|
Considerație la duminica a 13-a de peste an - Anul A - 2020 2Rg 4,8-11.14-16a; Ps 89; Rom 6,3-4.8-11; 1Pt 2,9; Mt 10,37-42 "Am fost înmormântați împreună cu el prin Botez în moartea lui pentru ca, după cum Cristos a înviat din morți prin gloria Tatălui, la fel și noi să umblăm într-o viață nouă" (Rom 6,4). Vom porni înțelegerea și meditarea textelor biblice de la sfânta Liturghie de astăzi de la lectura a doua din Romani 6,3-4.8-11, unde sfântul Paul ne spune că suntem mântuiți prin moartea și învierea lui Cristos și unde ne face cunoscut cum să ne asociem la acest mister prin taina Botezului; scufundat în apă, creștinul moare împreună cu Cristos; ieșind din apă, el învie împreună cu Cristos. Viața pe care o trăiește este de acum închinată slujirii Domnului. Deci, dacă Cristos a murit pentru noi pe când eram morți în păcat și dușmanii lui (cf. Rom 5,6.8), înseamnă că el ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19), înseamnă că a murit pentru ca noi să putem trăi veșnic împreună cu el în împărăția lui (cf. 1Tes 5,10), înseamnă că "iubirea lui strânge și ne dă putere" (cf. 2Cor 5,14) de a-l urma în dezlipirea de familie, în purtarea crucii, în dezlipirea de cele materiale, în a primi oaspeți și a fi generos cu semenii pentru a-i câștiga pentru Cristos și a moșteni împreună cu ei împărăția cerurilor, așa cum ne învață pagina evanghelică de astăzi (cf. Mt 10,37-42). Haidem să facem un exercițiu de logică creștină. Știm că datorită păcatului strămoșesc și personal, omul nu poate păstra darurile primite de la Dumnezeu, căci în timp le pierde pe toate, începând de la bunurile materiale care în timp se alterează, le mănâncă moliile și ruginesc (cf. Mt 6,19), chiar viața noastră și a dragilor noștri se trece (cf. Gen 3,19). Ei bine, Isus ne face astăzi un o ofertă și ne dă o ocazie nu numai de a păstra darurile primite de la el, dar mult mai mult decât atât, pentru a le înmulți și ale înnobila, adică de ale transforma din pieritoare în nepieritoare. Cum asta? Pe unele lăsându-le din dragoste pentru el, pe altele împărtășindu-le cu alții, pentru a-l urma fără piedici și pentru a ne aduna o comoară în cer (cf. Mt 19,21). Ca să ne atragă pe drumul urmării sale și a strângeri de comori în cer, Isus însuși a făcut această renunțare și oferire înaintea noastră. Cum? Din dragoste pentru noi a lăsat cerul, îngerii, fericirea pe care datorită lucrării de mântuire a lumii, le-a dobândit înapoi mult mai strălucitoare și pline de oameni și fericire. Venind pe pământ în momentul mântuirii noastre, și-a părăsit părinții, rudele și ocupațiile de mai înainte, chiar și viața sa pe cruce, pentru a face o lucrare mai bună, pentru a dobândi mult mai mulți frați, surori, mame și tați, bunuri și bucurii (cf. Mt 12,50; Mc 3,35), dar și o viață nouă fericită și glorificată în paradis pentru el și pentru toți cei care îl vor urma (cf. In 17,24). Același lucru se întâmplă și cu noi dacă aici pe pământ avem curajul credinței, tăia iubirii și imboldul speranței, de a lăsa toate cele trecătoare și ale dărui din dragoste față de Cristos, care a murit și a înviat pentru noi și cu care am murit și am înviat și noi la o viață nouă (cf. Rom 6,3-4.8-11), ca să putem fi liberi în lucrarea de mântuire alături de el și împreună cu el, pe care Tatăl său ni le va da înapoi nu numai păstrate intact, dar înmulțite și înnobilate cu slavă. Într-o zi Petru i-a spus întrebător lui Isus: "Iată, noi am lăsat toate și te-am urmat! Deci care va fi partea noastră?" Dar Isus le-a zis: "Adevăr vă spun că voi care m-ați urmat, la reînnoirea tuturor lucrurilor, când Fiul Omului va sta pe tronul gloriei sale, veți sta și voi pe douăsprezece tronuri ca să judecați cele douăsprezece triburi ale lui Israel. Și oricine va fi părăsit case sau frați sau surori sau tată sau mamă, sau soție, sau copii, sau ogoare pentru numele meu, va primi însutit și va moșteni viața veșnică. Și mulți dintre primii vor fi ultimii, iar ultimii vor fi primii" (Mt 19,27-30). Iată două exemple care au încurajat pe mulți să-l urmeze pe Cristos pe calea renunțării și dăruirii de ceea ce avem și de noi înșine: Evanghelia ne spune că Petru și Andrei, când au fost chemați de Isus, au lăsat meseria, barca, satul, soția, familia, lumea și chiar și-au jertfit viața lor pe cruce și au mers după Isus (cf. Mt 4,18-22). Și ce au dobândit în locul celor lăsate și dăruite? O nouă meserie, cea de "pescari de oameni" (Mt 4,19, Mc 1,17); o nouă barcă mai sigură, "Biserica", un nou sat, "lumea întreagă" (Mc 16,15). Sfântul Clement Alexandrinul (150-215) ne spune că soția lui Petru a murit martiră răstignită pe cruce; deci a lăsat o femeie obișnuită și a găsit o martiră și o sfântă în împărăția cerurilor pe care a predicat-o. Tradiția Bisericii spune că a avut și o fiică, Petronela, pe care a lăsat-o, dar pe care la fel a găsit-o martiră și sfântă. Au lăsat și viața lor cea muritoare, oferind-o pentru Evanghelie, și au găsit o viață nouă și veșnică, alături de Isus. În plus a lăsat încurajare pentru ceilalți apostoli de a-l urma pe Isus și cerințele sale până la sfârșitul veacurilor. Se merită un asemenea schimb, nu? Sigur că da! Evanghelia ne mai spune că și apostolii Iacob și Ioan, când au fost chemați de Isus ca ucenici, după exemplul lui Petru și Andrei, au lăsat și ei toate împreună cu tatăl lor bătrân și obosit, barca veche celelalte bunuri, zilierii lui și chiar viața lor și au mers după Isus (cf. Mt 4,21-22). Și ce au găsit mai târziu? În loc de lac, au găsit marea lumii în care ei au deveni "pescari de oameni"; în loc de o casă simplă, o Biserică mare; în loc de un tată bătrân și niște zilieri obosiți, au găsit un tată și niște oameni fericiți împreună cu el în împărăția cerului pe care el a predicat-o. Au pierdut ceva? Nu, au câștigat totul la superlativ! De aceea, sfântul Daniel Comboni (1831-1881), fiul Luigi Comboni și Domenica Pace, al patrulea dintre cei opt copii, singurul care a supraviețuit la vârsta adultă, a mers misionar în Sudan și în alte țări din Africa. Atunci când a mers misionar în Africa și tatăl său, l-a petrecut până la gara din Limone sul Garda, în ziua de 8 septembrie 1857, el i-a spus tatălui său: "Tată, știi ceva, dacă aș avea o mie de tați, pe toți i-aș părăsi pentru Cristos și pentru Evanghelie!" La care bătrânului tată, zâmbind de bucurie și nerămânând mai prejos, i-a replicat: "Daniel, știi ceva, dacă aș avea o mie de copii pe toți i-aș dărui lui Isus și evangheliei sale!" Și au pierdut ceva tată și fiu? Daniel a ajuns preot, episcop, misionar, a murit jertfă cu Isus (de foame) împreună cu multe mii de indigeni și au ajuns veșnic fericiți în împărăția cerurilor, alături de Isus și bineînțeles împreună cu tatăl său! Numai cei care au experimentat "renunțarea și dăruirea pentru Cristos" pot experimenta pe viu fericirea și bunurile veșnice dobândite! Urmarea lui Cristos la care ne-am angajat la Botez, cere o adeziune și o iubire totală, superioară oricărei alte iubiri. Isus trebuie să fie iubit mai mult decât părinții, decât frații, parteneri de viață, urmași și chiar mai mult decât pe noi înșine și orice afect pământesc, care să ne facă total liberi pentru a-l urma pe calea evangheliei, a crucii și a vieții veșnice. Propun să examinăm punctual cerințele lui Isus de astăzi ca să vedem dacă se pot urma și astfel să devenim vrednici de el, de urmarea lui, dar și de fericirea lui veșnică: "Cine își iubește tatăl sau mama mai mult decât pe mine nu este vrednic de mine; și cine își iubește fiul sau fiica mai mult decât pe mine nu este vrednic de mine" (Mt 10,37). Conform VT, omul are voie să iubească mai mult decât pe tată, pe mamă și pe semenul cel mai apropiat, pe Dumnezeu (cf. Dt 33,9). Prin faptul că Isus cere mai multă dragoste decât pentru tata, mama, fiul și fiica, el ni se descoperă că este una cu Dumnezeu (cf. In 10,30). O femeie din lumea mare, numită Perpetua (+ 203), care a trăit prin veacul ai treilea în Cartagina, a fost închisă din pricina credinței, în timpul prigonirii poruncite de împăratul Septimius Sever. Totul a fost încercat spre a face pe tânăra femeie să se lepede de credința ei în Isus Cristos. În cele din urmă, știindu-se cât de mult iubea ea pe bătrânul ei tată, l-a trimis la închisoare la fiica lui în mai multe rânduri ca s-o înduplece să se lase de credința ei. Acesta a venit chiar în clipa morții și i-a zis: "Fata mea, ai milă de perii mei albi. Gândește-te la frații tăi, la mama ta, la copilașul tău, care nu va putea trăi fără tine". Perpetua, a cărei inimă i se sfâșia la auzul acestor cuvinte, a rezistat tentației repetând mereu cuvintele lui Isus: "Cine iubește pe tată ori pe mamă, fiul sau fiica, mai mult decât pe mine nu este vrednic de mine". Ce a pierdut Perpetua? Și-a mântuit sufletul și și-a câștigat tată și fiul pentru cer! Blanca de Castilia (1188-1252), fiica regelui Alfons al VIII-lea din Castilia și a Eleonorei a Angliei, a fost căsătorită cu moștenitorul tronului Ludovic al VIII-lea al Franței și a născut în 1214 pe Ludovic al IX-lea ca fiul cel mai mare, apoi numeroși alți copii. Încoronată regină în 1223 la Reims, împreună cu Ludovic al VIII-lea, a participat activ la deciziile politice ale soțului său. Deși regină și crescut copiii în iubirea de Dumnezeu și teama de păcat. De exemplu, ea i-a spus într-o zi fiului ei Ludovic, care avea să devină sfântul Ludovic al IX-lea, regele Franței; "Te iubesc foarte mult, dar dacă aș ști că vei săvârși și numai un păcat de moarte, aș prefera să te văd chiar acum mort la picioarele mele!" Ce a pierdut Blanca? Și-a mântuit sufletul ei, al copiilor ei și a multor altora până astăzi! "Cine nu-și ia crucea și nu mă urmează nu este vrednic de mine. Cine ține la viață o va pierde, iar cine își pierde viața pentru mine o va regăsi" (Mt 10,38-39). A lua crucea este sinonim cu a lua "aripile" de zbor pe calea lui Cristos și a mântuirii sale. Noi trăim zilnic prin viața jertfită de alții: fie plante, fie animale. Moartea lor întreține viața noastră. Duhovnicește este tot așa, trăim datorită vieții și morții Domnului Isus. Dar nu numai atât. Trăim pentru că ne dăm viața spre jertfă. Cine ține la viață o va pierde, iar cine își pierde viața pentru mine o va regăsi. Este o parabolă cu un bob de grâu care nu voit să se lase semănat și putrezit pentru a da o viață nouă și a sfârșit prin a fi mâncat de o pasăre...pe cei care nu vor să se jertfească îi mănâncă "păsările iadului". Isus a fost bobul căzut în pământ și a murit, de aceea n-a rămas singur în cer (cf. In 12,24). Rădăcinile făpturii noi sunt înfipte în mormântul firii vechi. "Cine vă primește pe voi pe mine mă primește, iar cine mă primește pe mine îl primește pe acela care m-a trimis" (Mt 10,40). Iată aici desăvârșită unitate între Dumnezeu și credincioșii săi, făcută la Botez. Așa după cum nu poți lepăda din trupul cuiva un mădular de care nu ți-ar place, decât lepădând tot trupul, tot așa și când este vorba de trupul lui Cristos. Când lepezi pe cineva din ai lui Isus, îl lepezi pe el și pe Tatăl său; când scoți pe cineva din inimă, îl scoți pe el și pe Tatăl său. Să nu ne grăbim să judecăm și să rostim sentințe, pentru că greșim. "Toată judecata a fost dată Fiului" (In 5,22). "Așadar, să nu judecați nimic înainte de vreme, până când va veni Domnul. El va lumina cele ascunse de întuneric și va descoperi planurile inimilor și atunci fiecare va primi de la Dumnezeu lauda cuvenită" (1Cor 4,5). "Cine primește un profet pentru că este profet va primi răsplata profetului, iar cine primește un drept pentru că este drept va primi răsplata celui drept" (Mt 10,41). Iudeii considerau răsplata prorocilor drept cea mai mare, deoarece, deși regii domneau în numele Domnului și preoții slujeau în numele Domnului, prorocul venea din partea Domnului, învățându-i atât pe preot, cât și pe rege. Cristos spune că, dacă nu faci altceva decât să-l primești pe un proroc în calitatea sa de proroc, vei primi aceeași răsplată de care are parte prorocul, dacă îl ajuți pe acesta. Iar astăzi avem un exemplu concret în prima lectură de astăzi, unde o femeie dintr-o familie de vază îl invită pe profetul Elizeu să locuiască la ea, parcă știind că-și deschide prin asta un izvor divin de binecuvântări care trece prin persoana profetului. Această femeie din Sunem era sterilă, dar în urma găzduirii profetului primește copilul mult dorit (cf. 2Rg 4,8-17). Iar mai apoi copilul murind este înviat de profet (cf. 2Rg 4,18-37). Sfântul Augustin (354-530) spunea că preotul Noului Testament care își are puterea în persoana lui Isus, este "un alt Cristos" și se identifică cu Cristos. De aceea, atunci când un preot botează, Isus botează; când un preot celebrează Liturghia, Isus celebrează; când un preot binecuvântează, Isus ne binecuvântează; când un preot ne trece pragul, Isus ne trece pragul". De aceea, atenție la persoana preotului și la harurile pe care le pierdem sau le dobândim prin atitudinea noastră față de el. Cineva spunea că astăzi minunile s-au împuținat, pentru că s-a împuținat stima față de preot. "Cine va da de băut fie și numai un pahar cu apă rece unuia dintre aceștia mici pentru că este discipol, adevăr vă spun, nu-și va pierde răsplata" (Mt 10,42). Paharul cu "apă rece" înseamnă înviorare. Ce mare valoare are apa rece pe un timp călduros, când pământul îți arde tălpile și când soarele dogoritor îți înfășoară capul! În țara lui Isus, paharul cu apă rece putea face deosebirea dintre viață și moarte. La începutul creștinismului și apoi pe parcursul lui, când prigoanele contra creștinilor se iveau din cele mai diverse motive, "paharul cu apă" putea face iar diferența între viață și moarte. "Cei micuți", simplii ucenici, sunt în virtutea Botezului sunt "descendență aleasă, o preoție împărătească, un neam sfânt, poporul luat în stăpânire de Domnul", și cei care împlinesc misiunea de a vesti faptele mărețe ale celui care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9), cu atât mai mult decât vechii profeți trebuie primiți și ajutați, căci cu atât mai mult se identifică cu Cristos (cf. Mt 25,40). De aceea, spune și noi cu psalmistul: "Îndurările Domnului în veci le voi cânta, cu gura mea voi face cunoscută din generație în generație fidelitatea ta" (Ps 89,2), pentru că la o așa onoare ne-a ridicat și cu așa de mare slavă ne-a copleșit, cea a împărăției cerului, împreună cu Tată, Fiul și Duhul Sfânt. Amin. Pr. Ioan Lungu * * * Predici la Radio Iași: Duminica a 13-a de peste an lecturi: 567.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |