|
1930 - 5 iunie - 2020: "Sollemni conventione" Chiar dacă în urmă cu câteva zile am publicat articolul "1920 - 1 iunie - 2020: Un secol de relații diplomatice între România și Sfântul Scaun", importanța zilei de 5 iunie 1930 m-a determinat să analizez și să prezint un document fundamental al primilor ani de funcționare a Nunțiaturii Apostolice de București și anume constituția apostolică "Sollemni conventione". Acesta este un act normativ care completează Concordatul dintre România și Sfântul Scaun din anul 1929, care la rândul său a fost o necesitate a schimbărilor teritoriale ce au avut loc în anul 1918 și au fost legiferate prin Tratatul de la Trianon, din 4 iunie 1920. Unirea Principatelor din anul ianuarie 1859 și toate consecințele ei au dus la consolidarea relațiilor diplomatice dintre Sfântul Scaun și Regatul Român, ceea ce impunea realizarea unor acte ferme. Acestea au fost intensificate după constituirea statului Vatican (1870) și Războiul de Independență (1877), rezultatele imediate fiind văzute prin înființarea Arhiepiscopiei Catolice de București (27 aprilie 1883) și a Episcopiei de Iași (27 iunie 1884). Trebuie să precizăm că în acea perioadă, episcopiile și eparhiile de dincolo de Carpați aveau deja statute mult mai clare, fiind dependente de alte structuri bisericești din Imperiul Austro-Ungar. Anul 1918 a însemnat o cotitură istorică pentru România, mai ales după alipirea Basarabiei (9 aprilie), Bucovinei (28 noiembrie) și Transilvaniei (1 decembrie), când numărul mare de creștini romano-catolici și greco-catolici (aproximativ 16% din cei 15.872.400 de locuitori ai României Mari) a schimbat mult geografia religioasă a României, deschizând noi perspective pentru definitivarea unui concordat cu Sfântul Scaun și stabilirea unor relații diplomatice consistente. În timpul Primului Război Mondial, Sfântul Scaun a fost un susținător al aspirațiilor naționale ale românilor, iar la sfârșitul anului 1918 a recunoscut decizia Marii Adunări Naționale de la Alba Iulia și, implicit, Marea Unire. Cum era firesc, constituirea României Mari necesita o nouă organizare teritorială a structurilor ecleziastice, căci unele episcopii care exercitau jurisdicție canonică asupra unor credincioși aflați în afara granițelor României, cum erau cele de Cenad, Oradea și Satu Mare. Pe de altă parte, erau credincioși catolici care depindeau de episcopii rămase în afara granițelor României, cum erau romano-catolicii din Bucovina aflați sub jurisdicția Arhiepiscopiei Romano-Catolice de Lwow (Lemberg) și greco-catolicii din aceeași provincie aflați sub jurisdicția Arhiepiscopiei Greco-Catolice de Lwow; la fel, greco-catolicii ucraineni din județele Maramureș și Satu Mare se aflau sub jurisdicția Episcopiei Greco-Catolice de Ujgorod. Un caz dificil de soluționat a fost vechea Dieceză a Cenadului, care avea să fie împărțită în trei părți, între Ungaria, România și Regatul Serbiei, Croaților și Slovenilor. Cea mai mare parte a teritoriului vechii dieceze revenea Regatului României, teritoriu numărând 163 de parohii, organizat în anul 1923 ca Administratură Apostolică, cu sediul la Timișoara, iar mai apoi, în anul 1930, ca Dieceză a Timișoarei. La fel, Episcopia Romano-Catolică de Oradea a suferit diverse formule de împărțire și alipire. La rândul ei, Dieceza Romano-Catolică de Satu Mare a suferit, după 1 decembrie 1918, divizarea în trei părți, între România, Ungaria și Cehoslovacia, țării noastre revenindu-i 55 de parohii. Aceste chestiuni de apartenență teritorială a catolicilor din România trebuiau soluționate cât mai repede, ceea ce a făcut să se intensifice relațiile diplomatice între țara noastră și Vatican. După multiple schimburi de corespondență și întâlniri la nivel de minștri, relațiile comune dintre România și Sfântul Scaun au fost inaugurate la 1 iunie 1920, prin trimiterea la Sfântul Scaun a ministrului Dimitrie Pennescu, constituindu-se ca o "legație" (reprezentanță), nu o ambasadă. Acceptul Sfântului Scaun pentru numirea sa a fost dat la trei săptămâni după publicarea decretului regal la București, iar trimisul Sfântului Scaun, Monseniorul Francisc Marmaggi, a sosit la București în ziua de 17 octombrie 1920, ca nunțiu apostolic. După stabilirea relațiilor cu episcopiile și eparhiile catolice, precum și cu diferite instituții ale statului român, au început negocierile pentru elaborarea unui concordat care să reglementeze ansamblul relațiilor dintre România și Sfântul Scaun și să stabilească organizarea ecleziastică a credincioșilor catolici din România. Pașii făcuți sub conducerea primului nunțiu de la București au fost continuați de Mons. Angelo Maria Dolci, care a fost nunțiu la București între anii 1923 și 1933. După mulți ani de negocieri și discuții, s-a ajuns în cele din urmă la un Concordat între România și Sfântul Scaun, care a fost semnat la 10 mai 1927, în Cetatea Vaticanului, dar a intrat în vigoare la 29 mai 1929, prin votul Parlamentului României (votul a fost dat la 24 mai, în Senat și la 29 mai, în Camera Deputaților). Textul Concordatului poate fi citit integral în "Monitorul Oficial al României", partea 1, nr. 126, miercuri, 12 iunie 1929, din care am reținut câteva aspecte. Sfântul Scaun putea avea în România un ambasador (nunțiu), iar Biserica Catolică putea avea instituții de învățământ și caritative, mănăstiri, biserici și alte bunuri imobile. Parohiile, protopopiatele, mănăstirile, capitulele catedralelor, abațiile, episcopiile, mitropoliile și celelalte organizații canonic și legal constituite se pot organiza conform canoanelor bisericești, iar religia catolică putea fi trăită în libertate deplină. Concordatul prevedea că episcopii erau numiți de Papa de la Roma, doar cu acordul guvernului de la București, aceștia trebuind să fie cetățeni români. Acordul garanta creștinilor romano-catolici și greco-catolici din România posibilitatea de exprimare a libertății religioase, conform Legii Cultelor. Rămânea încă în lucru împărțirea teritorială a episcopiilor și eparhiilor catolice din România. În urma unei analize minuțioase a tuturor aspectelor consemnate și discutate de Nunțiatura Apostolică de București cu episcopii de ambele rituri din România, la 5 iunie 1930, prin constituția apostolică "Sollemni conventione", Papa Pius al XI-lea stabilește ierarhia catolică din Regatul României. Documentul, redactat în șapte pagini, a fost scris de "cancellarius S.R.E. (Sanctae Romanae Ecclesiae, n.n.) cardinal Andrei Fruhnvisth (?, neclar) și semnat de cardinalii Donato Sbarretti - cardinal secretar al Sfântul Oficiu și Alois Piruce (? neclar) - cardinal secretar al Bisericilor Orientale, precum și de doi protonotari apostolici. Prima parte a documentului stabilește noua organizare teritorială a episcopiilor latine (roman-catolice), toate fiind centralizate național, sub coordonarea Arhiepiscopiei Romano-Catolice de București, care este ridicată la rangul de Mitropolie. De acest scaun mitropolitan depind episcopiile de Alba Iulia, Timișoara, Satu Mare - Oradea Mare (împreunate "aeqe principaliter") și Iași. Sunt impuse noile limite teritoriale ale episcopiilor, precum și sediile episcopale, fiind precizate și schimburile de parohii între România, Serbia, Croația, Slovenia, Cehoslovacia, Ungaria și Polonia. Regiunea Bucovina este transferată de la Arhidieceza Latină de Lwow la Episcopia de Iași. Aceasta, împreună cu Arhiepiscopia de București nu vor mai fi subordonate Congregației "De Propaganda Fide". Episcopia Romano-Catolică din Transilvania, care la 22 martie 1932 și-a schimbat denumirea în Dieceza de Alba Iulia, nu mai sufragană a Arhiepiscopiei de Kalocsa. Administratura Apostolică de Timișoara este ridicată la rangul de dieceză. Partea a doua din pagina a doua a constituției apostolice "Sollemni conventione", precum și următoarele patru pagini, conțin detalii privind organizarea teritorială a parohiilor greco-catolice din România. Astfel, se înființează Episcopia Greco-Catolică de Maramureș, cu sediul la Baia Mare, sufragană Mitropoliei de Alba Iulia și Făgăraș, având pe cuprinsul ei 201 parohii românești și 38 rutene unite. Biserica având hramul Adormirea Fecioarei Maria a fost ridicată la rangul de biserică catedrală. Această mitropolie (numită și "a Blajului") mai avea încă trei eparhii sufragane: Oradea Mare, Lugoj și Gherla. Partea aceasta este amplă pentru că sunt redate toate parohiile. Sediul episcopal al Eparhiei de Cluj-Gherla s-a mutat de la Gherla la Cluj, iar biserica "Schimbarea la Față" a fost ridicată la rangul de biserică catedrală. Pentru catolicii armeni din tot Regatul României a fost instituită o Administratură Apostolică cu reședință la Gherla. Pe pagina a șasea a documentului se menționează că pentru transpunerea "în fapt" a hotărârilor Sfântului Scaun și aplicarea acestei constituții apostolice este delegat nunțiul apostolic Angelo Maria Dolci. Prin decretele care au fost date ulterior de Nunțiatura Apostolică din București s-a văzut clar modul de relaționare a instituțiilor bisericești din România față de Sfântul Scaun. Nunțiatura Apostolică din România, prin arhiepiscopul Angelo Maria Dolci, își începea decretele de punere în aplicare a scrisorii apostolice date de Sfântul Scaun astfel: "Deoarece în scrisoarea apostolică «Sollemni conventione», dată sub plumb la Roma lângă Sfântul Petru în anul Domnului una mie nouă sute trei zeci, ziua a cincia din iunie, Persoana Noastră a fost desemnată spre a executa tot ce se cuprinde și se hotărăște în acea scrisoare, dându-ni-se toate facultățile necesare și oportune pentru acest scop, și devreme ce, între altele, s-au stabilit... (...), prin prezentul Decret hotărâm și declarăm:...". * * * Făcând referință la Episcopia de Iași, comunitățile catolice din Bucovina urmau să fie încorporate în dieceza condusă la acea vreme de episcopul Mihai Robu. Acest document, ca de altfel nici Concordatul încheiat între România și Sfântul Scaun, în anul 1929, nu făcea referințe la parohiile din Basarabia, dar se considera suficient Decretul din 2 august 1921, care includea în mod implicit în cadrul Episcopiei de Iași și parohiile catolice dintre Prut și Nistru. După acest eveniment, situația Episcopiei de Iași se prezenta astfel: dieceza avea 244 de parohii și filiale, cu peste 100.000 de catolici, răspândiți pe un teritoriu de 94.000 km2, împărțit în 5 decanate: Iași, Siret, Bistrița, Trotuș și Decanatul Basarabiei. Cât privește Bucovina, chiar dacă în prima fază a redactării Concordatului se dorea înființarea unei episcopii de rit latin la Cernăuți și a unei episcopii rutene la Suceava, documentul "Sollemni conventione" prevedea clar că "Țara Fagilor" se alipește de Episcopia de Iași. În acest sens, Nunțiatura Apostolică de București decretează că "începând cu data de 15 august 1930 teritoriul Bucovinei va fi încorporat la Episcopia Catolică de Iași". De la unirea din 28 noiembrie 1918 și până la reglementarea relațiilor dintre România și Sfântul Scaun, pentru că Legea fundamentală a țării noastre nu permitea jurisdicția ierarhică străină asupra comunităților religioase aflate pe teritoriul românesc, Sfântul Scaun, în acord cu statul român, a înființat o Administrație Apostolică a Bucovinei. Administrator a fost numit arhiepiscopul Jósef Bilczewski din Lwow, care în anul 1921 a înființat un Vicariat General al Bucovinei cu sediul la Cernăuți. Primul vicar general al Bucovinei a fost Monseniorul Josef Schmid. După moartea acestuia, la 9 iunie 1921 a fost numit paroh la Cernăuți și totodată vicar general al Bucovinei parohul din Rădăuți, Monseniorul Clemens Swoboda. În anul 1930, la 16 iulie, Nunțiatura Apostolică din România emite Decretul nr.6.429, privind alipirea Bucovinei la Dieceza de Iași. Redau mai jos textul acestui Decret: "Nunțiatura Apostolică din România Nr. 6429 Decret despre alipirea Bucovinei la Dieceza de Iași Noi, Angelo Maria Dolci, Arhiepiscop titular de Hierapoli în Syria Eufradului și Nunțiu Apostolic în România Deoarece în Scrisoarea Apostolică «Sollemni conventione», dată sub plumb la Roma lângă Sfântul Petru, în anul Domnului una mie nouă sute trei zeci, ziua a cincia din iunie, Persoana Noastră a fost desemnată spre a executa tot ce se cuprinde și se hotărăște în acea scrisoare, dându-ni-se toate facultățile necesare și oportune pentru acest scop, Și devreme ce, între altele, s-au stabilit noile hotare și noua orânduire ierarhică a diecezelor de rit latin, rămânând neschimbate hotarele Arhiepiscopiei de București și ale Episcopiei de Alba-Iulia; Pentru a executa cele cuprinse într-însa cu privire la Bucovina, prin prezentul Decret hotărâm și declarăm: În ziua de cincisprezece august a anului acestuia, în sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, de drept și de fapt Bucovina va fi dezlipită de Arhidieceza de Lemberg de rit latin și va fi în veci alipită Eparhiei de Iași, precum s-a stabilit prin numita Scrisoare Apostolică, adică: «Ținutul Bucovinei îl despărțim de Arhidieceza de Lemberg, a Latinilor, la care aparținea de drept până acum, și-l trecem pe vecie la Dieceza de Iași atât în cele spirituale cât și în cele temporale». Dat în București, din reședința Nunțiaturii Apostolice, în ziua de șaisprezece iulie, anul Domnului 1930. Angelo M., Arhiepiscop, Nunțiu Apostolic". Cu acest prilej, Arhiepiscopul de Lemberg, Boleslau Twardowski, a trimis o scrisoare de rămas bun tuturor creștinilor romano-catolici din Bucovina. Conținutul acestei scrisori a fost citit în toate bisericile din Bucovina, care cuprinde următorul mesaj: "Iubiții mei întru Domnul, Din dispoziția Sfântului Scaun, cu 15 august a.c., Bucovina e dezlipită definitiv de Arhiepiscopia de Lemberg. Îmi iau rămas bun de la voi toți, cinstiți frați și iubiți fii, cu inima îndurerată. Am fost împreună un secol și jumătate, uniți cu devotament în zile bune și rele prin voința lui Dumnezeu. Chiar dacă realități istorice inexorabile au înălțat un perete care a despărțit Bucovina de Lemberg în ultimele decenii, gândurile și binecuvântările mele au zburat mereu către voi, peste graniță, cu toată dragostea și inima mea de episcop era întristată, că nu-mi era dat să-mi grăbesc pașii către voi în misiune apostolică. Astăzi pot mărturisi cu bucurie, la despărțire, că toți credincioșii din Bucovina, fie germani, fie poloni, fie unguri, au fost totdeauna fii ascultători și devotați pentru mai marele lor păstor din Lemberg. La despărțire, vă mai repet îndemnul pe care voi cei pândiți de atâtea primejdii le-ați auzit de atâtea ori din gura episcopului: «Fiți tari în credință, păziți cu tărie și devotament comoara aceasta, cea mai mare, pe care ați moștenit-o de la părinți și ținta credinței să vă fie mântuirea sufletelor». (1Pt 1,9) Iar pe preoți îi rog cu toată stăruința să rămână perseverenți: «Păstoriți turma lui Dumnezeu, supraveghind-o nu cu silă, ci cum vrea Dumnezeu». (1Pt 5,2) Toți împreună, păstrați dragoste și devotament mai marelui vostru păstor sufletesc și sfintei Biserici Catolice. Boleslau, Administrator Apostolic". La un asemenea moment istoric era firesc să scrie și noul păstor al catolicilor din Bucovina, de aceea Monseniorul Mihai Robu, episcop de Iași, adresează, la 9 august 1930, o epistolă către clerul și poporul credincios din noua parte a diecezei: "Iubiți frați în Cristos, Vă aducem la cunoștință, că în ziua de 15 august, sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, de drept și de fapt Bucovina se alipește la Episcopia Catolică de Iași, și Nouă Ni se încredințează jurisdicțiunea în cele spirituale și în cele materiale asupra tuturor catolicilor de rit latin din acest ținut, care până acum era administrat de Arhiepiscopia Catolică Latină din Lemberg (Lwow). Decretul referitor la această schimbare îl publicăm în textul original și în traducere românească, germană și polonă, ca să ajungă la cunoștința tuturor, și să rămână ca document pentru generațiunile viitoare. În același timp Vă facem cunoscut, că Ne supunem voinței Sfântului Scaun, exprimată Nouă prin scrisoarea Nunțiaturii Apostolice din România cu data de 23 iulie, păstrând pentru Bucovina un Vicariat General special, din cauza împrejurărilor deosebite, ce domnesc acolo, numind și întărind ca Vicar General al Nostru pe Monseniorul Adalbert Grabowski, preot din Congregațiunea Misionarilor Sfântului Vincențiu de Paul, care a avut și până acum această însărcinare din partea Arhiepiscopului de Lemberg. Către Prea Cucernicia Sa se vor îndrepta toate cererile privitoare la afacerile bisericești din Bucovina, iar P.C. Sa le va rezolva în numele Nostru, fie direct, fie după ce va cere părerea Noastră. Iar acum, iubiți frați în Cristos, Vă vom destăinui puțin sentimentele de cari e cuprinsă inima Noastră de Păstor sufletesc al Vostru. Nu am dorit, și nici nu am făcut nimic, ca Bucovina să vină la Episcopia de Iași; din contra Ne-am fi bucurat să nu Ni se impună cârmuirea ei spirituală și să nu se înmulțească grijile Noastre. Însă voința lui Dumnezeu fiind alta, nu avem decât a Ne supune și a lua asupra Noastră sarcina ce Ne-o impune Locțiitorul lui Cristos pe pământ, Preafericitul nostru Părinte Papa Piu al XI-lea. Venim deci la Voi, preascumpi frați, cu inimă plină de iubire; de acea iubire, pe care a cerut-o Mântuitorul de la sfântul Petru Apostolul, când i-a spus: «Paște mielușeii mei; paște oile mele». Vă spunem împreună cu sfântul Pavel: «Gura noastră e deschisă către voi; inima noastră s-a dilatat», pentru că suntem gata a Vă învăța pe Voi toți legea cea sfântă a Domnului, ca să știți ce trebuie să credeți și ce trebuie să faceți pentru a plăcea lui Dumnezeu și a vă mântui în veci; deasemenea suntem gata a Vă cuprinde pe toți în inima Noastră, ca un părinte iubitor, și a lua parte atât la bucuriile Voastre cât și la durerile Voastre. Voi toți, împreună cu restul populațiunii catolice din Moldova și Basarabia, sunteți acea mare familie spirituală, pe care Dumnezeu Ne-a așezat Părinte și Păstor, prin Locțiitorul său pe pământ. Ca un Părinte și Păstor bun Ne vom îngriji de toate nevoile Voastre, și vom căuta să le alinăm după putință. Venim la Voi, iubiți frați, ca trimis al lui Dumnezeu și în numele Domnului, cu menirea, ca să aveți grijă de sufletele Voastre nemuritoare, de care vom trebui să dăm odată seamă Judecătorului cel veșnic. De aceea vom avea grijă de cele ce privesc sufletele Voastre: ca să aveți preoți buni și numeroși, care să Vă învețe legea dumnezeiască și să Vă împartă sfintele sacramente; ca să păziți poruncile și disciplina bisericească; ca să păziți cu sfințenie legile privitoare la cultul divin și la ceremoniile bisericești; ca să înaintați tot mai mult în virtuțile creștinești și în viața spirituală. O grijă deosebită vom avea pentru cinstirea noului cler, pentru ca să aveți preoți ieșiți din mijlocul Vostru, cunoscători ai limbii și ale obiceiurilor voastre. Însă ca să putem ajunge la scopul, ce-l urmărim, avem nevoie de concursul Vostru, iubiți frați în Cristos. De aceea Vă voi spune, ce așteptăm de la Voi, și cari sunt speranțele Noastre cu privire la bunul mers la Bisericii catolice în Bucovina. Așteptăm de la Voi în locul întâi iubire firească și încredere deplină. Considerați-Ne ca Tată și Părinte sufletesc, nu ca Domn și Stăpân; căci Noi nu urmărim altceva, decât binele Vostru sufletesc. Nu Ne trebuie nici banul, nici averea Voastră, ci Ne trebuie inimile Voastre; iar inimile Voastre nu le cerem pentru Noi, ci ca să le putem îndrepta către Dumnezeu, Făcătorul și Răscumpărătorul lor. Așteptăm de la Voi ascultare și supunere față de legile lui Dumnezeu și față de poruncile și prescrierile sfintei Biserici. Sunteți creștini catolici, și Vă mândriți cu acest nume, fiindcă el vă garantează că sunteți în stăpânirea adevărului deplin. Nu Vă mulțumiți cu atâta; fiindcă este scris, că nu aceia sunt drepți, cari aud cuvântul lui Dumnezeu, ci numai aceia cari îl împlinesc (Rom 2,13). Din viața Voastră evlavioasă și virtuoasă să cunoască cei de altă credință, unde este Biserica adevărată. Așteptăm de la Voi, iubire și bună înțelegere între Voi. Lăsați la o parte certurile și iubiți-Vă în mod sincer și neprefăcut; fiindcă iubirea sinceră este semnul distinctiv al urmașilor adevărați ai lui Cristos. Mai ales feriți-Vă de discuțiile privitoare la naționalitate, și nu le introduceți în Biserică. Fiecare să-și iubească națiunea, așa cum e datoria fiecărui creștin bun, însă să nu uite nimeni, că trebuie să iubească și pe cei de altă naționalitate; și că în Biserica lui Cristos găsesc loc și adăpost toate națiunile, ea fiind catolică, adică universală. Fiți cu toții mai întâi catolici, catolici buni, și apoi fiecare să-și apere cu moderațiune interesele sale naționale, fără să jignească pe alții de altă naționalitate, și fără să pretindă ca Biserica să facă naționalism. Din contră Vă uniți într-un singur cuget și într-un singur gând, dacă e vorba de apărat drepturile și interesele Bisericii. Nu uitați, că sunteți ai acestei țări, care vă este a doua Patrie; și dacă țineți la Patria Voastră de origine, nu mai puțin trebuie să țineți și la Patria Voastră adoptivă, respectând pe cârmuitorii ei și păstrând legile ei; rugându-Vă lui Dumnezeu pentru prosperitatea țării și a Dinastiei. În sfârșit așteptăm de la Voi, iubiți frați, ca să nu vă amestecați în conducerea și afacerile bisericești, ci să le lăsați pe seama Superiorilor Bisericești, căci așa a fost orânduit de Isus Cristos, ca în Biserică să fie superiori, cari să poruncească și să dispună și să conducă, și supuși, cari să fie conduși după cum socotesc mai bine Superiorii. Dacă aveți vre-o dorință în vreo chestiune bisericească, puteți s-o exprimați cu modestie Superiorilor Voștri, cari vor vedea, ce trebuie făcut; dar să nu pretindeți, ca Superiorii să Vă facă pe plac; ci lăsați-i să dispună, cum vor judeca mai bine în Domnul, supunându-vă din inimă hotărârilor lor, chiar dacă ar fi contra dorințelor Voastre. Numai în felul acesta veți fi copii adevărați ai Bisericii catolice, unde nu poporul dispune și poruncește, ci Superiorii puși de Duhul Sfânt. Acestea am avut de spus deocamdată, iubiți frați, urmând ca cu timpul să Vă cunoaștem mai bine și să Vă dăm instrucțiuni mai amănunțite, după cum vor cere trebuințele Voastre. Ne punem pe Noi și pe Voi scumpi frați, sub ocrotirea puternică a Maicii Domnului, în ziua Adormirii căreia Dumnezeu Ne-a strâns și unit împreună, cerând prin mijlocirea ei de mamă asupra Noastră și asupra Voastră tuturor, îmbelșugate haruri cerești, pentru ca trăind creștinește, s-ajungem cu toții la fericirea cerească, unde împreună cu Maria, Mama Noastră, să lăudăm în veci pe Dumnezeu Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Ca o chezășie a acestei fericiri, Vă dăm din toată inima binecuvântarea Noastră pastorală. Dat din reședința Noastră episcopală din Iași, azi în 9 august 1930. Mihai Robu, Episcop". Documentele păstrate în Arhiva Episcopiei Romano-Catolice de Iași ne prezintă grija specială pe care episcopul Mihai Robu a avut-o față de comunitățile catolice nou arondate. Corespondența abundentă și detaliată, vizitele pastorale și rapoartele primite din Cernăuți, Rădăuți, Suceava, Gura-Humorului, Poiana Micului, Vama, Câmpu-Lung, Iacobeni, Vatra Dornei, Pojorâta, Mesteceni etc. evidențiază dinamismul pastorației în acea zonă a Diecezei de Iași. Conform recensământului din 29 decembrie 1930, în Bucovina erau 100.705 credincioși catolici, care reprezentau 8,59% din populația totală, dintre care 68.305 credincioși romano-catolici. Aceștia erau de diferite etnii: 50,65% germani, 30,67% polonezi, 17,33% unguri și 2% alte etnii (slovaci, cehi, ruteni, români). Parohiile din Bucovina au fost vizitate de episcopul de Iași, Mihai Robu, în anii 1931 și 1938, păstorindu-i pe credincioși "într-un spirit cu adevărat părintesc, întărindu-i în credință și moravuri..., fiind un adevărat părinte al tuturor", după cum este notat în epitaful de pe mormântul din catedrala catolică din Iași. Pr. Alois Moraru
lecturi: 1161.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |