Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Patru noi cărți

La Editura "Sapientia" au apărut recent cărțile: Părintele Anton Benedict Bișoc, OFM Conv. Preot, profesor, provincial și martir, scrisă de pr. dr. Fabian Doboș, Ce este omul? Un itinerar de antropologie biblică, scrisă de Comisia Biblică Pontificală, Reciprocitatea dintre credință și sacramente în economia sacramentală și Libertatea religioasă pentru binele tuturor. Abordare teologică a provocărilor contemporane, de Comisia Teologică Internațională.

* * *

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Părintele Anton Benedict Bișoc, OFM Conv. Preot, profesor, provincial și martir, scrisă de pr. dr. Fabian Doboș. Cartea apare în colecția "Magistra vitae", în formatul 14Ś20 cm, are 108 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 10 lei.

Au trecut deja treizeci de ani de la căderea comunismului și șaizeci de ani - anul acesta, în ziua de 15 iulie - de la trecerea la cele veșnice a pr. dr. Anton Bișoc, frate franciscan, preot, profesor și ministru provincial al Provinciei "Sfântul Iosif, soțul preasfintei Fecioare Maria" a Fraților Minori Conventuali din România, dar amintirea lui nu numai că nu a dispărut din mințile celor ce l-au cunoscut, ci chiar a crescut, pentru că bunii creștini săbăoneni, hălăuceșteni și alții, care au avut fericirea să-l vadă și să-l audă pe părintele, au avut grijă să lase să rodească cuvântul Domnului semănat în inimile lor de acest apostol al lui Cristos, transmițând și noilor generații memoria lui.

Răsfoind această carte, pagină cu pagină, vom putea descoperi un preot franciscan convins până în măduva oaselor de chemarea lui în urmarea lui Cristos, inteligent și dârz, neșovăielnic în fața dușmanilor Bisericii, curajos, dar și prudent în luarea deciziilor necesare pentru sine și pentru poporul lui Dumnezeu încredințat lui, iubind cu patimă dumnezeiască pe episcop și pe preoții colegi, neclintit în dragoste și credință, mai ales în fața reprezentanților ciumei roșii care pusese stăpânire pe țărișoara noastră. În sfârșit, un bun român, iubitor al patriei sale, dovedit mai ales prin construcția de monumente pentru eroi.

Frânturile de viață ale părintelui Anton prezentate aici mă fac să constat că el face parte dintr-un lung șir de episcopi, preoți, frați și laici sfinți pe care Moldova noastră binecuvântată i-a avut și încă îi mai are, astfel că împreună cu Sfinția Sa suntem datori a aminti și pe apostolul Neprihănitei, pr. Petru Maria Pal de la Luizi Călugăra, pe mărturisitorul lui Dumnezeu în închisori pr. Matei Dumitru Sandu de la Sărata, pe medicul frate pr. Martin Benedict de la Galbeni, pe ciocârlia închisorilor, pr. Gheorghe Dumitraș de la Nisiporești, pe apărătorul cauzei Bisericii, pr. Gheorghe Petz, și pe sfântul preot fără picioare, pr. Anton Demeter de la Butea, și pe mulți alții, episcopi, preoți și laici, care ar putea să stea foarte bine alături de marii fericiți și sfinți ai Bisericii universale. Din păcate, aceștia stau încă în umbră, dacă uneori nu sunt chiar uitați de tot, o cauză fiind mai ales educația precară în acest sens a poporului nostru, atât din punct de vedere civil, cât și religios.

Aceste figuri sunt mult mai mult decât niște simple exemple de urmat. Mai degrabă decât modelul ideal, ei sunt martorii vii și concreți ai realității mântuirii lui Cristos, dovada că ținta, Cristos cel înviat, este viu și poate fi imitat. Și tocmai de aceea, avem mare nevoie ca cineva să le scoată la lumină mărturiile de viață, deoarece ei nu sunt numai predecesorii noștri în viața pământească, ci și înainte-mergătorii în fața lui Dumnezeu.

Pr. Anton Bișoc, mărturisitor al lui Cristos în mijlocul poporului lui Dumnezeu, în temnițele comuniste, în moarte și după moarte, ne este dat spre luminare și spre asumarea și trăirea credinței noastre fără ocolișuri și compromisuri ieftine și ridicole. Fie ca amintirea lui să ne încurajeze pe toți în urmarea lui Cristos și a Evangheliei sale, izvor de viață veșnică.

Înmiite felicitări pr. Fabian Doboș, profesor de istorie la Facultatea de Teologie Romano-Catolică din Iași, dar și un foarte bun prieten, pentru că a avut dorința și pasiunea cercetătorului să scoată din cufărul timpului care curge nemilos figura mărturisitorului lui Dumnezeu, pr. Anton Bișoc.

Pr. dr. Pătrașcu Damian, OFMConv.,
ministru provincial

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Ce este omul? Un itinerar de antropologie biblică, scrisă de Comisia Biblică Pontificală și tradusă în limba română de pr. dr. Mihai Pătrașcu. Cartea apare în colecția "Studii biblice", în formatul 14Ś20 cm, are 422 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 35 lei.

În mod normal, orice ființă umană se confruntă cu întrebarea: "Cine sunt?" Iar răspunsul, uneori trudit și mereu reformulat, îi vine pe fundalul unei alte întrebări, cu conotații mai largi: "Ce este omul?" Sunt întrebări de care depind foarte multe altele: întrebări de care depinde perspectiva de viață umană, orizont în interiorul căruia își găsesc fundament, motivație și explicație atât resursele pentru o viață trăită demn, cât și tot ceea ce înseamnă etici, comportamente, relaționări cu semenii sau cu celelalte realități. Fără un răspuns temeinic, sigur și cât se poate de obiectiv, dimensiunea umană cade în arbitrarietate, în confuzie, în haos social-politic, psihologic și, mai grav, ideologic.

Omenirea, de-a lungul secolelor, a încercat profunzimea și greutatea acestor întrebări, venind cu tot felul de răspunsuri la situațiile de viață pe care le declanșau aceste răspunsuri. Nu de puține ori, din păcate, răspunsurile arbitrare, nefundamentate temeinic, au condus și conduc la catastrofe umanitare foarte grave, la atitudini subiective și egolatre, cu tentă trufașă și prepotentă, ideologii care neglijează de cele mai multe ori - printr-un dribling mental sofistic - dimensiunea profundă, interioară (adică spirituală) a omului, acestea conducând la decizii contrare omului. Istoria abundă în astfel de exemple, chiar și în timpurile pe care le trăim.

Comisia Pontificală Biblică - organism din cadrul Congregației pentru Doctrina Credinței a Bisericii Catolice - a considerat că Biserica trebuie să se lase provocată de schimbările de paradigmă antropologică ce se întâmplă în zilele noastre și să încerce să amintească omului că răspunsurile la întrebările fundamentale pe care orice om le "macină" în profunzimea cea mai intimă a sa trebuie să găsească răspunsuri autentice, în care să se poată încrede și în funcție de care să ia decizii coerente pentru viață, din momentul conceperii vieții, pe parcursul desfășurării până în ultima clipă a ei.

Documentul de față, elaborat pe parcursul mai multor ani și prin concursul multor persoane diferite, vine să dea niște itinerarii de reflecție referitoare la problemele fundamentale ale vieții umane de astăzi. Și o face din perspectiva Cuvântului lui Dumnezeu, a revelației pe care Dumnezeu a făcut-o cu referire la ce este, în esența sa profundă, omul. Aceasta este cheia de interpretare fundamentală a acestui Document: omul este și trebuie văzut și înțeles ținând cont de ce a plănuit pentru el Cel care l-a creat. Dacă omul se înțelege, dacă acceptă să se înțeleagă drept "chip și asemănare" cu Dumnezeu, atunci va putea descoperi și cheia interpretativa a celorlalte realități create (natură, animale, hrană, muncă, istorie de viață umană reală, actuală și cu perspectivă sigură).

O altă cheie interpretativă - coerentă și consecventă cu aceasta - este dată de perspectiva de omenitate - nouă, totuși originară - pe care a adus-o "omul Isus" (cf. 1Tim 2,5), perspectivă pe care Documentul o vede drept fundal hermeneutic la toată istoria omului, de la început până la sfârșitul ei. Pentru creștini, această înțelegere este fundamentală, mai ales că omenitatea lui Isus, mort și înviat, a "străpuns" dimensiunea veșniciei lui Dumnezeu, ceea ce nu face altceva decât să împlinească în mod desăvârșit și definitiv "destinul" pentru care a fost creat omul: acela de a fi cu Dumnezeu, și pentru că Dumnezeu se definește ca fiind "Emanuel" (Dumnezeu cu noi). Omul este "în chipul" lui Dumnezeu și poate deveni - prin harul cristic - asemenea lui Dumnezeu, atingând acea perspectivă din momentul creației, știrbită oarecum de păcatul strămoșesc), dar restaurată de Isus Cristos prim misterul morții și învierii sale. Cu alte cuvinte, Documentul vine să reamintească faptul că omul se înțelege pe sine doar dacă se poziționează hermeneutic în fața a ceea ce este veșnic: omul este capabil, prin harul lui Dumnezeu, de veșnicie.

Lectura Documentului de față se dovedește a fi de un real folos - am putea spune chiar indispensabilă - pentru orice creștin, ba chiar pentru orice om de bunăvoință care vrea să dea curs întrebărilor fundamentale ale vieții și care, mai ales, dorește să descopere "drumul" spre răspunsurile valide, adevărate și de încredere, acele răspunsuri care, pentru omul care trăiește într-o lume așa de supusă schimbărilor de tot soiul, sunt adevărate crâmpeie de veșnicie. Așadar, fundalul acestui Document este amintirea și confirmarea faptului că paradigma umană conține coordonatele veșniciei și garanția speranței, adevăr pe care omul e bine să-l recunoască, să-l accepte și să-l trăiască pentru a fi cu adevărat liber și fericit, nu doar în această viață trecătoare, ci mai ales în veșnicia care-l așteaptă.

Pr. Eduard Patrașcu

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Libertatea religioasă pentru binele tuturor. Abordare teologică a provocărilor contemporane, scrisă de Comisia Teologică Internațională și tradusă în limba română de pr. dr. Mihai Pătrașcu. Cartea apare în colecția "Magisterium", în formatul 14Ś20 cm, are 90 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 10 lei.

Documentul Libertatea religioasă pentru binele tuturor. Abordare teologică a provocărilor contemporane, publicat în anul 2019, cu aprobarea Papei Francisc, a fost elaborat de o subcomisie a Comisiei Teologice Internaționale. Textul documentului reafirmă că libertatea religioasă, în dimensiunea sa individuală și comunitară, se află la baza tuturor celorlalte libertăți și promovează nu hegemonii sau privilegii, ci binele pentru toți.

Documentul pornește de la învățătura declarației conciliare Dignitatis humanae din 1965 și de la receptarea sa de către magisteriul bisericesc și de teologie după Conciliul al II-lea din Vatican. Apoi, sub forma unui cadru sintetic de principii, mai ales antropologice, ale înțelegerii creștine a libertății religioase, tratează despre libertatea religioasă a persoanei mai întâi în dimensiunea sa individuală și apoi în dimensiunea sa comunitară, subliniind între altele valoarea comunităților religioase drept corpuri intermediare în viața socială.

În continuare, documentul ia în considerație libertatea religioasă în raport cu statul și oferă anumite precizări referitoare la contradicțiile prezente în ideologia acelei concepții despre un stat neutral din punct de vedere religios, etic și valoric. În sfârșit, tratează despre contribuția libertății religioase la conviețuirea și pacea socială, pentru a pune în evidență apoi rolul central al libertății religioase în misiunea Bisericii, astăzi.

Intenția Comisiei a fost, mai întâi, să propună o aducere la zi a receptării declarației conciliare Dignitatis humanae, apoi să explice rațiunile unei juste integrări - antropologică și politică - dintre aspectul personal și cel comunitar al libertății religioase. Exigența acestei clarificări derivă din nevoia ca și doctrina socială a Bisericii să țină cont de evidențele istorice cele mai relevante ale noii experiențe globale.

Pr. dr. Ștefan Lupu

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Reciprocitatea dintre credință și sacramente în economia sacramentală, scrisă de Comisia Teologică Internațională și tradusă în limba română de pr. dr. Mihai Pătrașcu. Cartea apare în colecția "Magisterium", în formatul 14Ś20 cm, are 152 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 15 lei.

La sfârșitul anului 2019, Comisia Teologică Internațională a publicat un document care tratează despre raportul dintre credință și sacramente. Documentul este de mare actualitate deoarece credința și sacramentele, mai ales sacramentul Căsătoriei, trec astăzi printr-o profundă criză în practica pastorală.

Studiul despre Reciprocitatea dintre credință și sacramente în economia sacramentală a fost elaborat de o subcomisie a Comisiei Teologice Internaționale, condusă de teologul iezuit Gabino Uríbarri Bilbao. Într-un interviu acordat sitului www.vaticannews.va pr. Bilbao ne informează că dezbaterile pe această temă s-au desfășurat între anii 2014 și 2019. Textul final a fost aprobat de majoritatea membrilor Comisiei Teologice Internaționale, după care a fost supus aprobării președintelui ei, Cardinalul Luis F. Ladaria Ferrer, prefectul Congregației pentru Doctrina Credinței, iar în ziua de 19 decembrie 2019, documentul a primit aprobarea din partea Papei Francisc.

Scopul documentului Reciprocitatea dintre credință și sacramente în economia sacramentală, structurat în cinci capitole, este să sublinieze reciprocitatea dintre credință și sacramente, teme care se confruntă astăzi cu numeroase probleme în practica pastorală. Inima documentului se află în capitolul II și constă într-o argumentare teologică a raportului de reciprocitate dintre credință și sacramente. La baza acestui raport se află trei teze fundamentale: 1) Revelația lui Dumnezeu și istoria mântuirii au o dimensiune sacramentală datorită misterului întrupării Fiului lui Dumnezeu; 2) această revelație sacramentală, orânduită spre împărtășirea harului dumnezeiesc persoanei umane, este dialogală; 3) de aceea, credința creștină, ca răspuns la o revelație sacramentală, are un caracter sacramental. Pornind de aici, în capitolul III, sunt prezentate cele trei sacramente ale inițierii creștine și, în capitolul IV, căsătoria. Documentul se încheie cu un capitol de sinteză, mai scurt, în care se subliniază reciprocitatea esențială dintre credință și sacramente din perspectiva catolică.

Tema reciprocității dintre credință și sacramente este pusă în discuție de mai mulți ani, mai ales în relație cu căsătoria. Atât Papa Benedict al XVI-lea, cât și Papa Francisc au abordat deseori chestiunea validității acelor căsătorii celebrate în biserică din obișnuință sau din tradiție, dar fără o adevărată credință. Din acest motiv, cei doi pontifi chiar au cerut o revizuire a anumitor criterii din procesele de declare a nulității căsătoriei.

Documentul de față își propune să lumineze această problematică atât de complexă mai întâi din punctul de vedere al teologiei dogmatice. Reglementarea canonică a celebrării și a validității sacramentului Căsătoriei se deduce din adevărul său dogmatic. Cu toate acestea, documentul ține cont și de dreptul canonic, ca știință sacră, și de jurisprudența tribunalului Rota Romana. Textul Comisiei Teologice Internaționale refuză atât automatismul, potrivit căruia orice căsătorie între botezați este sacrament, cât și "scepticismul elitist", potrivit căruia orice grad de lipsă de credință ar vicia intenția și ar invalida sacramentul. Ceea ce se prevede este o sarcină delicată pentru păstori și pentru toți cei implicați în pastorala matrimonială, pentru a-i ajuta pe viitorii soți să crească în propria credință față de ceea ce este Căsătoria. Misiunea păstorilor este să discearnă cu grijă fiecare caz concret. Ei trebuie să fie conștienți de tensiunea existentă între faptul că Biserica facilitează accesul la sacramentul Căsătoriei, dar are o concepție foarte înaltă despre Căsătorie.

Documentul subliniază câteva aspecte importante și cât privește raportul dintre credință și cele trei sacramente ale inițierii creștine. Se afirmă mai ales că fiecare sacrament are un caracter misionar. Cineva primește un sacrament nu doar pentru el însuși, ci și pentru ceilalți, pentru întărirea Bisericii ca trup al lui Cristos și pentru a fi martor al lui Isus Cristos cel înviat. Se insistă apoi asupra necesității etapelor catecumenale premergătoare primirii sacramentului, asupra a ceea ce se întâmplă în momentul primirii sacramentului ca dar al harului și a înțelegerii personale a semnificației sacramentului. De asemenea, se insistă asupra necesității catehezei succesive primirii sacramentelor, inspirată din catehezele mistagogice ale părinților Bisericii.

Figura credinței care se desprinde din fiecare sacrament este diferită. La Botez trebuie asigurată prezența elementului dialogal care caracterizează istoria mântuirii și relația cu Dumnezeu. Aceasta nu pune probleme pentru botezul adulților, însă pentru botezul copiilor trebuie asigurată prezența persoanelor apropiate: părinți, nași, bunici, rude, care să garanteze angajamentul unei educații creștine. La Mir se accentuează maturitatea cerută pentru o integrare mai conștientă și responsabilă în comunitatea creștină, atât pe versantul intern al construcției comunitare, cât și pe cel al misiunii ad extra. Este evidențiată importanța relației personale cu Domnul prin rugăciune. Euharistia este sacramentul credinței prin antonomasie. În ea credința se exercită și se alimentează. Se cere o mai mare adeziune personală la credință și o coerență bazilară cu viața creștină.

Documentul Reciprocitatea dintre credință și sacramente în economia sacramentală nu intenționează să pună bariere în calea primirii sacramentelor, din contră, dorește să ajute și să stimuleze activitatea pastorală și practica sacramentală. Dacă vrem să luăm în serios sacramentalitatea istoriei mântuirii și să evităm ca o celebrare liturgică să alunece spre un ritualism gol, spre magie sau spre o privatizare a credinței care nu mai corespunde credinței ecleziale, se cere un minimum de credință.

Pr. dr. Ștefan Lupu

*

Părintele Anton Benedict Bișoc, OFM Conv. Preot, profesor, provincial și martir
Fabian Doboș, Ed. "Sapientia", 2020, ISBN 978-606-578-418-5, 14Ś20 cm, 108 p., 10 lei

Ce este omul? Un itinerar de antropologie biblică
Comisia Biblică Pontificală, Ed. "Sapientia", 2020, ISBN 978-606-578-417-8, 14Ś20 cm, 422 p., 35 lei

Libertatea religioasă pentru binele tuturor. Abordare teologică a provocărilor contemporane
Comisia Teologică Internațională, Ed. "Sapientia", 2020, ISBN 978-606-578-404-8, 14Ś20 cm, 90 p., 10 lei

Reciprocitatea dintre credință și sacramente în economia sacramentală
Comisia Teologică Internațională, Ed. "Sapientia", 2020, ISBN 978-606-578-405-5, 14Ś20 cm, 152 p., 15 lei

* * *

Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 1259.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat