|
Editura "Sapientia": Trei noi cărți La Editura "Sapientia" au apărut recent cărțile: Directoriu pentru cateheză, scrisă de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări, Episcopul și unitatea creștinilor: Vademecum ecumenic, scrisă de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, și Et in Arcadia ego! Consemnări jurnalistice despre Biserica Catolică din România. Vol. 1. Ziarul Opinia Iași (1897-1915, 1926-1940), editată de dr. Iosif Tamaș. * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Directoriu pentru cateheză, scrisă de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări și tradusă în limba română de pr. dr. Mihai Pătrașcu. Cartea apare în colecția "Cateheză", în formatul 14Ś20, are 320 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 35 lei. Drumul catehezei din aceste ultime decenii a fost marcat de exortația apostolică Catechesi tradendae. Acest text reprezintă nu numai parcursul făcut începând de la reînnoirea Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican, ci constituie sinteza aportului numeroșilor episcopi din lume adunați în Sinodul din 1977. Pentru a folosi cuvintele din acel document, cateheza "tinde la obiectivul dublu de a maturiza credința inițială și de a educa adevăratul discipol al lui Cristos printr-o cunoaștere mai aprofundată și mai sistematică a persoanei și a mesajului Domnului nostru Isus Cristos". O misiune grea, care nu permite să se specifice prea rigid diferitele faze pe care le comportă procesul catehetic. Totuși, obiectivul, deși angajant, rămâne nealterat, mai ales în contextul cultural din aceste decenii. Cateheza, tot cu referință la ceea ce scria Ioan Paul al II-lea, vrea "să dezvolte, cu ajutorul lui Dumnezeu, o credință încă germinală, de a promova spre plinătate și de a hrăni zilnic viața creștină a credincioșilor de toate vârstele. Într-adevăr, este vorba despre creștere, la nivelul conștiinței și în viață, a seminței credinței puse de Duhul Sfânt prin prima vestire și transmisă eficace prin Botez". În acest mod, cateheza rămâne altoită în tradiția solidă care a caracterizat istoria creștinismului încă de la originile sale. Ea rămâne ca o activitate formativă specială a Bisericii care, respectând diferitele grupe de vârstă ale credincioșilor, se străduiește să facă mereu actuală evanghelia lui Isus Cristos ca să fie sprijin pentru o mărturie coerentă. Acest Directoriu pentru cateheză se situează într-o continuitate dinamică cu cele două care l-au precedat. La 18 martie 1971, Sfântul Paul al VI-lea aproba Directoriul catehetic general, redactat de Congregația pentru Cler. Acel Directoriu se califica pentru a da o primă aranjare învățăturii reieșite de la Conciliul al II-lea din Vatican (cf. CD 44). Nu se poate uita că Sfântul Paul al VI-lea considera toată învățătura conciliară ca "marele catehism al timpurilor moderne". La a treizecea aniversare a Conciliului, la 11 octombrie 1992, Sfântul Ioan Paul al II-lea publica și Catehismul Bisericii Catolice. Conform cuvintelor sale, "acest Catehism nu este destinat să substituie Catehismele locale [...]; este destinat să încurajeze și să ajute redactarea de noi catehisme locale, care să țină cont de situațiile și culturile diferite". Drept consecință, la 15 august 1997, apărea Directoriul general pentru cateheză. Este sub ochii noștri marea lucrare ce s-a realizat ca urmare a acestei publicații. Lumea vastă și diferențiată a catehezei a avut o ulterioară provocare pozitivă pentru a da viață la noi studii care să permită de a înțelege mai bine exigența pedagogică și formativă a catehezei, mai ales în lumina unei interpretări reînnoite a catecumenatului. Multe Conferințe Episcopale, prin instanțele care apăreau, au dată viață la noi itinerare de cateheză pentru diferitele grupe de vârstă. De la copii la adulți, de la tineri la familii, s-a asistat la o ulterioară reînnoire a catehezei. La 23 martie 2020, Papa Francisc a aprobat noul Directoriu pentru cateheză, pe care avem onoarea și responsabilitatea de a-l prezenta Bisericii. El reprezintă o etapă ulterioară în reînnoirea dinamică pe care o realizează cateheza. De altfel, studiile catehetice și angajarea constantă a atâtor Conferințe Episcopale au permis să se ajungă la obiective deosebit de semnificative pentru viața Bisericii și maturizarea credincioșilor, care cer o nouă sistematizare. Scurta panoramă istorică arată că fiecare Directoriu a fost redactat ca urmare a unor documente importante ale magisteriului. Primul a avut ca referință învățătura conciliară; al doilea, Catehismul Bisericii Catolice, iar al nostru, Sinodul despre Noua evanghelizare pentru transmiterea credinței creștine, împreună cu exortația apostolică a Papei Francisc Evangelii gaudium. În cele trei texte rămân exigențe comune, care sunt finalitatea și îndatoririle catehezei, în timp ce fiecare se nuanțează grație contextului istoric schimbat și a actualizării magisteriului. Între primul și al doilea Directoriu au trecut douăzeci și șase de ani; între al doilea și al nostru, douăzeci și trei de ani. În unele privințe, cronologia arată exigența dinamicii istorice căreia trebuie să i se facă față. O privire mai aprofundată asupra contextului cultural poate să evidențieze noile problematici pe care Biserica este chemată să le trăiască. Două în mod deosebit. Prima este fenomenul culturii digitale, care aduce cu sine a doua provocare: globalizarea culturii. Și una, și cealaltă sunt așa de interconectate, încât se determină reciproc și produc fenomene care evidențiază o schimbare radicală în existența persoanelor. Exigența formării care să fie atentă față de fiecare persoană pare adesea întunecată în fața impunerii modelelor globale. Tentația de adaptare la forme de omologare internațională nu este un risc care trebuie subevaluat, mai ales în contextul formării la viața de credință. De fapt, aceasta se transmite cu întâlnirea interpersonală și se alimentează în sfera comunității. Exigența de a exprima credința cu rugăciunea liturgică și de a o mărturisi cu forța carității impune să știm să mergem dincolo de caracterul fragmentar al propunerilor pentru a recupera unitatea originară a existenței creștine. Ea își are fundamentul în cuvântul lui Dumnezeu vestit și transmis de Biserică printr-o Tradiție vie, care știe să primească în ea ceea ce este vechi și ceea ce este nou (cf. Mt 13,52), din generații de credincioși răspândiți în toate părțile lumii. Biserica, în deceniile care au urmat după Conciliul al II-lea din Vatican, a avut ocazia de a reflecta din nou de multe ori asupra marii misiuni pe care Cristos i-a încredințat-o. Îndeosebi două documente marchează această instanță evanghelizatoare. Sfântul Paul al VI-lea, cu Evangelii nuntiandi, și Papa Francisc, cu Evangelii gaudium, trasează parcursul care nu poate accepta circumstanțe atenuante în ce privește angajarea zilnică a credincioșilor pentru evanghelizare. "Biserica există pentru a evangheliza", afirma cu putere Sfântul Paul al VI-lea; "Eu sunt o misiune", reafirmă cu tot atâta claritate Papa Francisc. Nu există alibiuri care pot să abată privirea de la o responsabilitate care unește fiecare credincios și întreaga Biserică. Așadar, legătura strânsă între evanghelizare și cateheză devine particularitatea acestui Directoriu. El vrea să propună un parcurs care vede unite intim vestirea kerygmei și maturizarea sa. Salvatore Fisichella
* La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Episcopul și unitatea creștinilor: Vademecum Ecumenic, scrisă de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor și tradusă în limba română de pr. dr. Mihai Pătrașcu. Cartea apare în colecția "Magisterium", în formatul 14Ś20, are 71 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 10 lei. Slujirea încredințată episcopului este o slujire a unității atât în interiorul propriei dieceze, cât și între Biserica locală și Biserica universală. Așadar, această slujire are o relevanță specială în căutarea unității tuturor discipolilor lui Cristos. Responsabilitatea episcopului în promovarea unității creștinilor este afirmată clar în Codul de drept canonic al Bisericii latine, printre îndatoririle funcției sale pastorale: "Să se poarte cu omenie și caritate față de frații care nu sunt în comuniune deplină cu Biserica Catolică, încurajând, de asemenea, ecumenismul, așa cum este el înțeles de Biserică" (can. 383 § 3 CDC 1983). Prin urmare, episcopul nu poate considera promovarea cauzei ecumenice pur și simplu ca pe una din multele îndatoriri ale slujirii sale diversificate, o îndatorire care ar putea sau ar trebui să fie amânată în fața altor priorități, aparent mai importante. Angajarea ecumenică a episcopului nu este o dimensiune opțională a slujirii sale, ci o datorie și o obligație. Acest lucru apare și mai clar în Codul canoanelor Bisericilor Orientale, care conține o secțiune specială dedicată îndatoririi ecumenice, în care se recomandă în mod deosebit păstorilor Bisericii "să se străduiască participând în mod ingenios la activitatea ecumenică" (can. 902-908 CCBO 1990). Așadar, în slujirea unității, activitatea pastorală a episcopului include nu numai unitatea Bisericii sale, ci și unitatea tuturor celor botezați în Cristos. Acest document, Episcopul și unitatea creștinilor. Vademecum ecumenic, publicat de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, este oferit ca un sprijin pentru episcopii diecezani și eparhiali pentru a-i ajuta să înțeleagă și să realizeze mai bine responsabilitatea lor ecumenică. La originea acestui Vademecum a fost cererea formulată în timpul unei adunări plenare a acestui Consiliu Pontifical. Textul a fost redactat de oficialii Consiliului, cu consultarea experților și cu aprobarea dicasterelor competente din Curia Romană. Acum suntem bucuroși să-l publicăm cu binecuvântarea Sfântului Părinte Papa Francisc. Încredințăm această lucrare episcopilor din lume, sperând ca în aceste pagini să poată găsi linii călăuzitoare clare și utile, care să-i ajute să conducă Bisericile locale încredințate grijii lor pastorale spre acea unitate pentru care Domnul s-a rugat și la care Biserica este chemată în mod irevocabil. Cardinal Kurt Koch * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Et in Arcadia ego! Consemnări jurnalistice despre Biserica Catolică din România. Vol. 1. Ziarul Opinia Iași (1897-1915, 1926-1940), editată de dr. Iosif Tamaș. Cartea apare în colecția "Istoria Bisericii", în formatul 17Ś24, are 384 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 35 lei. Acum câțiva ani în urmă am început o cercetare de documentare care, ulterior, s-a dezvoltat într-un proiect de strângere și arhivare a articolelor din publicațiile vechi referitoare la Episcopia Romano-Catolică de Iași. Biserica este o realitate complexă, profund legată de viața noastră socială și astfel, pentru aprofundarea contextului socio-cultural și politico-religios al țării noastre, informațiile strict confesionale au fost completate și redimensionate. În acest context direcțiunea Editurii Sapientia a hotărât să publice rezultatele muncii noastre. Lucrăm în domeniul discursului istoric, strict cronologic, fără să intervenim asupra textelor și fără să atragem atenția asupra raporturilor dintre teologie și credință, viața socială și politică, fără să facem distincții între planurile pastoral-canonic, didactic-cultural, social-caritativ, confesional-ecumenic. Când a fost cazul am intervenit cu o observație, de exemplu: (n.n., textul este însoțit de fotografie). Am păstrat cu sfințenie grafia vremurilor. Așa a apărut în titlu sintagma latină care ne poartă cu gândul la vremea străbunilor noștri dragi, care au trudit pe aceste meleaguri și că, implicit, ... și noi am fost pe acolo! Ziarul Opinia își începe activitatea publicistică în ziua de joi, 1 mai 1897, și se prezintă cititorilor ca Ziar Conservator Cotidian, având să-și schimbe denumirea în Ziar Politic Cotidian. De fapt, a fost o publicație de-a dreptul liberală și la această concluzie am ajuns parcurgând anii celui de-Al Doilea Război Mondial, când faptele josnice de violență antisemită s-au răsfrânt asupra conducerii evreiești a ziarului, cu sediul în str. Lăpușneanu, 37, pe atunci str. Gh. Mârzescu, nr. 17. Am parcurs 76 de volume din ziarul Opinia, începând din 1897 până la sfârșitul anului 1915, când pe 31 decembrie, la rubrica INFORMAȚII, a fost anunțată moartea Inalt Prea Sf. Sale Arhiepiscopul catolic Nicolae Iosif Camilli. Am continuat cu perioada anilor 1926 până în 1940, când Opinia își întrerupe programul editorial, revenind după război în anul 1946. Perioada anilor 1916-1925 am acoperit-o ulterior, parcurgând ziarul Evenimentul de Iași. Ziarul Opinia și-a început apariția cu două pagini, ulterior cu patru, având o dimensiune de 48 x 33, similar cu un ziar din zilele noastre. Tirajul era modest, maximum 300 exemplare, prețul unui număr fiind de 10 bani. Se făceau și abonamente pe un an - 24 lei, pe 6 luni - 12 lei, ori pe trei luni, prețul fiind de 6 lei. De obicei pe ultima pagină se regăsesc reclame și anunțuri, pentru acestea oferindu-se la abonament un scăzământ de 50 la sută. Sunt o mulțime de reclame, diversificate: de la produse pentru dame, comercianți cu un plus de marfă - brânză, pește etc., restaurante, până la mașini de cusut, bijuterii, hârtii de țigară, bomboane, fapt ce indică orientarea ziarului către un public țintă, categorii umane cât se poate de variate. Scriitura jurnalistică surprinde plăcut, uneori pătimașă, cu limbaj specific perioadei. Sunt destul de frecvente greșelile de tipar. Opinia nu apărea în zi de sărbătoare și acest fapt era semnalat în ziua precedentă, de exemplu: "Din cauza serbătorei de mâne Marți, ziarul nu va apare de cât Miercuri la 7 oare seara". Așezarea în pagină este una obișnuită unui ziar - în coloane. Așa cum vom observa, parcurgând volumul, ziarul avea o serie de rubrici stabile și unele recurente. ȘTIRI: în general din Iași, unde se punea accent pe evenimente menite să șocheze (crime, violuri, hoții), uneori să atace o persoană sau o instituție; se creionează un anumit tipar politic sau de funcționar al statului, știri internaționale, ecouri parlamentare, știri cu menirea de a informa/dezinforma cetățeanul cu privire la deciziile luate de oficialități, știri de natură economică, notificări legate de procese judecătorești, telegrame, recomandări bibliografice. Autorii, la început, nu semnau articolele, ulterior apar inițialele la final de text. De multe ori autorii scriu sub pseudonim, dar sunt și adevărate editoriale semnate, unde numele persoanei era însoțit de titulatură, de exemplu: Duminică, 29 Septembrie 1940, de arhimandritul SCRIBAN, profesor universitar. Biserica, în țara noastră, a fost mereu deschisă față de mijloacele de comunicare și le-a folosit în activitatea sa de evanghelizare și catehizare și s-a străduit să adapteze mărturia evanghelică și mesajul său la formele culturale și la mijloacele de comunicare oferite de momentul istoric al vremurilor. Astfel munca noastră capătă valoare subsidiară prin faptul că, fizic vorbind, Biserica noastră locală nu a putut arhiva tot materialul publicistic existent, cu referire la ea. Este foarte bine ca să ne oprim, din când în când, să privim ce-am lăsat posterității, ca eventual să îndreptăm cursul firesc al vieții în cazul în care ne-am abătut prea mult de la chip, furați de mirajul asemănării, de virtual. Dr. Iosif Tamaș * * * Directoriu pentru cateheză
Episcopul și unitatea creștinilor: Vademecum ecumenic
Et in Arcadia ego! Consemnări jurnalistice despre Biserica Catolică din România. Vol. 1: Ziarul Opinia Iași (1897-1915, 1926-1940)
lecturi: 2127.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |