|
1420-2020: 600 de ani de la construirea bisericii catolice din Baia Cine trece pe drumul național de la Fălticeni spre Gura Humorului poate vedea un indicator spre stânga, ce indică localitatea BAIA, unde cândva era un centru economic, politic și religios important al Moldovei. Încă din secolul al XIII-lea, Baia era un târg important, locuit de negustori și meșteșugari de origini etnice diferite: români, sași, unguri, armeni. De aceea a fost cea dintâi capitală a statului feudal Moldova. În anul 1359, Târgul Moldovei a dat numele său întregului teritoriu al țării care s-a eliberat de sub dependența maghiară și a devenit stat feudal de sine stătător, sub Bogdan I voievod (1359-1365). Sigiliul târgului a purtat inscripția latină: "Sigillum Capitalis Civitatis Moldaviae Terrae Moldaviensis" ("Sigiliul orașului Moldavia, capitala Țării Moldovenești"). Până la întemeierea statului feudal Moldova (1359), la începutul secolului al XIII-lea, pe teritoriul Moldovei s-au stabilit cumanii, un popor migrator înrudit cu pecenegii ce se afla temporar în partea de est a Carpaților. Ei intenționau să treacă Carpații și să ajungă în Ungaria, dar regele Andrei al II-lea (1205-1236), pentru a pune capăt năvălirilor cumanilor, i-a chemat în ajutor, în anul 1211, pe cavalerii teutoni. Aceștia aveau datoria de a extinde regatul și de a-i apăra hotarele de năvălirile hoardelor păgâne, construind cetăți și orașe. Nu peste mult timp, teutonii au trecut în exteriorul Carpaților și au cucerit Cumania Neagră, adică ținutul de nord al Munteniei și sudul Moldovei, mai exact partea dintre Carpați și Siret. În anul 1225, s-au ivit certuri între regele Ungariei și teutoni, care au dus la preluarea cetăților construite de teutoni, regele luându-și și numele de "rex Cumaniae". Acest titlu "înscris în titulatura regilor Ungariei a exprimat pe lângă teritoriile sud și est carpatice efectiv dominate de aceștia și veleitatea de a cuprinde sub stăpânirea lor, în întregimea sa, întinsul spațiu care fusese sub stăpânire cumană, tendință care s-a aflat la originea unor însemnate inițiative politice și bisericești". Cât timp au locuit în Țara Bârsei și dincolo de Carpați, teutonii s-au îngrijit și de partea religioasă a oamenilor prezenți în acel teritoriu și odată cu stabilirea lor este semnalată și prezența secuilor, sașilor și ungurilor. Totodată au adus cu ei și preoți care vorbeau limba lor, dar care nu vorbeau limba poporului, ceea ce nu era pe placul băștinașilor. Pentru a veni în sprijinul misionarilor, teutonii au cerut Papei Honoriu al III-lea (1216-1227) să le numească un episcop care să înțeleagă limba poporului și să ia sub ocrotirea Scaunului Papal teritoriul locuit de cumani. Acest fapt a fost amplificat de unele neînțelegeri care s-au ivit între episcopul de Alba Iulia și arhiepiscopul de Esztergom. Răspunzând acestei solicitări, în anul 1223, Papa Honoriu al III-lea scoate ținuturile teutonilor de sub jurisdicția oricărui episcop și hotărăște ca acestea să fie îngrijite de un protopop care să stea la Brașov și care era sub conducerea directă a Scaunului Papal. Patru ani mai târziu, Papa Grigore al IX-lea (1227-1241) a aprobat, la 21 martie 1227, înființarea unei eparhii catolice pentru cumani numită Episcopia Cumanilor sau Episcopia de Milcov (1227-1241). Documentele menționează un număr de 14 episcopi care au avut titlul "de Milcov", dintre care doar Teodoric a fost efectiv episcop al cumanilor, acesta fiind motivul care justifică existența respectivei episcopii doar până la invazia tătară. După întemeierea Moldovei, orașul Siret avea să aibă un rol important și din punct de vedere politic, deoarece urmașul la tron al lui Bogdan a fost Lațcu (1365-1373), care a mutat capitala Moldovei de la Baia la Siret. El a favorizat catolicismul, considerând că îl avantajează din trei direcții: îl protejează de expansionismul maghiar, are mult de câștigat apropiindu-se de Polonia și poate apela oricând la Papa, în care găsea mereu un apărător. Lațcu a dorit generalizarea ritului latin în Moldova și pentru aceasta trimite la Roma doi mesageri cu o scrisoare în care prezintă Papei Urban al V-lea (1362-1370) dorința sa și a poporului de a îmbrățișa credința catolică. Mai mult, propune ca orașul Siret să fie sediul unei episcopii catolice, să se trimită noi misionari, iar episcop să fie numit Andrei de Cracovia. La 24 iulie 1370, Papa scrie arhiepiscopului de Praga și episcopilor de Breslau și Cracovia ca să cerceteze cazul, iar dacă totul este în ordine să primească din partea domnului și a acelora care doresc jurământul de fidelitate în credință, să declare orașul Siret ca reședință episcopală, să transforme una din biserici în catedrală și să-l sfințească ca episcop pe Andrei de Cracovia. Cel care a dus la îndeplinire cele de mai sus a fost episcopul de Cracovia, Florian, care la, 9 martie 1371, l-a consacrat pe Andrei Jastrzebiec episcop de Siret. În ziua de 25 ianuarie 1372, Papa Grigore al XI-lea (1371-1378) îl felicită pe voievodul Lațcu și îl încurajează pentru a depăși conflictele care s-au iscat cu mișcarea antiunionistă din Moldova. Aceste tensiuni nu au durat mult deoarece domnul a murit în anul 1373, fiind înmormântat în cripta bisericii din Rădăuți, alături de tatăl său. Episcopia de Siret depindea direct de Sfântul Scaun, dar din anul 1412, când s-a înființat Arhiepiscopia de Lemberg, îi devine sufragană. Hotarele ei erau identice cu cele ale Moldovei, cu toate că activitatea propriu-zisă s-a desfășurat doar în partea nordică. Juridic, cuprindea și mult din teritoriul Episcopiei Cumanilor, dar aici nu mai exista o adevărată organizare. După moartea lui Lațcu, în Moldova urmează o perioadă confuză. Nici măcar persoana urmașului la tron nu se cunoaște bine. Se admite că a domnit Costea (cca. 1373-1375), care era căsătorit cu Margareta Mușata, ea fiind mama neamului mușatinilor. Fiul lor, Petru a domnit apoi 16 ani (1375-1391) și a mutat capitala Moldovei la Suceava. În acest timp, doamna Margareta a chemat, în anul 1377, mai mulți călugări dominicani din Ungaria și le-a clădit o biserică la Siret, lângă mănăstirea franciscanilor. Episcopul Andrei, primul de Siret, a fost transferat în anul 1388 ca episcop de Wilna. Succesorul său a fost Ioan Sartorius, care se intitula: "Ioan, din pronia dumnezeiască, episcop de Siret și sufragan de Cracovia, vicar peste tot Ierusalimul și în valea Iozafat, penitenciar al domnului papă și duhovnic al domnului rege și al reginei Poloniei". După moartea acestuia, în 1394, Papa Bonifaciu al IX-lea (1383-1404) l-a numit în ziua de 8 iunie pe Ștefan Martini, căruia i se impune să stea la Siret. Însă nu peste mult timp îl întâlnim, ca și pe succesorul său, episcop auxiliar de Cracovia. În anul 1412, după moartea episcopului Ștefan, centrul mitropoliei latine se mută la Lemberg, iar Episcopia de Siret devine sufragana noii mitropolii. Mai mult, domnul mută capitala Moldovei la Suceava, iar Siretul scade din importanță. La începutul secolului al XV-lea, orașul Baia era capitala Moldovei și era locuit de români, sași și unguri. Aspectul târgului Baia acum șase veacuri era acela al unui oraș transilvănean, cu o piață centrală, străjuită de catedrala episcopală romano-catolică în stil gotic, locul unde se întâlneau drumurile care veneau din diferitele direcții. În jurul pieței erau așezate casele de negoț și atelierele meșteșugărești, iar înspre râul Moldova, de-a lungul mai multor canale se înșirau morile. Față de zona centrală de tip burg, cartierele mărginașe aveau aspectul unei așezări de sub munte, cu case construite din lemn, înconjurate de mici grădini. Conducerea obștii orășenești era asemănătoare cu cea din orașele transilvănene și era formată dintr-un soltuz și mai mulți pârgari, aleși dintre meseriași și neguțători. Pentru a-și consolida tronul, domnul Alexandru cel Bun (1400-1432) a căutat să se apropie mai mult de Polonia și, în acest sens, s-a căsătorit cu verișoara regelui Vladislav, Maria Rimgailla. În anul 1402, încheie un tratat cu regele polon, recunoscându-i suveranitatea, și îl ajută în luptele cu teutonii la Grünwald (1410) și Marienburg (1422). În contextul tulburat al anului 1413, la 5 martie, antipapa Ioan al XXIII-lea (1410-1415) l-a numit ca episcop de Siret pe Nicolae Venatoris, care nu a fost pe placul dominicanilor. Generalul lor l-a propus Papei pe Toma Gruber, care a fost numit la 31 iulie același an. Pentru limpezirea multor situații anormale care se consemnau la nivelul universal al Bisericii și în tendința de unire caracteristică acelor timpuri, a fost convocat un conciliu ecumenic, care a avut loc la Constanța (Elveția) în anii 1414-1418. În același timp, regele polonez cere antipapei Ioan al XXIII-lea să înființeze o episcopie catolică la Baia, iar episcop să fie numit dominicanul Ioan Ryza, superiorul ordinului în Vicariatul Ruteniei. Pentru rezolvarea situației create, antipapa l-a rugat, la 7 august 1413, pe episcopul de Camenița să se intereseze dacă biserica din Civitas Moldaviensis (Baia), situația și însemnătatea orașului justifică înființarea unei episcopii și, în caz afirmativ, să transforme biserica în catedrală, să pună la cale toate cele trebuincioase și să-l sfințească episcop pe Ioan de Ryza, propus de regele și regina Poloniei. Papa termină scrisoarea punând noua episcopie sub ascultarea și dependența Episcopiei de Halici. În mod eronat, unii istorici plasează înființarea acestei episcopii în anul 1410, când "Alexandru cel Bun, voievodul Moldovei, împreună cu soția sa, Margareta, care era catolică, au organizat episcopia pentru credincioșii catolici". Cercetările serioase susțin, însă, că Episcopia de Baia a fost înființată în anul 1418 și au fost șapte episcopi care au purtat acest titlu, ultimul fiind Mihail Marinoschi (1510-1523). Pentru buna desfășurare a cultului, domnul Alexandru cel Bun a clădit catolicilor, între anii 1417-1420, o biserică din piatră, în stil gotic, cu bolți și sculpturi frumoase, care măsura 30 pași lungime și 10 lățime. În anii 1646-1647, arhiepiscopul Marco Bandini, administrator apostolic al catolicilor din Moldova (1643-1650), scria că a văzut pe partea dreaptă a altarului bisericii catolice de la Baia o inscripție potrivit căreia biserica a fost construită, în anul 1410, de Alexandru cel Bun și închinată memoriei soției sale Margareta. Mulțumit de această biserică, Papa Martin al XV-lea (1417-1431) îl roagă pe episcopul de Baia, Ioan Ryza, să cerceteze motivele de anulare a căsătoriei domnului cu Maria Rimgailla. Toate încercările ei de convertire a soțului au rămas zadarnice. Deși despărțirea s-a făcut în mod pașnic, ea a adus totuși o încordare între Moldova și Polonia. În perioada cât a funcționat Episcopia de Baia, "viața catolică" a slăbit foarte mult, ceea ce le-a permis husiților să convertească o mare parte dintre catolici la religia lor. Trebuie să menționăm că, la acea dată, multe dintre localitățile din Moldova au aderat "în bloc" la credința husită. Încă din prima parte a secolului al XV-lea, aceștia au adoptat o strategie propagandistică puternică, ceea ce a făcut ca mulți dintre credincioșii catolici să îmbrățișeze religia husită. În fața acestei ofensive husite, episcopii de Baia au căutat să-l determine pe domn să "oprească valul husit", dar fără succes. Deși era căsătorit cu o nobilă catolică, domnul Alexandru cel Bun a adoptat o atitudine de toleranță față de husiți După moartea acestuia, urmând patru ani de lupte fratricide, propaganda husită slăbește în intensitate, deoarece domnii s-au îndreptat din nou spre Polonia. Această orientare nu va dura mult, husitismul va reînvia și, împreună cu protestantismul, va distruge viața catolică de la Baia. Mai mult, între 1439 și 1442, când s-a desfășurat Conciliul de la Florența, mitropolitul Damian al Moldovei a semnat decretul de unire, dar nu a acceptat "Filioque" și a rămas pe mai departe împreună cu poporul în religia și tradiția ortodoxă. După moartea episcopului Ioan Ryza, în anul 1438, Papa Eugen al IV-lea (1431-1447) l-a numit ca succesor pe dominicanul Petru Czipser, care până în 1452 nu a fost în eparhia lui. La începutul activității sale ca episcop, a trimis la Roma o relatare a situației catolicismului din Moldova: ereticii predică nestingheriți și au atras de partea lor călugări franciscani și dominicani și împreună contribuie la ruinarea credinței și moravurilor. La 28 noiembrie același an, Papa Nicolae al V-lea (1447-1455) scria episcopului de Esztergom rugându-l să analizeze situația din Moldova. Acesta îl înștiințează pe inchizitorul general, Ioan Capistran, care-și trimite călugării minoriți pentru a predica dreapta credință. În anul 1457, când urcă pe tronul Moldovei Ștefan cel Mare (1457-1504), moare episcopul Czipser și este numit franciscanul Ioan Kaminez (8 iulie). Este o bună ocazie de comunicare cu franciscanii trimiși de Ioan Capistran, iar rezultatele nu întârzie să se arate. În anii 1445 și 1456, sfântul Ioan Capistran a fost în Moldova, predicând însoțit de cunoscători ai limbilor locale. Misionarii franciscani, datorită muncii lor apostolice intense, au reușit să-i readucă pe mulți dintre ruteni, valahi, armeni și alții la credința catolică. În anul următor, acești călugări au fost nevoiți să părăsească Moldova deoarece au venit în conflict cu clerul ortodox local. Ioan Kaminez, ca și antecesorul său, n-a stat prea mult timp în dieceză, și în cele din urmă a fost numit episcop auxiliar în Ungaria. După ce, în iulie 1504, a murit domnul Ștefan cel Mare, tronul Moldovei i-a revenit fiului său Bogdan. Pentru întărirea relațiilor cu Polonia, acesta a vrut să se căsătorească cu Elisabeta, fiica regelui polon Alexandru, acceptând să fie numit un episcop polonez la Baia și să vină preoți care să-i păstorească pe catolici. Întrucât căsătoria nu a mai avut loc, Baia a rămas fără episcop timp de șapte ani. În anul 1510 este amintit ultimul episcop de Baia, Mihai Marinoschi. El nu a arătat vreun interes pentru episcopia devenită titulară și a murit în anul 1523. După acest an, Baia a rămas doar o simplă parohie. Cine vizitează astăzi catedrala catolică din Baia poate constata că ea este doar o ruină, păstrându-se o parte din turnul unic din fațada vestică și rămășițe de ziduri și ancadramente gotice. În Raportul Comisiei Prezidențiale pentru Patrimoniul Construit, Siturile Istorice și Naturale, din septembrie 2009, se consemnează: "Biserica supraviețuiește prin ruinele zidurilor în care se mai pot vedea urme ale frumoaselor ancadramente din piatră, ale deschiderilor în arc frânt, ale câtorva ferestre și fragmente de contraforți. Fiind abandonate, ruinele acestui edificiu, cândva monumental, vor continua să se degradeze și se va pierde șansa conservării unei amprente esențiale a mediului istoric atât de sensibil al zonei, prin a cărui conservare și punere în valoare comunitatea locală, îmbogățind-și imaginea de purtătoare a diversității culturale, ar avea mult de câștigat". Surprinzător, abia în anul 2015, aceste ruine ale bisericii "Sfânta Fecioară Maria" din Baia au fost incluse pe Lista monumentelor istorice din județul Suceava. Pr. Alois Moraru lecturi: 2079.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |