|
Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (VII) Cercetând documentele păstrate din anii Primului Război Mondial și a epidemiei de tifos exantematic, dar și articolele apărute în revistele din anii 1919-1920, am prezentat până acum câteva portrete de preoți și seminariști care au slujit ca sanitari pe câmpul de luptă sau în spitalele din Iași și împrejurimi, precum și câțiva preoți din pastorația Diecezei de Iași, care s-au aflat în prima linie a luptei cotidiene de a-i îngriji spiritual pe răniții de pe frontul războiului sau pe cei contaminați de diferite boli, arătând că unii dintre ei au murit ori s-au îmbolnăvit grav, fiind conștienți că trebuie să nu abandoneze turma și misiunea încredințată. Nu am neglijat și nici nu vreau să diminuez rolul pe care l-au avut și câteva femei în acea luptă cu tifosul exantematic, unele dintre ele slujind până la epuizarea fizică sau chiar până la dăruirea vieții în favoarea semenilor aflați în suferință pe paturile unor spitale. Regina care "nu avea timp să fie bolnavă" și măicuțele catolice împotriva epidemiei de tifos exantematic Modelul feminin cel mai des întâlnit pentru acea perioadă este regina Maria a României, originară din Anglia, născută la 29 octombrie 1875 și botezată în rit anglican, care s-a căsătorit, la 29 decembrie 1892, cu viitorul rege Ferdinand, botezat în rit catolic, cu care a avut șase copii, toți botezați în rit ortodox: Carol (1893), Elisabeta (1894), Maria (1900), Nicolae (1903), Ileana (1909) și Mircea (1913). Primul Război Mondial o transformă pe regina Maria în erou național, întrucât a participat activ pe front, i-a încurajat pe răniții și soldații aflați pe câmpul de luptă, nu se temea de gloanțe, nici de epidemii, de tifosul exantematic sau gripa spaniolă, de răni sau de sărăcie. Curajul și devotamentul de care a dat dovadă i-au determinat pe istorici să-i atribuie câteva titluri deosebite: "Mama Regina", "Mama răniților" și "Regina soldat". Titlul pe care l-am dat eu pornește de la o expresie pe care o găsim în jurnalul ei de front: fiind bolnavă, la Iași, și fiind solicitată la unele misiuni, printre care vizitarea sorei Elisabeta Pucci, spunea: "Nu am timp să fiu bolnavă". Una dintre fiicele ei, Ileana, scria: "Toți cei din jur erau înspăimântați și o îndemnau să-și facă injecții ca să fie protejată împotriva tifosului exantematic care făcea ravagii, dar mama protesta spunând: eu nu am timp să fiu bolnavă, și atâta timp cât România are nevoie de mine, Dumnezeu o să mă ocrotească, nu pentru mine, dar pentru că țara are nevoie de mine. În timpul războiului nu a luat niciun medicament preventiv și Dumnezeu într-adevăr a păzit-o". Printre multe inițiative pe care le-a avut în favoarea răniților și a bolnavilor, a înființat organizația "Regina Maria", care a dezvoltat o rețea de spitale în Moldova și serviciul de ambulanță. Nu numai că nu s-a temut, dar a privit apropierea de poporul său ca pe un privilegiu pe care alte capete încoronate nu îl aveau: a organizat spitale de campanie, a vizitat și îngrijit răniții, a ajutat populația civilă, a aprovizionat cu materiale sanitare linia frontului etc. De ce a fost regina Maria atât de implicată în aceste acțiuni caritative? Istoria ne-o prezintă implicată activ și în timpul războiului balcanic, în anul 1913, când a fost o epidemie de holeră. În calitate de principesă moștenitoare a tronului, Maria s-a remarcat prin energia și curajul ei, dar și prin capacitatea organizatorică și calitatea de a alina suferințele oamenilor. Ea a obținut de la regele Carol I permisiunea de a se ocupa de tabăra de la Zimnicea, unde erau aduși bolnavii de holeră, înființând o organizație pentru ajutorarea spitalelor și a familiilor celor care pleacă pe front. Ceea ce a marcat-o profund și pentru totdeauna a fost moartea prin febră tifoidă, la doar trei luni și chiar în acel an, a copilului cel mai mic, Mircea, în cinstea căruia a înființat apoi mai multe opere caritative: o cantină pentru orfani și copii săraci la Păunești, un spital etc. În acel context, principesa Maria scria: "Nu credeam niciodată că voi fi capabilă să trăiesc în mijlocul holerei, să organizez, să improvizez, să încurajez și să țin lucrurile împreună. Nu credeam că voi putea suporta așa ceva, dar imensele dificultăți, nevoia permanentă de a da curaj celorlalți mă fac să lupt. Sunt centrul unui enorm lazaret pentru bolnavii de holeră care depinde în întregime de mine. M-am schimbat, aproape că sunt un alt om. Trăiesc aproape tot timpul aici, toate ordinele sunt date de către mine, toate proviziile, medicamentele, paturile sunt distribuite de către mine". Principesa Maria a devenit regină a României, odată cu accederea la tron a principelui Ferdinand, la 11 octombrie 1914, după moartea regelui Carol I. Era o perioadă crucială din istoria României, marcată de izbucnirea Primului Război Mondial, în care atât familia regală cât și întreaga societate românească erau divizate în tabere ce susțineau fie neutralitatea, fie intrarea în război de partea uneia sau alteia dintre cele două alianțe aflate în conflict. În ciuda presiunilor financiare și morale atât din partea Antantei, cât și a Puterilor Centrale, România a rămas credincioasă neutralității în decursul primilor doi ani ai războiului. Țara nu era pregătită de război, iar reginei Maria nu-i plăcea neutralitatea, de aceea a susținut realizarea obiectivelor naționale prin alăturarea României de partea puterilor Antantei. Având în vedere descendența sa regală anglo-rusă, dar și popularitatea foarte mare de care se bucura în rândul populației, ea a fost percepută în țările Antantei ca fiind unul dintre principalii factori de influență în favoarea cauzei Antantei în România. În timpul Primului Război Mondial, datorită legăturilor sale de rudenie cu familia țarului Rusiei (mama sa, Maria Alexandrovna Romanova, mare ducesă a Rusiei, era unica fiică în viață a țarului Alexandru al II-lea al Imperiului Rus), regina Maria s-a implicat mult în organizarea spitalelor militare, primind din partea Crucii Roșii rusești un sprijin important în materiale sanitare, pansamente, alimente, pături etc. , sosite într-o cantitate destul de mare. De asemenea, a primit multe ajutorare din partea Crucii Roșii britanice, grație relațiilor pe care le-a păstrat cu țara sa natală. Exemplul reginei Maria a fost urmat de doamne din înalta societate, care au însoțit-o pe front sau în spitale, îngrijindu-i pe bolnavi și pe răniții aduși de pe front. Regina Maria a înființat și un serviciu de ambulanțe, prin care a putut salva viața a aproximativ 40.000 de soldați. Faptele de bravură pe care le-a făcut în acele vremuri, când cei mai mulți erau descumpăniți și descurajați, au adus alinare multor persoane și refacerea sănătății pentru zeci de mii de răniți și bolnavi. După ce, la sfârșitul lunii noiembrie 1916, Curtea Regală, Guvernul, Parlamentul și toate instituțiile statului, dar și oameni din toate categoriile sociale s-au refugiat la Iași, capitala Moldovei a ajuns un oraș suprapopulat, iar lipsa condițiilor elementare de igienă pentru majoritatea populației a dus la apariția holerei, care a făcut zeci de mii de victime. În acest context, regina Maria, cu un curaj parcă supranatural, vizita spitalele militare sau pe cele înființate de ea, mergând la căpătâiul soldaților răniți și al celor bolnavi de tifos, împărțind daruri, adresând cuvinte de încurajare și mângâind frunțile suferinzilor. Simplul fapt că încerca să le spună câteva cuvinte de încurajare arăta implicarea sa și dorința de a le ușura suferințele. De multe ori, regina Maria îmbrăca uniforma albă de soră medicală a Crucii Roșii și mergea zile la rând să-i îngrijească și să le aline durerile. Despre acele zile a scris în "Memoriile" sale: "Multe zile am rămas în mijlocul soldaților mei și Dumnezeu mi-a îngăduit să pot fi de vreun ajutor; zile de strașnică trudă, zile de întuneric, când ce vedeam erau lucruri pe care niciodată nu voi mai putea să le uit". Un contemporan scria: "În fiecare dimineață, regina, în uniformă de infirmieră, însoțită de o doamnă de onoare și de un grup de brancardieri voluntari se duce la gară pentru a-i primi pe răniți. Regina înfruntă moartea și ceea ce este fără îndoială cel mai greu, depășește oboseala unei zile nu de opt ore, ci a unei zile care se întinde până noaptea târziu, cu șaisprezece, șaptesprezece sau optsprezece ore de muncă, pe cât de respingătoare pe atât de periculoasă, în mijlocul emanațiilor infecte ale cangrenelor....". Prezența permanentă și directă a regelui Ferdinand și a reginei Maria în mijlocul soldaților care luptau în cele mai grele sectoare ale frontului, ca și promisiunea solemnă a regelui că o parte din pământul țării le va reveni lor, a dus la crearea unei simbioze între familia domnitoare și popor. Regina Maria nota în acele zile: "Deși rușii ne-au dat un prost exemplu pentru că mulți dintre ei au devenit bolșevici și își părăseau posturile cu miile, soldații noștri prost hrăniți, înarmați insuficient, rareori lăudați, veșnic obosiți, au rămas credincioși regelui, de neclintit în mijlocul debandadei foștilor lor aliați. Am trăit printre ei pretutindeni, în spitale, pe front, chiar și în tranșee, i-am văzut înfometați, scheletici, renăscând la viață, redevenind ființe sănătoase și puternice. Juraseră să reziste ca un zid pentru a apăra ultima părticică de pământ românesc care era încă al nostru". Câte aspecte putem culege din viața eroică a reginei Maria?! Mă opresc momentan aici, dar voi menționa câteva pasaje din jurnalul ei de război în contextul în care voi scrie despre moartea martirică a sorei Elisabeta Pucci. În testamentul ei, regina Maria scria: "V-am iubit cu toată puterea inimei mele și dragostea mea a fost puternică, plină de avânt: mai târziu a devenit răbdătoare, foarte răbdătoare. (...) Te binecuvântez, iubită Românie, țara bucuriilor și durerilor mele, frumoasa țară, care ai trăit în inima mea și ale cărei cărări le-am cunoscut toate. Frumoasa țară pe care am văzut-o întregită, a cărei soartă mi-a fost îngăduit să o văd împlinită...". În cadrul vizitelor și activităților desfășurate în spitalele din Iași, regina Maria s-a întâlnit și cu multe surori din câteva congregații catolice, remarcând o relație deosebită de prietenie și slujire alături de sora Elisabeta Pucci, din Congregația "Fiicele Carității ale sfântului Vincențiu de Paul". Despre viața și moartea acestei "măicuțe sfinte" voi scrie în articolul viitor. "Fiicele Carității" au fost chemate de la București la Iași de Misiunea Militară Franceză, fiind cooptate pentru asistența medicală a răniților și bolnavilor. Pe toată durata sa, misiunea franceză a fost condusă de generalul de divizie Henri Berthelot, care a asigurat simultan și rolul de consilier militar al regelui Ferdinand, comandantul de căpetenie al Armatei României. Surorile lucrau alături de medicii Misiunii Militare Franceze, cele mai multe dintre ele activând în Institutul "Notre Dame de Sion" din Iași, unde a fost organizat Spitalul francez nr. 141, cu 200 de paturi, dar în care erau cazați uneori peste 300 de bolnavi. Documentele cercetate ne prezintă o personalitate medicală deosebită, medicul militar francez Petru Eduard Jean Clunet, alături de care au lucrat zece călugărițe din această congregație, care cer "nu numai gratitudinea noastră, dar și pe cea a Bisericii Catolice locale". Doctorul Clunet a organizat încă un spital militar, la Vila "Greierul" din Bucium, la marginea orașului Iași. Aici erau aduși bolnavii de tifos exantematic, față de care cele trei infirmiere din "Societe de Secours aux Blesses Militaires", între care și soția medicului, Margareta Clunet, și surorile din Congregația "Fiicele Carității ale sfântului Vincențiu de Paul" aveau o grijă specială. S-a consemnat faptul că medicul Jean Clunet și sora Antoneta Roux au murit acolo, în anul 1917, fiind răpuși de tifosul exantematic. Sora Antoneta Roux, născută în anul 1849, era o călugăriță franceză, care a intrat de tânără în Congregația "Fiicele Carității ale sfântului Vincențiu de Paul" și a activat mulți ani ca infirmieră voluntară în diferite spitale și dispensare pe care congregația le avea în Europa. Trimisă în România, a activat câțiva ani în București și Galați, iar în octombrie 1916 a ajuns la Iași. Aici, cum am scris deja, a murit în primăvara anului 1917, în urma contractării tifosului îngrijind soldați români bolnavi, la Spitalul militar francez din Bucium. A fost înmormântată "cu onoruri naționale româno-franceze, împreună cu alți patru eroi, între care s-a aflat ilustrul, tânărul medic francez Jean Clunet". La slujba de înmormântare, ce a avut loc la catedrala catolică "Adormirea Maicii Domnului" din Iași, au spus cuvinte de înaltă prețuire politicienii vremii, între care generalul Henri Berthelot și primul ministrul României, I.C. Brătianu. După patru ani, când în Cimitirul "Eternitatea" din Iași s-a înălțat un monument în formă de obelisc, șlefuit de sculptorul Salvador Scutari (1880-1932), împodobit de o placă de marmură pe care citim: "Aux Français morts en Roumanie en 1916-1918", a fost reînhumat și trupul sorei Antoneta. Cu acea ocazie, în ziua de 7 ianuarie 1921, a avut loc "o frumoasă ceremonie militară și religioasă, după ce generalul Petain, atașatul militar francez la București, a reușit să adune pe toți eroii francezi, căzuți pe pământul Moldovei, în mausoleul pus la dispoziție de Guvernul Român". Serviciul religios a fost prezidat de episcopul Alexandru Cisar, însoțit de preoții Mihai Robu, Anton Romila și Anton Gabor. În cronica vremii s-a notat: "Toate sicriele eroilor erau deja așezate în mausoleu, afară de sicriul generalului Lafont, care era afară, acoperit de coroane, jerbe de flori și steagurile român și francez. După ceremonii se rostiră diferite cuvântări...", fiind amintită și jertfa "călugăriței Antoinette Roux, din Congregația Fiicelor Carității ale sfântului Vincențiu de Paul", alături de "domnișoarele Alphonsine Flipps și Marie Picard, infirmiere voluntare". Cu acea ocazie, episcopul Alexandru Cisar a subliniat sfințenia jertfelnică a călugăriței și viața ei inspirată de Evanghelie. Recent, cineva scria: "Să ne rugăm ca și sora Antoneta să aibă, cât mai curând, parte de cinstea altarelor, ca cineva din Biserică să o propună candidat la beatificare. Viața și sacrificiul ei o recomandă de la sine". O altă persoană consacrată care s-a remarcat prin slujirea delicată și constantă oferită bolnavilor a fost sora Emilia Donici. Ea s-a născut la Bacău, în ziua de 7 iulie 1885, fiind fiica lui Nicolae Donici - fost prefect al județului Bacău și a Eleonorei Greceanu. A fost botezată cu numele Lucia, în rit ortodox, dar a cerut să fie primită în Biserica Catolică, pas făcut la 12 august 1906. A intrat în Congregația "Fiicelor Carității ale sfântului Vincențiu de Paul", a făcut postulandatul la Constantinopol și a depus voturile simple la 7 mai 1913. După trei în care a lucrat într-un spital din capitala Turciei, în anul 1916 a venit în România, activând timp de doi ani la Spitalul "Greierul" din Iași. Activând pe lângă Misiunea Militară Franceză, care și-a încheiat activitatea după semnarea tratatului preliminar de pace de la Buftea (7 mai 1918), sora Emilia a rămas mai departe în Iași, după care a primit misiunea de a lucra în Orfelinatul "Sfântul Iosif" din Constantinopol. În anul 1924, a revenit în România, lucrând la București, după care trimisă din nou în Turcia, unde lucrează la Smirna (1925-1926), Constantinopol (1926-1936) și Burnabat (1936-1937). După trei ani de activitate în comunitatea din Bitola (Macedonia), sora Emilia revine, în anul 1940, la București, iar după restricțiile impuse de regimul comunist, în august 1948, se retrage la Oradea unde, la vârsta de 78 de ani trece la Domnul, în ziua de 16 iulie 1963. Pentru activitatea depusă în slujba săracilor și a răniților de război, sora Emilia a primit mai multe decorații din partea autorităților statului. Asemenea surorilor Elisabeta, Antoneta și Emilia, au fost și alte persoane consacrate care și-au oferit viața în sprijinul răniților de pe front, bolnavilor de tifos exantematic și orfanilor, dar sper să găsesc și alte oportunități pentru a continua cercetările documentare și a le prezenta scurte biografii. Alături de surorile din Congregația "Fiicele Carității ale sfântului Vincențiu de Paul", au lucrat în acei ani surori din Institutul "Notre Dame de Sion" din Iași și Galați, din Congregația "Sfânta Familie" din Cernăuți și din Congregația "Surorile franciscane misionare din Assisi" ("Del Giglio"), care au activat în orfelinatele din Hălăucești și Huși. Pr. Alois Moraru * * * Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (VI) Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (V) Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (IV) Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (III) Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (II) Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (I) lecturi: 884.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |