Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 15-a de peste an - Anul A - 2020

Is 55,10-11; Ps 65; Rom 8,18-23; Mt 13,1-23 (13,1-9)

"Vouă v-a fost dat să cunoașteți misterele împărăției cerurilor, dar acelora nu le-a fost dat" (Mt 13,11).

Împărăția lui Dumnezeu, care pentru noi a însemnat: intimitate și umblare cu Dumnezeu, împărtășire a bucuriilor și a darurilor sale, împărăție a lui Dumnezeu pe care noi, "prin invidia diavolului" (Înt 2,24) am pierdut-o pentru întreaga specia umană, dar și pentru toată creația încredințată stăpânirii noastre de către Dumnezeu (cf. Rom 8,19-21), dar împărăție pe care noi și întreaga creație nu am încetat să ne-o dorim înapoi (cf. Rom 8,22-23), zic, această împărăție a cerurilor a fost scopul întrupării lui Isus, Fiul lui Dumnezeu, și a revărsării Duhului Sfânt de la Rusalii.

Un explorator povestea despre prima sa trecere prin pustiul din Somalia. Era o noapte înstelată. Auzeam un zgomot abia perceptibil asemănându-se cu un suspin. Intrigat, am ascultat mai atent. Oare era numai vântul care trecea prin dunele de nisip? Ghidul îmi spuse atunci: "Ascultă pustiul. Auzi cum plânge? Îi este sete, el geme, pentru că ar vrea să fie o pășune verde, o câmpie roditoare". Da, aici pământul pustiu care plânge și geme pentru că vrea să fie ceea ce a fost odată, o grădină, este imaginea sufletului plin de păcate care tânjește după starea fericită de la crearea lui.

Sfântul Toma de Villanova (1486-1555), un spaniol, spune și el că sufletul păcătosului e pustiul în care strigă Domnul prin profeți și apostoli. Sufletul păcătosului e uscat, sălbatic, plin de spini și mărăcini, de ciulini și tepi; e locuit de șerpi si de alte jivine. Într-un cuvânt este plin de multe păcate, care îl fac uscat și fără rod.

Isus a predicat împărăția lui Dumnezeu, ne-a ilustrat-o în parabole și asemănări, a înlăturat dușmanii care ne împiedicau să intrăm în ea, diavolii, bolile și lumea rea și apoi ne-a invitat să intrăm în ea prin "convertirea inimii și credința în evanghelie" (cf. Mc 1,15; Mt 4,17), prin credința curată ca aceea a unui copil (cf. Mt 18,3; Mc 10,14) și prin nașterea din nou (cf. In 3,3).

Pildele împărăției folosite de Isus ca învățătură pentru noi, căci prin ele ne-a ilustrat aspecte diferite aspecte ale împărăției lui Dumnezeu și răspunsul oamenilor la mesajul despre Împărăția lui Dumnezeu și multe altele despre care ne vom ocupa la timpul potrivit.

Cea mai frumoasă predică și cea mai documentată scripturistic, dacă nu este însoțită de pilde și istorioare, este ca o casă frumoasă, dar fără ferestre. Parabolele pot fi comparate la Isus cu stâlpul de nor și de foc ce au luminat poporul Israel, în vreme ce pe egipteni același stâlp i-a pus în încurcătură. Înțelesul parabolelor avea să fie descoperit celor care erau sincer interesați (cf. Ex 13,21-22).

Astăzi ne vom ocupa de parabola semănătorului prin care Isus începe să ne vorbească de restaurare împărăției cerurilor în sufletele oamenilor așa cum am arătat mai sus (cf. Mt 13,3-9). Isus părăsit limitele strâmte ale casei și s-a dus în aer liber și la mare - marea fiind un simbol al națiunilor. Acolo el a început să învețe mulțimile, stând în corabie și folosind metoda parabolei, pentru ca toți oamenii să înțeleagă. După ce Isus i-a alungat pe diavoli din sufletele oamenilor, după ce a arătat că are puterea asupra bolilor și morții noastre, după ce a arătat că are putere și asupra forțelor naturii și cu toate acestea a fost refuzat de mai marii iudeilor, Isus a început să predice la malul mării, simbol al păgânilor și al evreilor simpli. Isus a început să predice și să semene împărăția în sufletele tuturor oamenilor, prin cuvântul lui Dumnezeu, împărăția pierdută de oameni prin păcat. Atunci când împărăția lui Dumnezeu va prinde viață în sufletul nostru și va rodi în faptele noastre, atunci vom fi introduși în intimitatea lui din împărăția cerurilor.

În această parabolă a semănătorului (cf. Mt 13,3-9), Isus ne atrage atenția cu privire la cei trei mai dușmani ai evangheliei împărăției: (1) diavolul (păsările - cel rău); (2) firea veche, carnea (soarele dogorâtor - strâmtorările sau prigoanele); și (3) lumea (spinii - grijile acestei lumi și goana după avuții). Prin această parabolă Isus ne spune că împărăția cerurilor trebuie tratată cu seriozitate să devină prioritară față de orice altceva. Cu alte cuvinte, oamenii trebuie să caute să intre în ea prin poarta cea strâmtă (cf. Mt 7,13-14) și să o ia cu năvală (cf. Mt 11,12).

Carnea, "omul cel vechi", despre care ne vorbește lectura a doua (cf. Rom 8,18-23), ca despre vechiul proprietar, trebuie privită ca un locatar nedorit, închis într-o cameră. Omul vechi din noi nu mai are niciun drept în noi și nici nu mai datorăm nimic, pentru că am devenit copiii lui Dumnezeu. Dumnezeu însuși, prin Cristos la cruce, a plătit toată datoria păcatului, ca noi să devenim liberi. Odinioară, sclavul roman putea fi eliberat și, în situații de excepție, chiar adoptat de stăpânul său, primind toate drepturile la moștenire. Este o slabă imagine a ceea ce a făcut Dumnezeu pentru noi la cruce. Nu numai că ne-a acordat iertare, îndreptățire și eliberare completă, ci ne-a făcut și membri ai propriei sale familii (cf. Ef 2,19) și ne-a pecetluit cu Duhul său, prin care am devenit copiii lui Dumnezeu (cf. Rom 8,15).

Prin atitudinile noastre față de vestirea Cuvântului lui Dumnezeu, sămânța împărăției sale, arătăm atitudinea noastră față de cei trei dușmani ai evangheliei împărăției, și ne arătăm cu care din cele patru feluri de pământuri din parabolă ne asemănăm.

1. Omul margine de drum. Marginea drumului (cf. Mt 13,4) este locul împietririi inimi, este locul unde se ascultă mai lesne cuvântul oamenilor decât cuvântul lui Dumnezeu, este locul necredinței și al lucrurilor ușuratice, locul bârfelilor, locul minciunilor. Marginea drumului este locul vrăjmașului. Aici a fost găsit omul care a căzut între tâlhari (cf. Lc 10,30). Marginea drumului este locul lenei, al bolnavilor, al orbilor cerșetori (cf. Mt 9,27), precum și locul nerodirii. Smochinul neroditor era pe marginea drumului (cf. Mt 21,19). Marginea drumului este cuibul șerpilor și ai altor târâtoare. Cei care stau pe marginea drumului, niciodată nu ajung la țintă. Cine stă pe marginea drumului adevărului, niciodată nu va ajunge la adevăr. Cine stă pe marginea drumului sfințeniei, niciodată nu va ajunge sfânt. Cine stă pe marginea drumului, care duce în împărăția lui Dumnezeu, nu va ajunge niciodată acolo. Într-o inimă-margine de drum nu poate prinde rădăcini sămânța Cuvântului lui Dumnezeu.

Oamenii cu inimi margine de drum au însă posibilitatea să scape de starea aceasta nenorocită, pornind pe drumul ce duce în împărăția vieții și a luminii, înaintând zi de zi.

2. Omul pământ pietros. "O altă parte a căzut pe loc pietros, unde nu avea pământ mult, și îndată a răsărit pentru că nu avea pământ adânc; iar când soarele a răsărit, s-a veștejit și, pentru că nu avea rădăcină, s-a uscat" (Mt 13,5-6). Semănătorul știa că are o grădină mănoasă și a ieșit să semene cu mâna plină semințele sale. Numai că ceva rău se întâmplase, păcatul o stricase. Grădina mănoasă de altă dată, udată la timp de ploaie și de zăpadă (cf. Is 55,10) și scăldată în soare, prin păcat a devenit tare ca piatra.

O legendă creștină ne spune că Dumnezeu a creat pământul ca pe o grădină frumoasă și l-a încredințat oamenilor spunând: "Ori de câte ori veți săvârși un păcat, un fir de nisip sau o piatră se va așeza pe grădina voastră". Cu toate acestea oamenii au început să păcătuiască și uneori foarte grav. Astfel nisip și pietre au început să curgă pe pământul primit. La început nu părea grav ici colo câte o piatră și câteva fire de nisip. Dar în timp oamenii continuând să păcătuiască pietrele și nisipul au început să devină deranjante și chiar să le afecteze grav recoltele, iar ei au început să ducă lipsă. Chiar ploaia și zăpada căzând peste pietre și nisip nu făcea altceva decât să-l întărească și mai mult făcându-l de necultivat. Doar o mică parte dintre oameni s-au păstrat total curați de păcat și grădina lor rodea 100%.

3. Omul pământ cu spini. O altă parte a căzut printre spini (cf. Mt 13,7). Spinii apar în locuri nemuncite sau în locuri muncite slab. Cine ară la suprafață nu va putea înlătura rădăcinile spinilor. Să ne lăsăm arați adânc de plugul evangheliei și rădăcinile spinilor vor fi smulse. Să nu uităm: acolo unde cresc spini, pământul este bun, numai munca este rea. Spinii simbolizează grijile de tot soiul: ce vom mânca, ce vom bea, cu ce ne vom îmbrăca (cf. Mt 6,31)?

Bogățiile înșelătoare ale lumii fac și ele parte dintre spini. Bogăția înșală pentru că o părăsești murind, sau te părăsește ea pe alte căi. Plăcerile și diferitele pofte ale vieții acesteia, de asemenea, sunt spini, care împiedică sămânța adevărului lui Dumnezeu să rodească într-o inimă. Alți spini, foarte periculoși, sunt învățăturile străine de cuvântul lui Dumnezeu, învățăturile dracilor și ale oamenilor, învățături care se dau drept adevăr, dar care sunt cea mai rafinată minciună (cf. 1Tim 4,1). Spini sub acest aspect dovedesc neîncredere în Dumnezeu și unde nu este încredere, nu-i nici credință, și unde nu-i credință nu se poate face nici o lucrare bună. Totul este cu putință celui ce crede și nimic nu-i cu putință, fără credință. "Desțeleniți-vă un ogor nou și nu semănați între spini", ne strigă Ieremia (Ier 4,3)!

4. Omul pământ bun. Iar alta a căzut în pământ bun și a dat rod: care o sută, care șaizeci, care treizeci (cf. Mt 13,8). Pământul bun îl reprezintă pe credinciosul adevărat. El e receptiv la cuvântul pe care-l aude și-l înțelege, transpunând în viață ceea ce aude, prin ascultare. Deși acești credincioși nu produc cu toții aceeași cantitate de roade, cu toții demonstrează, prin roada lor, că au viață divină. Roadă este aici manifestarea caracterului creștin. Când apare termenul roadă în Noul Testament, în general se referă la roada Duhului: "Rodul Duhului este: iubirea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, bunăvoința, fidelitatea, blândețea, cumpătarea. Împotriva faptelor de acest fel nu există Lege. Căci cei care sunt ai lui Cristos Isus și-au răstignit trupul împreună cu patimile și poftele" (Gal 5,22-24).

Inima pământ bun pentru primirea cuvântului lui Dumnezeu, este inima de copil (cf. Mc 10,14), inima neîmbătrânită în rele (cf. Dan 13,52), inima sinceră. "Din pruncie cunoști Sfintele Scripturi" (2Tim 3,15). Cine primește cuvântul lui Dumnezeu ca un copil, acela este "pământul bun". Un copil lasă toate jucăriile vechi când i se dă una nouă. Tot așa și inima care primește cuvântul vieții: lasă toate lucrurile vechi, părăsește toate concepțiile omenești și se dăruiește în întregime cuvântului. Din clipa aceea, cuvântul își începe lucrarea lui înnoitoare, lucrarea lui de încolțire, creștere și rodire. El este viu (cf. Evr 4,12), și numai unde este viață este și rodire.

Isus a investit în cei care avea să devină apostoli, evangheliști și câștigători de suflete, Aceștia la rândul lor i-au i-a câștigat pe alții la Cristos. Iar aceștia au câștigat și ei alte suflete pentru Domnul. Isus a declanșat astfel o reacție în lanț, care nu se va sfârși niciodată. Acum Isus a investit în noi. Vom face noi lucrarea apostolilor?

Acum am să explic ceva foarte important. Unii dintre cei care au auzit parabola de astăzi ar putea da vina pe sămânță și nu pe sol. Sămânța, spune Isus, este cuvântul lui Dumnezeu, acel cuvânt prin a cărei eficacitate a creat cerul și pământul și toate câte sunt în ele (cf. Evr 11,3) și care le dă rod la toate. Este același cuvânt care a potolit furtunile, care a oprit aștri pe cer, care aduce și oprește tunetul, care despoaie frunzișul, care face cerboaicele să nască, care dă lumină ochilor, auz urechilor, mișcare membrelor și viață morților. Deci vina nu la cuvânt, ci la pământ, la inima omului.

Dumnezeu trimite acest cuvânt prin cine vrea: prin îngeri, prin oameni, prin animale, prin evenimente, prin visuri, prin sorți. Iar neascultarea de cuvântul său are urmări dintre cele mai grave, chiar moartea.

Regelui sfânt al lui Israel, Iosia, Dumnezeu i-a vorbit prin păgânul faraon Neco. Regele n-a ascultat și a murit (cf. 2Cr 35,21-24). Lui Balaam, profetul păgân, Dumnezeu i-a vorbit prin glasul măgăriței sale. Balaam nu s-a convertit și a murit (cf. Num 31,8). Iudeilor din Babilon, Dumnezeu le-a vorbit prin păgânul rege Cirus, iar cei care n-au ascultat să plece în țara lor au murit robi în Babilon (cf. Is 45,13).

Unui om al lui Dumnezeu cuvântul i-a fost adresat prin vis, să facă un anunț și apoi să plece pe drumul pe care a venit, fă a mânca și fără a se odihni. N-a ascultat și când a voit el să plece a fost sfâșiat de un leu (cf. 1Rg 13,1-24).

A te uita la cum arată mesagerul lui Dumnezeu și a lega cuvântul lui Dumnezeu de aspectul lui extern, este foarte periculos. Pentru cei enumerați mai sus a însemnat moartea. Pentru cei din Nazaret, care au văzut în Isus doar "fiul lemnarului", a însemnat pierderea unei ocazii potrivite pentru mântuire (cf. Lc 4,22.30). Pentru Corozain, Betsaida și Cafarnaum, a însemnat pierderea totală (cf. Mt 11,21-24). Nu-mi plac părinții, nu-mi plac preoții, nu-mi plac profesorii, nu-mi plac colegii, sunt cuvinte tot mai des întâlnite astăzi, dar sunt și primele simptome ale refuzului mântuirii.

Apoi apa care s-a revărsat din cer a fost bună. "Așa cum ploaia și zăpada coboară din ceruri și nu se întorc acolo fără să ude pământul și să-l facă să rodească, să încolțească și să dea sămânță semănătorului și pâine celui care mănâncă, la fel va fi cuvântul meu care a ieșit din gura mea: nu se va întoarce la mine în mod zadarnic, fără ca să facă ceea ce îmi place și să aibă succesul pentru care l-am trimis" (Is 55,10-11). Dacă aici pe pământ tânjește "într-un pământ sec și uscat, fără apă" (cf. Ps 63,1), el trebuie să-și amintească de faptul că "râul lui Dumnezeu este plin de apă" (Ps 63,9).

Psalmul responsorial 65 ne asigură că înainte ca lauda mântuirii să devină universală, pentru oameni și pentru întreaga creație, mântuirea trebuie pregătită în liniște (cf. Is 30,15). Psalmul se încheie printr-un măreț tablou al viitoarelor binecuvântări pământești, imagini ale bogățiilor spirituale pe care credinciosul le-a luat în posesie încă de acum prin moartea și învierea lui Isus Cristos. Fie ca și zilele noastre să înceapă, să se desfășoare ca un cânt al fericirii și al dragostei, ca la sfârșit să locuim în curțile templului ceresc! Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 15-a de peste an


 

lecturi: 647.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat