Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor
Sinodalitatea dintr-un punct de vedere ecumenic

A merge împreună pe aceeași cale

de cardinal Kurt Koch
președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

În drum spre o mare aniversare

Toată lumea creștină se apropie de o mare aniversare. În 2025 vom celebra a 1700-a aniversare a primului conciliu ecumenic din istoria Bisericii, care a avut loc la Niceea în 325. Acest eveniment important a fost cu siguranță marcat și de mulți factori istorici. Între aceștia, trebuie amintit înainte de toate că a fost convocat de un împărat, și mai precis de împăratul Constantin. Acest lucru poate fi înțeles numai ținând cont de fundalul istoric, adică de faptul că în acea epocă izbucnise o dispută violentă în interiorul lumii creștine cu privire la modul în care mărturisirea de credință creștină în Isus Cristos ca Fiu al lui Dumnezeu se poate concilia cu credința, la fel de creștină, într-un singur Dumnezeu. În această dispută împăratul întrevedea o amenințare serioasă la adresa proiectului său de a consolida unitatea imperiului pe baza unității credinței creștine. El vedea în dezbinarea Bisericii care se schița mai ales o problemă politică, însă era suficient de clarvăzător încât să înțeleagă și că unitatea Bisericii nu va fi obținută pe cale politică, ci numai pe cale religioasă. Voind să reunească grupările adverse, împăratul Constantin a convocat primul conciliu ecumenic în orașul Niceea din Asia Mică, aproape de metropola Constantinopol întemeiată de el.

În acest context istoric este și mai evidentă marea importanță a primului conciliu ecumenic. El a refuzat modelul unui monoteism strict filozofic propagat de teologul alexandrin Arie conform căruia Cristos putea să fie "Fiu al lui Dumnezeu" numai în sens impropriu, contrapunând acestui model mărturisirea de credință în Isus Cristos, Fiu al lui Dumnezeu, "de o ființă cu Tatăl". Crezul din Niceea a devenit baza credinței creștine comune, dat fiind că acest conciliu din Niceea s-a ținut într-un moment în care creștinătatea încă nu era sfâșiată de numeroasele diviziuni care au urmat. Crezul conciliului unește și astăzi toate Bisericile și comunitățile ecleziale creștine, și este foarte mare importanța sa ecumenică. De fapt, recompunerea ecumenică a unității Bisericii presupune un acord cu privire la conținuturilor esențiale ale credinței, un acord nu numai între Biserici și comunitățile ecleziale de astăzi, ci și un acord cu Biserica din trecut și, mai ales, cu originea sa apostolică. A 1700-a aniversare a conciliului din Niceea va fi deci o ocazie utilă pentru a comemora acest conciliu în comuniune ecumenică și pentru a reflecta în manieră reînnoită asupra mărturisirii sale de credință cristologică.

Sinodalitatea ca provocare ecumenică

Conciliul din Niceea are o mare relevanță ecumenică și dintr-un alt punct de vedere. El documentează modul în care, în Biserică, problemele controversate sunt discutate și rezolvate sinodal într-un conciliu. Cuvântul indică deja asta: "sinod" este compus din termenii grecești hodos (cale) și syn (cu) și exprimă faptul de a merge împreună pe o cale. În sens creștin, cuvântul denotă drumul comun al persoanelor care cred în Isus Cristos, care s-a revelat drept "cale", și mai precis drept "cale, adevăr și viață" (In 14,6). Așadar, religia creștină era numită la origine "cale" și creștinii, care-l urmau pe Cristos drept Cale, erau numiți "apartenenți la această Cale" (Fap 9,2). În acest sens, Ioan Gură de Aur a explicat că "biserică" era un nume "care indică o cale comună", și că biserică și sinod sunt "sinonime" (Explicatio in Ps, 149). Așadar, cuvântul "sinodalitate" este tot atât de vechi și fundamental ca și cuvântul "biserică". Conciliul din Niceea marchează deci începutul - valabil pentru Biserica universală - modalității sinodale aplicate procesului decizional. Este vorba de o altă constatare de relevanță fundamentală din punct de vedere ecumenic, așa cum demonstrează două documente importante recente: cu câțiva ani în urmă, Comisia Credință și Constituție a Consiliului Ecumenic al Bisericilor a publicat studiul Biserica pe calea unei viziuni comune, care propune o viziune multilaterală și ecumenică despre natură, despre scopul și despre misiunea Bisericii. În acest studiu se citește următoarea declarație comună ecleziologică din punct de vedere ecumenic: "Sub conducerea Duhului Sfânt, toată Biserica este sinodală/conciliară, la toate nivelurile vieții ecleziale: local, regional și universal. În calitatea sinodalității sau a conciliarității se reflectă misterul vieții trinitare a lui Dumnezeu, iar structurile Bisericii exprimă această calitate cu scopul de a realiza viața comunității drept comunitate" (nr. 53). Acest punct de vedere este împărtășit și de Comisia Teologică Internațională în documentul său Sinodalitatea în viața și în misiunea Bisericii. În text se afirmă cu bucurie că dialogul ecumenic a înaintat până acolo încât să se poată recunoaște în sinodalitate "o dimensiune revelatoare a naturii Bisericii", convergând spre "noțiunea Bisericii drept koinonia, care se realizează în fiecare Biserică locală și în relația sa cu celelalte Biserici, prin structuri specifice și procese sinodale" (nr. 116).

A-l asculta pe Duhul Sfânt în mod sinodal

În acest spirit ecumenic, și Papa Francisc se exprimă puternic în favoarea promovării procedurilor sinodale în Biserica Catolică. El este convins că a urma cu fermitate calea sinodalității și a o aprofunda este "drumul pe care Dumnezeu îl așteaptă de la Biserica din al treilea mileniu" (Discurs pentru a 50-a aniversare a instituirii Sinodului Episcopilor, 17 octombrie 2015). Însă, în primul rând, Sfântul Părinte se preocupă nu atât de structuri și de instituții, cât de dimensiunea spirituală a sinodalității, în care rolul Duhului Sfânt și ascultarea sa comună sunt de importanță fundamentală: "Să ascultăm, să discutăm în grup, dar mai ales să acordăm atenție la ceea ce Duhul are să ne spună" (Ritorniamo a sognare [Să visăm din nou], pagina 97). Din acest accent spiritual puternic se înțelege și diferența dintre sinodalitate și parlamentarism democratic, pe care Papa Francisc o subliniază cu insistență. În timp ce procesul democratic folosește îndeosebi pentru a determina majoritățile, sinodalitatea este un eveniment spiritual care tinde la obținerea unei unanimități sustenabile și convingătoare pe calea discernământului, în convingerile de credință și în respectivele moduri de viață ale fiecărui creștin și ale comunității Bisericii. Așadar, sinodul "nu este un parlament, unde pentru a ajunge la un consens sau un acord comun se recurge la negociere, la înțelegere sau la compromisuri, însă unica metodă a sinodului este aceea de a se deschide la Duhul Sfânt, cu curaj apostolic, cu umilință evanghelică și cu rugăciune încrezătoare; pentru ca el să fie cel care ne conduce" (Introducere la Sinodul familiei, 5 octombrie 2015).

Din cele spuse mai sus este ușor de înțeles că pentru Papa Francisc este prioritar să se aprofundeze ideea de sinodalitate ca structură fundamentală și esențială a Bisericii catolice: "A fi Biserică înseamnă a fi comunitate care merge împreună. Nu este suficient a avea un sinod, trebuie să se fie sinod. Biserica are nevoie de o împărtășire internă intensă: dialog viu între păstori și între păstori și credincioși" (Discurs adresat prelaților din Biserica greco-catolică ucraineană, 5 iulie 2019). Din asta reiese în mod incontestabil și că sinodalitatea nu se contrapune structurii ierarhice a Bisericii, ci mai degrabă că sinodalitatea și ierarhia se cer și se promovează reciproc. Sinodalitatea, ca dimensiune constitutivă a Bisericii, ne oferă așadar "cadrul interpretativ mai adecvat pentru a înțelege însăși slujirea ierarhică", în sensul că "aceia care exercită autoritatea se numesc slujitori: deoarece, conform semnificației originare a cuvântului, sunt cei mai mici dintre toți" (Discurs pentru a 50-a aniversare a instituirii Sinodului Episcopilor, 17 octombrie 2015). Pentru Papa Francisc, acest lucru este valabil mai ales și pentru însuși primatul petrin, care poate să aibă exprimarea sa cea mai clară într-o Biserică sinodală: "Papa nu este, singur, mai presus de Biserică; ci înlăuntrul ei ca botezat între botezați și înlăuntrul Colegiului episcopal ca episcop între episcopi, numit în același timp - ca succesor al apostolului Petru - să conducă Biserica de Roma care prezidează în iubire toate Bisericile" (ibidem).

Așadar este evidentă și dimensiunea ecumenică a sinodalității Bisericii în optica Papei Francisc. Pentru Sfântul Părinte, "examinarea atentă a modului în care se articulează în viața Bisericii principiul sinodalității și slujirea celui care prezidează" reprezintă o contribuție semnificativă la reconcilierea ecumenică între Bisericile creștine" (Discurs adresat delegației ecumenice a Patriarhiei de Constantinopol, 27 iunie 2015). Eforturile teologice și pastorale pentru a edifica o Biserică sinodală au un efect profund asupra ecumenismului, așa cum subliniază papa Francisc cu principiul de bază al dialogului ecumenic, care constă în schimbul de daruri, grație căruia putem învăța unii de la alții. Acest schimb se referă îndeosebi la primirea a ceea ce Duhul Sfânt a semănat în celelalte Biserici "ca un dar și pentru noi". În acest sens, Papa Francisc afirmă că noi, catolicii, în dialogul cu frații ortodocși, avem oportunitatea de "a învăța ceva mai mult despre semnificația colegialității episcopale și despre experiența lor de sinodalitate" (Evangelii gaudium, nr. 246). Pentru că asta se referă la tema centrală a dialogului catolic-ortodox, merită de clarificat ulterior dimensiunea ecumenică a sinodalității pe baza acestui dialog important.

Sinodalitate și primat în dialogul catolic-ortodox

În acest dialog, un pas important a fost făcut în timpul adunării plenare a Comisiei mixte internaționale ținute la Ravenna în 2007, unde a fost aprobat documentul Consecințe ecleziologice și canonice ale naturii sacramentale a Bisericii. Comuniune eclezială, conciliaritate și autoritate. În acest document se clarifică, din punct de vedere teologic, termenii "conciliaritate" și "autoritate", "sinodalitate" și "primat". După aceea este arătat că sinodalitatea și primatul se realizează la cele trei niveluri fundamentale ale vieții Bisericii, adică la nivelul local, referitor la Biserica locală, la nivelul regional, referitor la diferitele Biserici locale vecine legate între ele, și la nivelul universal, referitor la Biserica ce se extinde în toată lumea și care cuprinde toate Bisericile locale. Într-un pas ulterior, este subliniat că sinodalitatea și primatul sunt interdependente la toate nivelurile vieții Bisericii, în sensul că primatul trebuie să fie mereu înțeles și realizat în cadrul sinodalității și sinodalitatea în cadrul primatului. Asta înseamnă concret că trebuie să existe un protos, un kephale, adică un cap, la toate nivelurile: la nivel local, episcopul este protos-ul diecezei sale față de preoții și față de întregul popor al lui Dumnezeu; la nivel regional, mitropolitul este protos-ul față de episcopii din provincia sa; la nivel universal episcopul de Roma este protos-ul față de multitudinea Bisericilor locale, în timp ce în Bisericile ortodoxe patriarhul ecumenic de Constantinopol ocup un rol analog. În concluzia sa, documentul exprimă convingerea Comisiei, încrezătoare că reflecțiile prezentate în privința temei comuniunii ecleziale, a conciliarității și a autorității Bisericii să fie "un progres pozitiv și semnificativ în dialogul nostru", și "o bază solidă pentru discuția viitoare despre tema primatului la nivelul universal al Bisericii" (nr. 46).

Faptul că cei doi parteneri ai dialogului au putut să declare împreună pentru prima dată că Biserica este structurată sinodal la toate nivelurile, deci și la nivelul universal, și că ea are nevoie de un protos este o importantă piatră de hotar în dialogul catolic-ortodox. Pentru ca acest pas promițător să conducă la un viitor solid, raportul dintre sinodalitate și primat va trebui să fie aprofundat ulterior în cadrul dialogului ecumenic. Nu este vorba de a ajunge la un compromis cu privire la denumirea comună minimă. Mai degrabă, vor trebui create discuții între respectivele puncte de forță ale celor două comunități ecleziale, așa cum a evidențiată în mod sintetic grupul de lucru ortodox-catolic "Sfântul Irineu" în studiul său În slujba comunității: "Bisericile trebuie să se străduiască mai ales să ajungă la un echilibru mai bun între sinodalitate și primat la toate nivelurile vieții ecleziale, prin întărirea structurilor sinodale în Biserica Catolică și prin acceptarea din partea Bisericii Ortodoxe a unui anumit tip de primat în cadrul comuniunii mondiale a Bisericilor" (nr. 17, 7).

Reconcilierea ecumenică între sinodalitate și primat

Este nevoie să fie disponibilitate de a învăța din ambele părți. Pe de o parte, Biserica Catolică trebuie să recunoască faptul că în viața sa și în structurile sale ecleziale încă n-a dezvoltat acel grad de sinodalitate care ar fi posibil și necesar din punct de vedere teologic, și că o legătură credibilă între principiul ierarhic și cel sinodal-comunitar ar favoriza înaintarea dialogului ecumenic cu ortodoxia. Întărirea sinodalității trebuie considerată fără îndoială drept cea mai importantă contribuție pe care Biserica Catolică poate s-o aducă recunoașterii ecumenice a primatului.

În mod deosebit, există necesitatea de a recupera o anumită întârziere la nivel regional. Acest nivel este bine dezvoltat în Bisericile ortodoxe, deoarece mitropoliții continuă să exercite acea misiune importantă pe care o aveau deja în primele secole și față de care au fost luate decizii semnificative în primul conciliu ecumenic din Niceea în 325 și în al patrulea conciliu ecumenic din Calcedon în 451. Trebuie amintit în această privință și vestitul Canon apostolic 34 care, recunoscut de Biserica primară atât în Orient, cât și în Occident, reglementează raporturile dintre Bisericile locale dintr-o regiune și este caracterizat de un echilibru delicat între sinodalitate și primat: "Episcopii din fiecare provincie trebuie să-l recunoască pe cel care este primul dintre ei și considerat capul lor și să nu facă nimic important fără consimțământul său; fiecare episcop poate să facă numai ceea ce se referă la dieceza sa și la teritoriile care depinde de ea. Însă primul nu poate să facă nimic fără consimțământul tuturor. Pentru că în acest mod înțelegerea va prevala, iar Dumnezeu va fi lăudat prin intermediul Domnului în Duhul Sfânt". Biserica Catolică are mult de recuperat la nivelul regional al provinciilor ecleziastice și al regiunilor ecleziastice, al conciliilor particulare și al conferințelor episcopale, așa cum afirmă Papa Francisc: "Trebuie să reflectăm pentru a realiza și mai mult, prin aceste organisme, instanțele intermediare ale colegialității, eventual integrând și actualizând unele aspecte ale vechii orânduiri ecleziastice" (Discurs pentru a 50-a aniversare a instituirii Sinodului Episcopilor, 17 octombrie 2015).

În schimb, din partea Bisericilor ortodoxe putem să ne așteptăm ca, în dialogul ecumenic, ele să ajungă să recunoască faptul că primatul la nivel universal nu este numai posibil și legitim din punct de vedere teologic, ci și necesar. Tensiunile intra-ortodoxe, apărute în mod deosebit de evident cu ocazia Sfântului și Marelui Sinod din Creta din 2016, ar trebui să dea de înțeles despre necesitatea de a lua în considerare o slujire de unitate și la nivelul universal al Bisericii, care n-ar trebui să se limiteze desigur la un simplu primat onorific, ci ar trebui să includă și elemente juridice. Un asemenea primat n-ar contrazice în niciun fel ecleziologia euharistică, ci ar fi compatibilă cu ea, așa cum este amintit adesea de teologul și mitropolitul ortodox John D. Zizioulas.

Natura euharistică a sinodalității și a primatului

Noi, catolicii, considerăm primatul episcopului de Roma ca un dar al Domnului oferit Bisericii sale, deci și ca o ofertă făcută întregii creștinătăți pe calea redescoperirii unității și a vieții în unitate. Pentru a putea demonstra asta în mod credibil, ar trebuie să scoate mai mult în evidență faptul că primatul episcopului de Roma nu este pur și simplu un adaos juridic și cu atât mai puțin un adaos extern la ecleziologia euharistică, ci se întemeiază tocmai pe ea. Biserica, ce se concepe ca o rețea mondială de comunități euharistice, are nevoie de o slujire puternică adusă unității și la nivel universal. Primatul episcopului de Roma, așa cum a evidențiat în mod explicit Papa Benedict al XVI-lea, trebuie înțeles în ultimă analiză numai pornind de la Euharistie, și mai precis ca prima în iubire în sens euharistic, un primat care în Biserică tinde la o unitate capabilă să realizeze comuniunea euharistică și să împiedice în manieră credibilă ca un altar să fie contrapus unui alt altar.

Așadar este evident că fie primatul, fie sinodalitatea au o natură profund liturgico-euharistică. Faptul că Biserica drept sinod trăiește mai ales acolo unde creștinii se reunesc pentru a celebra Euharistia arată că natura mai profundă a Bisericii ca sinod este adunarea euharistică și prezintă astfel o dimensiune spirituală fundamentală. Acest lucru este clar și astăzi în faptul că adunările sinodale cum ar fi conciliile și sinoadele episcopilor se deschid de obicei cu celebrarea Euharistiei și cu întronarea evangheliei, așa cum a fost deja stabilit în trecut, de conciliile din Toledo în secolul al VII-lea până la Ceremonialul episcopilor din 1984.

Tradiția sinodală a creștinismului cuprinde un patrimoniu bogat care ar trebui să fie revitalizat. Este un semn elocvent decizia luată de Papa Francisc de a dedica adunarea generală ordinară a Sinodului Episcopilor din 2022 tocmai temei sinodalității: "Pentru o Biserică sinodală: comuniune, participare și misiune". Acest sinod nu va fi numai un eveniment important în Biserica catolică, ci va conține un mesaj ecumenic semnificativ, deoarece sinodalitatea este o problemă care mișcă și ecumenismul, și îl mișcă în profunzime.

(După L'Osservatore Romano, 18 ianuarie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 828.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat