|
Congregatio de Cultu Divino et Disciplina Sacramentorum Prot. N. 602/20 Nota despre Duminica Bibliei Duminica Bibliei, voită de Papa Francisc în fiecare an în Duminica a III-a din Timpul de peste[1], amintește tuturor, păstori și credincioși, importanța și valoarea Sfintei Scripturi pentru viața creștină, precum și raportul dintre Cuvântul lui Dumnezeu și liturgie: „Fiind creștini noi suntem un singur popor care merge în istorie, întărit de prezența Domnului în mijlocul nostru care ne vorbește și ne hrănește. Ziua dedicată Bibliei vrea să fie nu «o dată pe an», ci o dată pentru tot anul, pentru că avem nevoie urgentă să devenim familiari și intimi ai Sfintei Scripturi și ai Celui Înviat, care nu încetează să frângă Cuvântul și Pâinea în comunitatea credincioșilor. Pentru aceasta avem nevoie să intrăm în familiaritate constantă cu Sfânta Scriptură, altminteri inima rămâne rece și ochii rămân închiși, afectați cum suntem de nenumărate forme de orbire”[2]. De aceea, această duminică este o ocazie bună pentru a reciti câteva documente ecleziale[3] și mai ales Praenotanda din Ordo Lectionum Missae, care prezintă o sinteză a principiilor teologice, celebrative și pastorale cu privire la Cuvântul lui Dumnezeu proclamat la Liturghie, dar valabile și în fiecare celebrare liturgică (sacramente, sacramentalii, Liturgia Orelor).
Printre numeroșii sfinți și sfinte, toți martori ai Evangheliei lui Isus Cristos, poate să fie propus ca exemplu Sfântul Ieronim pentru marea iubire pe care el a nutrit-o față de Cuvântul lui Dumnezeu. Așa cum a amintit recent Papa Francisc, el a fost un „neobosit studios, traducător, exeget, cunoscător profund și divulgator pasionat al Sfintei Scripturi. […] În Sfânta Scriptură, punându-se în ascultare, Ieronim se regăsește pe sine însuși, fața lui Dumnezeu și cea a fraților și perfecționează predilecția sa față de viața comunitară”[29]. Această Notă vrea să contribuie, în lumina Duminicii Bibliei, la trezirea conștiinței importanței Sfintei Scripturi pentru viața noastră de credincioși, pornind de la răsunarea sa în liturgie care ne pune în dialog viu și permanent cu Dumnezeu. „Cuvântul lui Dumnezeu ascultat și celebrat, mai ales în Euharistie, alimentează și întărește în interior pe creștini și îi face capabili de o autentică mărturie evanghelică în viața zilnică”[30]. Din sediul Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, 17 decembrie 2020. Cardinal Robert Sarah
✠ Arthur Roche
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Cf. Francisc, Scrisoarea apostolică în formă de Motu proprio Aperuit illis, 30 septembrie 2019. [2] Francisc, Aperuit illis, nr. 8; Conciliul al II-lea din Vatican, Constituția Dei Verbum, nr. 25: „De aceea, este necesar ca toți clericii, în primul rând preoții lui Cristos și toți ceilalți care, în calitate de diaconi sau de cateheți, se ocupă în mod legitim de slujirea cuvântului, să se atașeze de Scriptură prin lectură asiduă și prin studiu atent, ca nu cumva să ajungă vreunul «predicator deșert al cuvântului lui Dumnezeu în afară, fără a fi ascultătorul lui înăuntru», deoarece trebuie să împărtășească credincioșilor încredințați lor bogățiile nesecate ale cuvântului dumnezeiesc, mai ales în liturgia sacră. De asemenea, Conciliul îndeamnă foarte stăruitor pe toți credincioșii, și mai ales pe călugări, ca prin citirea deasă a dumnezeieștilor Scripturi să-și însușească «înalta cunoaștere a lui Isus Cristos» (Fil 3,8), căci, «necunoașterea Scripturilor înseamnă necunoașterea lui Cristos»”. [3] Conciliul al II-lea din Vatican, Constituția Dei Verbum; Benedict al XVI-lea, Exortația apostolică Verbum Domini. [4] Cf. Sacrosanctum Concilium, nr. 7, 33; Institutio generalis Missalis Romani (IGMR), nr. 29; Ordo lectionum Missae (OLM), nr. 12. [5] Cf. OLM, nr. 5. [6] Cf. IGMR, nr. 60; OLM, nr. 13. [7] Cf. OLM, nr. 17; Caeremoniale Episcoporum, nr. 74. [8] Cf. OLM, nr. 5. [9] Cf. OLM, nr. 36, 113. [10] Cf. IGMR, nr. 120, 133. [11] Cf. IGMR, nr. 57; OLM, nr. 60. [12] Cf. OLM, nr. 12, 14, 37, 111. [13] Cf. OLM, nr. 45. [14] Cf. IGMR, nr. 61; OLM, nr. 19-20. [15] Cf. OLM, nr. 56. [16] Cf. OLM, n. 24; Congregația pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, Directoriu omiletic, nr. 16 . [17] Francisc, Aperuit illis, nr. 5; Directoriu omiletic, nr. 26. [18] Cf. Franciscc, Exortația apostolică Evangelii gaudium, nr. 135-144; Directoriu omiletic. [19] Cf. IGMR, nr. 56; OLM, nr. 28. [20] Cf. OLM, nr. 14, 49. [21] Cf. OLM, nr. 15, 42. [22] Cf. IGMR, nr. 309; OLM, nr. 16. [23] Cf. OLM, nr. 32. [24] Cf. OLM, nr. 33. [25] Cf. OLM, nr. 35; Caeremoniale Episcoporum, nr. 115. [26] Cf. OLM, nr. 37. [27] Cf. OLM, nr. 58-110; Directoriu omiletic, nr. 37-156. [28] Institutio generalis de Liturgia Horarum, nr. 140: „Lectura din Sfânta Scriptură care în liturgie se face în mod public, dintr-o străveche tradiție, nu numai la celebrarea euharistică, ci și la Oficiul divin, trebuie prețuită de toți creștinii în cel mai înalt grad, deoarece este propusă de însăși Biserica, nu la alegerea sau preferința fiecăruia, ci în funcție de misterul pe care Mireasa lui Cristos pe parcursul anului […]. În plus, în celebrarea liturgică, rugăciunea însoțește întotdeauna lectura din Sfânta Scriptură”. [29] Francisc, Scrisoarea apostolică Scripturae sacrae affectus, la al XVI-lea centenar al morții sfântului Ieronim, 30 septembrie 2020. [30] Cf. Francisc, Exortația apostolică Evangelii gaudium, nr. 174. lecturi: 1424.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |