Ariccia: Luptă și rugăciune cu o armă secretă. A șaptea meditație de la exercițiile spirituale pentru Curia Romană
"Luptă și rugăciune" pare aproape titlul unui film. Și au cu adevărat iz cinematografic istoriile biblice insistente pe care părintele Bovati le-a schițat, joi dimineața, 5 martie 2020, în a șaptea meditație de la exercițiile spirituale pentru Curia Romană la Ariccia. Cu o cheie de lectură: Biserica este sub atac violent, deschis și ascuns, însă răspunsul se află tocmai în unirea dintre mărturie pe teren și rugăciunea autentică. Fără a înceta, fără a ne resemna și niciodată singuri și mai mult cu o armă secretă: aceea a credinței care, într-adevăr, mută munții.
"Ziua de astăzi este dedicată să medităm asupra angajării personale pe care Domnul o cere fiecăruia dintre noi, în funcție de vocația primită, de darul de har, cu obligațiile legate de acest har" a afirmat predicatorul, amintind că "fiecare formă de neglijență, de lene, echivalează cu răutate și dispreț față de Dumnezeu".
"Așadar, celor pe care Domnul i-a consacrat cu ungerea sacerdotală le este adresată astăzi întrebarea: care este prima, fundamentala slujire pe care slujitorul lui Dumnezeu este chemat s-o desfășoare?". Fără îndoială, a afirmat iezuitul, "astăzi, într-o societate bolnavă, rănită, abandonată, în fața necesităților urgente și dureroase, preotul este solicitat la prestații multiple. Totuși asta nu trebuie să-l facă să piardă din vedere esențialul".
Părintele Bovati a indicat înainte de toate "rugăciunea" care, "în afară de a fi condiția ascultării lui Dumnezeu care face posibilă predicarea ca mărturie autentică, este ea însăși slujire apostolică în natura sa de primire, recunoaștere a harului". Și "Scriptura ne oferă un model al acestei slujiri permanente de mijlocire în cartea Exodului - a explicat predicatorul - tocmai cu figura lui Moise, mediator nu numai al Cuvântului lui Dumnezeu, ci și mediator al harului pentru un popor aflat în pericol constant de a se pierde". Moise "se roagă încontinuu și rugăciunea sa este eficace și mântuitoare".
Actualizând "slujirea rugătoare a lui Moise", așa cum este prezentat "în relatarea din capitolul 17 din Exod, într-un context de pericol", părintele Bovati a sugerat ca linie a meditației, întocmai, expresia "luptă și rugăciune". Ne aflăm în fața unui "episod neobișnuit pentru Exod: prezentarea unei lupte care trebuie să respingă un popor dușman, Amalec". Textul, a avertizat predicatorul, trebuie citit "în valoarea sa parabolică, în așa fel încât să se scoată din el o învățătură despre modul în care cel care în comunitate este preot și conducător trebuie să acționeze în înfruntarea dușmanului, cel care amenință viața poporului lui Dumnezeu". Moise are de-a face cu "un adversar ascuns care îi agresează pe cei mai slabi din caravană, cei care rămân în urmă pentru că sunt obosiți, un dușman care profită de un popor epuizat".
Însă noi "cum trăim astăzi raportul cu Amalec și cine este astăzi Amalec?" este întrebarea concretă propusă de părintele Bovati. "Biserica creștină, încă din primele sale momente, a îndurat atacuri, persecuții, exilări și violențe mortale". În istorie "dușmanul Bisericii a luat aparențe variate, uneori cele ale puterii politice și judiciare, uneori cele ale profeților falși care au semănat ură și batjocură împotrivă convingerilor și a modului de a trăi al creștinilor. Și asta continuă și în zilele noastre, sub forme persecutoare" mai mult sau mai puțin evidente. O persecuție, a denunțat el, care are caracteristici de "virulență nemaiauzită și în lumea noastră, în intenția de a demola întreaga comunitate a Bisericii, atacând pe cel care este mai slab în credință, înzestrat puțin din punct de vedere spiritual pentru a accepta confruntarea, disprețul, marginalizarea".
Iată că, a afirmat el, "Amalec al nostru are forme captivante pentru mulți și atacă pe ascuns pe cel care nu este pregătit. Enorme forțe ideologice și financiare, coalizate pentru a favoriza interese de parte, au devenit amenințătoare și folosesc toate mijloacele, de la informația denaturată la represalii economice, pentru a distruge ceea ce Cristos a întemeiat". Desigur, a continuat părintele Bovati, "stânca pe care este edificată Biserica va rezista în fața răului, însă nu fără participarea noastră activă de credință și fără rugăciune".
"Ieșind din metaforă și gândindu-ne ceea ce ni se cere astăzi pentru a duce lupta bună a Împărăției lui Dumnezeu - a afirmat predicatorul, prezentând figura lui Iosue care coboară la luptă - trebuie să ne întrebăm cu ce instrumente îl înfruntăm pe cel care, cu înșelătorie și violență, împiedică binele. Probabil că unele arme sunt demodate, nepotrivite, insuficiente. Pregătirea culturală în științele umane și științele religioase trebuie să fie obiect de discernământ necesar dacă nu vrem să fim naivi și iresponsabili în fața unui val agresiv de doctrine și practici contrare Evangheliei, în prezența profeților falși". În afară de asta, "instituțiile tradiționale considerate utile cer probabil schimbări curajoase". Pentru aceasta, a recunoscut el, "formarea umană și spirituală a clericilor și a laicilor apare astăzi o prioritate apostolică".
Cu eficacitate, părintele Bovati a schițat profilul lui Moise în rugăciune, cu "privirea îndreptată spre Dumnezeu, nu pentru că nu este interesat de bătălie, ci pentru că vrea s-o îndrepte spre victoria cea mai completă. Moise pe munte reprezintă forța secretă care conduce armata la triumf: cufundarea în Dumnezeu este condiția indispensabilă pentru ca lupta pe pământ să aibă succes". Da, "victoria se obține cu brațele ridicate, cu gestul tradițional al celui care se roagă: rezultatul războiului nu este în mâinile războinicului, Iosue, ci în cele ale lui Moise care-l invocă pe Dumnezeu". Cu o adnotare despre "aspectul trudei celui care stă cu mâinile ridicate, o extenuare diferită de cea a combatanților și totuși reală". Și "Moise, cu umilință, se lasă ajutat pentru a realiza misiunea sa de preoți, Aron și Hur, care sprijină brațele omului lui Dumnezeu". Așadar, "fiecare este indispensabil, dar este în comuniune, exprimare rugătoare a alianței dintre frați și cu Dumnezeu, că rugăciunea este eficace, și pentru că exprimă iubirea, solidaritatea, unitatea, în slujirea identică pentru tot poporul lui Dumnezeu". Așadar, sugestia este de a nu ne gândi la "dedublarea între rugăciune și contemplație pe de o parte și luptă și acțiune pe de altă parte".
Textul din Evanghelia lui Matei (17,14-21) "vorbește despre lupta cu satana", a continuat părintele Bovati, indicând figura "tânărului care este pradă a pulsiunilor pe care nu știe să le controleze și este simbolul persoanei suferinde și lipsite de apărare, în pericol grav pentru că este lipsit de acele resurse care i-ar permite să adere la bine". Alături de el "este tatăl, martor al suferinței fiului": pentru a-l salva se adresează discipolilor "pe care Domnul i-a înzestrat cu potențialitatea de a alunga diavolii și de a vindeca de orice formă de rău". Și totuși în acest episod, a afirmat predicatorul, "discipolii Domnului nu obțin nimic, activitatea lor este fără eficacitate, intervenția lor este lipsită de acea forță spirituală pentru a combate duhul răului". Și aceasta este "enigma relatării: pentru ce lipsește eficacitatea? Pentru ce puterea, deși dată, este fără rezultat? Isus vorbește despre lipsa de credință, despre «generație necredincioasă și perversă»".
Părintele Bovati a explicat că lipsește "nu numai rugăciunea". De fapt, problema este dacă discipolii "au măcar o fărâmă de credință". De altfel, a concluzionat invitând la citirea psalmului 121, "rugăciunea nu este simplă recitare, nu constă în formalitatea buzelor: dacă inima nu aderă la misterul lui Dumnezeu rugăciunea este zadarnică. Însă o rugăciune chiar slabă, sinceră și umilă, dacă este apel la acea forță divină care poate să fie numai în Domnul, este arma puternică ce ne este dată pentru a colabora la venirea Împărăției".
(După L'Osservatore Romano, 6 martie 2020)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 531.