Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Conferință de presă de prezentare a Directoriului pentru cateheză redactat de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări (25 iunie 2020)

La 11.30, în Aula "Ioan Paul al II-lea" a Sălii de Presă a Sfântului Scaun, din Via della Conciliazione 54, a avut loc o conferință de presă de prezentare a Directoriului pentru cateheză redactat de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări. Au intervenit: ES Mons. Rino Fisichella, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări; ES Mons. Octavio Ruiz Arenas, secretar al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări; ES Mons. Franz-Peter Tebartz-van Elst, delegat pentru cateheză din același Consiliu Pontifical. Publicăm în continuare intervențiile.

Intervenția ES Mons. Rino Fisichella

Publicarea unui Directoriu pentru cateheză reprezintă un eveniment fericit pentru viața Bisericii. De fapt, pentru cei care sunt dedicați marii activități a catehezei poate să însemne o provocare pozitivă pentru că permite să se experimenteze dinamica mișcării catehetice care a avut mereu o prezență semnificativă în viața comunității creștine. Directoriul pentru cateheză este un document al Sfântului Scaun încredințat întregii Biserici. A cerut mult timp și trudă și ajunge la încheierea unei vaste consultări internaționale. Astăzi se prezintă ediția oficială în limba italiană. Oricum, sunt deja pregătite traducerile în spaniolă (ediția pentru America Latină și Spania), în portugheză (ediția pentru Brazilia și Portugalia), engleză (ediția pentru SUA și Regatul Unit), franceză și poloneză. Este adresată în primul rând episcopilor, primii cateheți în mijlocul poporului lui Dumnezeu, pentru că sunt primii responsabili ai transmiterii credinței (cf. nr. 114). Împreună cu ei sunt implicate Conferințele Episcopale, cu respectivele comisii pentru cateheză, pentru a împărtăși și a elabora un mult dorit proiect național care să susțină drumul fiecărei dieceze (cf. nr. 413). Oricum, cei mai direct implicați în folosirea Directoriului rămân preoții, diaconii, persoanele consacrate și milioanele de cateheți și catehete care zilnic oferă cu gratuitate, trudă și speranță slujirea lor în diferitele comunități. Dedicarea cu care lucrează, mai ales într-un moment de tranziție culturală cum este acesta, este semnul tangibil a cât de mult poate transforma un catehet într-un evanghelizator genuin întâlnirea cu Domnul.

Începând de la Conciliul Vatican II, acesta este al treilea Directoriu pe care îl prezentăm astăzi. Primul din 1971, Directoriu catehetic general, și al doilea din 1997, Directoriu general pentru cateheză, au marcat acești ultimi cincizeci de ani de istorie a catehezei. Aceste texte au desfășurat un rol primar. Au fost un ajutor important pentru a face ca drumul catehetic să facă un pas decisiv, mai ales reînnoind metodologia și instanța pedagogică. Procesul de înculturare care caracterizează îndeosebi cateheza și care mai ales în zilele noastre impune o atenție complet deosebită a cerut compunerea unui nou Directoriu.

Biserica este în fața unei mari provocări care se concentrează în noua cultură cu care a ajuns să se întâlnească, aceea digitală. A focaliza atenția asupra unui fenomen care se impune ca global, îi obligă pe cei care au responsabilitatea formării să nu tergiverseze. Spre deosebire de trecut, când cultura era limitată la contextul geografic, cultura digitală are o valență care este afectată de globalizarea actuală și îi determină dezvoltarea. Instrumentele create acest deceniu manifestă o transformare radicală a comportamentelor care au incidență mai ales în formarea identității personale și în raporturile interpersonale. Viteza cu care se modifică limbajul, și cu el relațiile comportamentale, lasă să se întrevadă un nou model de comunicare și de formare care atinge în mod inevitabil și Biserica în lumea complexă a educației. Prezența diferitelor exprimări ecleziale în lumea vastă a internetului este cu siguranță un fapt pozitiv, însă cultura digitală merge mult mai departe. Ea atinge la rădăcină problema antropologică decisivă în fiecare context formativ, ca acela al adevărului și al libertății. Deja a ridica această problematică impune să se verifice corespunderea propunerii formative din orice parte a proveni ea. Oricum, ea devine pentru Biserică o confruntare de care nu poate face abstracție în virtutea "competenței" sale asupra omului și a pretenției sale veridice.

Probabil, numai pentru această premisă devenea necesar un nou Directoriu pentru cateheză. În epoca digitală, douăzeci de ani sunt comparabili fără exagerare cu cel puțin jumătate se secol. De aici a derivat exigența de a redacta un Directoriu care să ia în considerare cu mare realism noul care se arată, cu tentativa de a propune o lectură a sa care să implice cateheza. Pentru acest motiv Directoriul prezintă nu numai problematicile inerente în cultura digitală, ci sugerează și parcursurile care trebuie efectuate așa încât cateheza să devină o propunere care să-l găsească pe interlocutor în măsură s-o înțeleagă și să-i vadă corespunderea cu lumea proprie.

Oricum, există un motiv mai mult de ordin teologic și eclezial care a convins să se redacteze acest Directoriu. Invitația de a trăi tot mai mult dimensiunea sinodală nu ne poate face să uităm ultimele Sinoade pe care le-a trăit Biserica. În 2005, cel despre Euharistie izvor și culme a vieții și a misiunii Bisericii; în 2008, Cuvântul lui Dumnezeu în viața și în misiunea Bisericii; în 2015, Vocația și misiunea familiei în Biserică și în lumea contemporană; în 2018, Tinerii, credința și discernământul vocațional. Așa cum se poate observa, revin constante în toate aceste adunări care ating de aproape tema evanghelizării și a catehezei așa cum se poate verifica din documentele care au urmat după ele. Mai în special este necesar să facem referință la două date care în manieră complementară marchează istoria din acest ultim deceniu cât privește cateheza: Sinodul despre Noua evanghelizare și transmiterea credinței în 2012, cu ulterioara exortație apostolică a Papei Francisc Evangelii gaudium, și a douăzeci și cincea aniversare a publicării Catehismului Bisericii Catolice, ambele ating direct competența Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări.

Evanghelizarea ocupă locul primar în viața Bisericii și în învățătura zilnică a Papei Francisc. N-ar putea să fie altfel. Evanghelizarea este misiunea pe care Domnul Înviat a încredințat-o Bisericii sale pentru a fi în lumea din orice timp vestire fidelă a Evangheliei sale. A face abstracție de acest adevăr ar echivala cu a face comunitatea creștină una din multele asociații lăudabile, întărită de cei două mii de ani de istorie ai săi, dar nu Biserica lui Cristos. Perspectiva Papei Francisc, între altele, este în continuitate puternică față de învățătura sfântului Paul al VI-lea din Evangelii nuntiandi din 1975. Amândoi nu fac altceva decât să se refere la bogăția provenită din Conciliul Vatican II care, cât privește cateheza, a găsit în Catechesi tradendae (1979) a sfântului Ioan Paul al II-lea punctul său focal.

Așadar, cateheza trebuie unită intim cu opera de evanghelizare și nu poate face abstracție de ea. Are nevoie să asume în sine caracteristicile înseși ale evanghelizării, fără a cădea în ispita de a deveni un înlocuitor al ei sau de a voi să se impună evanghelizării propriile premise pedagogice. În acest raport, primatul revine evanghelizării, nu catehezei. Acest lucru permite să se înțeleagă pentru ce în lumina lui Evangelii gaudium, acest Directoriu se califică pentru a susține o "cateheză kerygmatică".

Inima catehezei este vestirea persoanei lui Isus Cristos, care depășește limitele de spațiu și timp pentru a se prezenta fiecărei generații ca noutatea oferită pentru a ajunge la sensul vieții. În această perspectivă, este indicată o caracteristică fundamentală pe care cateheza trebuie să și-o însușească: milostivirea. Kerygma este vestire a milostivirii Tatălui care merge în întâmpinarea păcătosului care nu mai este considerat un exclus, ci un invitat privilegiat la ospățul mântuirii care constă în iertarea păcatelor. Dacă se vrea, în acest context capătă forță experiența catecumenatului ca experiență de iertare oferită și a noii vieți de comuniune cu Dumnezeu care rezultă din ea.

Oricum, centralitatea kerygmei trebuie să fie receptată în sens calitativ non temporal. De fapt, cere ca să fie prezentă în toate fazele catehezei și a fiecărei cateheze. Este "prima vestire" care este făcută mereu pentru că Isus Cristos este unicul necesar. Credința nu este ceva sigur care se recuperează în momentele de nevoie, ci este un act de libertate care angajează toată viața. Așadar, Directoriul face din kerygma centralitatea sa care se exprimă în sens trinitar ca angajare a întregii Biserici. Cateheza așa cum este exprimată de Directoriu, se caracterizează prin această dimensiune și prin implicațiile pe care le are în viața persoanelor. Toată cateheza, în acest orizont, capătă o valență deosebită care se exprimă în aprofundarea constantă a mesajului evanghelic. Așadar, cateheza are scopul de a se ajunge la cunoașterea iubirii creștine care îi face pe cei care au primit-o să devină discipoli evanghelizatori.

Directoriul se împarte atingând diferite tematici care nu fac altceva decât să trimită la obiectivul de fond. O primă dimensiune este mistagogia care este prezentată prin două elemente complementare între ele: înainte de toate, o valorizare reînnoită a semnelor liturgice ale inițierii creștine; în afară de asta, maturizarea progresivă a procesului formativ în care toată comunitatea este implicată. Mistagogia este o cale privilegiată de urmat, însă nu este facultativă în parcursul catehetic, rămâne ca un moment obligatoriu pentru că inserează tot mai mult în misterul care se crede și se celebrează. Este conștiința primatului misterului care duce cateheza să nu izoleze kerygma de contextul său natural. Vestirea credinței este întotdeauna vestire a misterului iubirii lui Dumnezeu care se face om pentru mântuirea noastră. Răspunsul nu poate să se eschiveze să primească în sine misterul lui Cristos pentru a permite să se facă lumină asupra misterului propriei experiențe personale (cf. GS 22).

O altă caracteristică de noutate a Directoriului este legătura dintre evanghelizare și catecumenat în diferitele sale accepțiuni (cf. nr. 62). Este urgent de făcut "convertirea pastorală" pentru a elibera cateheza de unele legături care-i împiedică eficacitatea. Prima poate să fie identificată în schema școlară, conform căreia cateheza inițierii creștine este trăită după paradigma școlii. Cateheta o înlocuiește pe învățătoare, în locul aulei din școală intră aula de catehism, calendarul școlar este identic cu acela catehetic... A doua este mentalitatea conform căreia se face cateheză pentru a primi un sacrament. Este clar că odată terminată inițierea se creează golul pentru cateheză. A treia este instrumentalizarea sacramentului în folosul pastorației, motiv pentru care timpurile sacramentului Mirului sunt stabilite de strategia pastorală de a nu pierde turma mică de tineri rămasă în parohie și nu de semnificația pe care sacramentul o are în sine însuși în economia vieții creștine.

Papa Francisc a scris că "a-l vesti pe Cristos înseamnă a arăta că a crede în el și a-l urma nu este numai un lucru adevărat și corect, ci și frumos, capabil să umple viața cu o nouă strălucire și cu o bucurie profundă, chiar și în mijlocul încercărilor. În această perspectivă, toate expresiile de frumusețe autentică pot să fie recunoscute ca o cărare care ajută la întâlnirea cu Domnul Isus... Așadar, devine necesar ca formarea în via pulchritudinis să fie inserată în transmiterea credinței" (EG 167). O caracteristică de valență inovatoare deosebită pentru cateheză poate să fie exprimată de calea frumuseții mai ales pentru a permite să se cunoască marele patrimoniu de artă, literatură și muzică pe care îl are fiecare Biserică locală. În acest sens, se înțelege de ce Directoriul a pus calea frumuseții ca unul din "izvoarele" catehezei (cf. nr. 106-109).

O ultimă dimensiune oferită de Directoriu se găsește în a ajuta la inserarea progresivă în misterul credinței. Această conotație nu poate să fie delegată la o singură dimensiune a credinței sau a catehezei. Teologia investighează cu instrumentele rațiunii misterul revelat. Liturgia celebrează și evocă misterul cu viața sacramentală. Caritatea recunoaște misterul fratelui care întinde mâna. Cateheza, în aceeași măsură, introduce progresiv la primirea și trăirea în mod global misterul în existența zilnică.

Directoriul își însușește această viziune atunci când cere să se exprime o cateheză care să știe să se ocupe de a menține unit misterul deși îl articulează în diferitele faze de exprimare. Atunci când misterul este perceput în realitatea sa profundă, cere tăcerea. O adevărată cateheză nu va fi niciodată tentată să spună totul despre misterul lui Dumnezeu. Dimpotrivă, ea va trebui să introducă la calea contemplării misterului făcând din tăcere cucerirea sa.

De aceea, Directoriul prezintă cateheza kerygmatică nu ca o teorie abstractă, ci mai degrabă ca un instrument cu o puternică valență existențială. Această cateheză își are punctul său de forță în întâlnirea care permite să se experimenteze prezența lui Dumnezeu în viața fiecăruia. Un Dumnezeu apropiat care iubește și care urmărește evenimentele istoriei noastre pentru că întruparea Fiului îl angajează în mod direct. Cateheza trebuie să-l implice pe fiecare, catehet și care trebuie catehizat, trăind experiența acestei prezențe și simțindu-se implicat în opera de milostivire. Așadar, o cateheză de acest gen permite să se descopere că credința este realmente întâlnirea cu o persoană înainte de a fi o propunere morală, și că creștinismul nu este o religie din trecut, ci un eveniment din prezent. O experiență ca aceasta favorizează înțelegerea libertății personale, pentru că este rodul descoperirii unui adevăr care ne face liberi (cf. In 8,31).

Cateheza care dă kerygmei primatul este în opoziție cu orice impunere, fie ea și aceea a unei clarități care nu permite căi de scăpare. De fapt, alegerea de credință, înainte de a lua în considerare conținuturile la care să adere cu propriul asentiment, este bine de luat în considerare cu atenție ceea ce Directoriul propune cu privire la importanța actului de credință în dubla sa articulare (cf. nr. 18). Prea mult timp cateheza și-a focalizat angajarea sa în a aduce la cunoștință conținuturile credinței și cu ce pedagogie să le transmită, neglijând din păcate momentul cel mai determinant cum este actul de a alege credința și de a da propriul asentiment.

Ne dorim ca acest nou Directoriu pentru cateheză să poată fi un adevărat ajutor și sprijin pentru reînnoirea catehezei în unicul proces de evanghelizare pe care Biserica nu încetează să-l realizeze de două mii de ani, pentru ca lumea să-l poată întâlni pe Isus din Nazaret, Fiul lui Dumnezeu făcut om pentru mântuirea noastră.

* * *

Intervenția ES Mons. Octavio Ruiz Arenas

Papa Benedict al XVI-lea, transferând responsabilitatea catehezei la Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări, a voit să sublinieze rolul foarte important al catehezei în realizarea misiunii fundamentale a Bisericii: evanghelizarea. Chiar în una din sesiunile finale ale celei de-a XIII-lea Adunări Generale a Sinodului Episcopilor despre "Noua evanghelizare pentru transmiterea credinței creștine" a exprimat această intenție, pe care a concretizat-o la 16 ianuarie 2013 cu publicarea scrisorii apostolice Fides per Doctrinam, în care se afirmă că credința are nevoie să fie susținută cu o doctrină capabilă să lumineze mintea și inima credincioșilor, deoarece momentul istoric deosebit în care trăim, marcat printre altele de o dramatică criză de credință, cere o conștiință care să răspundă la marile speranțe care apar în inima credincioșilor din cauza noilor întrebări care provoacă lumea și Biserica. Așadar, înțelegerea credinței cere mereu ca să fie exprimate conținuturile sale cu un limbaj nou, capabil să prezinte speranța prezentă în credincioși tuturor celor care cer motivația lor (cf. 1Pt 3,15).

Cateheza este chemată la o reînnoire care nu poate să constea numai într-o schimbare de strategie, sau în elaborarea de discursuri pur și simplu mai atrăgătoare. Așadar, acest Consiliu Pontifical a avut încă de la început ca una din principalele sale prerogative transmiterea credinței ca parte esențială a realizării misiunii pe care Domnul a încredințat-o Bisericii, împreună cu conștiința modului în care mărturia de credință este trăită în societatea de astăzi. De fapt, Biserica nu mai trăiește într-un regim de creștinătate ci într-o societate secularizată, în care fenomenul îndepărtării de credință este agravat de simțul sacrului pierdut de acum și scara valorilor pusă în discuție. Mulți dintre credincioși nu sunt mereu convinși pe deplin de ceea ce cred, sau conștienți de fundamentele credinței pe care o mărturisesc și uneori nu trăiesc o experiență autentică a ei. Pe baza acestor lucruri trebuie să fim conștienți că mulți botezați n-au primit niciodată o inițiere creștină, nu au fost încurajați de kerygmă, n-au ajuns la o întâlnire personală cu Cristos sau n-au avut sprijinul și însoțirea comunității creștine.

Pentru a aprofunda raportul cateheză-evanghelizare, acest Consiliu Pontifical a organizat o serie de întâlniri cu episcopii și responsabilii departamentelor de nouă evanghelizare și cateheză din Conferințele Episcopale din America Latină, Europa și Statele Unite. După aceea, în martie 2015, aici la Roma, un seminar de studiu cu experți din lumea academică și din organizațiile pastorale în domeniul catehezei, a lucrat cu intenția de a da o viziune globală a situației catehezei. În afară de asta, s-a considerat necesar să se aprofundeze înțelegerea modului în care activitatea catehetică se inserează în procesul de nouă evanghelizare. Astfel, în mai 2015, a fost elaborată o schiță de document cu titlul "Cateheză și nouă evanghelizare" care, pornind de la Directoriul general pentru cateheză, a asumat ceea ce este indicat de Papa Francisc în exortația apostolică Evangelii gaudium. Acest proiect a fost prezentat membrilor acestui Consiliu Pontifical în timpul celei de-a II-a Adunări Plenare, ținută de la 27 la 29 mai 2015, și la sfârșit s-a decis că va fi mai oportun să se efectueze o actualizare a Directoriului din 1997.

Pentru a desfășura această misiune a fost convocată la Roma o comisie de experți pentru a examina Directoriul general pentru cateheză și a cere propunerile lor de actualizare. Această comisie era compusă din doisprezece experți care proveneau din Brazilia, Columbia, Mexic, Statele Unite și diferite țări europene (Croația, Franța, Italia, Polonia, Regatul Unit, Spania și Ucraina), în afară de superiorii de la Consiliul Pontifical, un episcop din Bisericile orientale, șase preoți, o călugăriță, trei laice și un laic. S-au desfășurat trei întâlniri în timpul anului 2016. În prima a fost examinat Directoriul amintit mai sus și s-a luat act de punctele care trebuie revizuite și actualizate, în a doua au fost împărtășite diferitele sugestii, și în sfârșit, în a treia a fost redactat un document care a încercat să reflecteze concluziile la care s-a ajuns în timpul celor trei sesiuni. Acest text a fost pe larg studiat și s-a concluzionat că era mai oportun să se elaboreze un nou Directoriu care să răspundă în mod mai direct la provocările care se prezintă astăzi pentru Biserică, ținând cont de marile schimbări culturale petrecute în ultimii ani, de asemenea de bogatul magisteriu pontifical din această perioadă. Fiind pregătită o primă schiță, a fost trimisă în aprilie 2017 la peste o sută de experți din cele cinci continente: cardinali, episcopi, preoți, călugări, călugărițe și laici competenți în Sfânta Scriptură, teologie, cateheză, liturgie și teologie pastorală. Au fost consultate și diferite Conferințe Episcopale și unele Universități, precum și membrii ai Consiliului Internațional de Cateheză (Co.In.Cat.) și comentariile primite au fost luate în considerare pentru redactarea unei alte schițe. În septembrie 2017 s-a ținut o întâlnire cu consultanții de la Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări în care s-a făcut o reflecție specială despre tema tinerilor și a evlaviei populare, teme importante în pregătirea Directoriului.

În timpul celei de-a IV-a Adunări Plenare (27-29 septembrie 2017), membri eminenți și excelenți au aprobat în substanță a patra schiță a Directoriului și în zilele de 16-17 octombrie, Consiliul Internațional de Cateheză reunit a discutat câteva teme de interes pentru noul Directoriu cum sunt realitatea tinerilor, cultura digitală, evlavia populară și cateheza pentru și cu persoane cu dezabilități.

Pornind de la aceste întâlniri s-a trecut la consultări ulterioare, cu corecturile necesare, ajungându-se la textul actual al noului Directoriu pentru cateheză: după douăsprezece schițe și aproape șase ani de muncă a fost aprobat de Sfântul Părinte la 23 martie, în comemorarea liturgică a sfântului Turibiu de Mogrovejo, și a dispus publicarea sa.

* * *

Intervenția ES Mons. Franz-Peter Tebartz-van Elst

După prezentarea din partea președintelui și a secretarului a conținuturilor și a liniilor directoare ale noului Directoriu, la sfârșit aș vrea să indic pe scurt câteva aspecte care sunt importante pentru a lucra cu noul document în aceste timpuri.

Mi se pare că sunt șapte puncte asupra cărora trebuie să reflectăm.

1. Noul Directoriu este foarte atent la semnele timpurilor și încearcă să le interpreteze în lumina Evangheliei - așa cum spune constituția pastorală a Conciliului Vatican II, Gaudium et spes.

De fapt, acestea sunt principalele provocări ale unei culturi digitale, contextul transmiterii credinței în familie în compoziția sa inter-generațională.

În afară de asta, noul Directoriu acordă mare atenție tuturor problemelor referitoare la criza ecologică și, cât privește cateheza, face referință la enciclica papală Laudato si'.

În această considerare a semnelor timpurilor există o orientare a Directoriului care nu asumă o poziție unilaterală și nediferențiată dintr-o parte, ci ajută la luarea în considerare a oportunităților și limitelor în mod adecvat. Această reflecție creează motivația pentru a acționa în mod potrivit într-un domeniu corespunzător de învățare catehetică.

2. În acest context, noul Directoriu pentru cateheză dă mai mult curaj conținutului credinței. Bazat pe scrisoarea apostolică a Papei Francisc Evangelii gaudium, kerygma nu este deci înțeleasă în sens strict ca o credință închisă în câteva fraze, ci ca o mărturie care creează noi mărturii.

3. Cu referință la exortația apostolică Evangelii nuntiandi din anul 1975 și în mare parte inspirat din documentul Evangelii gaudium, noul Directoriu subliniază importanța catehezei ca parte indispensabilă pentru un proces de evanghelizare mai amplu. Și în acest sens Directoriul actual este continuitate și inovație în același timp.

Subliniind responsabilitățile specifice pentru cateheză - de la episcop ca prim catehet al diecezei sale la bunici - cateheza nu poate să fie delegată, ci este esența cea mai intimă din toate formele și modurile de a predica credința.

4. Ca precedentul Directoriu din anul 1997, documentul actual orientează procesul oricărei cateheze bazat pe catecumenat drept cale originală de inițiere creștină. Mai ales sub actualele provocări ale unei pastorații misionare, catecumenatul devin o paradigmă în conținut și în structură pentru a învăța și a interioriza credința personal. În acest fel crește posesia unei identități creștine și ecleziale.

5. Pornind de la scrisoarea apostolică Amoris laetitia noul Directoriu promovează și dezvoltarea unui catecumenat-căsătorie în acest sens în analogie cu procesul de inițiere, pentru a evidenția faza pregătitoare a căsătoriei în semnificația ei catehetică.

6. Mai mult decât precedentele Directorii din 1971 și din 1997, actualul document subliniază o idee centrală din scrisoarea apostolică Evangelii gaudium. În ea Papa Francisc vorbește în mod expres despre importanța lui via pulchritudinis ca punct central de plecare pentru evanghelizare în epoca postmodernă. Aceasta schițează înțelegerea că frumusețea nu trebuie să fie răstălmăcită ca estetism, ci mai degrabă - pe urmele Papei Benedict al XVI-lea - că adevărul este frumos și frumusețea este adevărată.

7. Marea așteptare a noului Directoriu pentru cateheză - în special în țările anglosaxone și din Europa de sud și de est, în Statele Unite și în America de Nord și de Sud, în Africa și în Asia - arată că are nevoie cateheza de schimbul Bisericilor din lume. Marea angajare a multor Biserici locale în dezvoltarea propriilor Directorii diecezane pentru cateheză va dobândi nouă inspirație și motivație din noul document.

Aceasta este experiența mea derivată din multiplele conferințe despre cateheză la care am putut să particip în ultimii ani în diferitele Biserici locale și din considerațiile pe care mi le-au exprimat multe persoane, împreună cu marea lor așteptare și bucurie pentru noul document.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 874.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat