Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vinerea Sfântă: "Via Crucis" a capelanilor

De M. Michela Nicolais

"Adevărații eroi", i-a definit papa Francisc. Împreună cu medicii, cu infirmierii și cu lucrătorii sanitari ei stau în tranșee, alături de bolnavii de coronavirus. De obicei în spatele cortinei, gata să slujească în tăcere, astăzi vrem să-i facem protagoniști ai unei "Via Crucis" specială, dislocată în teritoriu, care se alătură de aceea a Sfântului Părinte din această seară, într-o Piață "Sfântul Petru" încă o dată goală. "Stațiunile" sunt cele șapte cuvinte ale lui Isus pe cruce, comentate de capelanii - și de o șefă de sală - din Spitalele Covid răspândite în Italia.

"Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac". Dintre ultimele fraze rostite de Isus pe cruce, prima amintește pe deplin sensul deplin al predicii sale, al experienței sale pământești printre oameni. Iertare, hiper-dar, dar foarte mare, nemăsurat, care nu numai că iartă păcatele ci aduce mântuirea, dorință profundă a lui Dumnezeu pentru omenirea rănită. Adevărata putere a lui Dumnezeu se află aici, în a putea acorda iertarea. Isus pe cruce face o concesie ulterioară, justificându-i pe cei care l-au răstignit, cei care-l batjocoresc și îl insultă, încredințându-i Tatălui pentru că nu-și dau seama de ceea ce fac. Din superficialitate și din egoism nu au acceptat revelația adevăratei fețe a Tatălui. Iertarea, acest dar mare, imens oferit și celui care în teorie nu știe ce anume este cu adevărat. Dacă este un dar, un hiper-dar, nu presupune condiții pentru a fi dăruit. Trebuie să simțim în adâncul ființei noastre că avem nevoie mereu de acest dar, că fără milostivirea lui Dumnezeu nu reușim să ne descurcăm singuri. Trebuie să acceptăm această fragilitate umană a noastră pentru a o transfigura în acel drum de convertire zilnic unde, recunoscând păcatul nostru ne deschidem inima la căință și la primirea acestui hiper-dar care ne regenerează la Har. (Frații minori capucini, capelani la spitalul "Papa Ioan al XXIII-lea", Bergamo).

"Astăzi vei fi cu mine în paradis". Cu aceste cuvinte simple dar foarte puternice ale lui Isus adresate tâlharului devenit bun, El a răsturnat logica răului. Vorbește despre o trecere de la un loc care nu are nume, care în mod evident poartă cu sine posibilitatea răului, la un loc care are un nume, paradis, și care prin urmare se face cunoscut și generează în noi liniște și siguranță, în care experiența normală este binele. Și când are loc trecerea? Astăzi, adică în momentul în care tâlharul suferă într-un mod pe care probabile că ne este chiar greu de imaginat. Și astăzi-ul nostru de rău poate să fie astăzi-ul promisiunii lui Dumnezeu. Isus schimbă nenorocirea în har. Încă în durere speranța poate să se nască, să crească și să locuiască, făcând în așa fel încât suferința trupului și a spiritului, sentimentul de singurătate și de părăsire, frustrarea, furia, pierderea demnității pentru că suntem goi și în mâinile necunoscuților. Tâlharul a experimentat asta așa cum a experimentat-o și Isus; însă toate aceste lucruri aparțin în mod normal timpului bolii și în mod suprem timpului acestei infectări, care a devenit pandemică și în sensul că a intrat în tot omul. Numai iubirea transfigurează, face să se nască binele din rău, adică face Paștele. Este suficient a face ceea ce trebuie făcut cu afect și forță de respectare și de păzire a valorii celuilalt. Și istoria vieții celuilalt nu va fi irosită sau eșuată... și probabil și istoria noastră". (Fratele Giovanni Farimbella, capelan la Spitalele Civile din Brescia).

"Femeie, iată-l pe Fiul tău!... Iat-o pe mama ta!". Cuvinte care par puternice dar care ascund o neliniște profundă: neliniștea părăsirii. Toate relațiile construite într-o viață, emoțiile, certitudinile și fricile care sunt patrimoniul unei mame și al unui fiu răsună în aceste fraze. Aceste cuvinte sunt aceleași pe care le vedem în ochi și pe care le captăm de pe buzele bărbaților și femeilor care luptă și sunt epuizați în această pătimire foarte grea reprezentată de această boală teribilă împotriva căreia aceste persoane luptă înfruntând ultima bătălie. Când respirația devine așa de obositoare și superficială încât nu-ți permite să termini frazele și atunci ochii, privirile, lacrimile, mâinile sunt cele care te strâng și care te întreabă: "Mă voi trezi, doctore?... Acolo este telefonul, îi anunțați dumneavoastră pe cei dragi ai mei?... Salutați-i...". Și tu strângi mâinile până când acestea nu se slăbesc ca efect al medicamentelor care îi adorm într-un somn fără vise și care îți încredințează ființa umană pentru a fi îngrijită. Ochii noștri ca aceia ai Mariei se umplu de lacrimi și îi mângâi spunându-i că vei face totul exact ca și cum ar fi un fiu, un tată, o mamă, o soție, o soră, un frate... și îi încredințezi milostivirii Sale. Ca un părinte speri. Speri uneori în imposibil și dacă apoi nu reușesc să se descurce mâini miloase le primesc pentru ultima dată și adesea plângând îi însoțești numai cu forța rugăciunii la întâlnirea cu Tatăl. Însă uneori îi vedem trezindu-se, revenindu-și, amintindu-și de unde și ce sunt și atunci iei telefonul și formezi numărul și printre lacrimi spui... "Iată mama ta". (Claudio Savi, diacon, capelan la Policlinica din Milano).

"Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?". Când ni se cere să mergem într-o secție de reanimare, în această perioadă tragică de pandemie, ni se pare că auzim în sufletul nostru, parcă rostit din nou de Isus, sau răsunat în ochii și în suferințele bolnavului, acel strigăt care să înalță de pe crucile noastre: "Dumnezeul meu, pentru ce ne părăsești?". Poate că bolnavul, în situațiile grave în care se află, nici măcar nu se mai gândește la Dumnezeu, doborât de durerea sa disperată. Sunt situații care ne fac să înțelegem cum în invocația dureroasă a lui Isus pe cruce este cuprinsă unica rugăciune posibilă în anumite momente ale vieții noastre: cererea de ajutor adresată lui Dumnezeu Tată milostiv. O cerere strigată de bolnav în modul în care îi este posibil, cu ochii deschiși larg; și invocată și de cei dragi ai săi, constrânși la depărtare de el; adesea exprimată foarte încet cu buzele de cei care cu competență să suflet bun încearcă să-i salveze viața. În acele momente, ca preoți, în unire spirituală cu cel suferind, invocăm cu încredere, pentru meritele răstignitului înviat: alinare, întărire și iertare iubitoare pentru ceea ce poate că a fost slăbiciune, păcat sau pentru că s-au îndepărtat de iubirea sa milostivă. Adesea ne este permis numai să facem o rugăciune tăcută, făcută chiar și din priviri delicate și încurajatoare: "Cel care suferă, Doamne, se află alături de Tine pe Cruce. Fă ca să nu fie Crucea ta numai izvor de iertare, ci și de speranță și de iubire". (Călugării camillieni, capelani Agenția Sanitară din Padova).

"Mi-e sete". Lui Isus care este de acum aproape de moartea pe cruce și însetat îi este dată o băutură amară, nepotrivită pentru a potoli setea, o băutură care este încă o batjocură. Dar care este adevărata sete a lui Isus, puțin înainte de a muri? Este setea lui Dumnezeu. Numai după ce a exprimat această sete a lui Dumnezeu, adică răspunsul iubitor al omului, Isus își împlinește definitiv misiunea sa. Iată setea lui Isus: ca omul să răspundă la apel! Și să facă asta cu și prin iubire! Apelul la iubirea adevărată, nu cea prefăcută; la Bine, nu la rău; la viață, nu la moarte; la împărtășire, nu la consum; la fraternitate nu la aversiune. În experiența bolii în mod deosebit, rudele, părinții, prietenii noștri, în special când se află în ultimul ceas, în timp ce urmează să-ți împlinească propria viață, ne învață și ne cer toate acestea. Ne cer nu să-i vindecăm în mod miraculos: ei știu că sunt bolnavi și că moartea face parte din viață. Ne cheamă să-i iubim, să stăm alături de ei, să-i ținem de mână, să-i mângâiem vorbindu-le, chiar dacă nu pot asculta sau înțelege. Ne cer să aducem pace, unitate, armonie reciprocă. Ne cheamă să le promitem că vom continua noi ceea ce au spus și au făcut frumos și bun în viața lor, și pentru că în această manieră vor continua să trăiască prin intermediul nostru. Ne cheamă să credem că ei nu mor în veci, ci sunt... în drum spre acel apel al lui Isus și al lui Dumnezeu: "mi-e sete". (Pr. Pasquale Dello Iacovo, capelan la Spitalul "Sfântul Andrei", Roma).

"Totul s-a împlinit". Când se ajunge neputincios în fața violenței absurde, a bolii incurabile, a suferinței iminente, a morții, Isus, ca om, a voit să-și însușească și să trăiască pe propria piele toată neliniștea, lașitatea, fricile omului din toate timpurile, pentru a o putea răscumpăra. Chiar și numai când ajunge în capătul tunelului suferinței, al angoasei și al singurătății Isus îl găsește pe Dumnezeu, ca Tată iubitor și îi strigă cu toate energiile rămase: "Tată, în mâinile tale încredințez duhul meu", și adaugă cu o ultimă suflare: "Totul s-a împlinit". Nu putea să existe o agonie omenește mai dezolantă și de totală renunțare la sine. De aceea fiecare om, fie el credincios sau ateu, care suferă și care moarte în tăcerea lui Dumnezeu și în părăsire, poate să nu fie disperat: nu mai este singur, deoarece Cristos, pentru el și cu el, a trăit aceeași experiență tragică a sa. (Părintele Timoteo D'Addario, capelan la Casa de Alinare a Suferinței, San Giovanni Rotondo).

"Tată, în mâinile tale încredințez duhul meu". Doamne, tu conduci mâinile noastre pentru ca să primească persoanele bolnave, le faci instrumente pentru ca să ne putem îngriji de ele. Cu mâinile noastre le dăm întărire pentru ca să nu se simtă prea departe de cei dragi ai lor. Și atunci când mâinile noastre nu reușesc să rețină viețile lor fragile, noi ți le încredințăm Ție. În mâinile Tale, Tată, încredințăm eforturile noastre, trudele noastre, speranțele noastre, înfrângerile noastre, bucuriile noastre. În mâinile Tale, Tată, încredințăm duhul persoanelor care mor... împreună cu lacrimile noastre și cu lacrimile celor care le-au iubit. Așa cum ai făcut tu, Isuse, Domnul nostru, care atunci când ai împlinit tot ceea ce ai venit să împlinești pe pământ te-ai abandonat și te-ai încredințat, încrezător, pe Tine însuți în mâinile Tatălui! Ajută-ne, Isuse, să ne încredințăm și să încredințăm mereu pe frații noștri și pe surorile noastre în mâinile Tatălui... (Paola Sonzogni, șef de salon terapie intensivă la Spitalul "Papa Ioan al XXIII-lea", Bergamo).

(După agenția SIR, 10 aprilie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1439.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat