Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 10 iunie 2020

Cateheze despre rugăciune: 6. Rugăciunea lui Iacob

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Continuăm cateheza noastră despre tema rugăciunii. Cartea Genezei, prin evenimentele bărbaților și femeilor din epoci îndepărtate, ne relatează istorii în care noi putem să ne oglindim viața noastră. În ciclul patriarhilor, găsim și aceea a unui om care a făcut din șiretenie cea mai bună calitate a sa: Iacob. Relatarea biblică ne vorbește despre raportul dificil pe care îl avea Iacob cu fratele său Esau. Încă de mici, între ei există rivalitate și nu va fi niciodată depășită în continuare. Iacob este al doilea născut - erau gemeni -, însă prin înșelare reușește să smulgă tatălui Isaac binecuvântarea și darul de prim născut (cf. Gen 25,19-34). Este numai prima dintr-o lungă serie de șiretenii de care este capabil acest om fără scrupule. Și numele "Iacob" înseamnă cineva care are șiretenie în a se mișca.

Constrâns să fugă departe de fratele său, în viața sa pare să reușească în orice activitate. Este abil în afaceri: se îmbogățește mult, devenind proprietar al unei turme enorme. Cu tenacitate și răbdare reușește să ia în căsătorie pe cea mai frumoasă dintre fiicele lui Laban, de care era cu adevărat îndrăgostit. Iacob - am spune cu limbaj modern - este un om care "s-a descurcat", cu dibăcie, șiretenie, reușește să cucerească tot ceea ce dorește. Însă îi lipsește ceva. Îi lipsește raportul viu cu propriile rădăcini.

Și într-o zi simte amintirea casei, a patriei sale vechi, unde încă trăia Esau, fratele cu care a fost întotdeauna în raporturi foarte rele. Iacob pleacă și face o lungă călătorie cu o caravană numeroasă de persoane și animale, până când ajunge la ultima etapă, la vadul Iaboc. Aici cartea Genezei ne oferă o pagină memorabilă (cf. 32,23-33). Relatează că patriarhul, după ce ia trecut râul pe toți oamenii săi și toate animalele - care erau multe -, rămâne singur pe malul străin. Și se gândește: ce îl așteaptă ziua următoare? Ce atitudine va asuma fratele său Esau, căruia îi furase dreptul de întâi născut? Mintea lui Iacob este un vârtej de gânduri... Și, în timp ce se întunecă, dintr-o dată un necunoscut îl prinde și începe să lupte cu el. Catehismul explică: "Tradiția spirituală a Bisericii a păstrat din povestirea aceasta simbolul rugăciunii ca o luptă a credinței și o izbândă a stăruinței" (CBC, 2573).

Iacob a luptat toată noaptea, fără a lăsat vreodată strânsoarea adversarului său. La sfârșit este învins, lovit de rivalul său la nervul sciatic, și de atunci va fi șchiop toată viața. Acel luptător misterios îi cere patriarhului numele și îi spune: "Nu vei mai fi chemat cu numele «Iacob», ci cu «Israel», pentru că te-ai luptat cu Dumnezeu și cu oamenii și ai biruit" (v. 29). Ca și cum ar spune: nu vei mai fi omul care merge așa, ci drept. Îi schimbă numele, îi schimbă viața, îi schimbă atitudinea; te vei chema Israel. Atunci și Iacob îi cere aceluia: "Spune-mi, te rog, numele tău". Acela nu i-l revelează, dar în schimb îl binecuvântează. Și Iacob înțelege că l-a întâlnit pe Dumnezeu "față către față" (cf. v. 30-31).

A lupta cu Dumnezeu: o metaforă a rugăciunii. Alte dăți Iacob s-a arătat capabil să dialogheze cu Dumnezeu, să-l simtă ca prezență prietenoasă și apropiată. Însă în noaptea aceea, printr-o luptă care se prelungește îndelung și în care ajunge aproape să moară, patriarhul iese schimbat. Schimbare a numelui, schimbare a modului de a trăi și schimbare a personalității: iese schimbat. Pentru un moment nu mai este stăpân al situației - șiretenia sa nu folosește -, nu mai este omul strateg și calculator; Dumnezeu îl readuce la adevărul său de muritor care tremură și căruia îi este frică, pentru că în luptă lui Iacob îi este frică. Pentru un moment Iacob nu are altceva de prezentat lui Dumnezeu decât fragilitatea sa și neputința sa, chiar și păcatele sale. Și acest Iacob e cel care primește de la Dumnezeu binecuvântarea, cu care intră șchiopătând în țara promisă: vulnerabil și vulnerat, dar cu o inimă nouă. Odată am auzit un om bătrân - om bun, creștin bun, dar păcătos care avea multă încredere în Dumnezeu - care spunea: "Dumnezeu mă va ajuta; nu mă va lăsa singur. Voi intra în paradis, șchiopătând, dar voi intra". Iacob, înainte era unul sigur pe sine, se încredea în propria șiretenie. Era un om impermeabil la har, refractar la milostivire; nu cunoștea ce era milostivirea. "Aici sunt eu, poruncesc eu!", nu considera că are nevoie de milostivire. Însă Dumnezeu a mântuit ceea ce era pierdut. L-a făcut să înțeleagă că era limitat, că era un păcătos care avea nevoie de milostivire și l-a mântuit.

Noi toți avem o întâlnire cu Dumnezeu noaptea, în noaptea vieții noastre, în multele nopți ale vieții noastre: momente întunecate, momente de păcate, momente de dezorientare. Acolo este o întâlnire cu Dumnezeu, întotdeauna. El ne va surprinde în momentul în care nu ne așteptăm, în care vom ajunge să rămânem cu adevărat singuri. Chiar în acea noapte, luptând împotriva necunoscutului, vom conștientiza că suntem doar niște sărmani oameni - îmi permit să spun "ca vai de lume" - dar, chiar atunci, în momentul în care ne simțim "ca vai de lume", n-ar trebui să ne temem: pentru că în acel moment Dumnezeu ne va da un nume nou, care conține sensul întregii noastre vieți; ne va schimba inima și ne va da binecuvântarea rezervată celui care s-a lăsat schimbat de el. Aceasta este o frumoasă invitație de a ne lăsa schimbați de Dumnezeu. El știe cum să facă asta, deoarece cunoaște pe fiecare dintre noi. "Doamne, Tu mă cunoști", poate să spună fiecare dintre noi. "Doamne, tu mă cunoști. Schimbă-mă".

_______________

APEL

Vinerea viitoare, 12 iunie, se celebrează Ziua Mondială împotriva Exploatării Muncii Minorilor, un fenomen care-i privează pe băieți și pe fetițe de copilăria lor și care le pune în pericol dezvoltarea integrală. În actuala situație de urgență sanitară, în diferite țări mulți copii și adolescenți sunt constrânși la munci nepotrivite pentru vârsta lor, pentru a ajuta propriile familii aflate în condiții de sărăcie extremă. În destule cazuri este vorba de forme de sclavie și de detenție, cu ulterioare suferințe fizice și psihologice. Noi toți suntem responsabili de acest lucru.

Fac apel la instituții pentru ca să depună toate eforturile pentru a-i proteja pe minori, umplând lacunele economice și sociale care stau la baza dinamicii deformate în care ei sunt implicați din păcate. Copiii sunt viitorul familiei umane: nouă tuturor ne revine misiunea de a favoriza creșterea, sănătatea și seninătatea lor!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1118.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat