|
Editura "Sapientia": Două noi cărți La Editura "Sapientia" au apărut recent cărțile Scurtă istorie a teologiei creștine: epoci, gânditori, direcții de dezvoltare, scrisă de Dirk Ansorge, și Să ne rugăm cu psalmistul. III. Psalmii 52-75, scrisă de regretatul pr. Claudiu Dumea. * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Scurtă istorie a teologiei creștine: epoci, gânditori, direcții de dezvoltare, scrisă de Dirk Ansorge și tradusă în limba română de pr. Liviu Narcis Matieș. Cartea apare în colecția "Tratate de teologie", în formatul 17Ś24, are 356 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 35 lei. De două milenii, creștinii - bărbați și femei - nu numai că și-au trăit credința, ci au încercat și să o înțeleagă folosind concepte și moduri de gândire aflate la dispoziție. Creștinii au dorit și doresc să facă plauzibil pentru ei înșiși și pentru ceilalți ceea ce cred. De fapt, la acest lucru se referă Scrisoarea întâi a sfântului apostol Petru: "Gata să dați răspuns oricui vă cere socoteală de speranța voastră" (1Pt 3,15). De la sfârșitul Evului Mediu, raționamentul motivat și articulat metodologic despre credința creștină se numește "teologie". În comparația religiilor, "teologia" nu este evidentă. Există multe religii ale căror adepți își urmează credințele religioase fără să se gândească la ele în mod aprofundat. Formele autoreflexivității respective pot fi, de asemenea, foarte diferite. Deși musulmanii știu un tip de "filosofie a religiei" (kaläm), cea mai importantă disciplină a științei islamice este jurisprudența (fiqh). Erudiția evreiască ia de obicei formele unui comentariu scolastic și a interpretării (midrash) din Tora, Mișna și Talmud. Și chiar în cadrul religiilor, formele în care adepții lor se referă la credințele și practicile lor religioase nu sunt în niciun caz uniforme. În creștinism, de exemplu, înțelegerea "teologiei" în Bisericile Orientală și Occidentală este foarte diferită. Faptul că reflecția rațională a câștigat o valoare relativ mare pentru creștinism se datorează și unei constelații istorice. Deja primii creștini și-au înțeles religia nu numai ca o formă specială a iudaismului, ci și - în special în tradiția evreilor alexandrini - ca formă a philosophia vera. Această afirmație trebuia să fie justificată și să aibă consecințe importante pentru formarea unei convingeri credibile despre credința creștină. Această "scurtă istorie a teologiei creștine" dezvăluie autoreflecția progresivă a credinței creștine în cele douăzeci de secole ale istoriei Bisericii. Principiul călăuzitor este acela că teologia creștină este dependentă în mod fundamental de cadrul conceptual și de noțiunile filosofice ale unui anumit timp pentru a pune întrebări și a formula argumente. Dar conceptele și modalitățile de gândire se schimbă odată cu transformările din cultură și istorie. Prin urmare, declarațiile teologice pot fi înțelese doar din contextul lor istoric respectiv. Ele reflectă relația profundă dintre mărturia biblică a tradiției Bisericii și condițiile de înțelegere din acel timp. Legată de expansiunea europeană, până în secolul al XX-lea teologia creștină a fost decisiv influențată de noțiuni și concepte europene. Teologiile noneuropene, cu câteva tradiții vechi de secole, nu au primit prea mare atenție; din cauza barierelor lingvistice din Europa, acestea au fost în mare parte percepute numai de specialiști. Cu toate acestea, în zilele noastre teologia creștină oferă în varietatea de Biserici, comunități bisericești, denominațiuni și tradiții din întreaga lume o diversitate aproape imposibil de gestionat. În Introducere se poate observa cum prezentarea marilor epoci din istoria teologiei este marcată de limite clare. O explicație exhaustivă a istoriei teologiei se află în afara obiectivului său. Fără îndoială, fiecare subiect ar putea fi descris mai detaliat. Mulți teologi sunt abia menționați; alții - de asemenea importanți - lipsesc cu desăvârșire. Faptul că aproape exclusiv oamenii acționează ca actori teologi reflectă realitatea istorică a Bisericii și a teologiei. Selectarea subiectelor și a persoanelor dezvăluie că autorul este un teolog catolic. Acolo unde se face referință la punctele principale ale teologiei ortodoxe sau protestante, acest lucru se întâmplă prin selectarea și prezentarea lor într-o perspectivă catolică. O "istorie ecumenică a teologiei" ar fi necesitat un dublu autor. În cele ce urmează, "teologia" este în primul rând înțeleasă ca "teologie sistematică". Deci nu se contestă faptul că celelalte domenii ale teologiei - exegeza, istoria Bisericii, teologia morală, arta liturgică, teologia pastorală sau dreptul canonic - sunt teologice. Mai degrabă, ceea ce se lasă să se înțeleagă este faptul că sunt mai presus de toate tocmai acele subiecte de reflecție a credinței care sunt abordate în mod tradițional în domeniul dogmaticii sau al teologiei fundamentale. Subiectul acestei introduceri nu este în primul rând istoria dogmatică a credinței creștine. Teologul catolic influent Michael Schmaus (1897-1993) a dorit să existe o distincție între istoria dogmelor ca "dezvoltare a credinței și a predicării", pe de o parte, și istoria teologiei ca "dezvoltare a credinței științifice", pe de altă parte. În același timp, Schmaus admite că "de-a lungul procesului istoric [...] cele două moduri de dezvoltare nu au fost separate în mod clar, astfel încât acestea în prezentarea lor nu pot fi tratate separate una de alta" (Prefață la HDG IV, 3, 1951, IXf.). Această declarație este valabilă și pentru lucrarea de față. Ea se referă întotdeauna - cel puțin sugestiv - la cadrul cultural al teologiei și caută să descopere în prezent referințe tematice. Cine vrea să știe mai multe detalii poate urmări trimiterile la reprezentări mai detaliate ale argumentelor subliniate. Autorul datorează numeroase mulțumiri studiilor particulare, precum și revizuirilor asupra istoriei teologiei. În concordanță cu natura introductivă a lucrării, nu a fost nici posibil și nici intenționat să fie citate în detaliu sursele utilizate în fiecare caz. Cei care consultă operele de mai sus vor identifica rapid pasajele corespunzătoare. Originalitatea este revendicată de prezenta lucrare nu în ceea ce privește conținutul ei, ci de faptul că oferă o imagine concisă de ansamblu asupra marilor perioade ale istoriei teologiei, ceea ce încurajează o lectură aprofundată. Dirk Ansorge * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Să ne rugăm cu psalmistul. III. Psalmii 52-75, scrisă de pr. Claudiu Dumea (+). Cartea apare în colecția "Spiritualitate", în formatul 14Ś20, are 342 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 20 lei. Dacă e să o privim din punct de vedere al mărimii, Cartea Psalmilor, cu cele 1931 de cuvinte ebraice, este cea de-a treia carte veterotestamentară, după Cartea profetului Ieremia și Cartea Genezei. Însă dacă e să vedem prezența ei, mai întâi, în istoria tradiției iudaice și, apoi, în cea creștină, importanța ei este primară. Să ne gândim, de exemplu, la opera sfântului Augustin, unde din cele aproximativ 60.000 de citări biblice, 20.000 sunt din Vechiul Testament și, dintre acestea, 11.500 sunt preluate din Psalmi. Cartea Psalmilor este cea mai citată după Evanghelii. Însă dominant nu este doar aspectul cantitativ. Același părinte al Bisericii, în comentariul său la Psalmi Enarrationes in Psalmos, exclamă: "Psalterium meum, gaudium meum!(Psaltirea mea, bucuria mea!", dând astfel glas unei adeziuni corale care va continua de-a lungul veacurilor în creștinism. O astfel de adeziune bucuroasă și mistică o regăsim și în comentariul pe care pr. Claudiu Dumea l-a făcut la Cartea Psalmilor și care, din cauză că Domnul la chemat la sine, s-a oprit la volumul al III-lea, care cuprinde psalmii 52-75. Titlul pe care pr. Dumea l-a ales pentru aceste meditații despre psalmi este Să ne rugăm cu psalmistul. Prin aceasta, autorul ne invită să vedem psalmii ca un dialog cu Dumnezeu, însă un dialog pe care Dumnezeu însuși l-a deschis. Ideea ar fi că așa cum un copil învață să vorbească întrucât tatăl îi vorbește, tot la fel, noi învățăm să-i vorbim lui Dumnezeu întrucât Dumnezeu ne-a vorbit mai întâi. Din această perspectivă nu ar trebui să ne surprindă faptul că în Biblie, care este prin excelență cuvântul lui Dumnezeu, întâlnim o carte de rugăciuni. Sfânta Scriptură este cuvântul lui Dumnezeu adresat nouă, în timp ce rugăciunile sunt cuvinte omenești. Dar cum au ajuns acestea în Biblie? Biblia este cuvântul lui Dumnezeu și în Psalmi. Aceasta înseamnă că rugăciunile adresate lui Dumnezeu sunt cuvântul lui Dumnezeu? Răspunsul la această întrebare îl găsim în natura dialogică a Scripturii și, mai ales, în cheia ei de boltă, care este figura Fiului, Isus Cristos, Dumnezeu și om. El este cel care transformă cuvântul uman rugător în cuvânt divin binecuvântător. Axa hermeneutică pe care pr. Claudiu Dumea o adoptă în comentariul său la psalmi este așadar cristologică. Dacă Biblia conține o carte de rugăciuni, aceasta înseamnă că Cuvântul lui Dumnezeu nu este doar ceea ce Dumnezeu ne spune, ci și ceea el vrea să audă, pentru că este Cuvântul Fiului pe care el îl iubește. Întregul arc al existenței noastre este asumat de Cristos și transformat în glorie divină, chiar și momentele cele mai întunecate, deoarece Isus a murit pe cruce având pe buze cuvintele psalmilor. În analiza sa, pr. Dumea este conștient și de faptul că Psaltirea este și un text poetic ce trebuie supus unei analize istorico-critice. Cartea Psalmilor se prezintă ca un șantier pentru critica textuală, din cauza transmiteri sale seculare și relativelor sale modificări și chiar degenerări. Se prezintă și ca un laborator filologic fie datorită disparității cronologice în compunerea diferitelor versuri, fie datorită caracteristicilor lexicale foarte diferite, fie datorită trecerilor de la originalul ebraic la traducerea Septuagintei și la textul final masoretic vocalizat. Din acest motiv, pr. Claudiu îmbină reflecțiile personale cu comentariile făcute de diferiți părinți ai Bisericii, exegeți consacrați și chiar poeți care au căutat să pătrundă mai adânc sensul și conținutul psalmilor. Dincolo de aceste aspecte însă, nu trebuie să uităm că obiectul rugăciunii în psalmi este viața în comuniune cu Dumnezeul revelației, victoria finală a lui Dumnezeu în lume și instaurarea împărăției mesianice. De fapt este același scop spre care conduce Noul Testament și este aceeași respirație care susține Tatăl nostru. De aceea, singurul lucru important este să începem mereu din nou să ne rugăm cu fidelitate și iubire psalmii, în numele Domnului nostru Isus Cristos. Pr. dr. Ștefan Lupu * * * Scurtă istorie a teologiei creștine: epoci, gânditori, direcții de dezvoltare
Să ne rugăm cu psalmistul. III. Psalmii 52-75
* * * Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro lecturi: 1287.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |