Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iob în conclav

La 13 martie, în urmă cu șapte ani, alegerea papei Francisc

De cardinal Gianfranco Ravasi

Nu-l întâlnisem niciodată înainte de acele zile. Auzisem vorbindu-se despre el ocazional și cunoșteam vag profilul său. Numai în acea după-amiază ploioasă de miercuri, 13 martie 2013, am ajuns din întâmplare să fim singuri. Cardinalul Jorge Mario Bergoglio traversa somptuoasa Sala Ducale cu scenografia sa barocă: acolo ne-am intersectat și ne-am oprit ca să vorbim, mergând și plimbându-ne după aceea în următoarea impunătoare Sala Regia cu frescele sale vasariane nu propriu-zis "ecumenice" ("Măcelărirea hughenoților", "Victoria de la Lepanto", "Excomunicarea lui Frederic al II-lea"). De acolo aveam să intrăm în Capela Sixtină, unde împreună cu ceilalți cardinali electori participam la conclav.

El însuși a reevocat firul personal care ne unea și care era necunoscut pentru mine. Întâlnirea implicită a avut loc chiar la Buenos Aires prin intermediul publicațiilor mele, două în mod deosebit, un "dublu comentariu" la lecționarul duminical și mai ales comentariul vast pe care în 1970 l-am elaborat despre una din cărțile cele mai tulburătoare și misterioase din Biblie, cea a lui Iob. Erau aproape o mie de pagini, dedicate celor 8343 de cuvinte ebraice din acel poem, limbajului său arzător și mai ales semnificației sale enigmatice ultime, care nu poate fi redusă desigur la "răbdarea" desemnată în mod tradițional protagonistului, nici la simplul scandal al suferinței.

În acea operă interlocutorul și actorul principal, chiar dacă era absent decât în intrarea năvalnică finală, este de fapt Dumnezeul indescifrabil, asemănător mai mult cu un triumfător decât cu un tată. O carte în anumite privințe de neînțeles, așa cum a mărturisit marele său traducător și interpret latin sfântul Ieronim care nu ezita s-o compare cu "o anghilă sau cu un mic țipar: cu cât îl strângi mai mult, cu atât îți scapă din mână". O carte în mod rafinat teologică, destinată să demoleze falsele imagini ale lui Dumnezeu introduse prin contrabandă de prietenii teologi ai lui Iob cu teoremele lor speculative reci. Această divagare asupra unuia din textele cele mai celebre din Vechiul Testament - și la nivel cultural precum și popular (Iob, ca sfântul Rocus, a fost ocrotitorul bolnavilor infectați, deci, s-ar putea arăta și zilele actuale ale coronavirusului) - ne face deja să intuim interesul și sintonia tematică a arhiepiscopului argentinian de atunci.

De fapt, el a ținut un întreg curs despre această operă așa de înaltă, dramatică și teologică, aptă să dea glas respirației de durere care se înalță neîncetat de la pământ la cer și gata chiar să-l denunțe procesual pe Dumnezeu: "Iată semnătura mea! Cel Atotputernic să-mi răspundă și în carte să scrie potrivnicul meu! Oare nu aș purta-o pe umărul meu și nu aș lega-o drept cunună? Numărul pașilor mei i-aș face cunoscut și m-aș apropia ca un principe de el" (31,35-37). În parcursul său în acele pagini așa de arzătoare Bergoglio recunoștea că a avut ca însoțitor de călătorie chiar comentariul meu și, prin urmare, indirect și pe mine, fără ca să fi existat o întâlnire explicită.

La 16.30 din acea după-amiază am intrat amândoi în Sixtina și la puține ore după acel dialog, arhiepiscopul de Buenos Aires avea să devină papa Francisc. În anii următori, când raportul nostru a devenit mai personal și constant, am căutat în multiplele intervenții ale magisteriului său papal prezența unei figuri așa de provocatoare. Desigur, se pot găsi trimiteri directe, chiar asupra breșelor minore ale neîncetatei rugăciuni-proteste a suferindului biblic, așa cum se întâmplă în Amoris laetitia (nr. 20), unde apare "mărturisirea amară a lui Iob" care experimentează "multiplele dificultăți familiale care brăzdează" viața sa: "I-a îndepărtat pe frații mei de la mine și cunoscuții mei s-au înstrăinat de la mine. [...] Suflarea mea este străină pentru soția mea, sunt de milă pentru fiii sânului meu" (19,13.17).

Alteori este strigătul sfâșietor al lui Iob, propus în lecționarul liturgic, un urlet fără sunet cristalizat în cuvinte asemenea pietrelor, marcate chiar de auto-blestem: "Să piară ziua în care m-am născut și noaptea în care s-a spus: «A fost zămislit un băiat»" (3,3). Papa Francisc, de două ori, în omiliile sale din 30 septembrie 2014 (din întâmplare celebram și eu cu el în ziua aceea în capela de la Sfânta Marta) și din 27 septembrie 2016, s-a oprit asupra acestui strigăt care deschide adevăratul poem biblic. Și pe bună dreptate, în pofida tonurilor la prima vedere disperate, el îl considera ca "o rugăciune specială", cu toate că avea culorile unui blestem, asemănător cu acela pe care îl va exprima un frate ideal al lui Iob, profetul Ieremia în capitolul arzător 20 din "Mărturisirile" sale. Pentru papa, "a ne ruga înseamnă a deveni adevăr în fața lui Dumnezeu pentru că adevărata rugăciune vine din inimă, din momentul în care unul trăiește".

Este "rugăciunea timpului întunericului... trăită de atâția oameni care sunt în situația lui Iob" care se confruntă cu "mari tragedii și se întreabă: Dar, Doamne, eu am crezut în tine. Pentru ce a crede în tine este un blestem?". Este o "rugăciune fără speranță", lansată spre un cer mut și indiferent. Urmând o tradiție spirituală antică, Francisc îl apropie de Iob pe "Isus însuși care a parcurs acest drum; din seara de pe Muntele Măslinilor până la ultimul cuvânt pe cruce: Tată, de ce m-ai părăsit?". Și continuă: "Nu blestemele ci răbufnirile", care în cartea veterotestamentară ajung la vârfuri de violență expresivă extremă, întrupează "o stare de suflet întunecat, fără speranță, fără încredere, fără voința de a trăi, fără a vedea capătul tunelului, cu atâtea agitații ale inimii și în idei". În mod paradoxal Luther, comentând tocmai pe Iob, afirma că "Dumnezeu se bucură mai mult de blestemele omului disperat decât de laudele minuțioase ale celui cumsecade duminică dimineață la cult".

Papa Francisc continuă afirmând că această "rugăciune cu autenticitate" elimină retorica mângâietoare a prietenilor teologic, avocați apărători din oficiu ai unui Dumnezeu care până la urmă preferă în locul afirmațiilor lor urletul lui Iob. Mai mult, reduce la "tâmpenii" intervențiile lor și avertizează că "atunci când o persoană suferă și este în dezolare spirituală, trebuie să se vorbească cât mai puțin posibil, ajutând în schimb cu tăcerea, apropierea, mângâierile". Însă în acest punct sintonia temelor lui Iob cu învățătura și însăși sensibilitatea personală a papei Francisc ar trebui să fie găsită și în imensul mesajelor sale teribil de ramificate. De fapt, în ele domină un soi de filigran constant: este empatia neîncetată cu dorința de durere, de mizerie, de amărăciune care impregnează omenirea și a cărui interpretă devine, chiar și în aparenta tăcere a lui Dumnezeu.

Eschil, marele poet grec, în tragedia sa Persanii, era convins că nicio divinitate nu-și apleacă urechea la glasul strigător al suferindului. Iob, la sfârșit, va primi în schimb un răspuns, în timp ce creștinismul va merge mai departe și va vedea în Cristos pe Fiul unui Dumnezeu care coboară pe pământ și stă umăr la umăr cu atâția disperați de pe pământ, asumând în plinătate acea deosebită "carte de identitate" a umanității care este durerea și moartea. În fața Olimpului și a Zeului grec "apatici", Dumnezeul creștin este "patetic" și papa Francisc este martor pasionat al acestui "pathos" divin, care este împărtășire misterioasă și milostivă, așa cum știu mulțimile care de șapte ani merg să asculte cuvântul său sau care meditează textele sale.

Cu privire la cei șapte ani ai pontificatului său atestarea mea este una mică și marginală. Cu dialogul nostru, Iob, în acele ore decisive în istoria Bisericii, a intrat și el în conclav în mod ideal. Apoi a ieșit de acolo cu un glas - mai potolit și cu tonalitate minoră, cu tot atâta încărcătură interioară - al papei Francisc. El este conștient - așa cum scria (în mulțimea de autori care de-a lungul secolelor au recreat această figură biblică) poetul francez Lamartine - că "glasul lui Iob nu este glasul unui om ci este glasul unui timp, este primul și ultimul scâncet al sufletului, ba chiar, al fiecărui suflet".

Ca pecete a acestei mici amintiri personale despre papa Francisc, este natural pentru mine să reevoc un autor îndrăgit de el, și pentru că a avut ocazia de a-l avea ca oaspete timp de o săptămână la Santa Fe în 1965 într-o școală superioară a iezuiților unde preda Bergoglio. Este vorba de Jorge Luis Borges care mărturisea: "Din toate cărțile Bibliei cele care m-au pasionat mai mult sunt cartea lui Iob, Ecleziastul și, desigur, Evangheliile". Mai mult, față de Iob el a mărturisit această predilecție a sa fie dedicându-i o conferință, publicată în 1967 la "Institutul de Interschimb Cultural Argentino-Israelian", fie făcând o prefață la Exposición del Libro de Job de Fray Luis de León (1527-1591), un autor mistic, considerat un clasic spaniol al "Siglo de Oro" al acelei literaturi.

Borges era cucerit de strălucirea imaginilor "baroce" cu care tragedia lui Iob este exprimată, de desfășurarea proteiformă a cărții și de "întunericul luminos" (un oximoron prezent chiar în Iob 10,22) din această operă așa de pământească-imanentă și așa de divino-transcendentă. Dar probabil pentru papa Francisc comentariul "cristologic" al lui Georges Bernanos în Jurnalul unui paroh de țară exprimă în profunzime înseși sentimentele sale: "Bunul Dumnezeu n-a scris că trebuie să fim mierea pământului, ci sarea. Or, sărmana noastră lume se aseamănă cu bătrânul părinte Iob, plin de răni și de bube, pe gunoiul său. Sarea, pe carnea vie, ustură. Însă o și împiedică să putrezească".

(După L'Osservatore Romano, 13 martie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 729.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat