|
În familie rădăcinile unei credințe comune Când Georg Ratzinger povestea viața sa și legătura sa cu fratele Joseph De Maurizio Fontana Dacă există un cuvânt pentru a descrie legătura care timp de o viață întreagă i-a ținut uniți pe frații Ratzinger, acel cuvânt este familie. Imaginea papei emerit, încercat de ani, care în zilele trecute a voit cu toate forțele sale să ajungă la căpătâiul fratelui său pentru a fi alături de el în ultima parte a parcursului său pământesc, a fost sigiliul, exprimarea vizibilă tuturor a unui fir de iubire care și în circumstanțele mai puțin cunoscute a împletit mereu existențele lor. Și acel fir, care și astăzi - după moartea Monseniorului Georg, petrecută miercuri, 1 iulie 2020 - continuă în credință să-i unească pe cei doi frați, se numește întocmai familie. O apropiere intimă și discretă care se înțelege mergând din nou la rădăcinile istoriei lor comune și ale alegerilor lor de credință. Georg, născut în 1924, era mai mare cu trei ani, nu atâția încât să împiedice să împărtășească propriul drum cu Joseph încă din pruncie. Anii primei lor copilării la Tittmoning, în Bavaria, și după aceea la Aschau sunt dense în amintiri, în atâtea momente de împărtășire familială, în mici "ritualuri" care ritmau zilele și datele. Ca atunci când tatăl Joseph îi ducea, împreună cu sora Maria, la sanctuarul Sfintei Fecioare Maria Negre din Altötting: "Acele vizite - povestea Georg în 2011 în cartea interviu Fratele meu papa, scrisă cu Michael Hesemann - fac parte din cele mai frumoase amintiri ale copilăriei noastre. Atmosfera așa de impregnată de prezența divină grație rugăciunilor neîncetate ale credincioșilor mereu l-a fascinat mult pe fratele meu și pe mine: faptul de a crește respirând acel climat a avut un rol important în viața noastră și în formarea noastră. Putem să destăinuim mereu Mariei fricile noastre și nevoile noastre și deși acestea contau puțin în timpul copilăriei, ne simțeam mereu ocrotiți de ea". Sau ca atunci când, la Crăciun, frații ieșeau cu săniuța pe zăpadă, în timp ce mama Maria împodobea bradul. După recitarea rozariului în bucătărie, sunetul unui clopoțel îi chema în sufragerie și acolo era un mic brad roșu și pe masă erau cadourile: "Scena aceea - spunea el - ne impresiona foarte mult, grație și luminii create de lumânările care răspândeau un parfum minunat (...). După aceea, tata citea evanghelia care relata nașterea după Luca și intonam câteva cântece de Crăciun (...). Odată, în 1936, când eram deja la liceu, am scris eu însumi o mică partitură. Am cântat-o în trei, sora mea la armonium, fratele meu la pian și eu cu vioara. Mama s-a înduioșat până la lacrimi, și tata a fost impresionat de acea interpretare, deși în mod mai sobru". Rădăcinile credinței lor erau tocmai în această cotidianitate simplă, susținută de un puternic sentiment de comunitate familială. În familie se rugau împreună în fiecare zi înainte și după fiecare masă, dar mai ales după prânz, când fiecare putea să exprime propriile cereri particulare. Și era invocat și sfântul Dismas, "tâlharul cel bun" care s-a căit pe cruce și a cerut iertare: se adresau lui ca patron al răufăcătorilor căiți, pentru ca să-l ocrotească pe tatăl Joseph în timpul desfășurării muncii sale de jandarm. Mai măricei, cei doi frați slujeau împreună la altar ca ministranți. au fost ani -aceia care au precedat izbucnirea războiului mondial - bogați în ștrengărie, în distracții simple și în pasiune pentru muzică. O pasiune care i-a însoțit până la bătrânețe, cu acel talent special de care se bucura Georg și care a marcat drumul vieții sale în care strălucește conducerea, timp de treizeci de ani, din 1964 până în 1994, corului catedralei din Regensburg, Regensburger Domspatzen. Georg amintea cu limpezime emoția momentului în care, în 1941, împreună cu fratele a ajuns cu bicicleta la Salzburg pentru a asculta Regensburger Domspatzen care interpretau bucăți din Requiem-ul de Mozart: "Eram entuziaști, muzica era minunată. În acel moment nu puteam să-mi imaginez desigur că după douăzeci și trei de ani voi fi eu responsabilul acelui grup, dar chiar acel lucru s-a întâmplat". Și vocația sacerdotală a celor doi frați a avut împletirea strânsă a parcursurilor lor. "Nu știu - amintea Georg - dacă în vreun fel eu am fost exemplu pentru fratele meu. Cu siguranță el vedea în experiența mea ceea ce avea să fie experiența sa, când a decis, din voința sa, să mă urmeze pe această cale". O vocație comună care a întărit, și mai mult, în solidaritate întreaga familie, constrânsă la multe jertfe pentru a le garanta celor doi studiile în seminar. Experiența războiului a întrerupt parcursul de formare în seminar. Și cei doi au trebuit să răspundă în moduri diferite la evenimentele care se precipitau. În 1942, Georg este înrolat în Reichsarbeitsdienst și după aceea în Wehrmacht, cu care a luptat și în Italia. Capturat de aliați în martie 1945, rămâne prizonier la Napoli câteva luni înainte de a fi eliberat și de a se putea întoarce în familie. O experiență care a avut incidență asupra celor doi frați nu numai datorită îndepărtării fizice la care au fost constrânși, ci i-a marcat și în ceea ce am putea defini "drumul lor împărtășit". Georg vorbea astfel despre asta: "Faptul de a fi depășit fără consecințe experiențele urâte ale războiului a întărit în mine și în fratele meu convingerea că Dumnezeu avea proiecte pentru noi. Nenorocirile din acei ani ne-au făcut să ne confruntăm cu frica, un sentiment pe care încă nu-l simțisem până atunci. Am fost constrânși să trăim într-o lume care mai înainte ne era complet necunoscută și pe care nu ne-am fi imaginat-o vreodată așa de brutală. Literalmente am văzut moartea în față. Toate acestea ne-au schimbat profund, făcându-ne să înțelegem importanța multor lucruri pe care înainte le consideram sigure și întărindu-ne tot mai mult în intenția noastră de a deveni preoți". Au reluat amândoi studiile filozofice la Freising, unde colegii îi numeau semnificativ pe unul Bucher-Ratz ("Ratz-ul cărților") și pe celălalt Orgel-Ratz ("Ratz-ul orgii"). După aceea, terminând cursurile de teologie (pentru acestea Joseph s-a transferat la München), a venit ziua cea mai importantă din viața lor, trăită unul lângă celălalt. La 29 iunie 1951, cei doi frați au fost hirotoniți preoți în catedrala din Freising de cardinalul Michael von Faulhaber. O sărbătoare la care a participat tot orașul. "Imediat ce am intrat în dom, orga a început să cânte, în timp ce corul cânta. Liturgia noastră ne dăruiește cu adevărat momente minunate! (...) În noi s-a întărit certitudinea că prin impunerea mâinilor începea un nou capitol al existenței noastre, care avea să fie plină de prezența lui Dumnezeu și bogată în binecuvântări". După hirotonire, parcursurile celor doi frați au luat direcții total diferite, cu Joseph, dus în timp chiar să părăsească definitiv Germania, destinația Roma. Însă mereu acel fir tenace care îi unea, acel a se simți "familie" chiar și la sute de kilometri distanță, i-a chemat adesea pentru a petrece timp împreună. Erau momentele în care se revedeau câteva zile de vacanță: plimbări lungi și discuții în natură. Erau sărbătorile, precum Crăciunul, de petrecut toți împreună, retrăind în familie gesturi și devoțiuni depozitate în amintirile din copilărie. Erau și momentele triste, ale împărtășirii durerii, când în 1959 a murit tatăl Joseph, când, după suferințele bolii, în 1963, mama a fost chemată de Domnul și când a murit sora iubită în 1991. Și după aceea când, fratele a devenit Benedict al XVI-lea, Georg a mers de mai multe ori în Vatican sau la Castel Gandolfo. Ca întotdeauna, inimă la inimă, împărtășind bucuria și bogăția de a fi familie. Și rugându-se împreună. Georg povestea tot în 2011: "El conduce rugăciunea: după Liturghia de dimineață, după amiază vesperele și seara completoriul, pentru că eu nu mai reușesc singur. Înainte de a merge la culcare, uneori îmi cere să cânt câteva piese la pian. Aleg cântece religioase sau populare, precum Im schönnsten Wiesengrund, dar și piese precum Der Mond is aufgegangen sau Adieu zur guten Nacht, foarte simple. În schimb în perioada Adventului, așa cum este normal, iubesc imnurile de Crăciun". Ca și cu atâția ani înainte la Aschau, când afară era zăpadă, ei recitau rozariul și mama Maria împodobea bradul. (După L'Osservatore Romano, 3 iulie 2020) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 1377.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |