fost asigurată de călugării franciscani și dominicani, veniți din provinciile poloneze și ungurești. Aceștia au insistat și pentru deschiderea unei noi episcopii, la Baia (1418-1523), perioadă în care au desfășurat un apostolat intens pentru a-i readuce pe mulți dintre ruteni, valahi și armeni la credința catolică, pe care au părăsit-o în timpul ofensivei husite și protestante. Pentru a susține acest proiect, în a doua parte a secolului al XVI-lea au fost chemați iezuiții, care au desfășurat și o activitate culturală și didactică susținută. La începutul secolului al XVII-lea, s-a decis înființarea Episcopiei de Bacău (1607-1818), în care activitatea pastorală a fost susținută de călugării franciscani și iezuiți, care au organizat și două sinoade diecezane: unul la Cotnari (1642) și unul la Bacău (1663). După două secole, la începutul veacului al XIX-lea, preoții misionari s-au decis să mute reședința episcopului la Iași, unde s-a înființat Vicariatul Apostolic al Moldovei (1818-1884) și Episcopia de Iași (de la 27 iunie 1884). Pentru pastorația copiilor și tinerilor, alături de călugării franciscani și iezuiți, în a doua jumătate a aceluiași secol își încep activitatea în Moldova surorile franciscane Del Giglio și surorile Notre Dame de Sion. Numărul din ce în ce mai mare al catolicilor cerea un număr mai mare de preoți, ceea ce a dus la înființarea seminariilor pentru clerici indigeni (Iași - 1886 și Hălăucești - 1897), care au fost conduse mulți ani de călugări iezuiți și franciscani. Călugării și călugărițele care lucrau în Moldova și-au putut desfășura activitatea doar până în luna august 1948, când autoritățile comuniste au naționalizat bunurile instituțiilor bisericești și au închis seminariile și mănăstirile. În urma acelor legi, persoanele consacrate au fost constrânse să părăsească România sau să renunțe la acest mod de viață. Contestând deciziile impuse de Securitate sau continuând să desfășoare activități clandestine, numeroși episcopi, preoți, călugări și călugărițe s-au jertfit ca flacăra credinței să se mențină aprinsă în rândul populației catolice și să fie transmisă generațiilor viitoare. În cele ce urmează, voi prezenta câteva file din istoria celor trei ordine călugărești care au activat ca misionari pe teritoriul Diecezei de Iași, în structurile bisericești care au funcționat în secolele XIII-XX, până în anul 1948, când regimul comunist din România a suprimat funcționarea acestora. * * *
Pentru a avea cale liberă pentru această misiune, preotul Dominic s-a dus din nou la Roma și a obținut, de la Papa Honoriu al III-lea, recunoașterea caracterului universal al Ordinului Predicatorilor. Era ziua de 11 februarie 1218. Părintele Dominic putea să-și trimită fiii în aproape toate țările Europei, chiar și în acele locuri unde până atunci se aflau popoare păgâne, cum erau unele regiuni nordice. În timpul șederii sale la Roma, preotul Dominic, în urma recomandărilor Papei, și-a asumat grija față de numeroasele călugărițe din oraș, a căror viață avea nevoie de reformă. La 17 mai 1220, s-a dus la Bologna pentru primul capitul general al ordinului său, unde s-a stabilit că frații predicatori renunțau nu numai la bunurile lor, ci și la rentele fixe, pentru a trăi numai din pomeni. După capitul, Dominic a acceptat să predice misiuni în Italia de Nord, zone deosebit de dificile din cauza răspândirii catarismului, dar și a luptelor interne dintre orașe și dintre diferitele familii nobile. Cu această ocazie, a fondat convente, devenite apoi celebre, la Brescia, Piacenza, Parma și Faenza, asigurând reînflorirea credinței în această regiune. În decembrie 1220, preotul Dominic s-a întors la Roma pentru a pune la punct ultimele lucruri la Curia Romană și pentru a duce la sfârșit reforma privind viața călugărițelor. În cele din urmă, a adunat în Mănăstirea "Sfântul Sixt" surorile care doreau să trăiască o viață monahală serioasă și a chemat la Roma, de la Prouille, opt călugărițe bine formate, care au fost exemplu pentru colegele surori de la Roma. După ce s-a dus să predice din nou în Italia de Nord și în Marche, epuizat din cauza muncii, s-a retras la Bologna, unde, la 6 august 1221, a plecat la cer. Fraților care îl înconjurau cu tristețe le-a adresat aceste ultime cuvinte: "Nu plângeți, vă voi fi mai util de acum înainte și voi aduce mai multe roade pentru voi, după moarte, decât am făcut-o în viață". Pentru înmormântare nu avea o haină nouă și frații l-au îmbrăcat cu aceea a fratelui Moneta.
După moartea Sfântului Dominic, Ordinul Dominican sau Ordinul Predicatorilor s-a extins rapid în toată Europa. Au fost denumiți "Călugării din Frăția Neagră" sau "Câinii Domnului". Frații dominicani s-au angajat încă de la început să predice Evangheliile și să combată toate ereziile. Ordinul s-a făcut remarcat prin tradiția sa scolastică, din rândurile sale remarcându-se numeroși teologi și gânditori influenți, precum Dominic fondatorul, Toma de Aquino, Albert Magnus, Caterina de Siena, Girolamo Savonarola și alții. Pentru a combate ereziile, dominicanii au introdus școlarizarea și educația sistematică în rândul ordinelor călugărești mai vechi, precum Ordinul Benedictin. Sfântul Dominic și-a dorit un ordin călugăresc ai cărui membri să cutreiere satele și orașele pentru a ține predici și prelegeri oamenilor de toate facturile sociale, pentru ca aceștia să-și însușească fără nicio abatere dogma și învățăturile oficiale ale Bisericii Catolice. Astfel, Ordinul Dominicanilor avea să se remarce drept "brațul învățat" pe care Biserica îl trimitea să lupte cu ereziile, superstițiile și toate ideile străine de dogme. Încă din primul secol al existenței sale, Ordinul Dominican a întemeiat mănăstiri pe teritoriul actual al României, în Transilvania și Moldova. Una din cele mai vechi mănăstiri dominicane din Transilvania este actuala biserică franciscană din Cluj. Mănăstiri dominicane au mai existat la Bistrița, Brașov, Odorheiu Secuiesc, Oradea, Sebeș, Sibiu, Sighișoara și Teiuș. În continuare vom aborda câteva chestiuni legate de prezența "câinilor Domnului" în Moldova. Am notat deja că preotul Dominic aflase de cumanii care "se plimbau" pe întinderea est-europeană. În râvna lui apostolică era decis să meargă împreună cu alți frați ai ordinului recent înființat la acest popor. La primul capitul, care s-a ținut la Bologna, în sărbătoarea de Rusalii a anului 1227, preotul Dominic a făcut cunoscută plenului dorința sa cea mare de a se retrage de la conducerea ordinului pentru a se putea dedica muncii misionare printre cumani. A fost rugat insistent să renunțe la acest plan. De altfel, și sănătatea sa era din ce în ce mai șubredă. Ceea ce nu a putut face Dominic personal, au făcut frații predicatori din provincia nou-înființată, la 30 mai 1221, cea din Ungaria. Prima mănăstire de aici, înființată de Paul Hungarus, în localitatea Alba Regală, l-a avut ca al doilea stareț pe călugărul Teodoric. Analele Ordinului Dominican și mai multe scrisori papale din epocă relatează despre trei misiuni dominicane între anii 1222 și 1227, întreprinse pentru încreștinarea cumanilor. Prima a fost un eșec. Copleșiți de suferințe și istoviți de mizerie, călugării dominicani au fost alungați de către păgâni și siliți a se întoarce acasă fără niciun rezultat. Barbarii s-au purtat cu o cruzime de necrezut față de ei și, nelăsându-i să se oprească între hotarele lor, dominicanii s-au întors de unde plecaseră, fără succes. Misionarii nu s-au descurajat, ci s-au dus din nou la cumani, aprinși de Duhul Sfânt și împinși de zelul pentru mântuirea sufletelor. Deși au avut și acum multe de îndurat, doi frați, Albert și Dominic, fiind chiar uciși, după câțiva ani s-au putut bucura de încreștinarea a doi prinți și a unui mare număr de bărbați și femei. Numele principilor cunoscute din documentele timpului sunt Bortz Membrok "dux nobilior" și fiul său Burch. Pentru botezul celor care au acceptat credința creștină, călugării au apelat, conform orânduirii bisericești, la arhiepiscopul primat al Ungariei, Robert. O delegație a cumanilor, alcătuită din 12 aleși, în frunte cu Burch și mai mulți frați dominicani, s-a întâlnit cu arhiepiscopul Robert, care era în drum spre Úara Sfântă, și i-au spus: "Botează-mă, stăpâne, împreună cu acești 12 bărbați; tatăl meu va veni și el peste munți (în Transilvania), la locul pe care îl vei hotărî, cu 2.000 de bărbați, care toți doresc să primească Botezul din mâinile tale". Aceasta avea loc la sfârșitul primăverii anului 1227. Arhiepiscopul primat Robert aducea la cunoștința Papei Grigore al IX-lea dorința sinceră a lui Bortz Membrok și primește toate împuternicirile necesare. Însoțit de principele maghiar Bela, fiul regelui Andrei al II-lea, Robert trece hotarul de răsărit al regatului maghiar, întâlnind pe Bortz Membrok cu ai săi în Cumania (partea de sud a Moldovei, pe Milcov). O cronică de epocă relatează: "Bortz a fost convertit la credința lui Cristos de către frații din Ordinul Predicatorilor și botezat cu mulți oameni din neamul său, de către domnul Robert, arhiepiscop de Strigonium, fiind de față Bela, rex junior al Ungariei, fiul regelui Andrei". Fiind încreștinați cei doi principi și mulțimea de cumani, împreună cu preoții misionari care i-au pregătit pentru Botez, urmau să fie puși sub oblăduirea unui episcop. Arhiepiscopul Robert își împlinește mandatul încredințat de papă și îl rânduiește pe starețul dominican Teodoric, episcop al celor intrați prin Botez în sânul Bisericii. În felul acesta ia ființă Episcopia Cumanilor sau a Milcoviei, deoarece locul unde au fost botezați cei menționați, și unde s-a ridicat biserica episcopală, a fost undeva pe Milcov. Cronologic, evenimentul este datat între 31 iulie 1227 și 21 martie 1228, cum se deduce din corespondența dintre arhiepiscopul Robert și Papa Grigore al IX-lea. A urmat organizarea episcopiei și a enoriașilor ei, cumani, dar și necumani, în comunități urbane și rurale. Fără îndoială, rămâneau de învins dificultăți interioare și din afară. Toate însă au fost zădărnicite de marea invazie mongolă din anul 1241. Surse dominicane relatează că ar fi căzut jertfă invaziei cumplite 90 de călugări, probabil și episcopul Teodoric. La rugămintea călugărilor dominicani, regele Bela al IV-lea a primit în regatul maghiar 40.000 de familii cumane, pe care le-a colonizat pe teritoriul dintre Tisa și Dunăre. Alți cumani au trecut Dunărea în Bulgaria. Se cunosc încercări din partea Sfântului Scaun, la cererea unor misionari și a coroanei maghiare, de refacere a Episcopiei Milcoviei, atât în secolul dominației mongole asupra teritoriului de la răsărit de Carpați cât și după "dăscălecatul" lui Bogdan în Moldova (1359). Sunt cunoscute numele a 14 prelați care au purtat titlul acestei episcopii, între anii 1283 și 1521.
În cadrul Episcopiei de Siret, înființată la cererea voievodului moldovean Lațcu (1365-1373), la 9 martie 1371, data consacrării primului episcop, Andrei Iastrzebiec, franciscan, este atestată și prezența dominicanilor. În timpul domniei lui Petru I Mușat (1375-1391), ia ființă la Siret, în 1377, prin bunăvoința mamei sale, Margareta Mușata, o mănăstire dominicană și o biserică pusă sub patronajul sfântului Ioan Botezătorul și al Maicii Domnului. Pioșenia doamnei transpare și din faptul că adresează Papei Grigore al XI-lea (1370-1378) cererea ca duhovnicul ei dominican să-i acorde, la sfârșitul vieții, iertarea cea mare, adică indulgența plenară. Papa îi împlinește dorința printr-o scrisoare, din 30 ianuarie 1378, sub condiția ca "Margareta de Siret, doamna Moldovei", să țină câteva zile de post. La stăruința aceleași doamne, fiul său, Petru Mușat, "pentru a o cinsti și a o mângâia", printr-un hrisov din 1 mai 1384, dispune ca venitul cântarului din orașul Siret să fie în folosul bisericii și al fraților dominicani. Doamna Mușata a fost înmormântată, la dorința ei, în biserica dominicanilor din Siret. După cele relatate prin tradiție, din dâmbul pe care era clădită mănăstirea dominicană, a ieșit un izvor cu apă tămăduitoare, miraculoasă. În sărbătoarea Trupul Domnului, mulțime de credincioși din toate părțile Moldovei, venea în pelerinaj la Siret pentru a se vindeca de bolile ochilor, spălându-se cu apă din acel izvor. Dintre cei șase titulari la Episcopia Siretului, trei sunt dominicani, și anume: Ioan Sartorius (1388-1394), Ștefan Martini (1394-1412) și Toma Grueber (1413-1434). Întrucât Episcopia de Siret devenise doar titulară, misionarii dominicani au avut ideea de a se înființa un sediu episcopal în noua capitală a Moldovei, Suceava, stabilită de către domnul Petru I Mușat. În acest scop ei fac demersuri la Roma, prin regele Poloniei, suzeranul Moldovei, prezentând drept candidat la noua episcopie pe unul dintre ai lor, pe călugărul dominican Ioan de Ryza, vicarul regional al Moldovei. Au cerut totodată, viitorului prelat, angajamentul că le va respecta privilegiile, precauție care s-a dovedit pe deplin justificată. Fără a subestima ideea misionarilor dominicani și intervențiile lor la regele polon, poate chiar și la Sfântul Scaun, din alte surse reiese că suveranul polonez, Vladislav Iagello, împreună cu soția sa Ana de Cilli, au cerut printr-o scrisoare, în 1413, Papei Ioan al XXIII-lea, înființarea unei episcopii catolice, nu la Suceava, ci la Baia, "civitas moldaviensis", unde se afla o mănăstire franciscană foarte activă. Motivele înființării sunt multiple și discutabile; plauzibile ar fi circumstanțele ecumenice ale Conciliului din Konstanz (1414-1418), care urma să pună capăt celor 40 de ani de schismă occidentală și să dea un nou impuls refacerii unității Bisericii creștine în ansamblul ei. Întâlnirea de la Snyatin, în anul 1415, a suveranilor polonezi cu domnul Alexandru cel Bun, nu a fost lipsită de interes și în această privință. În urma cererii suveranilor polonezi, Papa Ioan al XXIII-lea delegă pe episcopul din Kaminec să cerceteze situația la fața locului, dându-i împuternicirea ca în numele Sfântului Scaun să înființeze Episcopia de Baia, subordonând-o Mitropoliei din Lemberg, înființată recent, în anul 1412. În lipsa documentului de înființare, data acesteia este dedusă dintr-o aprobare datând din 1 iulie 1420, a Papei Martin al V-lea, a unor cereri ale episcopului de Baia, Ioan Ryza. Episcopul Ioan Ryza figurează ca titular la Baia între anii 1418 și 1438. Ca dominican, încurajează activitatea confraților săi alături de franciscani. Păstorirea sa nu a fost scutită de necazuri: divorțul domnului Alexandru cel Bun de soția sa catolică Ringala, nemulțumirile franciscanilor și mai ales propaganda din ce în ce mai puternică a husiților. Succesorul episcopului Ryza este tot un dominican, Petru Czipser (1438-1457), numit de Papa Eugen al IV-lea la 30 aprilie 1438. Probabil nu a rezidat la Baia din cauza husiților. Pentru contracararea propagandei husite, Papa numește mai mulți comisari papali, cu misiunea de a apăra în Moldova credința catolică. Printre trimișii papali se numără și sfântul Ioan de Capistran. După trei episcopi franciscani (Ioan Kaminez, Petru de Insula și Simon Dobriolanus), la 20 septembrie 1497, Papa Alexandru al VI-lea numește ca episcop de Baia pe dominicanul Toma Batcha, din Szegedin. Nu a locuit la Baia, ci venea doar din când în când. Ultima vizită i-a fost fatală, fiind ucis de niște țărani din Orțăști, în ținutul Neamțului. Aflând de această crimă, Ștefan cel Mare a pedepsit satul, luând moșia "Poiana Satului", unde a fost omorât episcopul, și a dat-o mitropolitului Teoctist al Sucevei.
Nu am întâlnit informații care să clarifice de ce "câinii Domnului" nu au mai activat în Moldova, după o prezență dominicană de 555 de ani. Documentele istorice sesizează din când în când prezența unor misionari pe aceste meleaguri, dar fără o ședere sau activitate demne de reținut în istoria catolicilor din această zonă a României. * * *
Episcopii, vizitatorii apostolici, preoții și frații franciscani s-au atașat mult de catolicii din Moldova, fiindu-le alături atât în perioadele de înflorire a vieții religioase cât și în perioadele de persecuții, războaie și epidemii. Astfel, ei au coordonat activitatea pastorală din Moldova atât în timpul Episcopiei de Bacău (1608-1818), cât și în timpul Vicariatului Apostolic al Moldovei, cu sediul la Iași (1818-1884). Amintesc aici activitatea episcopilor și preoților franciscani: Ioan Paroni (1818-1825), Bonaventura Zabberoni (1825-1826), Iosif Gualtieri (1826-1827), Inocențiu Panfili (1827-1831), Carol Magni (1832-1835), Petru-Rafael Arduini (1838-1843), Paul Sardi (1843-1848), Anton de Stefano (1849-1859), Iosif Tomassi (1859-1864), Iosif Salandari (1864-1873), Anton Graselli (1874), Ludovic Marangoni (1874-1877), Fidelis Dehm (1878-1880) și Nicolae Iosif Camilli (1881-1884). La 10 august 1883, episcopul Camilli a prezentat Congregației "De Propaganda Fide" proiectul de reformă privind o mai bună pastorație în "Missio Moldavica". Principalele linii pe care le-a trasat episcopul au fost: transformarea Vicariatului Apostolic în episcopie, trimiterea de noi tineri misionari în Moldova, deschiderea unui seminar, aprobarea unui fond pentru misionarii bătrâni și bolnavi etc. Peste aproape un an, la 27 iunie 1884, prin scrisoarea "Quae in christiani nominis incrementum", Papa Leon al XIII-lea a hotărât încetarea Vicariatului Apostolic al Moldovei, care ființa din 1818, și decreta înființarea Episcopiei Catolice de Iași. Episcop a fost numit Nicolae Iosif Camilli, fost vizitator apostolic între 1881 și 1884, numit episcop de Mosynopolis la 16 septembrie 1881, iar la 27 iunie 1884 episcop titular de Iași. Misiunea principală pe care a primit-o de la Papa Leon al XIII-lea a fost aceea de a ridica un cler indigen pentru pastorația catolicilor din Dieceza de Iași, ceea ce impunea deschiderea unui seminar diecezan, ceea ce s-a concretizat la 29 septembrie 1886. În urma unor neînțelegeri cu clerul franciscan, la 10 mai 1894, episcopul Camilli a demisionat de la conducerea Diecezei de Iași, dar înainte de a părăsi Moldova a ținut foarte mult ca primii elevi ai seminarului pe care l-a fondat să fie hirotoniți subdiaconi. Acest eveniment a avut loc la 20 noiembrie 1894, fiind hirotoniți nouă subdiaconi, urmând ca episcopul Camilli să revină la conducerea Diecezei de Iași în ziua de 16 decembrie 1904.
Printre obiectivele principale ale activității sale pastorale a fost și reglementarea Provinciei Ordinului Franciscan. Arhivele conservă o largă corespondență pe care episcopul Jaquet a avut-o cu Sfântul Scaun, cu prefectul Congregației "De Propaganda Fide" și cu superiorii Ordinului Franciscan. Menționez câteva rânduri dintr-o scrisoare redactată la 3 iulie 1895 și trimisă cardinalului prefect al Congregației "De Propaganda Fide": "Am asistat ieri, 2 iulie, la o adunare plenară a părinților conventuali din Moldova, reuniți la Bacău, la înștiințarea preacucernicului lor părinte general, pentru a discuta chestiunile lor prezente. Am avut bucuria de a constata la această reuniune o supunere completă față de dispozițiile date de către Sfântul Scaun. Toți părinții, fără excepție, acceptă cu umilință și bucurie condiția creată prin înființarea Seminarului diecezan pentru formarea clerului secular indigen. Ei doresc să vadă clarificată situația lor prin autoritatea Sfântului Scaun. Ca urmare, își permit libertatea de a cere, prin documentele pe care am onoarea a le transmite Eminenței voastre, ca Misiunea din Moldova să fie transformată, de astăzi înainte, în provincie franciscană canonic instituită. Ca episcop, salut cu bucurie această schimbare. Așa cum am avut onoarea să scriu Eminenței voastre, în raportul meu din 5/17 mai, clerul franciscan al Moldovei este actualmente ireproșabil. Dar această stare îmbucurătoare se va menține, desigur, mai bine, dacă în viitor călugării supuși ordinelor preacucernicului părinte general și reprezentantului său, preacucernicul provincial al Moldovei, vor reintra în legile și în condițiile vieții franciscane monahale. Părinții conventuali cer, în rândul al doilea, ca Sfântul Scaun să le acorde anumite parohii in perpetuum, ca să înființeze, încetul cu încetul, mici reședințe sau convente, de unde vor putea aduce servicii clerului diecezan. Îmi permit să subliniez această cerere. 1) Ea este corolarul cererii precedente. Ar fi imposibil pentru părinții conventuali să găsească resursele necesare pentru a clădi case călugărești, în acest teritoriu de misiune, unde catolicii nu sunt decât niște sărmani agricultori. Dacă acești părinți n-ar putea obține parohii în care să-și fixeze reședințe, ar trebui să părăsească Moldova. 2) Această concesie va avea rezultate fericite. Așa cum Sfântul Scaun procedează peste tot, viața creștină nu poate nici să se dezvolte, nici chiar să se mențină într-o țară fără o îmbinare armonioasă dintre clerul diecezan și cel monahal. Pe lângă exemplul virtuților, aceasta oferă clerului diecezan ajutor prin predicatori și confesori, ba chiar loc de refugiu pentru exerciții spirituale. Doresc din toată inima aceste mari avantaje pentru Dieceza de Iași. 3) Cât privește starea prezentă a diecezei, determinarea acestor parohii-convente va întări pacea care domnește deja în cler, delimitând cu precizie dreptul fiecăruia și trasând tuturor programul pentru viitor".
În finalul unei relatării din 21 iunie 1895, episcopul de Iași scria: "Îmi permit să-mi mai exprim o ultimă părere. Pentru părinții conventuali, ca și pentru clerul diecezan, Moldova trebuie să caute a trăi prin ea însăși. Ea trebuie să formeze și un cler monahal indigen, care ar fi format prin înființarea unui seminar franciscan. Îi urez să aibă resursele necesare. Stabilirea reședințelor i-ar furniza aceste resurse". Ca o concluzie la toate cererile episcopului Dominic Jaquet și ale clerului franciscan din Moldova, printr-un decret al Congregației "De Propaganda Fide", din 26 iulie 1895, Papa Leon al XIII-lea transformă Misiunea Fraților Minori Conventuali din Moldova în provincie regulară, cu dreptul de a-și întemeia instituțiile prescrise de constituțiile ordinului, pentru formarea unui cler indigen franciscan. Decretul de înființare a Provinciei Franciscane "Sfântul Iosif" din Moldova este structurat în șapte puncte, la cel de-al doilea fiind enumerate cele 10 parohii încredințate clerului franciscan. Acestea erau: Adjudeni, Bacău, Călugăra, Faraoani, Galați, Hălăucești, Huși, Prăjești, Săbăoani și Târgu Trotuș. În ceea ce privește administrarea bunurilor temporare, au fost fixate următoarele trei principii: a) fiecare convent trebuia să aibă câte un registru separat pentru înregistrarea veniturilor și a cheltuielilor; b) ministrul provincial să păstreze economiile provinciei, pentru înființarea școlilor la sate, pentru misionarii infirmi și, mai ales, pentru formarea clericilor indigeni, aplicând norme care în trecut au fost discutate și aprobate de frați, c) în sfârșit, fiecare frate trebuia să facă exproprierea pe care o reînnoia în fiecare an. După înființarea Provinciei Franciscane, unul dintre lucrurile cele mai urgente pe care episcopul Jaquet trebuia să le rezolve era să-i asigure viitorul prin formarea clerului indigen și construirea seminarului în provincie. Obținând aprobarea Papei Leon al XIII-lea, în vara anului 1897, pr. Daniel Pietrobono, superiorul provincial, a înființat Seminarul Franciscan la Hălăucești.
Provincia "Sfântul Iosif" a deschis în ultimii ani mai multe comunități și în afara Diecezei de Iași: București, Proconventul "Sfântul Bonaventura"; Carei, Conventul "Sfântul Anton de Padova"; Chișineu-Criș, Comunitatea "Adormirea Maicii Domnului"; Crevedia, Comunitatea "Sfântul Iosif Muncitorul"; Oradea, Conventul "Sfânta Maria"; Pârâul Rece, Casa filială "Preasfânta Treime" și Casa de Postulandat; Rîșcani, Casa filială "Sfântul Francisc și Divina Milostivire"; Baia Mare, L'Aquila, Campobasso, Cortona, Gabicce Mare, Roma, Grabenstatt, Bergen, Chieming etc. Numătul total al fraților franciscani ai Provinciei "Sfântul Iosif" din România depășește numărul de 300. Actualul ministru provincial, ales la 19 iunie 2020, este pr. Damian-Gheorghe Pătrașcu. * * *
În anii care au urmat imediat după aprobarea înființării Societății lui Isus, Ignațiu și colaboratorii săi au redactat Constituțiile și au finalizat textul Exercițiilor spirituale, aprobat în anul 1548 de Papa Paul al III-lea. În anul 1549 mai mulți "frați iezuiți" au demarat proiectele de întemeiere a Colegiului Roman, inaugurat doi ani mai târziu sub coordonarea Papei Iuliu al III-lea (1550-1555). Același papă a recunoscut și reîntărit Constituțiile și Regulile Societății lui Isus, având și un cuvânt hotărâtor, în anul 1552, când Ignațiu de Loyola s-a opus ferm dorinței unor "prieteni" de a dizolva ordinul și de a-l integra în alte congregații tradiționale din cadrul Bisericii Catolice. În anul 1553, "obligat fiind de colegii săi, Ignațiu dictează memoriile sale, cunoscute sub numele de «Autobiografie»" Trei ani mai târziu, sănătatea fondatorului Societății lui Isus se agravează, situație ce-l determină să se retragă într-o casă de pe Colina Aventino de lângă Roma. Acolo a murit în ziua de 31 iulie 1556, dată la care ordinul avea peste 1.000 de membri. La moartea fondatorului, iezuiții erau deja răspândiți nu numai în Italia, ci și în diferite alte țări din Europa, Africa, America și Orientul Îndepărtat. Se cuvine să amintim aici deschiderea misionară pe care a dobândit-o acest ordin prin exemplul dat de "frații" Francisc Xaveriu, Alexandru Valignano, Robert de Nobili, Petru Claver, Eusebiu Chino și alții. Fiind implicați în diverse sectoare pastorale și didactice, iezuiții s-au răspândit foarte repede. Cu toate că membrii acestui ordin erau riguroși selectați, numărul candidaților creștea mereu, ceea ce aducea Societății lui Isus un prestigiu deosebit, dar și o activitate diversificată și rodnică. Ecoul succeselor pe care iezuiții le aveau în diverse țări ale Europei a ajuns și la cunoștința principilor și domnilor care stăpâneau în acele vremuri teritoriul de astăzi al României, chiar imediat după constituirea ordinului. Prima venire a iezuiților în partea nord-vestică a țării noastre a fost consemnată în anul 1561. Se știe că în acea vreme, în teritoriile maghiare ocupate de turci, episcopii catolici nu au mai putut să-și ocupe vechile reședințe. Astfel, mitropolitul din Esztergom (Gran) a trebuit să-și mute reședința la Târnava. În anul 1554, pentru acest scaun a fost numit arhiepiscop Nicolae Olahus (1493-1568), fost secretar al reginei Maria a Ungariei. Acesta, în anul 1561, îi cheamă aici pe iezuiți, iar după cinci ani deschide primul seminar din țară. După anul 1570, din cauza conjuncturii politice, misionarii iezuiți au părăsit Transilvania, dar numai pentru o scurtă perioadă de timp, urmând să revină după aproape un deceniu. În vara anului 1579, principele Ștefan Bathory a cerut conducerii Ordinului Iezuit să trimită mai mulți frați în Transilvania întrucât intenționa să deschidă un colegiu la Cluj. Analizând bine situația, misionarii iezuiți au ajuns din nou oficial pe teritoriul României în ziua de 20 octombrie 1579. Principele Bathory le-a dăruit cele necesare pentru amplasare și trai, stabilindu-le reședința la Manastur, un sat foarte aproape de târgul Cluj. Doi ani mai târziu, în 1581, proiectul principelui a devenit realitate deoarece s-a deschis la Cluj primul colegiu de pe teritoriul României, care a devenit ulterior sediul unei universității, cu facultăți de teologie, filosofie și drept. În același an, iezuiții și-au deschis o casă și în orașul Alba-Iulia, cu intenția clară de a deschide și o școală, ceea ce s-a realizat în anul 1585. Între timp, în anul 1584, iezuiții au reușit să deschidă o casă și în orașul Oradea. Deși aveau o activitate rodnică în toate orașele unde aveau case și instituții de învățământ, din cauza expansiunii calvinilor, iezuiții au fost siliți în anul 1588 să-și înceteze activitatea în Transilvania. Profitând de bunătatea și deschiderea culturală a domnului Petru Șchiopul (1574-1579; 1582-1591), ei se refugiază în Moldova, mai exact în orașul Cotnari, așa cum vom analiza mai pe larg în secțiunea ulterioară. Starea conflictuantă dintre catolicii și calvinii din Transilvania nu a durat decât vreo opt ani, după care preoții iezuiți sunt rechemați să continue activitatea didactică pe care au început-o în orașele amintite mai sus. Mai mult, în anul 1593 au reușit să deschidă un nou colegiu în orașul Odorheiu Secuiesc.
Ca și în anul 1588, iezuiții și-au găsit refugiul în Moldova, unde episcopul de la Bacău și domnul le încredințează doua parohii centrale, Cotnari și Iași, cu perspectiva ca în aceste orașe să deschidă și instituții de învățământ. Aceste proiecte s-au realizat rapid, dar iezuiții au fost nevoiți să se retragă și din Moldova, în anii 1672 și 1683, din cauza invaziei turcilor. Cum aminteam mai sus, imediat după înființarea Societății lui Isus, prin Moldova au trecut mai mulți misionari iezuiți care se îndreptau fie spre Polonia, fie spre țările din Orientul Îndepărtat. Unii dintre ei treceau repede, îndreptându-se spre locurile de destinație, dar alții zăboveau zile întregi prin comunitățile catolice din această zonă. Dintre aceștia din urmă îi amintim pe preoții: Thabuc Fegedin - care a reușit prin câteva predici să-i readucă la religia catolică pe unii locuitori din "Huși, Trotuș, Roman și în cinci sate din jurul acestuia", Iuliu Mancinelli și Francisc Pastis de Candia - care au străbătut Moldova în ultimele două decade ale secolului al XVI-lea și cărora li s-a propus să rămână aici mai mult timp, oferindu-li-se "șansa de a fi numiți episcopi". Documentele care ne sunt accesibile și relatările "călătorilor străini" au scos la iveală diverse inițiative ale boierilor din Moldova de a-i chema pe iezuiți în teritoriile pe care le posedau pentru a asigura asistența pastorală a credincioșilor de religie catolică, a căror comunități au fost decimate de calvini și husiți întrucât nu aveau preoți catolici. Astfel, putem aminti data de 5 septembrie 1587, când postelnicul Brutti a scris nunțiului Hanibal de Capua, arhiepiscop de Napoli, cerându-i să trimită în Moldova preoți iezuiți "pentru cei 15.000 de catolici din țară". Aceștia trebuiau să cunoască limba moldovenească, germana și maghiara. Întrucât aceste cerințe erau greu de îndeplinit, dorința postelnicului nu a putut fi îndeplinită. Stabilirea propriu-zisă a iezuiților pe teritoriul Moldovei a fost consemnată în anul 1588, când domnul Petru Șchiopul permite misionarilor alungați din Transilvania să rămână pe teritoriul de la estul Carpaților. Aceștia erau: Stanislau Warszewicz, Ioan Kunig și Justin Raab. Domnul intenționa ca prin activitatea lor să realizeze un climat ecumenic între ortodocșii și catolicii din Moldova, sperând chiar să se ajungă la "o unire în credință", pentru a stârpi husitismul din Moldova. În acest sens, domnul Petru Șchiopul (1574-1579; 1582-1591) i-a rugat pe iezuiți ca în perioada Postului Mare din anul 1589 să meargă în localitățile în care trăiau catolici și să predice "legea care trebuia păzită așa cum o păzeau bunii și străbunii voștri", adică cea catolică. În modul acesta, membrii Societății lui Isus care activau în Moldova au reușit să stagneze progresul protestantismului și să inițieze chiar o muncă susținută de a-i readuce pe credincioșii separați la unirea cu Biserica Catolică, fapt concretizat numai într-o parte a Transilvaniei abia către anul 1700.
Deși se bucurau de simpatia și ocrotirea domnilor Moldovei, fiind în număr foarte mic, iezuiții n-au reușit să aibă o arie mare de răspândire în Moldova. Mai mult, sub domnia lui Ieremia Movilă (1595-1600), cei "15.000 de catolici din Moldova, în cea mai mare parte sași și unguri" sunt ocrotiți de domn, situație ce permite venirea pe aceste meleaguri a călugărilor franciscani de la Pera Constantinopolului. Constatând deschiderea acestui domn față de catolici, Sfântul Scaun a decis înființarea Episcopiei de Bacău, fapt concretizat la 17 septembrie 1607, când Papa Paul al V-lea (1605-1621) îl numește pe episcopul Ieronim Arsengo. Dintre episcopii care s-au perindat la conducerea acestei episcopii, pusă sub coordonarea Fraților Minori Conventuali, unii nici nu au fost în ea, iar alții au vizitat-o foarte rar. Această situație l-a determinat pe Papa Alexandru al VII-lea (1655-1667) să-i oblige pe ierarhi să rămână la sediul episcopiei. Întrucât nici această dispoziție nu a dat rezultatul scontat, Sfântul Scaun a trimis numeroși vizitatori apostolici. Printre cei care au vizitat comunitățile catolice din Moldova au fost doar foarte puțini iezuiți, ceea ce a făcut ca influența lor să nu fie prea evidentă, în afară de câteva cazuri sporadice. Această realitate ne determină ca în continuare să surprindem doar aspecte fragmentare din cadrul istoriei catolicismului în Moldova și anume acelea în care misionarii iezuiți au avut un rol primordial.
Analizând în ansamblu activitatea misionarilor iezuiți după aceste evenimente, considerăm oportună tratarea separată a patru aspecte: activitatea pastorală a iezuiților în diverse parohii din Moldova, rolul iezuiților în Școala de la Cotnari, activitatea desfășurată de misionarii iezuiți în școlile din Iași și activitatea formativă desfășurată în cadrul Seminarului diecezan din Iași. Dar despre aceste evenimente și perioade istorice, sperăm, în alte articole. * * * În această zi specială pentru toți aceia care trăiesc diferite forme de viață consacrată trebuie să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru pleiada de ordine și congregații călugărești care au activat sau lucrează acum în toate riturile Bisericii, fiind recunoscători și celor care au simțit inspirația Duhului Sfânt de a organiza și promova numeroase moduri de consacrare Domnului în slujba semenilor. Astăzi, pe teritoriul Diecezei de Iași activează 14 ordine și congregații masculine și 42 de ordine și congregații feminine, cu un total de peste 500 de persoane consacrate (115 preoți, 24 călugări și 403 călugărițe). Pr. Alois Moraru lecturi: 1886.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |