Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 13 ianuarie 2021
Cateheze despre rugăciune: 21. Rugăciunea de laudă
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Continuăm cateheza despre rugăciune și astăzi dăm spațiu dimensiunii laudei.
Ne inspirăm dintr-un pasaj critic din viața lui Isus. După primele minuni și implicarea discipolilor în vestirea Împărăției lui Dumnezeu, misiunea lui Mesia trece printr-o criză. Ioan Botezătorul se îndoiește și trimite la el acest mesaj - Ioan este în închisoare: "Tu ești cel care trebuie să vină sau să așteptăm un altul?" (Mt 11,3). El simte această angoasă de a nu ști dacă a greșit în vestire. Există mereu în viață momente întunecate, momente de noapte spirituală, și Ioan trece prin acest moment. Există ostilitate în satele de pe lângă lac, unde Isus a făcut atâtea semne minunate (cf. Mt 11,20-24). Or, chiar în acest moment de dezamăgire, Matei prezintă un fapt cu adevărat surprinzător: Isus nu înalță către Tatăl o plângere, ci un imn de jubilare: "Te preamăresc, Tată, Domn al cerului și al pământului, pentru că ai ascuns acestea celor înțelepți și pricepuți și le-ai revelat celor mici" (Mt 11,25). Adică, în plină criză, în plin întuneric în sufletul atâtor oameni, cum ar fi Ioan Botezătorul, Isus îl binecuvântează pe Tatăl, Isus îl laudă pe Tatăl. Însă pentru ce?
Înainte de toată îl laudă pentru ceea ce este: "Tată, Domn al cerului și al pământului". Isus se bucură în duhul său pentru că știe și simte că Tatăl său este Dumnezeul universului, și viceversa Domnul a tot ceea ce există este Tatăl, "Tatăl meu". Din această experiență de a se simți "fiul Celui Preaînalt" izvorăște lauda. Isus se simte fiul Celui Preaînalt.
Și după aceea Isus îl laudă pe Tatăl pentru că îi îndrăgește pe cei mici. Este ceea ce el însuși experimentează, predicând în sate: "înțelepții" și "pricepuții" rămân suspicioși și închiși, fac calcule; în timp ce cei "mici" se deschid și primesc mesajul. Acest lucru nu poate decât să fie voință a Tatălui și Isus se bucură de asta. Și noi trebuie să ne bucurăm și să-l lăudăm pe Dumnezeu pentru că persoanele umile și simple primesc evanghelia. Eu mă bucur când văd acești oameni simpli, acești oameni umili care merg în pelerinaj, care merg să se roage, care cântă, care laudă, oameni cărora poate că le lipsesc atâtea lucruri, însă umilința îi determină să-l laude pe Dumnezeu. În viitorul lumii și în speranțele Bisericii există mereu cei "mici": cei care nu se consideră mai buni decât ceilalți, care sunt conștienți de propriile limite și de propriile păcate, care nu vor să domine asupra celorlalți, care, în Dumnezeu Tatăl, se recunosc cu toții frați.
Așadar, în acel moment de aparent eșec, unde totul este întuneric, Isus se roagă lăudându-l pe Tatăl. Și rugăciunea sa ne conduce și pe noi, cititori ai evangheliei, să judecăm în manieră diferită înfrângerile noastre personale, situațiile în care nu vedem clară prezența și acțiunea lui Dumnezeu, când pare că răul prevalează și nu există modalitate de a-l opri. Isus, care a și recomandat mult rugăciunea de cerere, chiar în momentul în care ar fi avut motiv de a cere explicații de la Tatăl, începe în schimb să-l laude. Pare o contradicție, dar este acolo adevărul.
Cui folosește lauda? Nouă sau lui Dumnezeu? Un text din liturgia euharistică ne invită să-l rugăm pe Dumnezeu în această manieră, spune așa: "Tu nu ai nevoie de preamărirea noastră, dar credem că este un mare dar al tău să-ți arătăm recunoștință. Căci, deși lauda pe care ți-o aducem nu adaugă nimic maiestății tale nemărginite, ea ne obține nouă harul mântuirii" (Liturghierul Roman, Prefața comună IV). Lăudând suntem mântuiți.
Rugăciunea de laudă ne folosește nouă. Catehismul o definește astfel: "o participare la fericirea inimilor curate, care îl iubesc pe Dumnezeu în credință înainte de a-l vedea în glorie" (nr. 2639). În mod paradoxal trebuie să fie practicată nu numai atunci când viața ne umple de fericire, ci mai ales în momentele dificile, în momentele întunecate când drumul devine greu în urcuș. Și acela este timpul laudei, ca Isus care în momentul întunecat îl laudă pe Tatăl. Pentru că învățăm că prin acel urcuș, acea cărare dificilă, acea cărare obositoare, acele pasaje angajante ajungem să vedem o panoramă nouă, un orizont mai deschis. A lăuda este ca și cum am respira oxigen curat: îți purifică sufletul, te face să privește departe, nu te lasă închis în momentul dificil și întunecat al dificultăților.
Există o mare învățătură în acea rugăciune care de opt secole n-a încetat niciodată să palpite, pe care Sfântul Francisc a compus-o la sfârșitul vieții sale: "Cântarea fratelui soare" sau "a creaturilor". Sărăcuțul n-a compus-o într-un moment de bucurie, de bunăstare, ci, dimpotrivă, în mijlocul suferințelor. Francisc este de acum aproape orb și simte în sufletul său povara unei singurătăți pe care n-o simțise niciodată înainte: lumea nu s-a schimbat de la începutul predicării sale, există încă aceia care se lasă dezbinați de certuri și în plus simte pașii morții care se apropie tot mai mult. Ar putea să fie momentul dezamăgirii, al acelei dezamăgiri extreme și al perceperii propriului eșec. Însă Francisc în acea clipă de tristețe, în acea clipă întunecată se roagă. Cum se roagă? "Lăudat să fii, Domnul meu...". Se roagă lăudând. Francisc îl laudă pe Dumnezeu pentru toate, pentru toate darurile creației, precum și pentru moarte, pe care o numește cu curaj "soră", "sora moarte". Aceste exemple ale sfinților, ale creștinilor, precum și al lui Isus, de a-l lăuda pe Dumnezeu în momentele dificile, ne deschid porțile unui drum foarte mare spre Domnul și ne purifică mereu. Lauda purifică mereu.
Sfinții și sfintele ne demonstrează că putem lăuda mereu, în caz de boală ca și în timp de sănătate, pentru că Dumnezeu este prietenul fidel. Acesta este fundamental laudei: Dumnezeu este prietenul fidel, iar iubirea sa nu dispare niciodată. El este mereu alături de noi, el ne așteaptă mereu. Cineva spunea: "Este santinela care este aproape de tine și te face să mergi înainte cu siguranță". În momentele dificile și întunecate, să găsim curajul de a spune: "Binecuvântat ești tu, Doamne". Să-l lăudăm pe Domnul. Acest lucru ne va face mult bine.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 628.