Papa Francisc: "Credincioșii prea curați, incapabili să-și murdărească mâinile, nu sunt creștini"
De Domenico Agasso jr
"Când văd creștini prea curați care au toate adevărurile, ortodoxia, și sunt incapabili să-și murdărească mâinile pentru a ajuta pe cineva să se ridice, eu spun: «Dar voi, nu sunteți creștini»". Asta afirmă papa Francisc într-un interviu la Tv2000, în programul "Io credo" de preotul Marco Pozza, capelan al închisorii din Padova. Va fi transmis în opt episoade începând din 17 februarie 2020. Pontiful denunță "un proces" în desfășurare "împotriva creștinismului", care este "persecutat" pentru a fi "eliminat", deoarece este văzut ca o "amenințare". Amintește că "credința trebuie transmisă în dialect", mai ales "familial, în acel limbaj care este propriu al oamenilor care se apropie de tine iubire", diferit de un lexic "intelectual". Și încurajează să "se creadă într-un Dumnezeu care este Tată și nu într-un dumnezeu-Mandrake, cu bagheta magică".
A treia întâlnire la Tv2000 a pontifului care încheie trilogia despre rugăciune cu Crezul, rod al conversațiilor cu preotul Pozza, care l-a intervievat deja în anii trecuți despre Tatăl Nostru și Bucură-te Marie. Din întâlnirea papei cu preotul Marco a fost realizată și cartea "Eu cred, noi credem", editată de Libreria Editrice Vaticana și Rizzoli, care va apare în martie.
Cele opt episoade, seara, au regia lui Andrea Salvadore, coautor al programului împreună cu preotul Pozza. Ideea este aceea de a se întoarce la rădăcina celor mai vechi cuvinte de rugăciune, actualizându-le prin întâlniri și comentarii ale martorilor din timpul nostru.
În fiecare episod, papa îi răspunde preotului Pozza despre diferitele texte din Crez. Protagoniste sunt comunitățile și opt personalități din panorama culturală, artistică și sportivă italiană: Salvatore Natoli, Martina Colombari, Paolo Bonolis, Paolo Rumiz, Carolina Kostner, Giovanni Bachelet, Massimo Bottura și Fausto Bertinotti.
În interviu papa Francisc tratează diferite teme: de la creștinii persecutați la populism. Și apoi Satana, credința, mondenitatea, luxul în Biserică, mișcările ecleziale, mafia și politicienii. Îl citează de două ori pe Benedict al XVI-lea precum și mari autori, opere și personaje ale spectacolului: Joseph Malégue (romancier catolic), Părintele Henri De Lubac (teolog iezuit), Ludwig von Pastor (istoric), Gustav Mahler (compozitor și dirijor), Vincent de Lerin (călugăr benedictin și teolog din secolul al IX-lea), Anna Magnani, Turandot și capitelul lui V?zelay. Pontiful vorbește și despre Noi Orizonturi, creștinii din Thailanda, Biserica din Coreea, legenda Sfintei Fecioare a mandarinilor din Calabria.
"Uneori ne vin teorii - afirmă papa - care ne prezintă un Dumnezeu abstract, un Dumnezeu ideologic... o idee, perfect; și care îți dovedesc existența lui Dumnezeu ca și cum ar fi o matematică". Cine a înțeles care este calea de parcurs sun "sfinții, adevărații protagoniști ai creștinismului: bărbați și femei care au înțeles ce înseamnă a crede într-un Dumnezeu care este Tată și nu într-un dumnezeu-Mandrake, cu bagheta magică".
Susține pontiful: "Există un proces, mereu, împotriva creștinismului - împotriva - deoarece creștinismul este persecutat - am ispita de a spune «trebuie persecutat»: nu; este persecutat, dar se pare... este un proces de a voi eliminarea lui deoarece creștinismul este o amenințare. Este o amenințare a drojdiei la făină, a ceea ce vrea să facă azima: este o amenințare". Și în timpul lui Isus, "gândiți-vă la toate acele calomnii despre Isus, procesul intentat lui Isus, gândiți-vă și la procesele primilor martiri, al lui Ștefan, pe care ni le relatează Biblia, apoi istoria romană, martirii". Istoria creștinismului "este o istorie de persecuții, de a încerca eliminarea lui și de succese? Nu: de perseverență. Este adevărat că creștinismul nu trăiește din succese".
Într-un alt punct al dialogului papa spune că "credința trebuie transmisă în dialect", mai ales "în dialect familial. Adică, credința trebuie transmisă în acel limbaj care este propriu al familiei, care este propriu al oamenilor care se apropie de tine cu iubire, un limbaj diferit de un limbaj intelectual". Apoi scoate în evidență: "Ascultă astăzi, asta, aici la Roma se întâmplă cu femeile filipineze care se îngrijesc de copii. Probabil familii bune, dar cu o credință superficială, merg la Liturghie de două-trei ori pe an, oameni buni: nu pot să transmită acasă credința cu dialectul familiei; caută îngrijitoare filipineze pentru că vorbesc engleza și astfel copiii exercită engleza". Subliniază papa: "Dar acestea sunt contrabandiste, eh?, aceste îngrijitoare filipineze sunt contrabandiste: cu engleza îți aduc credința. Și sunt acelea care transmit credința cu dialectul conviețuirii afectuoase cu copiii".
Episcopul de Roma reflectă asupra modului de a mărturisi Evanghelia cu viața. Atunci când vede creștini "prea curați care au toate adevărurile, ortodoxia, învățătura adevărată, și sunt incapabili să-și murdărească mâinile pentru a ajuta pe cineva să se ridice, nu știu să-și murdărească mâinile; când văd acești creștini eu spun: «Nu, eu nu reușesc, până aici...», bine; dar n-ai ajuns să fii creștin, ești un creștin pe jumătate, un creștin superficial, nici măcar un creștin: un om care crede în Dumnezeu, care are idei clare despre răscumpărare, care crede în satana, știe că satana există, dar se oprește la poarta iadului, face calcule". Este vorba de "mondenitate", care "face aceste lucruri. Pentru aceasta, atunci când părintele De Lubac, la sfârșitul cărții sale «Méditations sur l'Eglise» spune că mondenitatea spirituală este răul cel mai rău care i se poate întâmpla Bisericii, corupția cea mai mare, are dreptate, pentru că atinge asta. Mondenitatea spirituală oprește coborârea lui Dumnezeu în iad: la jumătate. A coborât, acolo, în Galileea a predicat, apoi a plecat. Nu...".
În timp ce la întrebarea: "Cât de mult contează imaginea despre Dumnezeu pe care un copil, o persoană, o cultivă în copilăria sa pentru a scrie după aceea toată istoria sa sau a refuza istoria sa cu Dumnezeu?", papa Francisc răspunde, cu ideile clare: "Depinde de Dumnezeul pe care tu îl arăți copilului. Există Dumnezeul de la teatru, Dumnezeul de la circ, Dumnezeul istoriilor minunate, Dumnezeul care se aseamănă probabil cu lupul din Scufița Roșie, care este crud, dar care Dumnezeu îl arăți tu unui copil? Noi - amintește el - începem crezul spunând «Cred în Dumnezeu Tatăl»: dar tu arăți un Dumnezeu Tatăl, copilului, un Dumnezeu care să-l inspire pe copil să trăiască așa?".
(După Vatican Insider, 8 februarie 2020)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 1630.