Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Primat și infailibilitate

La 150 de ani de la proclamarea dogmelor

De Sergio Centofanti

În urmă cu o sută cincizeci de ani, la 18 iulie 1870, era promulgată constituția Pastor Aeternus care definea cele două dogme a primatului papei și a infailibilității pontificale.

Discuții lungi și agitate

Constituția dogmatică a fost aprobată în unanimitate de cei 535 de părinți conciliari prezenți "după discuții lungi, aspre și agitate", cum avea să spună Paul al VI-lea în timpul unei audiențe generale, descriind ziua aceea ca "o pagină dramatică din viața Bisericii, însă nu mai puțin clară și definitivă" (Audiență generală, 10 decembrie 1969). Optzeci și trei de părinți conciliari n-au participat la vot. Aprobarea textului a venit în ultima zi a Conciliului I din Vatican, suspendat ca urmare a războiului franco-prusac început la 19 iulie 1870 și prorogat "sine die" ca urmare a cuceririi Romei din partea trupelor italiene, la 20 septembrie în același an, care a stabilit de fapt sfârșitul statului pontifical. Constituția oglindește o poziție intermediară între diferitele reflecții ale participanților, excluzând de exemplu ca definiția de infailibilitate să fie extinsă integral și la enciclice sau la alte documente doctrinale. După contrastele reieșite în conciliu a urmat schisma vetero-catolicilor care n-au voit să accept dogma despre magisteriul infailibil al papei.

Dogma despre raționalitatea și supranaturalitatea credinței

Cele două dogme au fost proclamate după cea despre raționalitatea și supranaturalitatea credinței, conținută în cealaltă constituție dogmatică a Conciliului I din Vatican, Dei Filius, din 24 aprilie 1870. Textul afirmă că "Dumnezeu, început și sfârșit al tuturor lucrurilor, poate să fie cunoscut cu certitudine în lumina naturală a rațiunii umane prin lucrurile create; de fapt, lucrurile invizibile ale Lui sunt cunoscute de inteligența creaturii umane prin lucrurile care au fost făcute (Rom 1,20)". Această dogmă - explica Paul al VI-lea în audiența din 1969 - recunoaște că "rațiunea, numai cu forțele sale, poate ajunge la cunoașterea sigură a Creatorului prin creaturi. Biserica apără astfel, în secolul raționalismului, valoarea rațiunii", susținând pe de o parte "superioritatea revelației și a credinței asupra rațiunii și asupra capacităților sale", dar, pe de altă parte, declarând că "niciun contrast nu poate exista între adevăr de credință și adevăr de rațiune, Dumnezeu fiind izvorul și al uneia și al alteia".

Dogma despre primat

În Pastor Aeternus, Pius al IX-lea, înainte de proclamarea dogmei despre primat, amintește rugăciunea lui Isus către Tatăl pentru ca discipolii săi să fie "una": Petru și succesorii săi sunt "principiul durabil și fundamentul vizibil" al unității Bisericii. Apoi afirmă solemn: "Așadar, proclamă și afirmăm, mergând pe urma mărturiilor Evangheliei, că primatul de jurisdicție asupra întregii Biserici a lui Dumnezeu a fost promis și conferit sfântului apostol Petru de către Cristos Domnul în mod nemijlocit și direct (...). Așadar, ceea ce Principele păstorilor, și mare păstor al tuturor oilor, Domnul Isus Cristos, a instituit în sfântul apostol Petru pentru a face continuă mântuirea și veșnic binele Bisericii, este necesar, prin voința celui care a instituit-o, ca să dureze pentru totdeauna în Biserică, ea care, întemeiată pe piatră, se va menține trainică până la sfârșitul secolelor (...). Rezultă că oricine îi urmează lui Petru la această catedră, în virtutea instituirii lui Cristos însuși, obține primatul lui Petru asupra întregii Biserici (...) toți, păstori și credincioși, de orice rit și demnitate, sunt ținuți, față de el, de obligația subordonării ierarhice și a adevăratei ascultări, nu numai în cele ce aparțin credinței și moravurilor, ci și în cele referitoare la disciplina și la conducerea Bisericii, în toată lumea. În acest mod, salvgardând unitatea comuniunii și a mărturisirii aceleiași credințe cu Pontiful Roman, Biserica lui Cristos va fi o singură turmă sub un singur mare păstor. Aceasta este învățătura adevărului catolic, de care nimeni nu se poate îndepărta fără pierderea credinței și pericolul mântuirii".

Magisteriul infailibil al papei

În primatul papei - scrie Pius al IX-lea - "este conținută și puterea supremă de magisteriu", conferită lui Petru și succesorilor săi "pentru mântuirea tuturor", așa cum "confirmă tradiția constantă a Bisericii (...). Însă deoarece chiar în acest timp, în care se simte în mod deosebit necesitatea prezenței salutare a slujirii apostolice, se găsesc multe persoane care se opun puterii sale, considerăm cu adevărat necesar să proclamăm, în mod solemn, prerogativa pe care Fiul unul născut al lui Dumnezeu a binevoit s-o lege de funcția pastorală supremă. De aceea Noi, menținându-ne fideli față de tradiția primită de la începuturile credinței creștine, spre gloria lui Dumnezeu Mântuitorul nostru, spre preamărirea religiei catolice și spre mântuirea popoarelor creștine, cu aprobarea sfântului Conciliu proclamăm și definim dogmă revelată de Dumnezeu că Pontiful Roman, când vorbește ex cathedra, adică atunci când exercită funcția sa supremă de păstor și de învățător al tuturor creștinilor, și în virtutea puterii sale apostolice supreme definește o învățătură cu privire la credință și la moravuri, obligă toată Biserica, prin asistența divină promisă lui în persoana sfântului Petru, se bucură de acea infailibilitate cu care Răscumpărătorul divin a voit să fie înzestrată Biserica sa în definirea învățăturii cu privire la credință și la moravuri: de aceea, aceste definiții ale Pontifului Roman sunt imutabile în ele însele și nu prin consensul Bisericii".

Când este vorba de infailibilitate

Ioan Paul al II-lea a explicat sensul și limitele infailibilității în audiența generală din 24 martie 1993: "Infailibilitatea - a afirmat el - nu este dată Pontifului Roman ca persoană privată, ci pentru că îndeplinește funcția de păstor și de învățător al tuturor creștinilor. În afară de asta, el n-o exercită ca și cum ar avea autoritatea în el însuși și de la el însuși, ci «prin autoritatea sa apostolică supremă» și «prin asistența divină promisă lui în sfântul Petru». În sfârșit, el n-o posedă ca și cum ar putea dispune de ea sau să se bazeze pe ea în orice împrejurare, ci numai «când vorbește de la catedră» și numai într-un domeniu doctrinal limitat la adevărurile de credință și de morală și la cele care sunt strâns legate de acestea (...) papa trebuie să acționeze ca «păstor și învățător al tuturor creștinilor», pronunțându-se cu privire la adevăruri referitoare la «credință și moravuri», cu termeni care să manifeste clar intenția sa de a defini un anumit adevăr și de a cere adeziunea definitivă la el a tuturor creștinilor. Este ceea ce s-a întâmplat - de exemplu - în definirea Neprihănitei Zămisliri a Mariei, cu privire la care Pius al IX-lea a afirmat: «Este o învățătură revelată de Dumnezeu și trebuie să fie, pentru acest motiv, crezută cu fermitate și constant de toți credincioșii»; sau și în definirea Ridicării la cer a Mariei Preasfinte, când Pius al XII-lea a spus: «Cu autoritatea Domnului Nostru Isus Cristos, a sfinților apostoli Petru și Paul și cu autoritatea noastră, declarăm și definim ca dogmă revelată divin... etc.». În aceste condiții se poate vorbi despre magisteriu papal extraordinar, ale cărui definiții sunt nereformabile «nu în sine, nu prin consensul Bisericii» (...). Suveranii Pontifi pot exercita această formă de magisteriu. Și asta de fapt s-a întâmplat. Însă mulți papi nu l-au exercitat".

Ce este o dogmă

Dogmele sunt adevăruri de credință pe care Biserica le învață ca revelate de Dumnezeu (cf. Catehismul Bisericii Catolice, 74-95). Sunt puncte clare ale crezului nostru. Principalele sunt acestea: Dumnezeu este Unul și Întreit; Tatăl este creator al tuturor lucrurilor; Isus, Fiul, este Dumnezeu adevărat și om adevărat, întrupat, mort și înviat pentru mântuirea noastră; Duhul Sfânt este Dumnezeu; Biserica este una, așa cum Botezul este unul. Și după aceea: iertarea păcatelor, învierea morților, existența paradisului, iadului și purgatorului, transubstanțierea, maternitatea divină a Mariei, fecioria sa, Neprihănita sa Zămislire și Ridicarea sa la cer. Toate aceste adevăruri nu sunt abstracte și reci, ci trebuie înțelese în marele adevăr al lui Dumnezeu care este iubire și vrea să facă părtașe de viața divină creaturile sale. Isus revelează care sunt poruncile cele mai mari: iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele (Mt 22,36-40). La sfârșitul vieții vom fi judecați despre iubire.

Dogmele și dezvoltarea învățăturii

Așadar, o dogmă este un punct trainic pentru viața de credință. Este definită de magisteriul Bisericii care o recunoaște în Sfânta Scriptură ca revelată de Dumnezeu și în strânsă legătură cu Tradiția. Totuși, Tradiția nu este ceva imobil și static, ci - așa cum spune Ioan Paul al II-lea (Scrisoarea apostolică Ecclesia Dei) pe urma ultimului conciliu - este vie și dinamică deoarece crește înțelegerea credinței. Nu se schimbă dogmele, ci grație Duhului Sfânt înțelegem tot mai mult mărimea și profunzimea adevărurilor de credință. Astfel, Papa Wojtyła poate să afirme "că exercitarea magisteriului concretizează și manifestă contribuția Pontifului Roman la dezvoltarea învățăturii Bisericii" (Audiență generală, 24 martie 1993).

Primat, colegialitate, ecumenism

Paul al VI-lea, în audiența din 1969, revendica actualitatea Conciliului I din Vatican și legătura cu următorul conciliu: "Cele două Concilii din Vatican, primul și al doilea, sunt complementare" chiar dacă diferă mult "din atâtea motive". Astfel, atenția față de prerogativele pontifului la Conciliul I din Vatican este extinsă la Conciliul al II-lea din Vatican la tot poporul lui Dumnezeu prin conceptele de "colegialitate" și "comuniune", în timp ce focalizarea asupra unității Bisericii care are în Petru punctul vizibil de referință se dezvoltă într-o puternică angajare la dialogul ecumenic. Așa încât Ioan Paul al II-lea în Ut unum sint poate să lanseze un apel către comunitățile creștine pentru ca să se găsească o formă de exercitare a primatului care, "deși fără să renunțe în niciun mod la esențialul misiunii sale, să se deschidă la o situație nouă", ca "slujire de iubire recunoscută de unii și de alții" (Ut unum sint, 95). Și papa Francisc în Evangelii gaudium vorbește despre o "convertire a papalității". "Conciliul al II-lea din Vatican - spune el - a afirmat că, în mod analog cu vechile Biserici patriarhale, Conferințele Episcopale pot «aduce o contribuție multiplă și rodnică pentru ca simțul de colegialitate să se realizeze în mod concret». Însă acest auspiciu nu s-a realizat pe deplin, pentru că încă nu s-a explicat suficient un statut al Conferințelor Episcopale care să le conceapă ca subiecți cu atribuții concrete, incluzând și unele autorități doctrinale autentice. O centralizare excesivă, în loc să ajute, complică viața Bisericii și dinamica sa misionară" (Evangelii gaudium, 32). Și trebuie amintit că, în conformitate cu ceea ce afirmă Conciliul al II-lea din Vatican, "infailibilitatea promisă Bisericii se află și în corpul episcopal atunci când exercită magisteriul suprem cu succesorul lui Petru" (Lumen gentium, 25).

A-l iubi pe papa și Biserica înseamnă a construi pe Cristos

Dincolo de dogme, Pius al X-lea amintea, într-o audiență din 1912, necesitatea de a-l iubi pe papa și de a asculta de el și se declara îndurerat când nu se întâmpla asta. Don Bosco îi îndemna pe colaboratorii săi și pe tinerii săi să păstreze în inimă cele "trei iubiri albe": Euharistia, Sfânta Fecioară Maria și papa. Și Benedict al XVI-lea, la 27 mai 2006, vorbind la Cracovia cu tinerii care au crescut cu Ioan Paul al II-lea, explică în cuvinte simple ceea ce afirmă acele adevăruri de credință proclamate în îndepărtatul an 1870: "Nu vă fie frică să construiți viața voastră în Biserică și cu Biserica! Fiți mândri de iubirea față de Petru și față de Biserica încredințată lui. Nu vă lăsați înșelați de cei care vor să-l opună pe Cristos Bisericii! Există o unică stâncă pe care merită de construit casa. Această stâncă este Cristos. Există numai o piatră pe care merită să se sprijine totul. Această piatră este cel căruia Cristos a spus: «Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea» (Mt 16,18). Voi, tinerii, l-ați cunoscut bine pe Petru din timpurile noastre. De aceea să nu uitați că nici acel Petru care observă întâlnirea noastră de la fereastra lui Dumnezeu Tatăl, nici acest Petru care acum stă în fața voastră, nici vreun alt Petru următor nu va fi vreodată împotriva voastră, nici împotriva construirii unei case durabile pe stâncă. Dimpotrivă, își va angaja inima sa și ambele mâini în a vă ajuta să construiți viața pe Cristos și cu Cristos".

(După L'Osservatore Romano, 18 iulie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1084.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat