|
Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (III) În fiecare zi, cei mai mulți dintre noi urmărim cu interes știrile pentru a afla situația celor contaminați cu virusul care stârnește atâta panică, precum și numărul celor care au murit. Între aceștia sunt mulți clerici și persoane consacrate, așa cum vedem în datele statistice din Italia: un episcop, 69 de preoți și zeci de călugărițe. Nu este o noutate, de aceea în câteva articole vom prezenta situații similare din zona noastră, deși la distanță de un secol. Doi seminariști - eroi căzuți la datorie Da, "eroi ai datoriei", așa au fost caracterizați doi seminariști (Carmil Iacob și Petru Baciu) și preotul francez Arthur Dennetiere, care au fost răpuși de tifosul exantematic, la Spitalul mobil "Galata" din Iași, în anul 1917, și care au fost înmormântați în aceeași criptă din parcela catolică a Cimitirului "Eternitatea" din Iași. După trei ani, sicriul preotului lazarist a fost transferat în cavoul militar francez din același cimitir, despre care voi scrie într-un articol ulterior. În anii cât am studiat și lucrat în Iași, am fost de multe ori în Cimitirul "Eternitatea", unde am putut citi și afla câte ceva despre preoții, călugărițele, seminariștii și laicii catolici care au murit fie pentru apărarea patriei, fie în misiunea nobilă de a-i îngriji pe cei bolnavi. În zilele de 2 noiembrie, Comemorarea Tuturor Credincioșilor Răposați, se fac rugăciuni în jurul unui obelisc din beton, în vârful căruia se află un vultur cu aripile deschise, care are în cioc o cruce, monument ridicat de comunitatea catolică din Iași "în memoria eroilor români catolici din Iași, morți pentru făurirea României Mari din 1916-1920". Pe o parte a monumentului, găsim gravate și numele studenților teologi: "Baciu Petru, serg. + 1917 / Iacob Carmil, sold. + 1917 / seminariști infirmieri în Spitalul mobil de ecsantimatici, Nr. 7 Galata. Rugați-vă pentru dânșii". Acești seminariști, care lucrau ca sanitari în Spitalul mobil "Galata" din Iași au fost răpuși de tifosul exantematic, o boală infecțioasă și contagioasă cauzată de virusul Rickettsia prowazecki și transmisă la om prin înțepătura sau prin dejecțiile păduchilor. Boala se declanșa prin frisoane, dureri musculare, cefalee violentă și febră mare, după care urma o erupție cutanată de pete roșii pe toată suprafața corpului. Complicațiile erau de natura cardiacă, arterială și nervoasă. La Iași, această epidemie a intrat în faza acută începând cu luna ianuarie 1917, după finalizarea retragerii armatei și a refugiaților în Moldova, după care a urmat faza de maximă virulență. La început, cadrele medicale nu știau despre ce virus este vorba, bolnavii fiind diagnosticați cu "gripă infecțioasă" sau "stare tifică gravă", dar în realitate erau cazuri de tifos exantematic. Abia în a doua jumătate a lunii ianuarie, existența epidemiei a fost recunoscută oficial, mortalitatea ridicându-se la 10%. Doar în Iași mureau zilnic de la 25 până la 185 de soldați, cadre medicale și civili. Mărturiile și articolele din acele vremuri ne prezintă tablouri de groază pe străzile și în spitalele din Iași. Acestea erau neîncăpătoare pentru îngrijirea bolnavilor atinși de epidemia de tifos, mulți dintre ei murind pe străzi: "Bolnavii și muribunzii erau părăsiți în stradă sau în gări. Spitalele din Iași au devenit un iad îngrozitor, încât unor medici le era teamă să intre în pavilioanele acestora". "În oraș spitalele erau pline; se mai înființaseră și lazarete speciale și erau pline și ele. Plecau camioane, automobile încărcate cu bolnavi, de la gară, colindau toate spitalele și nu puteau fi descărcate nicăieri, căci nu mai era loc. Cutreierarea orașului cu această încărcătură de muribunzi indigna lumea, mai toată pe străzi în căutare de merinde sau de știri. Din când în când întâlneai și câte un nenorocit pe jos, verde la față, cu mantaua cârpită pe care o avea în spinare, cu un băț în mână și cu o traistă de umeri, sprijinit de altă umbră mai puțin stinsă sau în fază de contaminare. Înaintau cu pași mici, nimeni, nici ei nu știau încotro, până ce unul se prăbușea și acolo rămânea". Corespondența rămasă de la administratorul apostolic Mons. Ulderic Cipolloni ne prezintă situația dramatică pe care o trăiau cei care locuiau la Episcopia din Iași în iarna 1916-1917, precum și toți locuitorii și refugiații din oraș: "Iarna a fost deosebit de grea în ceea ce privește încălzirea reședinței episcopale și a celorlalte imobile din curtea catedralei Adormirea Maicii Domnului. Am fost nevoiți să tăiem toți copacii din curtea parohiei pentru a ne putea încălzi. Când va veni sezonul cald o să numărăm victimele". Într-o altă scrisoare relatează: "Pe strade, la ușile și la porțile caselor din centru, ca și din mahalale, figuri livide și mâini tremurânde cereau, prin cuvinte, sau numai prin căutături ori gesturi, ajutor, milă, un colț de pâine ori mămăligă sau oploșirea pentru o zi - două, măcar numai pentru un ceas de încălzire" . La primărie se amenajase un spațiu, însă neîncăpător și lipsit de orice urmă de confort: "Aici, pe o platformă de scânduri așezate dintr-un capăt al altuia al odăii (...), se instalau toți clienții gratuiți ai ospelului comunal, așezându-i de-a curmezișul divanului de scânduri goale, căci medicii comunali, în inspecția ce făcuseră acestui local, hotărâseră să nu puie acolo nici paie, nici crengi pentru a nu, ferească Dumnezeu!, prin aceste obiecte să se poată transmite vreo contagiune. (...) Nimeni nu mânca după foamea lui, toți eram reduși să postim fără voie". Și o concluzie: "O iarnă teribilă: nu mai era lemn nici măcar pentru sicrie". Cele mai multe spitale care funcționau în Iași, la începutul anului 1917, au fost organizate în instituții publice, printre care se numărau: Seminarul Catolic din Copou (numit Spitalul nr. 271 "Seminarul Catolic", cu 235 de paturi), Institutul "Notre Dame de Sion" (numit Spitalul francez nr. 141, de pe strada Cuza Vodă, cu 200 de paturi, în care erau cazați peste 300 de bolnavi), Spitalul nr. 7, din Galata (cu 100 de paturi) etc. În acest spital din Galata au fost detașați să lucreze și seminariștii Carmil Iacob și Petru Baciu. Erau condiții foarte grele, după cum am găsit într-o solicitare a directorului spitalului către Ministerul Sănătății: "De cinsprezece zile n-avem lemne. Până acum am tăiat pomi de prin curte, acum n-avem ce mai tăia. Bolnavii mor de frig și de foame, căci n-avem cu ce le găti. Hainele nu se pot spăla și dezinfecta. Cu toții suferim frigul și suportăm mizeria de la Galata...". În aceste condiții deosebit de grele, purtând mereu teama contaminării, au lucrat și "seminariștii eroi, căzuți la datorie". Cine sunt ei? Răspunsul l-am cules din două numere ale revistei "Lumina creștinului", din lunile martie și noiembrie 1919. Seminaristul Carmil Iacob s-a născut în Răchiteni (jud. Roman), la 14 februarie 1893, din părinții Mihai I. Iacob și Caterina Andrici. Școala primară a urmat-o în satul său natal. În ziua de 14 martie 1907 a fost primit ca elev al Seminarului episcopal din Iași, care funcționa atunci lângă sediul episcopiei. Din vara aceluiași an, Seminarul își mută reședința în noua și spațioasa clădire din dosul grădinii publice, de pe strada Comănescu. Aici și-a petrecut viața de seminar tânărul student. Deși nu era înzestrat cu mari talente, totuși, printr-o sârguință deosebită, căuta să-și dobândească cunoștințele trebuincioase pentru chemarea preoțească. Purtarea sa putea să slujească drept pildă pentru ceilalți. Recules, când era vremea de studiat, voios cu ceilalți la recreație, el păstra asupra celorlalți o demnitate oarecare, între altele și din pricina vârstei sale. Era foarte iubit de colegii săi, cu care trăia întotdeauna în deplină armonie. După nouă ani de studii, isprăvind liceul și filosofia scolastică, trebuia să înceapă studiul teologiei, ca apoi după patru ani să-și ajungă ținta mult dorită, când iată că vine mobilizarea din 1916. Seminariștii au trebuit să se prezinte și ei la mobilizare, fiind repartizați la companiile sanitare. Domnul Iacob a fost trecut cu unii din colegii săi în secția 4 sanitară, care mai întâi se afla în Roman și apoi a fost mutată la Botoșani. Prin mijlocirea administratorului apostolic Mons. Ulderic Cipolloni, seminariștii au fost mutați ca sanitari la Spitalul mobil Nr. 7 "Galata", spre a putea fi supravegheați mai bine și ajutorați la nevoie. Fiindcă Spitalul "Galata" era destinat pentru bolnavi de tifos exantematic, trebuia o foarte mare atenție pentru a nu te îmbolnăvi. Totuși, studentul Carmil Iacob a fost atins de această boală, de care nu s-a vindecat. La 22 martie 1917, și-a dat sufletul, fără să poată ajunge la preoție. Părintele Grigorie Enariu, directorul Seminarului, s-a îngrijit ca tânărul student să fie înmormântat în Cimitirul catolic "Eternitatea" din Iași. Părintele Anton Gabor, directorul revistei "Lumina creștinului" își conchidea astfel articolul: "Înainte de a încheia aceste cuvinte despre iubitul nostru dispărut, voiesc să-mi mai împlinesc o datorie de recunoștință față de dânsul. Colegii lui îl numiau în șagă «secretarul» redacției. Într-adevăr, în timpul său liber el m-a ajutat mult la expedierea revistei împreună cu ceilalți confrați ai lui. Preasfânta Inimă să-i răsplătească pentru toate acestea, iar noi, foștii lui profesori, ne vom ruga în aniversarea morții lui, împreună cu actualii elevi ai Seminarului, pentru ca Dumnezeu să ia la sine pe acest suflet nobil, dacă nu l-a luat încă și nu l-a fi răsplătit cu cununa nemuririi". Seminaristul Petru Baciu s-a născut la 12 martie 1894, în satul Mogoșești, Parohia Hălăucești, din părinții Ioan Baciu și Varvara, născută Emateanu, și a fost botezat de părintele Anselm Bazzichi, O.M.C. După isprăvirea școlii primare în satul său natal, Baciu a fost primit în Seminarul diecezan, la 16 septembrie 1908, unde și-a petrecut viața în studiu, rugăciune și formarea caracterului preoțesc, până în vara anului 1916, când goarnele l-au chemat, împreună cu mai mulți colegi, la îndeplinirea datoriei față de patrie. În timpul studiilor umanitare a arătat o deosebită atragere pentru literatura română, iar în decursul celor trei ani de filosofie, ani de muncă grea și profundă, a dat dovadă de o sârguință cu atât mai mare cu cât mai mic era talentul cu care-l înzestrase înțelepciunea dumnezeiască. În tezele filosofice date în scris, profesorul a putut constata o concepție limpede și originală, care împrăștia unele bănuieli cu privire la capacitatea lui intelectuală. Baciu își iubea chemarea. Chiar la început, înainte de a fi primit în seminar, când directorul seminarului îi cerceta voința serioasă și intențiunea dreaptă, postulantul răspunse plin de convingere: "Credeți-mă, părinte, că voiesc să intru în seminar pentru a sluji lui Dumnezeu. Aș avea cu ce trăi în lume, dar nu-mi place lumea". Mobilizarea din anul 1916 l-a purtat aproape prin toată Moldova, obișnuindu-l cu nevoia, neajunsurile și mizeriile războiului. Spre mângâierea lui, a fost întovărășit pe toate căile durerii de colegi de-ai lui, absolvenți de filosofie și ei, între care era și Carmil Iacob, seminarist exemplar, mort și el pentru patrie. Acesta a fost primul care a căzut ca "jertfă a carității creștine, răpus de tifosul exantematic, contractat în îngrijirea bolnavilor". Baciu se molipsi și el în aceleași împrejurări; el n-a murit însă de tifos. Dumnezeu îi rezerva suferințe mai mari pe acest pământ. După tifosul exantematic a urmat "gălbinarea"; nici aceasta nu l-a răpus. Slăbise tare și totuși, după fiecare convalescență, stătea mai departe la postul său, până veni, în octombrie 1917, boala cea mai grozavă, meningita, care în două săptămâni l-a pus în mormânt. În tot timpul bolii a fost îngrijit de confrații săi și a dat dovadă de o mare răbdare creștinească. Deși cruda boală îi întunecase mintea, el arăta totuși o bucurie deosebită când profesorul său, părintele Ioan Ferenț, venea să-l viziteze și să-i vorbească despre bunul Dumnezeu. Când părintele voia să plece, seminaristul îl apuca de mână, gemând mișcător și rugându-l astfel să mai rămână lângă dânsul. Nu mai putea spune altceva decât: "Doamne, Dumnezeul meu", cuvinte cu care începem actul de căință. Fiind bine pregătit pentru moarte de părintele Ioan Ferenț, Petru Baciu a murit în seara zilei de 12 noiembrie 1917. A doua zi, părintele Ferenț, după ce a făcut rugăciunele prescrise, în asistența întregului spital, i-a transportat trupul de la Galata la catedrală, unde a fost depus până a doua zi. Mons Ulderic Cipolloni "a cântat sfânta Liturghie cu Requiem pentru acest nobil suflet, emoționat fiind până la lacrimi în timpul tristelor ceremonii". După celebrare, părintele rector Grigorie Enariu, întovărășit de părintele Ioan Ferenț, a condus trupul neînsuflețit la Cimitirul "Eternitatea", unde a fost pus alăturea de confratele său și în apropierea părintelui francez Arthur Dennetiere, care a murit, tot la Spitalul "Galata", de tifos exantematic, în ziua de 3 martie 1917. Autorul articolului din "Lumina creștinului" încheie scriind că în cavoul din Cimitirul "Eternitatea" "își așteaptă acești trei eroi ai datoriei învierea, iar noi să ne rugăm fierbinte ca Dumnezeu să-i conducă la locul bucuriilor veșnice". Alături de ei au lucrat și alți seminariști sanitari, care au provenit atât de la Seminarul diecezan "Sfântul Iosif" din Iași, cât și de la Seminarul Franciscan din Hălăucești: Dumitru Romila, Dumitru Andrieș, Ioan Ghergu, Gheorghe Petz, Ioan Mărtinaș, Dumitru Mărtinaș, Petru Baciu, Carmil Iacob, Ioan Duma, Ioan Gârleanu, Ioan Ladan, Anton Tălmăcel, Gheorghe Lenghen, Andrei Lenghen și Carmil Giurgi. Conform uzanțelor, acești seminariști au fost încorporați în companii sanitare, cu gradul de sergent, fiind apoi repartizați pe lângă spitalele militare și civile, inclusiv la spitalul amenajat la Vila "Greierul" din zona Bucium, lângă Iași. Atât autoritățile române, cât și superiorii bisericești ai seminariștilor au elogiat devotamentul seminariștilor, dovedit în îngrijirea bolnavilor din spitalele militare, cu atât mai mult cu cât seminariștii au fost expuși la atâtea pericole, precum bolile și epidemiile. În toiul tifosului exantematic, seminariștii catolici din Iași au fost repartizați la Spitalul "Galata" pentru îngrijirea celor care sufereau de această grozavă boală. Devotamentul, jertfa, abnegația, uitarea de sine cu care acești tineri își împlineau datoria, în mijlocul celei mai mari primejdii de molipsire, au stors admirația și iubirea obștească, întărită prin decorație regală. Dar cea mai mare răsplată au primit-o cu siguranță de la Domnul Isus Cristos, pe care l-au mărturisit prin îngrijirea semenilor. Pr. Alois Moraru * * * Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (II) Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (I) lecturi: 1586.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |