Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Nunțiatura Apostolică de la București
1920 - 16 iunie - 2020 (30 - 40 - 30 sau 5 - 0 - 5): 10 delegați apostolici în 100 de ani de la înființarea Nunțiaturii Apostolice în România

În prima zi a acestei luni, am publicat un amplu articol despre începuturile oficiale ale relațiilor comune dintre România și Sfântul Scaun, care au fost marcate, la 1 iunie 1920, prin trimiterea la Sfântul Scaun a ministrului Dimitrie Pennescu, constituindu-se astfel "legația" (reprezentanța) României la Vatican. Ministrul Pennescu și-a prezentat scrisorile de acreditare în ziua de 12 iunie, iar patru zile mai târziu, la 16 iunie 1920, Secretariatul de Stat al Vaticanului a trimis Guvernului Regatului României notificarea cu privire la crearea Nunțiaturii Apostolice în România.

Marți, 16 iunie 2020, când se aniversează un secol de la acel moment istoric, Nunțiatura Apostolică, împreună cu Arhiepiscopia Romano-Catolică București și Primăria Municipiului București, vor marca evenimentul prin dezvelirea și binecuvântarea unui monument (bust din bronz pe soclu de piatră) dedicat Papei Francisc, în amintirea vizitei pe care a făcut-o anul trecut în România.

Pentru a păstra memoria istorică a celor 100 de ani care s-au scurs de atunci, putem evidenția că în primii 30 de ani (1920-1950) a existat o colaborare diplomatică deosebită, prin întocmirea, semnarea și ratificarea Concordatului dintre România și Sfântul Scaun, numeroase vizite și colaborări diplomatice, susținerea unor proiecte culturale și sociale etc. În această perioadă au activat la București cinci nunți papali, iar la Vatican mai mulți legați și ambasadori. A urmat o perioadă de 40 de ani (1950-1990) în care nu au existat relații oficiale între București și Vatican, după ce autoritățile comuniste din țara noastră au anulat Concordatul și au expulzat diplomații Sfântului Scaun. După reluarea relațiilor diplomatice, au urmat alți 30 de ani (1990-2020) de colaborare, vizite reciproce și realizarea unor proiecte comune, în acest timp activând la București cinci nunți papali. Vom aminti câteva date istorice despre prezența diplomaților Vaticanului la Nunțiatura Apostolică din București.

Mai întâi, pentru cei care nu cunosc semnificația și misiunea unui "nunțiu", precizez că acest cuvânt provine din latinescul "nuntius" și înseamnă "mesager". Așa a fost numit ambasadorul Sfântului Scaun pe lângă un guvern. Nunțiul este întotdeauna un arhiepiscop, care ține direct de Sfântul Scaun, asigurând în același timp legătura și unitatea dintre Vatican și Biserica Catolică din țara unde este trimis. Reprezentarea permanentă a Sfântul Scaun pe lângă guverne datează din secolele al XV-lea, până atunci se recurgea la trimiterea de "legați papali" pentru misiuni temporare și limitate. Conform Convenției de la Viena din anul 1815, confirmată de noile acorduri tot de la Viena, din anul 1961, nunțiul este, de drept, decanul corpului diplomatic în țara unde e trimis. Atunci când statul unde este acreditat nu-i recunoaște acest privilegiu, reprezentantul Vaticanului poartă numele de "prenunțiu". Atunci când un obstacol durabil privează o Nunțiatură de titularul său, Sfântul Scaun desemnează un "internunțiu" care are rangul de ministru plenipotențiar. În țările care nu au relații cu Sfântul Scaun sunt trimiși delegați apostolici care-l reprezintă pe Papa pe lângă Bisericile locale, deși ei nu se bucură de privilegii diplomatice. Sfântul Scaun este reprezentat oficial în marile organizații internaționale de misiuni diplomatice sau de observatori permanenți.

Revenind la situația din România, relațiile diplomatice au fost intensificate după constituirea statului Vatican (1870) și Războiul de Independență (1877), rezultatele imediate fiind văzute prin înființarea Arhiepiscopiei Catolice de București (27 aprilie 1883) și a Episcopiei de Iași (27 iunie 1884). Trebuie amintite, de asemenea, meritele deosebite ale episcopului Dominic Jaquet în privința redeschiderii problemei concordatului dintre Sfântul Scaun și Statul Român, alcătuind chiar un proiect de concordat în 16 articole. Așa cum s-a scris foarte mult în ultimii ani, anul 1918 a însemnat o cotitură istorică pentru România, mai ales după alipirea Basarabiei (9 aprilie), Bucovinei (28 noiembrie) și Transilvaniei (1 decembrie). Numărul mare de creștini romano-catolici și greco-catolici a schimbat mult geografia religioasă a României, deschizând noi perspective pentru definitivarea unui concordat cu Sfântul Scaun și stabilirea unor relații diplomatice consistente. În timpul Primului Război Mondial, Sfântul Scaun a fost un susținător al aspirațiilor naționale ale românilor, iar la sfârșitul anului 1918 a recunoscut decizia Marii Adunări Naționale de la Alba Iulia și, implicit, Marea Unire. Mai mult, pentru a ajuta la organizarea Bisericii Catolice din România, Sfântul Scaun a numit imediat și câțiva episcopi, primul dintre ei fiind Alexandru Theodor Cisar, la 9 mai 1920.

După multiple schimburi de corespondență, relațiile comune dintre România și Sfântul Scaun au fost inaugurate la 1 iunie 1920, prin trimiterea la Sfântul Scaun a ministrului Dimitrie Pennescu, constituindu-se ca o "legație" (reprezentanță), nu o ambasadă. Printr-un decret semnat la 12 iunie 1920, regele Ferdinand I, "prin grația lui Dumnezeu și voința națională, Rege al României... (...) am decretat și decretăm că Dimitrie C. Pennescu (...) este numit, în ziua de 1 iunie 1920, în calitate de trimis extraordinar și ministru plenipotențiar al nostru pe lângă Sfântul Scaun". Cum era firesc, Vaticanul a acceptat această numire, iar la 16 iunie 1920 își dă acordul privind înființarea unei Nunțiaturi Apostolice în România.

1. Primul nunțiu trimis la București a fost Mons. Francesco Marmaggi, care a sosit în capitala țării noastre în ziua de 17 octombrie 1920. El fusese numit de Papa Benedict al XV-lea în ziua de 1 septembrie același an, dar fiind numit episcop doar de două zile (la 30 august 1920 a fost numit, iar la 26 septembrie a fost consacrat arhiepiscop titular de Hadrianopolis in Haemimonto) au fost necesare câteva săptămâni de formare diplomatică, chiar dacă a fost membru al Congregației pentru Afaceri Ecleziastice Extraordinare din Vatican, încă din anul 1904. Delegația Apostolică s-a stabilit la București pe lângă Arhiepiscopia Romano-Catolică, după care se va muta, în anul 1922, în clădirea situată pe strada Pictor Constantin Stahi, nr. 5-7, care va deveni palatul Nunțiaturii Apostolice în România. Clădirea a fost construită în perioada 1896-1905, la inițiativa arhiepiscopului Franz Xaver von Hornstein, finanțarea fiind asigurată de binefăcători din Elveția și printr-o subvenție a regelui Carol I. Misiunea principală a nunțiului Marmaggi a fost aceea a cunoaște realitățile din România și de a întări legăturile cu Regele Ferdinand I, fiind prezent la Alba Iulia în ziua încoronării acestuia ca rege la României (în 1922). La 30 mai 1923, Mons. Marmaggi a fost transferat ca nunțiu apostolic în Cehoslovacia, încetându-i astfel misiunea diplomatică din România.

2. În aceeași zi, Papa Pius al XI-lea l-a numit ca nunțiu la București pe Mons. Angelo Maria Dolci, care va activa în această misiune timp de zece ani. Fiind consacrat episcop de Gubio, în 1900, pentru a fi nunțiu apostolic a fost numit arhiepiscop titular de Nazianzus (în 1906) și de Hierapolis in Syria (în 1914). Înainte de fi numit în România, a fost delegat sau nunțiu apostolic în Ecuador, Bolivia, Peru și Belgia. Dosarul Corespondență de la Nunțiatura Apostolică din București (1920-1936), din Arhiva Episcopiei Romano-Catolice de Iași, ne prezintă ampla activitate a acestui delegat papal, atât în București cât și în întreaga Românie. Evidențiez doar câteva momente fundamentale pentru Biserica Catolică din România: după stabilirea relațiilor cu episcopiile și eparhiile catolice, precum și cu diferite instituții ale statului român, au început negocierile pentru elaborarea unui concordat care să reglementeze ansamblul relațiilor dintre România și Sfântul Scaun și să stabilească organizarea ecleziastică a credincioșilor catolici din România; la 10 mai 1927, în Cetatea Vaticanului, a fost semnat Concordatul dintre aceste țări, dar a intrat în vigoare la 29 mai 1929, prin votul Parlamentului României (votul a fost dat la 24 mai, în Senat și la 29 mai, în Camera Deputaților); Sfântul Scaun putea avea în România un ambasador (nunțiu), iar Biserica Catolică putea avea instituții de învățământ și caritative, mănăstiri, biserici și alte bunuri imobile. Religia catolică putea fi trăită în libertate deplină; în urma Concordatului dintre Sfântul Scaun și România, la 5 iunie 1930, prin documentul "Sollemni conventione" se organizează episcopiile și eparhiile catolice din România; prin decretele care au fost date de Nunțiatura Apostolică din București s-a văzut clar modul de relaționare a instituțiilor bisericești din România față de Sfântul Scaun etc. În anul 1925, arhiepiscopul Alexandru Theodor Cisar a încredințat Vaticanului, prin nunțiul papal, palatul de pe strada Pictor Constantin Stahi pentru a-l folosi ca reședință a nunțiaturii. Nunțiul Angelo Maria Dolci își încheie misiunea din România în ziua de 13 martie 1933, când este creat cardinal de Papa Pius al XI-lea și este chemat la Vatican.

3. După o vacantare de peste 100 de zile, a fost numit al treilea nunțiu la București, Mons. Valerio Valeri, care era arhiepiscop titular de Ephesus din 18 octombrie 1927. Fiind delegat apostolic în Egipt și Arabia, la 1 iulie 1933, a fost numit nunțiu în România, misiune pe care a îndeplinit-o până la 11 iulie 1936, când a fost transferat ca nunțiu în Franța.

4. Între timp, la 14 iunie 1936, a fost numit ca nunțiu apostolic în România Mons. Andrea Cassulo, arhiepiscop titular de Leontopolis in Augustamnica și delegat apostolic în Canada. A îndeplinit această misiune în vremuri tulburi, marcate atât de Cel de-al Doilea Război Mondial, cât și de instaurarea comunismului în țara noastră. Pentru a asigura succesiunea apostolică, a consacrat doi episcopi: pe Marton Aron (în 1939) și pe Marcu Glaser (în 1943). Grație eforturilor sale, relațiile României cu Sfântul Scaun au evoluat armonios, iar în 1938, Legația de la Vatican a fost ridicată la rang de ambasadă. Din cauza Celui de-al Doilea Război Mondial, după doi ani, ambasada a redevenit legație. Fiind un apărător al evreilor, în timpul Holocaustului, a fost apreciat de unii și condamnat de alții, dar a avut curajul de a face trei proteste diplomatice către Antonescu: la 20 noiembrie 1940, la 2 decembrie 1940 și la 14 februarie 1941. Instaurarea regimului comunist în România a schimbat radical relațiile cu Sfântul Scaun, ajungându-se până la ruperea unilaterală a Concordatului. Astfel, pe fondul tensiunilor social-politice generate de comuniști, la începutul anului 1946, nunțiul apostolic Andrea Cassulo a fost declarat "persona non grata", fapt pentru care a trebuit să părăsească România și să fie numit, la 3 iunie 1947, ca delegat apostolic în Turcia.

5. În aceste condiții, la 19 februarie 1946, Sfântul Scaun l-a numit pe Mons. Gerald Patrick O'Hara regent (însărcinat cu afaceri) al Nunțiaturii Apostolice din România. Fiind arhiepiscop titular de Heliopolis in Phoenicia, acesta a venit la București abia în ziua de 29 ianuarie 1947 și a rămas în funcție până la 4 iulie 1950, când a fost expulzat. În fața persecuției comuniste, misiunea principală pe care și-a asumat-o a fost aceea de a asigura continuitatea jurisdicției canonice în România, de aceea a consacrat mulți episcopi: Anton Durcovici, Ioan Ploscaru, Ioan Duma, Adalbert Boros, Imre Eros, Szilard Bogdanffy, Ioan Dragomir, Iuliu Hirțea, Joseph Schubert, Alexandru Todea etc. Prin Decretul nr. 151, din 17 iulie 1948, al Președinției Marii Adunări Naționale, publicat în "Monitorul Oficial" nr. 164 din 19 iulie 1948, a fost denunțat Concordatul României cu Sfântul Scaun. Raporturile diplomatice dintre România și Sfântul Scaun s-au întrerupt brusc. Printr-o notă verbală, din 23 iulie 1948, regentul Nunțiaturii, Mons. O'Hara, a protestat față de decizia unilaterală a părții române, care încălca articolul XXIII al Concordatului. După doi ani, prin nota verbală nr. 3092, din 4 iulie 1950, Ministerul Afacerilor Externe al R.P.R. îi declara pe Mons. Gerald Patrick O'Hara, regent al Nunțiaturii Apostolice în România, pe Mons. Mestri Schönberg, auditor, și pe Mons. Kirk C. John, secretar, drept persoane indezirabile pentru noua putere și le cerea să părăsească teritoriul țării în termen de trei zile. Așadar, la 7 iulie 1950, relațiile diplomatice cu Vaticanul au fost întrerupte, iar două săptămâni mai târziu palatul Nunțiaturii Apostolice de la București a fost confiscat de către autoritățile statului comunist.

După denunțarea Concordatului de către autoritățile comuniste, guvernul român a interzis funcționarea Bisericii Române Unită cu Roma (Greco-Catolică), o parte dintre clericii ei, în frunte cu episcopii, fiind întemnițați, iar credincioșii supuși unei adevărate prigoane. Biserica Romano-Catolică, deși nu a fost interzisă, și-a desfășurat activitatea cu mari dificultăți și sacrificii martirice. Noua Lege a Cultelor și cea a Învățământului, din august 1948, au adus prejudicii imense Bisericii Catolice din România și au rupt definitiv relațiile diplomatice cu Sfântul Scaun.

Timp de aproape două decenii nu au existat contacte oficiale între București și Vatican. În anul 1963 a început pontificatul Papei Paul al VI-lea, care a arătat bunăvoință față de regimurile comuniste din Europa de Est, sperând să poată pleda cu mai mult succes în favoarea credincioșilor catolici. În anul 1966, Papa Paul al VI-lea l-a primit la Vatican pe ministrul de externe sovietic Andrei Gromâko, după care a început discuții cu Ungaria, Cehoslovacia și Iugoslavia, dar a dorit să normalizarea relațiilor și cu România. Un prim pas s-a realizat în anul 1967, când copia columnei lui Traian aflată la Vatican a fost adusă la București și expusă în Muzeul de Istorie a Republicii Socialiste România. În 1968, când se aniversau 50 de ani de la Marea Unire, s-a discutat repatrierea urnei conținând rămășițele pământești ale episcopului Ioan Inochentie Micu-Klein, proiect care nu s-a putut concretiza. La începutul aceluiași an, premierul Ion Gheorghe Maurer și ministrul de externe Corneliu Mănescu au făcut o vizită de lucru în Vatican , după care, în toamna aceluiași an, după 18 ani, un oficial al Sfântului Scaun a putut vizita România.

După mai mult de patru ani de la aceste vizite, abia în primăvara lui 1973 Nicolae Ceaușescu a admis o vizită la Vatican. Întâlnirea dintre el și Papa Paul al VI-lea, din 26 mai 1973, avea să detensioneze climatul riguros al relațiilor bilaterale, deși încercarea Suveranului Pontif de a discuta problema greco-catolicilor l-a iritat pe președintele Republicii Socialiste România. După cele "circa 50 de minute" ale dialogului celor doi șefi de state, ziarul "Scînteia" consemna că "întâlnirea dintre Ceaușescu și Papă poate fi trecută în categoria «vizitelor istorice»". Totuși, în problema care interesa Vaticanul, Ceaușescu a rămas inflexibil, limitele conversației cu Suveranul Pontif fiind stabilite de autoritățile comuniste. Astfel, în privința Bisericii Greco-Catolice, relațiile României cu Sfântul Scaun au rămas rupte până în anul 1990.

Evenimentele politice din România, de la finele anului 1989, aveau să readucă treptat armonia diplomatică între Sfântul Scaun și România. În ziua de 23 decembrie, Papa Ioan Paul al II-lea a lansat un apel pentru pace și înțelegere, pentru respectarea drepturilor fundamentale ale omului. Mesajul se încheia cu aceste cuvinte: "Dumnezeu să binecuvânteze iubita națiune română!". În ziua de 31 decembrie 1989 a sosit în România Monseniorul Francesco Colasuonno, nunțiu apostolic cu însărcinări speciale ("itinerant pentru țările Europei de Est"), care urma să analizeze noua situație din țara noastră. Un prim pas a fost făcut chiar în aceeași zi: prin Decretul Lege nr. 9, din 31 decembrie 1989, al Consiliului Frontului Salvării Naționale, ca urmare a abrogării Decretului Lege 358/1948, Biserica Română Unită cu Roma, Greco-Catolică, a fost recunoscută oficial.

6. În ziua de 15 mai 1990, România și Vaticanul au decis să restabilească raporturile diplomatice, iar după trei luni a fost restituit palatul Nunțiaturii Apostolice. Primul nunțiu care a fost numit în această nouă realitate socio-politică a României a fost, la 18 august 1990, Mons. John Bukovsky. El a sosit la București în ziua de 28 noiembrie 1990 și a rămas în funcție până la 20 decembrie 1994. Pentru a îndeplini misiunea încredințată, a fost consacrat în același an și a fost numit arhiepiscop titular de Tabalta. La 6 noiembrie 1992, după 42 de ani, s-a redeschis, la București, Nunțiatura Apostolică, eveniment care a coincis cu sărbătorirea celui de al 15-lea an de pontificat al Sfântului Părinte Papa Ioan Paul al II-lea, fiind prezent și un delegat de-al său, arhiepiscopul Jean Louis Tauran. Redeschiderea Nunțiaturii Apostolice la București a reprezentat un eveniment deosebit de important în desfășurarea relațiilor dintre România și Vatican.

7. Arhiepiscopul John Bukovski fiind numit reprezentant al Sfântului Scaun în Federația Rusă, la 23 ianuarie 1995, a fost numit nunțiu în România Mons. Janusz Bolonek, arhiepiscop titular de Madaurus și delegat papal în Burkina Faso și Nigeria. La 5 mai 1995, a sosit la București, iar instalarea ca nunțiu apostolic a avut loc la 12 iunie, după prezentarea scrisorilor de acreditare șefului statului. În mandatul său, la 1 ianuarie 1998, Guvernul României a reînceput să acorde nunțiului apostolic din România titlul de Decan al Corpului Diplomatic. În același an, la 30 septembrie, arhiepiscopul Janusz Bolonek și-a încheiat misiunea în țara noastră.

8. După 40 de zile, la 12 noiembrie 1998, Papa Ioan Paul al II-lea l-a numit pe Mons. Jean Claude Périsset nunțiu apostolic la București. Având o vastă experiență în diplomația Vaticanului, a lucrat în cadrul Reprezentanțelor Pontificale din Africa Meridională (1973-1976), Peru (1976-1980), Franța (1980-1983), Pakistan (1983-1984), Japonia (1984-1986), auditor în Secretariatul de Stat al Vaticanului, la 16 noiembrie 1996, a fost numit episcop titular de Accia și, apoi, al treilea nunțiu în România de la reluarea, în anul 1990, a relațiilor diplomatice cu Vaticanul. La 3 decembrie 1998, a sosit la București, după care a urmat o rapidă cunoaștere a României prin vizite pastorale în întreaga țară. Mulțumită eforturilor sale diplomatice, în zilele de 7-9 mai 1999, Papa Ioan Paul al II-lea a vizitat România, fiind pentru prima oară când un episcop al Romei a vizitat o țară majoritar ortodoxă. După nouă ani de misiune în România, la 15 octombrie 2007, arhiepiscopul Périsset a fost numit nunțiu în Germania.

9. După o conducere interimară asigurată de Mons. Mauro Lalli, la 10 decembrie 2007, a fost numit la Mons. Francisco-Javier Lozano Sebastiàn, arhiepiscop titular de Penafiel și nunțiu apostolic în Croația. Ceremonia de investire a avut loc abia la 26 februarie 2008. Excelența sa are meritul de a intermedia celebrările de beatificare a mai multor martiri, la Oradea, Satu Mare, București și Iași. Încheierea misiunii diplomatice a avut loc la 20 iulie 2015.

10. Ultimul și prezentul nunțiu apostolic la București este Mons. Miguel Maury Buendía, arhiepiscop titular de Italica și nunțiu apostolic în Kazahstan, Kârgâzstan și Tadjikistan, care a fost numit la 5 decembrie 2015. Venirea în România a avut loc duminică, 10 ianuarie 2016, în jurul orei 18.00, fiind întâmpinat la sosirea sa pe Aeroportul Internațional "Henri Coandă" din București de ÎPS Ioan Robu, PS Mihai Frățilă, oficialități ale statului român și ale Nunțiaturii Apostolice. Ca o împlinire a eforturilor sale și bunelor relații dintre România și Sfântul Scaun a fost vizita istorică în țara noastră a Papei Francisc în perioada 31 mai - 2 iunie 2019. Trebuie să evidențiem și activitatea din ultimii ani în alegerea și numirea noilor ierarhi ai Bisericii Catolice din România.

Așadar, astăzi aniversăm un secol de la aprobarea deschiderii Nunțiaturii Apostolice de la București, rod al relațiilor oficiale între România și Sfântul Scaun, care consfințesc secole de relații și raportări oficiale ale episcopiilor și eparhiilor catolice din țara noastră cu instituțiile și congregațiile Bisericii Universale. Au fost perioade armonioase, în care s-au pus bazele structurilor bisericești din România, dar și ani de sistare unilaterală a acestor relații necesare pentru buna funcționare a instituțiilor civile și religioase. Fie ca experiența acumulată în acest secol să aducă linii și principii clare de colaborare pe viitor între România și Sfântul Scaun!

Pr. Alois Moraru

* * *

1920 - 1 iunie - 2020: Un secol de relații diplomatice între România și Sfântul Scaun


 

lecturi: 1307.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat