|
Considerație la solemnitatea Bunei-Vestiri a Preacuratei Fecioare Maria - Anul A - 2020 Is 7,10-14; 8,10c; Ps 40; Evr 10,4-10; Lc 1,26-38 "Iată, vin, Doamne, ca să fac voința ta" (Ps 40,8)! Când primii oameni au căzut din fericirea Edenului, unde aveau tot binele de la Dumnezeu, și prin păcat au avut parte de tot necazul, truda, suferința și durerea morții în care i-a atras diavolul (cf. Gen 3,1-24), Dumnezeu, privind la țărâna din care au fost făcuți oamenii căzuți și la superioritatea ispititorului, le-a promis oamenilor un mântuitor născut din femeie, un mântuitor care va zdrobi capul șarpelui amăgitor și un mântuitor care îi va așeza pe într-o fericire și mai mare decât cea care a pierdut-o, adică în paradisul său, căci el era coroana creației sale și purta în el chipul și asemănarea lui (cf. Gen 1,26-27). "Dușmănie voi pune între tine și femeie, între descendența ta și descendența ei. Acesta îți va pândi capul și tu îi vei pândi călcâiul" (Gen 3,15). Aceasta este promisiunea mântuirii! Începând din acea clipă omul a privit viitorul său cu speranță, în timp ce diavolul a căutat să pună nenumărate piedici acestui plan, sperând zadarnic într-o posibilă salvare. Pentru că pierduse lumina divină prin răzvrătirea sa, voind un tron lângă Dumnezeu și o închinare ca a lui (cf. Is 14,13-15), a căzut într-un întuneric al minții că nu mai putea pricepe planul divin de salvare omului căzut, de aceea l-a gândit din prisma nașterii umane, și ca atare a căutat să întineze bărbatul prin atragerea lui Cain de partea sa și făcându-l să-l omoare pe Abel, iar pe un strănepot de-al lui Cain să strice ordinea și să-și ia două soții apoi să escaladeze violența (cf. Gen 4,19.24), Cain care fusese prima speranță de salvare a lui Adam și Eva (cf. Gen 4,1). Apoi diavolul a căutat să întineze femeia și să o facă nevrednică de nașterea lui Mesia, prin unirea lui cu ea (cf. Gen 6,1-4). Însă Dumnezeu a limitat răul acelor urmași uriași mai întâi prin limitarea anilor lor de viață și apoi prin nimicirea lor la potop. Apoi diavolul a căutat să întineze și pământul dat de Dumnezeu oamenilor săi prin tot felul de răutăți în care i-a atras. Așa cum Dumnezeu pornind de la Adam și Eva a creat un popor ușor influențabil de diavol, tot astfel, pornind de la Abraham și Sara, a creat un popor cu mai mulți adepți ai săi și cu mai multă credință și speranță în el și în promisiunile sale (cf. Gen 12,1-3). Din rândul celor credincioși ai acestui popor, căci au fost și necredincioși, Dumnezeu a ridicat preoți, patriarhi, conducători, profeți, regi și drepți de care s-a slujit pentru a ține poporul încrezător în promisiunile sale și în fidelitate față de el și nu în ultimul rând de a face din tot poporul un mesager al chemării la mântuire și a popoarelor păgâne stăpânite încă de diavol (cf. Dt 18,15). Prima lectură de astăzi (cf. Is 7,10-14) redă trimiterea de către Dumnezeu a unuia dintre profeții săi, Isaia, la răutăciosul rege Ahaz, al regatului lui Iuda aflat la ceas de cumpănă. Ahaz și regatul său erau amenințați nu numai de Rețin, împăratul Siriei, ci, mai trist, și de Pecah, împăratul lui Israel. Folosindu-se de aceștia, satan căuta să răstoarne tronul lui David și astfel să se împotrivească domniei lui Mesia cel promis (cf. 2Sam 7,4-16). Însă profetul este purtătorul unor vești bune: cei doi asediatori nu-și vor putea împlini planurile lor rele. Apoi Ahaz este invitat să audă o revelație pe cât de măreață, pe atât de glorioasă: vestea cea bună a nașterii lui Mesia, care se va chema Emanuel, "Dumnezeu cu oamenii", din sânul unei fecioare curate, dând peste cap gândirea satanei și a oamenilor lui. Pentru că regatul lui Iuda era țara lui Emanuel de pe pământ, Dumnezeu îi va zdrobi pe cei care se unesc pentru a o invada. În tot acest timp de la primul păcat și până la vestirea apropiatei veniri a lui Mesia, durerea lui Dumnezeu pentru plecarea omului din Eden era alinată de jertfele de animale, care ce-i drept nu-i plăceau (cf. Ier 6,20), dar pe care le tolera pentru că prevesteau sângele Fiului său care ne va spăla păcatele și ne va aduce acasă în paradis lângă el. Numai Isus era cel în care Tatăl își putea găsi toată plăcerea și numai el putea fi jertfa plăcută și sfântă, adusă o dată pentru totdeauna. Conform psalmului responsorial de astăzi, înainte de începutul timpului, Cristos i-a spus Tatălui: "Iată, vin, în sulul cărții este scris asta despre mine" (Ps 40,7). Expresia "în sulul cărții" înseamnă "sfatul veșnic al lui Dumnezeu" în care ca Cristos s-a oferit să vină în lume. Cristos este "centrul" sfaturilor lui Dumnezeu, atât în eternitate, cât și în profețiile scrise ale Bibliei. Unii înțeleg că și Duhul Sfânt a exprimat această dispoziție (cf. Rom 8,27). DA, era plăcerea lui Cristos să facă voia Tatălui său, pentru că el însuși a spus: "Legea ta este înăuntrul inimii mele" (Ps 40,8). Așa cum înăuntrul chivotului legământului erau tablele legii, tot așa în lăuntrul inimii Domnului Isus era dorința de a împlini voia Tatălui său. Într-adevăr, împlinirea voinței lui Dumnezeu era mâncarea sa (cf. In 4,34), iar desfătarea lui era să-i facă Tatălui plăcere (In 8,29), chiar dacă aceasta a însemnat "ascultare și supunere până la moartea pe cruce" (Fil 2,8). La șapte sute de ani de la acest oracol, când timpul pregătirii s-a împlinit, Dumnezeu, l-a trimis pe unul din ambasadorii săi de rang înalt, pe arhanghelul Gabriel (Dumnezeu este puternic), la o fecioară logodită, dar nu nuntită, la o fecioară curată dăruită lui de la vârsta de trei ani, pentru a o anunța pe ea și pe cei care mai așteptau mântuirea promisă, că a sosit timpul mântuirii în care îl va trimite pe Fiul său născut din femeie (cf. Gal 4,4; Gen 3,15), în care chiar ea va fi mama lui Mesia. Arhanghelul Gabriel i-a vestit Mariei că îi va pune copilului pe care îl va naște numele de Isus, adică, Mântuitorul, căci va mântui poporul său din păcatele sale. Născut prin puterea Duhului Sfânt și mântuind lumea de păcate, Isus va da naștere unei noi omeniri. La Buna-Vestire, Isus se arată cu adevărat, Fiul lui Dumnezeu și, cu adevărat, Fiul Omului. Este Dumnezeu, deoarece la început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu (In 1,1). Este om, deoarece Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi (In 1,14). Și când plină de uimire de alegerea ei o tânără săracă și o smerită și pe deasupra și fecioară dăruită lui, care nu cunoștea și nu dorea să cunoască bărbat, Maria întreabă modest cum va fi aceasta? Atunci îngerul îi răspunde din partea lui Dumnezeu: "Duhul Sfânt va veni asupra ta și puterea Celui Preaînalt te va umbri; de aceea, Sfântul care se va naște va fi numit Fiul lui Dumnezeu" (Lc 1,35). Adică, Mesia va trece prin sânul Mariei, la zămislire și la naștere cum trec umbra și lumina prin fereastră, fără să o strice, la fel lăsându-i ei fecioria neatinsă zămislirea și nașterea lui Isus. Minunea aceasta se va repeta și la înviere când Isus cu un trup care putea mânca și care se putea pipăi, va trece prin ușile încuiate fără să le strice (cf. In 20,19-26; Lc 24,39). Maria care zămislește și naște rămânând pururea fecioară, este aici și o imagine profetică a Mamei Biserica, care își va zămisli și naște fiii prin puterea Duhului Sfânt și rămânând pururea fecioară. Apoi pentru a o liniști și mai mult, îi vorbește de minunea verișoarei sale Elisabeta pe care toată lumea o cunoștea de sterilă și bătrână, care acum a zămislit un fiu la bătrânețe și că este acum în luna a șasea, căci pentru Dumnezeu nimic nu este cu neputință. Maria crede și acceptă cu bucurie spunând: "Iată slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38)! Dacă un înger căzut a ispitit-o pe Eva să nu dea ascultare lui Dumnezeu spre căderea lumii întregi, un înger slăvit a convins-o pe Maria cu multe argumente să dea ascultare aceluiași Dumnezeu, spre mântuirea lumii întregi. Dacă despre Ioan, îngerul spusese: "va fi mare înaintea Domnului" (Lc 1,15), despre Isus declară că: "El va fi mare și se va chema Fiu al Celui Preaînalt și va fi Fiul al lui Dumnezeu" (cf. Lc 1,32.35), zădărnicind truda satanei în a corupe sămânța bărbatului și a femeii. Isus Mesia va împărăți "peste casa lui Iacov", nu numai peste Iuda, nu în virtutea unei puteri trecătoare și a unei vieți efemere, ci "a unei puteri divine și veșnice care va face ca împărăția lui să nu aibă sfârșit" (cf. Lc 1,33). Într?adevăr, așa cum profețise Daniel (cf. Dan 2,44), împărăția aceasta "nu va fi nimicită niciodată" și "nu va trece la un alt popor", ci va fi întemeiată potrivit planurilor lui Dumnezeu, care nu se schimbă, potrivit puterii sale care este veșnică. Întruparea Fiului lui Dumnezeu, noul Adam, are loc după obținerea consimțământului cu totul liber al Sfintei Fecioare, care a zis: "Iată roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38). Rostind ea aceste cuvinte, a împlinit planul nescris al lui Dumnezeu care a prevăzut din veșnicie, spre lauda omului, ca el să-i devină colaborator la opera mântuirii sale divine, prin Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu care s-a zămislit și s-a născut prin puterea Duhului Sfânt. Așa a început taina mântuirii neamului omenesc: Fiul lui Dumnezeu se întrupează ca pe om să-l mântuiască din robia morții, a patimilor și a păcatului, din nespusa dragoste pentru făptura sa. Așadar, astăzi Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu cel necuprins se face cuprins, îndumnezeind prin întruparea sa făptura mâinilor sale; Fiul lui Dumnezeu ia asupra sa păcatul și moartea pentru a-i dărui omului harul și viața sa veșnică. Perfecți, așa ne vede Dumnezeu în urma jertfei lui Cristos, căci păcatele noastre fiind spălate în sângele său. Și aceasta nu în viitor, ci este deja un fapt împlinit și definitiv. Din anul 1095, Biserica prin Conciliul din Clermont (Franța) a hotărât ca de trei ori pe zi, dimineața, la amiază și seara, dangătul clopotelor bisericilor să anunțe acest eveniment fericit al mântuirii noastre în timp ce credincioșii să repete cuvintele Bunei-Vestiri. Dar să nu uităm că lucrarea făcută de Isus pentru noi trebuie să fie însoțită și de colaborarea noastră, după exemplul Mariei. Mai exact, Domnul dorește să pună Legea și poruncile lui în inima fiecăruia dintre noi (cf. Evr 10,16). Dacă Isus i-a plăcut Tatălui, când la intrarea sa în lume i-a spus: "Este desfătarea mea, Dumnezeul meu, să fac voința ta, căci legea ta este în lăuntrul inimii mele" (Evr 10,7.9; Ps 40,6-8); și dacă Maria, i-a plăcut Tatălui ceresc când a rostit privind la Isus: "Iată roaba Domnului fie mie după Cuvântul tău" (Lc 1,38), oare cum să nu-și dorească Dumnezeu ca toți ai lui să-i semene lui Isus și Mariei? Astăzi suntem chemați să spunem cu Isus din veșnicie: "Tată vin Doamne să împlinesc voința ta!" și cu Maria în timp: "Iată roaba Domnului, fie mie după Cuvântul tău!" Maria ajunsă acum sus în cer ne este prezentată ca model de credință și de colaborare la planul divin de mântuire, dar și de mijlocitoare puternică în favoarea noastră, căreia acum îi cerem să ne mijlocească de la Isus, Fiul ei, ajutor divin "în necazul actual prin care acum trecem împreună cu toată omenirea", așa cum a cerut și pentru mirii din Cana Galileei (cf. In 2,5). Dumnezeule, care ai voit ca, în sânul Fecioarei Maria, Cuvântul tău să ia trup omenesc adevărat, dă-ne, te rugăm, harul ca noi, care îl mărturisim pe Răscumpărătorul nostru Dumnezeu și Om, să ne învrednicim a avea parte de viața sa dumnezeiască! Prin același Cristos, Domnul nostru. Amin. Pr. Ioan Lungu lecturi: 546.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |