|
Considerație la duminica a 29-a de peste an - Anul A - 2020 Is 45,1.4-6; Ps 95; 1Tes 1,1-5b; Fil 2, 15-16; Mt 22,15-21 "Străluciți ca niște luminători în lume; țineți cu tărie cuvântul vieții" (Fil 2,15-16). Duminica aceasta a 29-a de peste an, Anul A - 2020, ne amintește că ucenicul lui Isus, urmașul lui Isus, creștinul, prin Botezul primit, a devenit o ființă "misterioasă" care are ca destinație paradisul ceresc, dar în timpul de acum aparține la trei entități indisolubil legate între ele: cerul, pământul și Biserica, "arca salvării" față de care are și datorii; sau conform tematicii evangheliei din această duminică care ne vorbește despre Dumnezeu, cezar și despre misiunea Bisericii, aparține: lui Dumnezeu căruia îi datorează viața prin creație și răscumpărare; statului și cezarului căruia îi datorează tributul spre bună funcționare și Bisericii căreia îi datorează evanghelizarea spre creștere în număr și calitate. Iar aceste datorii ale creștinului sunt indisolubil legate între ele că omul nu poate renunța la una dintre ele fără să le zădărnicească pe toate. Este o noblețe să avem aceste trei apartenențe, dar după cum vedem noblețea aceasta "obligă". Astfel că lăsând afară una dintre ele demisionează din toate. Deci, datoria omului creștin față Dumnezeu îi vine din actele creației, providenței și mântuirii. Datoria față de stat și de cezar îi vine din "Sitz in Leben"-ul, care în teologie indică locul și timpul unde a fost așezat de Dumnezeu prin creație. Iar datoria față de Biserică îi vine din Botez când, prin cufundarea în apă și apoi prin ridicarea din ea ca dintr-un mormânt, a murit împreună cu Cristos Isus pentru păcat și a înviat împreună cu el, primind prin el filiațiunea lui Dumnezeu și moștenirea vieții veșnice, un loc la masa Cuvântului și a Euharistiei și apoi misiunea de a vesti evanghelia mântuirii până la marginile pământului, pentru ca toți oamenii să ajungă la bucuriile veșnice pentru care au fost creați. Dumnezeu vrea ca astăzi fiecare botezat la întrebarea lui: "Pe cine îl voi trimite în misiune"?, să răspundă prompt și deschis: "Iată, trimite-mă pe mine!" (Is 6,8). În evanghelie, Isus definește atitudinea sa față de puterea civilă. Puterea civilă se bucură de autonomie, dar prioritatea o are slujirea lui Dumnezeu. Este o minunată reglementare a relațiilor dintre Biserică și stat. Isus nu se teme să dea această autonomie în mâna puterii civile, căci, așa cum spune și profetul, Dumnezeu se folosește de conducătorii popoarelor pentru a-și duce planurile la îndeplinire (Is 45,4-6). Din cauza păcatului care domnește încă în lume prin diavol și moarte, este posibil să întâlnim oameni care neagă: fie autoritatea lui Dumnezeu, fie autoritatea statului, fie autoritatea Bisericii, fie orice autoritate legitimă. Acești nefericiți care neagă o autoritate sau alta, sau le neagă pe toate, părăsind calea mântuirii lui Dumnezeu, intră direct sub incidența malefică a satanei și a morții, mergând pe calea pierzării veșnice. Puterea statului și a cezarului, ca și puterea Bisericii a conducătorilor ei, vin de la Dumnezeu, spre binele oamenilor de mântuit, astfel că puterea lor trebuie să se exercite în unire cu voința și sub autoritatea lui Dumnezeu. Când statul și cezarul sau Biserica și preoțimea trec peste ceea ce le-a conferit Dumnezeu și pretind să conducă fără Dumnezeu, să-i ia locul lui Dumnezeu, armonia creată de Dumnezeu face loc anarhiei create de diavol, omul de mântuit suferă, iar autoritatea este pierdută. De multe ori cezarul a ridicat pretenții de a primi cele cuvenite lui Dumnezeu. Iar când i s-a refuzat acest abuz, a devenit violent și semănător de moarte. - Haman, din cartea Esterei, avea pretenții ca oamenii să se plece înaintea lui. Când evreul Mardorheu i-a refuzat această pretenție, a cerut să fie exterminat tot poporul evreu din Suza (cf. Est 3,1-6). - Antioh Epifanul, din prima carte a Macabeilor, voia ca evrei să lase închinarea lor către Dumnezeu și să se închine împăratului și zeilor. Și pentru că a fost refuzat, a ucis mulți oameni (cf. 1Mac 1,10-25). - Irod Cel Mare, când a auzit că s-a născut Mesia, cel căruia i se vor închina toți oamenii, a dat poruncă să se ucidă toți copii din Bethleem și din împrejurimi (cf. Mt 2,16). Când statul uzurpă autoritatea lui Dumnezeu sau a Bisericii se cade în totalitarism, iar când Biserica uzurpă autoritatea statului se cade în talibanism, iar noi vedem cu durere efectele nefericite ale acestor uzurpări. Creștinii prin chiar jertfa vieții lor sunt chemați să dea mărturie despre acest echilibru voit de Dumnezeu. Mii de martiri s-au jertfit pentru a scoate multe state ale lumii din totalitarism și tot mii de martiri se jertfesc pentru a scoate formațiuni religioase din talibanism. Un exemplu clasic de armonizare a puterilor în lume au fost primii creștini, a căror viață este redată de Sfântul Paul în cea de-a doua lectură de astăzi unde îi mulțumește lui Dumnezeu pentru că ei, creștinii, trăiesc o viață de credință, nădejde și dragoste, vădind astfel lucrarea de armonie a Duhului Sfânt pe care l-au primit (cf. 1Tes 1,1-5). Diognet, un scriitor creștin din primele veacuri, spune și el: "Creștinii nu se deosebesc de alți oameni nici prin patrie, nici prin limbă, nici prin obiceiurile pe care le țin. Căci ei nici nu locuiesc în cetăți proprii, nici nu folosesc o limbă anume, nici nu duc o viață străină. Comportamentul pe care-l urmează nu a fost cugetat prin speculațiile unui om iscoditor; nici nu se proclamă apărătorii vreunei învățături omenești. Ci, locuind atât în orașele grecești, cât și în cele barbare, după cum a apucat fiecare, și urmând obiceiurile băștinașilor în îmbrăcăminte, hrană și în restul comportamentului esențial, ne arată minunata și nespusa lor viețuire". Pericopa evanghelică de astăzi ne vorbește și despre modul cum puterea religioasă și cea politică s-a unit perfid împotriva puterii divine a lui Isus ca să creeze anarhie și să obțină moartea lui Isus. Textul spune că fariseii și-au trimis "ucenicii" împreună cu irodienii ca să-l prindă pe Isus într-o capcană de moarte. Ucenicii fariseilor erau oameni mai tineri pe care conducătorii nădăjduiau ca Isus nu-i va recunoaște. Fariseii se temeau că dacă ei personal ar fi venit la Isus cu întrebarea capcană, el ar fi bănuit de îndată o uneltire, deoarece îi cunoștea pe cei mai mulți dintre ei, dacă nu pe toți. Dar acești străini aveau toate aparențele că ar fi tineri onești căutând sincer un răspuns la ceea ce, pentru iudeii de pe vremea aceea, era o problema cât se poate de greu de înțeles. Sfântul Luca vorbește despre acești ucenici ai fariseilor ca fiind "iscoditori" și "spioni" (cf. Lc 20,20). De trei ani de zile acești spioni erau trimiși de Sinedriu ca să îl urmăriseră pe Isus aproape în toate locurile unde se ducea (cf. Mt 19,3; Lc 11,54). Irodianii erau un partid politic iudeu care favoriza casa lui Irod Antipa. Fariseii erau naționaliști înflăcărați, care se opuneau atât lui Irod, cât și lui Cezar, în timp ce partizanii lui Irod erau colaboraționiști. Vrăjmași îndârjiți în domeniul politic, ei erau uniți împotriva lui Isus, așa cum fuseseră împotriva lui Ioan Botezătorul (cf. Mc 6,14). Cu ocazia aceasta Irodianii urmau sa fie martori la răspunsul lui Isus, gata de a-l acuza dacă dădea cel mai mic semn de neloialitate față de cârmuire. Știm că onestitatea lor simulată era de fapt o încercare de a înșela. Prin lingușire ei nădăjduiau să-l facă pe Isus să nu fie în gardă. Dar prin aceasta ei mărturisesc a-l credita pe Isus cu cinste și imparțialitate (cf. Fap 10,34). Spionii aceștia doreau ca Isus să se pronunțe într-un fel sau altul. Daca ar fi aprobat plătirea tributului către Roma, socoteau să prezinte aceasta ca o dovada ca era contra Legii lui Dumnezeu, despre care fariseii susțineau că interzicea plătirea impozitelor către o putere străina. În felul acesta el urma să piardă dreptul la aclamarea populară ca Mesia. Dacă Isus ar fi interzis plătirea impozitelor, ar fi fost înfățișat autoritarilor romane ca trădător și revoluționar. Pe oricare cale, fariseii se așteptau să câștige. Dar Isus i-a dezamăgit refuzând de a se ocupa de oricare dintre premisele dilemei. Nu era vorba ori de una ori de alta, a răspuns el, ci de amândouă. În contrast cu monezile romane, care purtau chipul împăratului, monedele iudaice purtau chipul unui măslin, palmier și altele ca acestea, care păreau mai în armonie cu prescripția poruncii întâia. "Banul birului" (v.19) pe atunci în circulație purta chipul cezarului și trebuia deci să fi fost bătut de el și-i aparținea lui. Atunci le-a zis: "Dați-i, așadar, cezarului ceea ce este al cezarului și lui Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu!" (Mt 22,21). Și celelalte lecturi biblice care însoțesc pericopa evanghelică de astăzi, vorbind despre autoritatea lui Dumnezeu ne spun: "Dați Domnului, voi, familiile popoarelor, dați Domnului glorie și putere! Dați Domnului gloria numelui său! Aduceți ofrande de laudă și intrați în lăcașurile lui" (Ps 96,7-8)! Vorbind despre autoritatea cezarului ne spun: "De dragul slujitorului meu Iacob și al lui Israel, alesul meu, te-am chemat pe nume, ți-am dat un titlu de cinste când tu nu mă cunoșteai. Eu sunt Domnul și nu mai este altul, în afară de mine nu este Dumnezeu. Eu te-am încins, deși tu nu mă cunoșteai, ca să se știe de la răsăritul soarelui până la apus că nu este nimic în afară de mine: eu sunt Domnul și nu este altul" (Is 45,4-6). Deci în timp ce-i oferim cezarului tributul material care se întoarce spre formă de protecție asupra noastră, trebuie să-i oferim lui Dumnezeu viața noastră, care se întoarce ca o binecuvântare pentru Dumnezeu și oameni: "Fraților, pentru îndurarea lui Dumnezeu, să oferiți trupurile voastre ca jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu: acesta este cultul vostru spiritual. Nu vă conformați lumii acesteia, ci schimbați-vă prin înnoirea minții, ca să discerneți care este voința lui Dumnezeu, ce este bun, ce este plăcut, ce este desăvârșit" (Rom 12,1-2)! Când cezarului nu i se dă ce i se datorează, trimișii săi vin și iau cu forța mult mai mult. Când lui Dumnezeu nu i se dă ceea ce i se datorează, viața ca slujire și ofrandă, se pierd binecuvântările și protecția și așa vin peste noi necazurile. Din această cauză au căzut împărați și imperii, sistemele totalitare și religioase, căci "piatra se întoarce asupra celui care o rostogolește" (Prov 26,27). Dar astăzi este și "Duminica Misiunilor", duminică în care ni se amintește că avem datorii și față de Biserica care ne-a renăscut prin baia Botezului, ne hrănește cu Biblia, Cuvântul divin și cu sfintele sacramente. Vorbind despre autoritatea Bisericii spune: "Noi cunoaștem, frați iubiți de Dumnezeu, că ați fost aleși, pentru că evanghelia noastră n-a ajuns la voi numai prin cuvânt, ci și prin putere, prin Duhul Sfânt și prin convingerea deplină" (1Tes 1,4-5). Astăzi, în Duminica Misiunilor, Dumnezeu ne întreabă pe fiecare dintre noi: "Pe cine voi trimite în lume cu evanghelia mântuirii? Iar unul fiecare dintre noi trebuie să răspundă personal: "Iată, trimite-mă pe mine!" (Is 6,8). De aici și vechiul dicton creștin: "Cine nu misionează, demisionează din calitatea de creștin". Mântuirea se plătește evanghelizând și mântuind pe alții: "Pe oricine mă va mărturisi înaintea oamenilor îl voi mărturisi și eu înaintea Tatălui meu care este în ceruri; dar pe oricine se va lepăda de mine înaintea oamenilor, mă voi lepăda și eu înaintea Tatălui meu care este în ceruri" (Mt 10,32-33). Căci "evanghelia aceasta a împărăției va fi propovăduită în toată lumea, ca să slujească de mărturie tuturor neamurilor" (Mt 24,14). Părintele responsabil cu misiunile din și în România compară misiunea creștină de evanghelizare cu o traversare a unui pustiu greu cu mașină puternică, pustiu în care întâlnește călători, călători care și-ar pierde viața dacă ar fi lăsați jos. Toți oamenii din pustiul lumii care nu-l cunosc pe Mântuitorul Isus și arca lui de salvare Biserica, dacă nu sunt ajutați de către noi se vor pierde. Noi trebuie să fim buni samariteni nu tâlhari care îi lăsăm să se piardă; niște păzitori și niște santinele la mântuirea fraților noștri. Toți cei din pustiul lumii ne strigă zilnic: "Dacă este loc pentru mine în inima ta, atunci vei găsi timp și pentru mine și mântuirea mea!" Și să nu uităm ceea ce ne spune sfântul Iacob: "Frații mei, dacă cineva dintre voi rătăcește departe de adevăr și un altul îl întoarce, să știe că cel care îl întoarce pe un păcătos de pe drumul rătăcit își va salva sufletul de la moarte și va acoperi o mulțime de păcate" (Iac 5,19-20). Ba mai mult: "Cei care i-au făcut pe mulți să fie drepți, vor străluci ca stelele în veci și pentru totdeauna în împărăția cerurilor" (Dan 12,3). Deci, omul creștin are datorii de împlinit față de toți cei cărora le aparține, adică să le dea cu dreaptă măsură ceea ce le aparține fiecăruia: lui Dumnezeu viața, cezarului birul și Bisericii vestirea mântuirii. Închei cu rugăciunea de la sfârșitul Liturghiei: "Te rugăm, Doamne, dă-ne harul să aflăm noi puteri în împărtășirea cu tainele cerești; binecuvântează-ne cu bunurile acestei vieți și adâncește în noi cunoașterea bucuriilor veșnice. Prin Cristos, Domnul nostru". Amin. Pr. Ioan Lungu * * * Predici la Radio Iași: Duminica a 29-a de peste an lecturi: 572.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |