|
Considerație la duminica a 12-a de peste an - Anul A - 2020 Ier 20,10-13; Ps 69; Rom 5,12-15; In 15,26-27; Mt 10,26-33 "Nu vă temeți de oameni" (Mt 10,26). Duminica trecută Isus, prin trimiterea celor 12 apostoli în misiune (cf. Mt 10,7-8), implicit l-a trimis și pe fiecare ucenic al său din toate timpurile și locurile să predice Evanghelia. Și ca nu cumva să fim ispitiți să credem totuși că numai apostolii și urmașii lor în lume au fost chemați să predice Evanghelia, duminica aceasta Isus adaugă expres cuvântul "oricine". "Oricine va da mărturie pentru mine înaintea oamenilor, voi da și eu mărturie pentru el înaintea Tatălui meu cel din ceruri. Însă oricine mă va renega înaintea oamenilor îl voi renega și eu înaintea Tatălui meu cel din ceruri" (Mt 10,32-33). "Oricine" vine la mântuirea lui, Isus îl trimite mai întâi să vestească mântuirea adusă în lume prin pătimirile, moartea și învierea sa, ca expresie a iubirii a celor trei Persoane divine, ca mai apoi să intre în această iubire veșnică. Isus ne spune astăzi un lucru uimitor pentru mulți dintre creștini, și anume că mântuirea Tatălui prin Cristos și Duhul Sfânt are dușmani; că Isus, Fiul lui Dumnezeu, are dușmani; că evanghelia are dușmani; că toți creștinii chemați să fie vestitorii mântuirii și evangheliei, au dușmani. Dar, să nu ne fie teamă: " Nu vă temeți de cei care ucid trupul, dar nu pot ucide sufletul! Temeți-vă mai degrabă de cel care poate să piardă și trupul, și sufletul în Gheenă" (Mt 10,28)! " Oricine va da mărturie pentru mine înaintea oamenilor, voi da și eu mărturie pentru el înaintea Tatălui meu cel din ceruri. Însă oricine mă va renega înaintea oamenilor îl voi renega și eu înaintea Tatălui meu cel din ceruri" (Mt 10,32-33). Așa cum spuneam și duminica trecută, pentru a înțelege cât mai bine mesajul duminicilor din ciclul "de peste an", trebuie să mergem cu mintea la situația tristă în care eram înainte de venirea lui Isus Cristos, la situația tristă în care ne-a găsit Cristos la întruparea lui și mai cu seamă la începerea activității sale publice, starea groaznică de păcat, stare care l-a determinat pe Isus, conform planului veșnic, să urce Calvarul și să ne spele păcatele în sângele său la cruce, înainte de a se înălța și glorifica la Tatăl ceresc. Păcatul strămoșesc și păcatul personal făcuseră din noi oameni niște ființe lipsite de ajutor, niște oameni bolnavi, adică niște oameni: orbi, surzi, paralitici, leproși, niște morți trupește și sufletește, niște oameni vrednici de milă și mai ales niște robi ai satanei și ai acoliților lui. Să nu ne înșelăm și să credem că diavolul și acoliții lui vor privi pasivi la faptul cum oamenii pleacă de la ei, sau la oamenii care predică mântuirea și scuturarea jugului lor. Așa cum faraonul și armata lui s-a luptat până la moarte pentru a nu lăsa poporul ales să scape din sclavie (cf. Ex 14,5.28), tot astfel diavolul și acoliții săi se vor lupta până la sânge pentru ca oamenii să nu plece din sclavia lor, căci deținându-i robi se cred a fi asemenea cu Dumnezeu (cf. Is 14,14). Deci, cu atât mai puțin va lăsa în pace pe cei care predică plecarea de la ei și pe cei care ascultă și pleacă de la ei. Oare predicatorii și apoi credincioșii Vechiului Testament, au fost lăsați în pace și să plece de la ei? Profeții mai toți au murit martirii și drepții nu au scăpat de prigoană. Profetul Ieremia din prima lectură de astăzi (cf. Ier 20,1-13), spunând poporului evreu adevărul despre starea jalnică de păcat și de robie în care se afla, rob cu trupul și cu sufletul, precum și urmările acestei robii, profetul s-a trezit imediat cu ura autorităților și a poporului asupra lui. Complotul urzit împotriva lui Ieremia își atinge scopul, căci Ieremia este prins, arestat, lovit și torturat de oamenii lui Pașhur. Cine era Pașhur? Unul dintre preoții de vază făcuți de oameni și unul dintre profeții mincinoși, un om rău care sub masca binelui se bucura de favoarea poporului căzut în idolatrie și robie cu sufletul și trupul. Ieremia lovit de preoții de seamă este o imagine a mântuitorului Isus, care și el a vestit adevărul și libertatea fapt pentru care a fost urât și lovit tot lovit de marii preoți, devenind obiect al ocărilor și al disprețului lor (cf. Mc 14,53). Deși în Ieremia Cuvântul Domnului era "ca un foc aprins" (v. 9), cu toate acestea, nu înțelege valoarea jertfei de sine, căci asemenea lui Iov își blestemă ziua în care s-a născut (cf. Ier 20,14; Iov 3,1-3). Despre Isus se spune: "Binecuvântat este cel care vine în numele Domnului" (In 12,13), căci a suferit de bunăvoie și din iubire față de Dumnezeu și de oameni "a șters zapisul cu poruncile lui, care stătea împotriva noastră și ne era potrivnic, și l-a nimicit, pironindu-l pe cruce. A dezbrăcat domniile și stăpânirile și le-a făcut de ocară înaintea lumii, după ce a ieșit biruitor asupra lor prin cruce" (Col 2,14-15). Astăzi am cântat și meditat la sfânta Liturghie psalmul 69, psalm care se aseamănă mult cu psalmul 22, prin faptul că și unul și altul ne zugrăvesc suferințele Domnului, dar prezintă totuși o deosebire: în Psalmul 22, Cristos care face ispășire pentru păcatele noastre, este prezentat ca fiind Cel pe care Dumnezeu Tatăl l-a lovit în locul nostru. Încercarea lui Dumnezeu este scurtă și vindecătoare, de aceea David voia să cadă în mâinile lui Dumnezeu pentru păcatele sale, căci îndurările sale sunt nemărginite (cf. 1Cr 21,1). De aceea Iudita îl laudă pe Dumnezeu pentru încercările sale vindecătoare: "Să-i mulțumim Domnului, Dumnezeului nostru, care ne încearcă precum i-a încercat pe părinții noștri. Amintiți-vă câte a făcut cu Abraham și cu Isac și câte i s-au întâmplat lui Iacob. Căci, după cum pe ei i-a trecut prin foc spre a le încerca inimile, tot astfel, și pe noi, nu din răzbunare ne încearcă, ci Domnul îi încearcă pe cei care se apropie de el, pentru a rămâne credincioși"(Idt 8,25-27). În psalmul 69 cântat și meditat de noi astăzi, îl vedem pe Isus care face ispășire și suferind din partea oamenilor; și câte mijloace nu au găsit oamenii pentru a-l chinui! Un cuvânt revine în acest psalm de patru ori este: ocara (sau disprețul), altfel spus, dezonoarea publică (v. 7,10,19,20), arătând că inima infinit de sensibilă a Domnului a fost zdrobită de această ocară (v. 20). În Isus, gloria lui Dumnezeu, dragostea sa și sfințenia sa au fost călcate în picioare de oamenii nelegiuiți. Iar cât despre versetul 21, acesta s-a împlinit ad-litteram în ceasul crucii (cf. Mt 27,34.48). Persecutorii sunt mai răi decât fiarele sălbatice, prin faptul că aceștia pradă pe cei asemenea lor. Cele mai puternice legături de dragoste și de datorie au fost deseori rupte de dușmănia împotriva lui Cristos. Se spune clar că toți cei care vor voi să trăiască evlavios în Cristos Isus vor trebuie să sufere persecuție (2Tim 3,12); și că trebuie să se aștepte să intre în împărăția lui Dumnezeu prin multe necazuri (Fap 14,22). Aceste preziceri sunt sfaturi și mângâieri pentru un timp de încercare. Însuși Isus și apostolii săi nu au fost lăsați în pace de duhul rău și de acoliții săi și au murit martiri, uciși de cei cărora le duceau mântuirea. Primii creștini care cu toții erau misionari cu diferite titluri, ca și noi astăzi: "unii apostoli; alții proroci; alții evangheliști; alții păstori și alții învățători" (cf. Ef 4,11), toți au avut de suferit de pe urma credinței și a predicării Evangheliei. Și așa este și astăzi, căci sub diferite forme mai rafinate prigoana creștinilor apostoli continuă la aceeași intensitate, căci dușmanii noștri nu au măsură în a face răul. Dar știm un secret? Prin aceste suferințe îl forțăm pe satan și oamenii lui să ne lase în pace, căci ca și crucea lui Isus și crucea creștinilor conține forța divină care-l silește pe diavol și pe acoliții săi, să ne lase să plecăm "acasă". Încercarea diavolului și a acoliților săi este continuă și plină de răutate, mergând până la lichidarea credinciosului profet și evanghelist. Să ne amintim de creștinii primelor zece valuri de prigoană de la început sub împărații romani, de prigoanele hunilor, de prigoanele ereticilor, de prigoanele Revoluției Franceze, de prigoanele naziștilor, de prigoanele comuniștilor, de prigoanele regimurilor totalitare, unde creștinii erau uciși chiar cu miile. Credincioșii trebuie să facă față nu numai urii lumii, dar și ostilității celor din propriile familii. "Nu este ucenic mai presus de învățătorul său" (Mt 10,24). În altă ordine de idei, conform lecturii a doua (cf. Rom 5,12-15, păcatul în care ne-a găsit Cristos la venirea sa între noi, a intrat în lume printr-un singur om. Pentru a înțelege asta să ne imaginăm că un tipograf neglijent, care în timp ce pregătește matrița pentru o carte, lăsă să-i scape câteva grave greșeli care falsifică total ideea autorului. Aceste greșeli se vor reproduce în tot atâtea exemplare câte cărți va scoate. Cea mai înaltă tehnică de a le lega aceste cărți nu va schimba cu nimic conținutul. Pentru a avea un text fidel, scriitorul va trebui să scoată o nouă ediție, după o altă matriță. Primul Adam este ca această matriță rea. Câți oameni au fost, tot atâția păcătoși au fost! Dumnezeu însă nu a căutat să îmbunătățească rasa adamică. El a dat naștere unui Om nou, Cristos, și ne-a dat viața lui. Pe de o parte, un singur om, Adam, o greșeală, toți oamenii sunt făcuți păcătoși, toți păcătuiesc, și prin urmare moartea și condamnarea este partea tuturor. Pe de altă parte, un singur Om, Cristos, o dreptate în ascultare până la moarte, iar cei care aparțin lui, sunt aduși în acea stare de îndreptățire a vieții. Darul fără plată al lui Cristos nu este nicidecum mai prejos de greșeala venită prin Adam, căci într-adevăr, harul trece dincolo de ea. Prin Adam a venit domnia morții; prin Cristos a venit harul și domnia vieții. Observăm că deși toți oamenii au căzut sub condamnare, nu toți au venit spre îndreptățire, deși darul fără plată depășește greșeala. Așa cum spuneam mai sus, psalmul 69 detaliază suferințele lui Cristos și necazurile din timpul vieții și morții sale, care au venit prin oameni. Se încheie cu descrierea mântuirii, a restabilirii și a binecuvântării lui Israel în zilele din urmă: "Pentru că Dumnezeu va mântui Sionul". Trei profeții din acest psalm sunt citate în Evanghelia după Ioan. - Ps 69,4 este cel la care Domnul Isus face referire atunci când descrie ura oamenilor față de el: "M-au urât fără temei" (In 15,25). Starea îngrozitoare a inimii omului este dezvăluită de cuvintele "fără temei"; sensul literal al acestei expresii este că l-au urât "gratuit" sau "fără motiv". - Ps 69, 9 este amintit de ucenici după ce Domnul a curățit templul de schimbătorii de bani (cf. In 2.13-17). Din râvnă pentru Tatăl său, nu dorea să fie reprezentat greșit prin acțiunile nelegiuite ale oamenilor. Ce râvnă a avut el pentru Casa lui Dumnezeu! - Ps 68,21 ne spune despre setea pe care a suferit-o Domnul pe cruce. Și în Matei și în Marcu este amintit faptul că i s-a dat să bea oțet (cf. Mt 27,34; Mc 15,36); totuși, doar în Evanghelia după Ioan se găsesc cuvintele Domnului: "Mi-e sete" (In 19,28). În Evanghelia după Ioan, apa este omniprezentă: vasele ceremoniale erau umplute cu apă (Ioan 2), apa nașterii din nou (Ioan 3), darul apei vii (Ioan 4), slăbănogul de la scăldătoarea Betesda (Ioan 5), strigătul Domnului "Dacă însetează cineva, să vină la mine și să bea" (Ioan 7) și orbul de la scăldătoarea Siloam (Ioan 9). Și doar în această Evanghelie, unde apa vieții este oferită celor însetați spiritual, el strigă: "Mi-e sete!". Fie ca toți cei care aud aceste cuvinte să vină și să bea din apa vieții pe care Isus o oferă fără plată! Amin. Pr. Ioan Lungu * * * Predici la Radio Iași: Duminica a 12-a de peste an lecturi: 783.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |